Bästa däckbredd vinter?

Ek21

Medlem
Bästa däckbredd vinter?
Jag körde först 35, gick sedan ned till 32, och funderar nu på 28 (de två senare Conti 4 Season). Pendlar på sopsaltad asfalt, och vid snöfall kort sträcka i villaområde med snö/is. Begränsade sträckor grusgång, dock dagligen.

32 har varit bra för ovan mix med den uppenbara nackdelen i bredd på asfalten, vilket är 95-100% av tiden.

Dela gärna erfarenhet, tack!

n3wton

Aktiv medlem
Bästa däckbredd vinter?
Är det dubbdäck du tänker på? Vilken är den uppenbara nackdelen? Menar du att 32 är för brett?

Om så är fallet tror jag du har noll fördel av att tro att smalare är snabbare. Stela vinterdäck är ännu sämre ju smalare de blir skulle jag tro. Förtydliga gärna lite och återkom!😊

Ek21

Medlem
Bästa däckbredd vinter?
Är det dubbdäck du tänker på? Vilken är den uppenbara nackdelen? Menar du att 32 är för brett?

Om så är fallet tror jag du har noll fördel av att tro att smalare är snabbare. Stela vinterdäck är ännu sämre ju smalare de blir skulle jag tro. Förtydliga gärna lite och återkom!😊
Tack för input!

Dubbfritt, utifrån sopsaltat har jag ej behov av dubb.

Korrekt, jag kommer från tanken att 28 ger lägre rullmotstånd än 32, samtidigt är jag med på att 25-26 är det nya 23 på sommarracers.

qube

Aktiv medlem
Bästa däckbredd vinter?
Tanken att 28 ger lägre rullmotstånd än 32 stämmer väl inte? En 32a med lägre lufttryck sväljer ojämnheter bättre än 28 med lite högre tryck. Där av mindre friktion/bättre rull med 32 kontra 28a vid anpassat däcktryck efter vaderas dimension.

Luftmotståndet minskar ju dock med 28 mot 32, därav att jag förstår att proffsen ofta inte kör med större än 28a. 28orna har ju också vikten till fördel.

Ek21

Medlem
Bästa däckbredd vinter?
Tanken att 28 ger lägre rullmotstånd än 32 stämmer väl inte? En 32a med lägre lufttryck sväljer ojämnheter bättre än 28 med lite högre tryck. Där av mindre friktion/bättre rull med 32 kontra 28a vid anpassat däcktryck efter vaderas dimension.

Luftmotståndet minskar ju dock med 28 mot 32, därav att jag förstår att proffsen ofta inte kör med större än 28a. 28orna har ju också vikten till fördel.
Tack för resonemanget, vilket jag är bekant med sedan tidigare. 👍🏻 Jag tänkte inte pumpa 28:orna till max (8.0 bar, medan 32:orna har max 7.0), och vid lika optimalt tryck för respektive däckbredd borde väl 28:orna var snabbare än 32:orna?

Vippen

Aktiv medlem
Bästa däckbredd vinter?
Jag körde först 35, gick sedan ned till 32, och funderar nu på 28 (de två senare Conti 4 Season). Pendlar på sopsaltad asfalt, och vid snöfall kort sträcka i villaområde med snö/is. Begränsade sträckor grusgång, dock dagligen.

32 har varit bra för ovan mix med den uppenbara nackdelen i bredd på asfalten, vilket är 95-100% av tiden.

Dela gärna erfarenhet, tack!

Jag har kört 28 mm 4-season på pendlarcrossen i många år vid det här laget och är helnöjd! Testade 32 mm 4-season ett tag, men det kändes inte lika kul och med ingen uppenbar uppsida för mig. Jag byter till piggat fram vid behov (ganska mycket av min sträcka som inte är sopsaltad), och om det är mycket snö till smalt nabbat bak, men 4-season går 90% av tiden. Funkar utmärkt för grusrally också om det inte blir för grovt underlag.

Ek21

Medlem
Bästa däckbredd vinter?
Jag har kört 28 mm 4-season på pendlarcrossen i många år vid det här laget och är helnöjd! Testade 32 mm 4-season ett tag, men det kändes inte lika kul och med ingen uppenbar uppsida för mig. Jag byter till piggat fram vid behov (ganska mycket av min sträcka som inte är sopsaltad), och om det är mycket snö till smalt nabbat bak, men 4-season går 90% av tiden. Funkar utmärkt för grusrally också om det inte blir för grovt underlag.

Detta var mycket värdefullt, tack! Jag började medvetet med 32 för att inte hoppa direkt från 35 till 28. Har kört med dessa 32:or i två år nu och tänker som din upplevelse bekräftar; jag ser ingen uppenbar nackdel med 28 jfr med 32.

Ek21

Medlem
Bästa däckbredd vinter?

nisseson

Aktiv medlem
Bästa däckbredd vinter?
Svart på vit gällande GP5000; https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison

Finns dito test för GP 4 Seasons men då behövs betalt abonnemang.
Man kan säga att det är högst marginell skillnad när det gäller rullmotstånd mellan olika bredder i praktiken (om man tar deras tester som tillräckliga).

Screenshot_20230131-210527613 (1).jpg

kais01

Aktiv medlem
Bästa däckbredd vinter?
när jag jämför mina pendlare 32 mm och 47 mm på grovt grusad cykelbana är skillnaden i rullmotstånd himmelsvid. med 47 mm känns knappt det extra motståndet.

när jag jämför sammalika på slät asfalt är skillnaden mellan dessa däck marginell. men de smalare däcken känns där njutbarare på något sätt.

så 32 mm även med bra mönster är inget jag önskar köra runt med på vintern. inte på grusade ytor, och inte heller i bristande packad snö. där är det snarare en mardröm.

Ek21

Medlem
Bästa däckbredd vinter?
Jo, men man kör ju inte med samma tryck i däck med olika bredd. Därav är diagrammet jag delade mer intressant (i mina ögon).
Bara bra med olika infallsvinklar!

If you want to go as fast as possible, choose your required comfort level and pick the smallest tire that can provide that comfort for you.” Tänker jag är i linje med @qube inlägg. Samtidigt har vi @Vippen och @Mr Bottecchia som berättar att 28 upplevdes roligare.

Jag ska testa 28 för att ha den erfarenheten jämte åren med 32:orna. Avslutningsvis, enklare (men inte bättre) när stenhårda 23:or var det enda som existerade! Vilket jag faktiskt pendlade på en vinter, och det gick också bra.

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Bästa däckbredd vinter?
Kör 35 mm. Perfekt kompromiss IMHO.
På vintern kör jag Conti Sport Contact Winter 35C. Inte något superrull men jäkla bra grepp. Förutsägbart på is oxå.

glitch

Aktiv medlem
Bästa däckbredd vinter?
Att mäta rullmotstånd på rulle som BC rolling resistance gör ger bara en del av bilden. Verklighetens vägar är sällan av rullekaraktär :)

Ska du jaga marginal gains kanske du ska kolla lite om du hittar andra däck med lägre rullmotstånd än 4 seasons som jag minns som relativt trögrullade. Finns ju andra märken också, Pirelli 4S verkar ha lägre rullmotstånd när jag snabbkollade.

n3wton

Aktiv medlem
Bästa däckbredd vinter?
Fria tankar utan direkt koppling till ämnet kanske, men ändå.

Låter tufft att optimera för maximal fart, när man samtidigt ska cykla dubbfritt på vintervägar. Åtminstone hade jag kört väldigt mycket försiktigare om det fanns risk för halka, och då förlorat all fart jag vunnit genom snabba däck. Även om pendlingsvägen är sopsaltad intill perfektion så räcker det ju med en liten svartisfläck utanför cykelrummet för att man ska bryta nyckelben...

Jag kör all cykling som inte är dubbdäckscykling på lätta, fina däck utan punkaskydd (dvs däck som rullar superbra), men mitt stora problem med dessa under vintern är att man får punka när flis letar sig igenom gummit (som det gör sakta men säkert). Vass flis på hård asfalt dödar mina däck, vilket inte alls är fallet på grusväg där de går väldigt mycket också.

Det är en lite jobbig period när det börjat halkbekämpas men är för bra väder för dubbdäck - nästan bättre när man sen kör dubbdäck hela tiden och slipper flispunkorna.😛

Hade jag cykelpendlat varje dag kanske jag hade tänkt annorlunda både med de lätta punkaoskyddade däcken på sommarvägar och de tröga vinterdäcken på viktervägar.

kais01

Aktiv medlem
Bästa däckbredd vinter?
ja, de fina mest lättrullande däcken står inte emot det vassa gruset.

då får man montera varianter med grövre mönster. men som jag antydde ovan rullar smala däck med grovt mönster sämre än breda däck med grovt mönster. i alla lägen inklusive slät asfalt på sopsaltade sträckor, men på grusad asfalt avsevärt mycket sämre. verkligen urk.

ts funderar på smalare däck för vinterpendling. det är alltså enligt mig fel väg att gå, både när det gäller grepp, rull och stabilitet vid spårigt underlag snö och is.

har man varit med om vad grovt mönstrade men lättrullande däck bortåt 50 mm kan erbjuda vid vinterpendling, går man inte frivilligt tillbaka. det är som natt och dag.

Andolo

Ny medlem
Bästa däckbredd vinter?
Jag och hustrun har 622/37 dubbdäck på våra vintercyklar. Däcken är gamla och dubbarna slitna, men vi upplever fortfarande greppet gott på is och isbark. De låter minimalt vid färd på asfalt, kanske är det ändå dags att slänga på nya svålar till nästa säsong. Vi har bara två rader dubb, det tycker jag räcker, man får vara försiktig med nedläggen när det är halt.
Min sommarcykel (brukshoj) har 622/28, den är verkligen inte rolig att cykla på när det är snö och halt. Det är framförallt framhjulet som spårar jättedåligt.
Så 37-bredd känns som en bra kompromiss för mig.

Kashedian

Aktiv medlem
Bästa däckbredd vinter?
Kör 37mm dubbat fram och 35mm slicks bak.
Egentligen hade det räckt med 30mm dubbat fram de flesta dagarna medans moddiga veckor (ungefär 15-20 dagar denna vintersäsong) snarare kräver över 40mm på lågt tryck för att röra sig obehindrat.

Dessutom finns det ingen korrelation mellan smalare däck och högre hastighet, för mig i alla fall. Boven i dramat är snarare dubbdäcken och hur man balanserar mellan rätt däck och lufttryck. Exempelvis är Schwalbe Marathon Winter något kvickare överlag men jag föredrar Continental Contact Spike för att de är bekväma (dämpar ojämnheter, snömodd) även när de är hårdpumpade.

Köp & Sälj

Topp