Bästa cykelhandskarna för vintern, om man fryser lätt???

VLychou

Medlem
Vilka handskar ska man köpa för att slippa frysa?
Bara det är 0-gradit så domnar fingrarna bort och blir vita...
Jag kör för tillfället med Gripgrab Lobster hanskarna och har testat barmitts, men fryser ändå...

HJÄLP EN FRUSEN MAN :-D

AndersJB

Aktiv medlem
Jag kör med Pearl Izumi Lobsterhandskar på vintern.
Tog ett tag att vänja sej med "tvåfingershanteringen",men funkar hur fint som helst i skogen.
Enda som är lite "konstigt" är att jag normalt bara bromsar med ett finger,nu blir det tvåfingersbroms...

Men hellre det än att frysa,dessa svettas jag i när man hojar på vintern!

Carl.M

Medlem
Vilka handskar ska man köpa för att slippa frysa?
Bara det är 0-gradit så domnar fingrarna bort och blir vita...
Jag kör för tillfället med Gripgrab Lobster hanskarna och har testat barmitts, men fryser ändå...

HJÄLP EN FRUSEN MAN :-D

Fundera även på att klä dig varmare på resten av kroppen då väl fingrar är bland det första som drabbas om kroppen inte klarar av att hålla värmen.

VLychou

Medlem
Fundera även på att klä dig varmare på resten av kroppen då väl fingrar är bland det första som drabbas om kroppen inte klarar av att hålla värmen.
Frusen sällan i resten av kroppsdelarna, men du tror att det kan påverka ändå, även fast man inte fryser?

Grimpeur

Aktiv medlem
Jag pendlar vintertid med vantar och har dem även när jag tourar vintertid. Jag kör med Hestra som består av skalvante och ullfoder innanför. Kört med det många år och är nöjd. Det är dock svårt att cykla vintertid utan att bli blöt så ombyten för händer är guld värt.

VLychou

Medlem
Jag pendlar vintertid med vantar och har dem även när jag tourar vintertid. Jag kör med Hestra som består av skalvante och ullfoder innanför. Kört med det många år och är nöjd. Det är dock svårt att cykla vintertid utan att bli blöt så ombyten för händer är guld värt.
Dessa?

NickPick

Aktiv medlem
Du har ju troligen raynauds syndrom så lita inte på alla vanlisar. Bar mitts och handskar eller medicin typ adalat. Finns ingen bot men undvik kaffe.
Ja det suger stenhårt men var mitts (stora är bra) och el från ekoi i vantarna.

Finns någon här med mycket erfarenhet. Minns ej namnet.

Senast ändrad:

Tokig

Aktiv medlem
Jag kör med dessa efter tips här på happy.
Helt makalöst varma

VLychou

Medlem
Du har ju troligen raynauds syndrom så lita inte på alla vanlisar. Bar mitts och handskar eller medicin typ adalat. Finns ingen bot men undvik kaffe.
Ja det suger stenhårt men var mitts (stora är bra) och el från ekoi i vantarna.

Finns någon här med mycket erfarenhet. Minns ej namnet.
Exakt det jag har. Är lite inne på elhandskar, men vilka?

VLychou

Medlem
Helt makalöst varma
Är jag ute o cyklar, eller är inte tumvantar bättre där fingrarna är tillsammans för att behålla värmen?

VLychou

Medlem
E523E7C2-380C-4BB1-B19A-38D36F52CDD2.jpeg
Bjuder på denna, så kanske ni förstår mina problem 😂

Murdock

Aktiv medlem
Jag kör ullfodrade tumvantar av älgskinn. Vill jag överdriva kan jag ha på mig ett par tunna merinoliners under. Pendlaren har bar end shifters i friktionsläge. Funkar makalöst bra för en pålitlig vardagshoj med minimalt underhåll.

jonja

Aktiv medlem
Är jag ute o cyklar, eller är inte tumvantar bättre där fingrarna är tillsammans för att behålla värmen?
Jo, så klart de är, och därför är Tegera 191 att föredra om man har problem med fingrarna. Dock förstås sämre att växla sti och liknande pilliga reglage med. Och 413 kr för så här varma, robusta och välgjorda arbetshandskar är smått chockerande billigt.

Senast ändrad:

Aron

Moderator
Barmitts är en gudagåva till frusna cyklister. Jag är normalfrusen och kring nollan brukar jag starta i tunna löparhandskar, styret är kallt, och avsluta pendlingen barhänt. Så stor skillnad gör de. Mitt råd är att börja med sådana, där har du mest att vinna. Sedan kan du komplettera med el/vantar osv.

s

Aktiv medlem
En del av värmen leds bort via handtag och styre. Ett par av neopren isolerar betydligt bättre än vanliga i kompakt gummi.
Det löser inte ensamt dina problem men är ett bra komplement.

AndersJB

Aktiv medlem
En del av värmen leds bort via handtag och styre. Ett par av neopren isolerar betydligt bättre än vanliga i kompakt gummi.
Det löser inte ensamt dina problem men är ett bra komplement.
Kan nog stämma!
Upplever lite mindre avkylning när jag bytte till ESI-grepp,bytte dock inte för "värmen",utan för dom passar mej bättre.

Grimpeur

Aktiv medlem

VLychou

Medlem
Har testat barmitts i -10 grader + handskar på. Frös som bara den. Tegera handskarna ser vettiga ut. Värt ett försök

jonja

Aktiv medlem
Har du raynauds så är det svårt. Vad du kan prova är att värma upp före cykelturen på nåt lämpligt sätt, så att du har puls och full cirkulation/värme ut i fingertopparna innan du går ut i kylan. För det blir alltid en dipp i fingertemperaturen under de första minuterna av nedkylning, innan den centrala cirkulationen kommer åt att värma upp händerna. Och det är alltid under denna fas jag får problem; att fingrarna stänger ner helt. Enda utvägen som återstår då, är att stanna ta av vanten och stoppa in fingrarna i skrevet, såvida man inte har kemisk/elektrisk värmekudde.

jonja

Aktiv medlem
Helt makalöst varma
Om det är nån som drar stl 9 och vill prova tegera 595 finns de här för halva priset:

frideen

Medlem
Om det är nån som drar stl 9 och vill prova tegera 595 finns de här för halva priset:

Hur bulkiga är dom egentligen? Har några gamla Hestrahandskar som är tillräckligt varma, men går knappt att växla eller bromsa med bockstyre 🙂

jonja

Aktiv medlem
Hur bulkiga är dom egentligen? Har några gamla Hestrahandskar som är tillräckligt varma, men går knappt att växla eller bromsa med bockstyre 🙂
Jag tycker de funkar till bockstyre, med lite övning. Så klart man får sänka kraven på smidighet lite. Vilket värderar du högre, varma fingrar eller obehindrat växlande? Jag växlar inte lika ofta i kallt väder.

VLychou

Medlem

frideen

Medlem
Jag tycker de funkar till bockstyre, med lite övning. Så klart man får sänka kraven på smidighet lite. Vilket värderar du högre, varma fingrar eller obehindrat växlande? Jag växlar inte lika ofta i kallt väder.

Vill ju ha det bästa av två världar :)
Som sagt, har ett par klumpiga men varma handskar redan, så skulle vilja ha något som ändå blir lite smidigare, men inte nödvändigtvis lika varma.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Mina vinterhandskar för säsongen är Tegera 296 och 295. 295 har jag provat nu och de är rätt varma, 296'orna får det bli lite kallare först.
Men har man riktigt kalla händer kanske det vore bäst med något eluppvärmt. Hade ett tag sådana här "skoterhandtag" med värmeplattor. Det blev riktigt varmt och gott. Har också nån form av värme-fingervantar, som man kan ha innanför tjocka vanliga handskar, förslagsvis tumvantar då, det blir också riktigt varmt och gott. Lite omständigare dock.

jonja

Aktiv medlem
Vill ju ha det bästa av två världar :)
Som sagt, har ett par klumpiga men varma handskar redan, så skulle vilja ha något som ändå blir lite smidigare, men inte nödvändigtvis lika varma.
Ja vill du ha nåt smidigt och ej särskilt varmt (om fingrarna) då är 295 ett bra köp. Vill du ha varmare fingrar och fortfarande ganska smidigt föreslår jag granberg getnarv. https://www.granngarden.se/arbetshandskar-granberg-vinter-getnarv-svartvit-9

Edit: min bedömning av 295 baserar sig på ett gammalt slitet par. Nyinköpta 295 är varmare, märkte jag nu.

Senast ändrad:

Longines

Medlem
Efter att tvingats besöka lokala Ica eller Hemköp i en mindre skånsk by och värma händerna vid kycklinggrillen så testade jag ett par alpina skidhandskar, i nylon och ganska rymliga och med foder. Billigare och väldigt varma, fungerar med bockstyre och diverse reglage,

mili2k

Medlem

RN

Aktiv medlem
Frusen sällan i resten av kroppsdelarna, men du tror att det kan påverka ändå, även fast man inte fryser?

Ja är min erfarenhet. Jag kör med airtrim (gristryne) när det börjar närma sig nollan för mina luftrör/lungor lirar inte med kall luft när jag cyklar(!). När jag använder den så behöver jag inte lika mycket kläder för kroppen blir inte lika kall.

Tokig

Aktiv medlem
Helt makalöst varma
Får ta och revidera detta, under -3 är de för kalla.
Med merionliners frös jag om fingrarna.
Blir ett nytt köp, beställde Hestra Glove

VLychou

Medlem
Testade också. Funkade okej i nollgradit (det betyder att jag frös lite, men överlevde). Men i -5 domnade alla fingrar bort efter 3h. Elhandskar is the only way. Däremot är jag fundersam om elhandskar verkligen håller i 4+ timmar.

HåkanC

Aktiv medlem
Elhandskar is the only way. Däremot är jag fundersam om elhandskar verkligen håller i 4+ timmar.
Det måste väl ändå bero på hur stort batteri du använder + hur många xtra batterier du tar med dig
Det ska ju finnas USB-drivna elhandskar så då borde du kunna ha värme så länge du har Powerbanks som räcker till.

jonja

Aktiv medlem
Körde med Tegera 191 i minus 8 idag 30 minuter, inga problem alls. STI-växling klumpig, men fungerar ok med lite övning imo. Dessa tumvantar är klumpiga, det ska inte förnekas.

Topp