bästa cykeln för ca 10000kr

Kristoffer R

Aktiv medlem
Anderssonph skrev:
-------------------------------------------------------
> bästa cykeln för ca 10000kr!!
>
> Den ska va medium och 26 tum internet eller butik
> spelar ingen roll hoppas på hjälp av er proffs!!

Tipset är kanske att som nyreggad inte braka in med denna harang då är det som upplagt för dryga svar...

Det finns väldigt många cyklar med 26" hjul, även om jag gissar att du är ute efter en mtb så finns det olika sådana också. Så hur hade du tänkt dig att cykla?

Kristoffer R

Aktiv medlem
Kan du utveckla "cykla mtb" lite? :)

Det finns som sagt en del olika mtb sorter så det går inte utan vidare att utse den bästa ens om man är proffs ( äh nu blev det lite drygt ändå, ursäkta) ;)

saturday

Ny medlem
Då har du en perfekt cykel ovanför för strax under 10.000kr. Självfallet finns ju flertalet andra märken att kolla på. Kanske Cube?

Weiman

Medlem
jonja skrev:
> > TS se och lär så här skall det se ut:
> > http://happymtb.org/forum/read.php/1/2140914
>
> Men Guuuu vilket vackert rookieinlägg! Tårarna
> bara rinner och man känner sig liten och
> obetydlig inför en sån outsäglig skönhet.

Och ändå är ingen som har svarat på det :)

Anderssonph

Ny medlem
ska kolla in lite cubes på nätet imorgon tack för hjälpen.

Var dock i en butik idag och kollade på en Crescent rimfaxe ultima från 2009. Det var en väldigt fin cykel när den kom men är den värd 11000 idag med tanke på sin ålder som butiken begär fast den är ny??
så här stog det i katalogen från 2009 som jag hitta på nätet.
(När du behöver en avancerad kvalitetscykel lönar det sig att välja en Ultima. Den superlätta
ramen är utrustad med Juicy Seven-bromsar, Rockshox Recon Air-framgaffel med
lockoutreglage på styret och Mavic Crossride-hjul. X0/X7 växelsystemet kommer från
SRAM, vevpartiet alu/karbon är FSA Team Issue och de 330 gram lätta däcken är Maxxis
Flyweight. Färgen på vår exklusivaste MTB är självklart Crescent orange.)

Kristoffer R

Aktiv medlem
Cube är bra prissatta och specade.

Annars är det självklara alternativen Radon och Canyon. Det är dock rätt utplockat i storlekarna på båda ställerna

Den här är riktigt fina
http://www.bike-discount.de/shop/a86709/zr-race-7-1.html
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3008#tab-reiter2

Jag tycker 11000 är saftigt för Crescenten även om den varit 2013. Har du de pengarna bör du sikta på en Reba eller FOX gaffel. Du kan till och med få en Canyon Nerve AL för bara lite mer pengar, med klart bättre grejer på och dessutom är den heldämpad....
Från Crescents 2009 katalog. Sen är det väl lite för mycket en lättvikts "värsting" med en del saker som kanske inte tillför nåt vid stigcykling (superlätta däck, kolfibervevar)

■ RAM: Aluminium, dubbelreducerade rör
■ RAMSTORLEK: 41, 46 och 51 cm
■ DÄMPAD GAFFEL: Rockshox Recon Air, svart
■ VÄXELSYSTEM: SRAM XO/X-7, 27-v
■ HJUL/DÄCK: 54-559 ■ VIKT: 11,0 kg REK CIRKAPRIS: 18.995 kr

plåtburken

Ny medlem
Äh det har väl inte hänt så mycket på 4 år ?
Man kanske vill tro det om man köpt det senaste hela tiden men nej .
Däremot är crescent ett bra val för en damtralla från 60-talet.

Cerb

Ny medlem
plåtburken skrev:
> Äh det har väl inte hänt så mycket på 4 år
> ?
> Man kanske vill tro det om man köpt det senaste
> hela tiden men nej .
> Däremot är crescent ett bra val för en
> damtralla från 60-talet.

Det beror väl på hur du definierar mycket.
Har väl hänt en hel del med både gafflar, bromsar och växelsystem.

plåtburken

Ny medlem
Jag skulle nog säga att du kan få en likvärd cykel om du letar kanske men är det en sån cykel du letar efter och den känns bra och du gillar den så köp den för nästan halva priset om du vill.
Är det en bra cykelaffär dessutom kan du ställa frågor och få hjälp det är aldrig fel.
Tills någon skriver att de har köpt en sån för 18000 och den sög kan du anta motsatsen.

Robustamannen

Ny medlem
Om du orkar vänta ett antal veckor kanske Rose Count Solo kan vara ett alternativ. Själv har jag en Radon på väg. Dock en 29:er. Den hamnade på Drygt 9000 inkl frakt.

Anderssonph

Ny medlem
Tack för alla tips!!

Nu till det jobbiga att välja cykel. kan ni hjälpa mig på traven?

http://www.rosebikes.se/artikel/rose-psycho-path-1-584057/aid:660893 fördelen på rosebikes är ju att för några hundra kan man uppdatera lite växel saker lätt.

http://www.bike-discount.de/shop/a86709/zr-race-7-1.html

Canyon går tyvärr bort då dom inte har en ända cykel på lager som passar mig fören semestern typ.

http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a78831/cube-ltd-race-black-anodized.html?mfid=41

Eller Crescent rimfaxe ultima från 2009 men då ska priset ner på den till en rimlig nivå vad det nu är??
RAM: Aluminium, dubbelreducerade rör
■ RAMSTORLEK: 41, 46 och 51 cm
■ DÄMPAD GAFFEL: Rockshox Recon Air, svart
■ VÄXELSYSTEM: SRAM XO/X-7, 27-v
■ HJUL/DÄCK: 54-559 ■ VIKT: 11,0 kg

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
Vilken butik är det som säljer Rimfaxen?

Tyskcykel är mkt svårslaget, skulle inte välja Rimfaxen om den inte är lika billig som en tyskhoj. Jämför specarna! (Fast jag skulle aldrig visa mig på en modern Crescent, även om den var prisvärd. Sorry Mr Orange! ;-) )

Kristoffer R

Aktiv medlem
Radonen hade varit mitt val i den buketten.

Crescenten är för mycket XC-raket med en del dyra grejer som oavsett pris jag egentligen inte tycker tillför något, för någon som värderar dem kanske det vore ett bra val men för vanlig stigcykling missar den målet. Det är dessutom längesen märket var något att räkna med anser jag också.

Om Rose Psycho Path: Du betalar för kolfiber, själv hade jag inte valt kolfiberram ihop med den enkla XC30 gaffeln. Det blir liksom lite obalans i specen. Bättre att köpa en aluvariant så hamnar mer pengar på bra gaffel och hjul mm.

Radonen har med en liten marginal den lägsta uppgivna vikten i gänget trots att den inte har kolfiberram eller superlätta däck och kolfibervevar. Den överlägset bästa gaffeln bjuder den också på. Jag har handlat några cyklar av Bike-Discount (byggde ihop en idag) och jag tycker de är bra.

Brando

Aktiv medlem
Anderssonph skrev:
> Vad är felet på den här cykelen med tanke att
> den aldrig blir såld??
>
> http://www.hagacykel.nu/cyklar/mountainbike-cyklar
> /bh-ultimate-rc-carbon.html

Vad är detta för trams? :)

"Bakgaffeln" har en inbyggd vibrationsdämpning, som tar upp stötar bak, ungefär som en heldämpad hoj skulle göra"

brainback

Ny medlem
Canyon, radon, Rose mfl tyskar. Mest cykel för pengarna om du vill ha det problemfritt i skogen. Kända hotta märken runt 10 papp är f-jävligt dåligt specade.

Cerb

Ny medlem
Anderssonph skrev:
> Vad är felet på den här cykelen med tanke att
> den aldrig blir såld??
>
> http://www.hagacykel.nu/cyklar/mountainbike-cyklar
> /bh-ultimate-rc-carbon.html

Kanske att den säljs av hagacykel. Där skulle jag enbart köpa en dyr hoj under pistolhot. Småplock kan det dock bli ibland när det krisar.

AndersR

Ny medlem
Anderssonph skrev:
> Jag ska cykla stigar och mtb spåret i Mjölby.
> Så en hardtail är det jag söker.

Kolla canyon.com, själv kör jag en Grand Canyon AL6, riktigt nöjd.

Säg till när du får hojen så kan. Vi ta en tur, jag cyklar mycket i spåren från vattentornet och neråt.

toker

Ny medlem
Från rose brukar cyklarna monteras 3-4v från beställning. Lägg till en vecka till din dörr.
Blir det prblem tror jag rose konmer hantera det bäst. Du kan ju kika in i deras tråd här. Förstklassig service även efter köp.

Freddie L

Aktiv medlem
Skulle tro att B-D har bäst leveranstid. Tror cyklarna skickas omgående och postgången tar ca 1 vecka.

Väldigt lika spec. Gafflarna skiljer ju... Normalt skulle jag hålla Fox högre än Reba, men CTD får dåliga recensioner.

Båda cyklarnas däck har hockeypuck-gummi, så räkna med att byta ut dem snart.

Kristoffer R

Aktiv medlem
De känns jämbördiga, största skillnaden är som sagt vilken gaffel man föredrar.

Personligen skulle jag valt Rose med Reban. Fox har haft kvalitetsoroblem senaste halvåret och det känns som CTD lägger lite sordin på de normalt förstklassiga inställningsmöjlighererna.

Konfiguratorn är också trevlig. Kanske mer värd ju mer erfarenhet man har. Dock tenderar kostnaden snabbt att skjuta i höjden.....

Freddie L

Aktiv medlem
AndersR skrev:
> Säg till när du får hojen så kan. Vi ta en
> tur, jag cyklar mycket i spåren från
> vattentornet och neråt.

Lägg upp en Happyride Mjölby när Anderssonph har fått sin hoj! Jag är på!

gunners

Ny medlem
Om Ghost cykeln finns kvar i lager har den carbonram och är lättare än Rose och Radoncykeln du länkar till. Den är också billigare. Inget ont om Rose och Radon men Ghost känns som ett mer etablerat märke, Alexandra Engen som är rankad etta i världen just nu kör Ghost. Oavsett vilken cykel du köper, lycka till det är en underbar sport.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Den från XXL ser också bra ut på papperet. Jag har inte läst eller sett så mycket om White på forumet. Priset är nog bra för butik i Sverige, men jag har egentligen dålig koll.

Topp