Bästa el-mountainbike 2021?

Jag ska köpa en el-mountainbike för högst 50 000 kr och undrar vilken som är bäst? Själv är jag helt ny i cykelvärlden men har testat el-mountainbike och tänker grotta mig ned i allt som har med det att göra. Förövrigt, finns det någon sida där alla modeller har listats till märkena? Jag kollade på en Merida eOne Sixty-900 och insåg sedan att det fanns sjukt många olika modeller och det är svårt att orientera sig som nybörjare...

MtbIte

Aktiv medlem
Hej!

Skulle ställa frågan på forumet emtbfoums.com istället så kommer du få ett väldigt bra svar , jag själv kör på en vitus-esommet vrx och är mycket nöjd.

Oavsett vilken cykel du väljer så skulle jag iallfall välja en cykel med shimano motor då specialized har väldiga problem med att deras brose motorer inte tål fukt så bra.

Hej!

Skulle ställa frågan på forumet emtbfoums.com istället så kommer du få ett väldigt bra svar , jag själv kör på en vitus-esommet vrx och är mycket nöjd.

Oavsett vilken cykel du väljer så skulle jag iallfall välja en cykel med shimano motor då specialized har väldiga problem med att deras brose motorer inte tål fukt så bra.

Hur ligger det till med BOSCH-motorer?

Jag har Bosch och den har funkat som den ska de 600 mil jag kört med den på stig. Min ebike är från 2019, så det är den förra versionen. Jag har fått in lite fukt efter riktigt leriga turer i höst, men nu låter det knappt något från motorn längre när jag kört en del på snö. Jag har köpt ett kit som ska förhindra fukt att komma in. Hjälper det inte så har Bosch 2 års garanti och motorn byts ut. Om den byts ut, får man garanti i 2 år igen. Om det låter från den igen, så byter jag ut den under våren, innan garantin går ut.

Allt beror på var du ska köra. Geometrin på exempelvis YT Decoy passar bäst för enduro i brant terräng, medan Cube Stereo Hybrid med 140mm är inte lika aggressiv och passar bättre för stigcykling i skogen. Nya Canyon Neuron:ON är också grym för stigcykling.

SocialGimp

Aktiv medlem
Testade just idag en Lapierre Overvolt GLP 2. Fokus på racing men det var en eye opener med en cykel med fokus på funktion vs stort batteri i downtuben. Vet inte priset på Elite-versionen men gissar på strax över 50'.

Edit: Kanske över 60' vid närmare granskning men då är det med Sram GX, Lyric, kol-ram o andra go'saker.

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
Eks i Hulared har ett bra pris just nu på Lapierre Overvolt GLP 2 som jag testade för ett par veckor sedan. Jag får inte på ngt sätt ngn kickback även om jag låter som en säljare för Eks just nu men det kan nog vara svårt att hitta en bättre specad kolfiber-hoj än denna för 55 000 kr. Skulle möjligen vara ngn Canyon eller Cube kanske.

Annonsen: https://www.blocket.se/annons/alvsb...cYStvm4plgh7AfvGdUCREEjBLpxbRuidmZULJN1KmyWyE

Mitt test om ngn skulle vara intresserad:

bjorkkis

Aktiv medlem
Jag har precis fått hem min Sam2 6.8, inte hunnit cykla så mycket ännu men känns väldigt bra.Jag ville ha Bosch motorn för jag gillar hur folk beskrev dens karaktär och det lilla jag har kört lever den upp till mina förväntningar.

Varför jag valde Sam2 är för att jag tycker att jag fick bra komponenter för pengarna men framförallt för att dom har ett ”flip chip” vid bakaxeln som gör att du kan välja 29” eller 27.5”.
Sätter du på 27.5” på 29” läget så får du en grad flackare HA samt lite läger BB men du bibehåller kedjestaget på 450mm. Flippar du axeln till 27.5” läget då får du 435mm kedjestag och behåller BB och HA i original.
Jag kommer definitivt att slänga på 27.5” bak för att kunna köra med 435mm kedjestag 😊

Senast ändrad:

Marnil

Ny medlem
På dagens cykelmarknad så är det svårt att välja, man får vara glad att man hittar en i rätt storlek som inte redan är bokad, iallafall om man vill ha den innan hösten.

SocialGimp

Aktiv medlem
På dagens cykelmarknad så är det svårt att välja, man får vara glad att man hittar en i rätt storlek som inte redan är bokad, iallafall om man vill ha den innan hösten.
Jo, så är det men visst sjutton finns det allt hojar att få tag på. Jag vet flera ställen där det finns några på lager även om det kanske inte är exakt rätt spec som man vill ha.

MtbIte

Aktiv medlem
alla el-cyklar är bra förutom specialized som jag personligen tycker är överprissatta och sen komponenterna man får för det priset på en specialized är ett rent skämt.

leta efter antingen en begagnad cykel med e8000 motorn eller en ny cykel med ep8 motorn så kommer det bli bra , vilket märke det är spelar nog ingen roll utan försökt hitta en som passar dig bara.

KarlCrox

Aktiv medlem
alla el-cyklar är bra förutom specialized som jag personligen tycker är överprissatta och sen komponenterna man får för det priset på en specialized är ett rent skämt.

leta efter antingen en begagnad cykel med e8000 motorn eller en ny cykel med ep8 motorn så kommer det bli bra , vilket märke det är spelar nog ingen roll utan försökt hitta en som passar dig bara.
Håller med Mtblte. Specializeds motorer (brose) har en så dålig hållbarhet att en majoritet av deras ägare får byta motor flera gånger per år: och då verkar det åtminstone på emtb forums som de flesta är fireroads cyklister, alltså inte riktiga mtb åkare. Så kolla bara in cyklar med modern aggressiv geometri så ser man att shimano dominerar. Undantagen är främst Focus Sam, Lapierre som nämnts ovan, de är troligtvis mycket kompetenta trots att de har Bosch. Övriga bra tillverkare kör Shimano: Santa Cruz, Propain, Commencal, YT, Vitus, Merida, Norco med flera.

Lotta B

Aktiv medlem
Jag har Cube Stereo Hybrid 140 Race och är jättenöjd såhär långt efter 1 månad ;) Är mkt van vid vanliga mtb:s från dirt-cyklar till DH. Den påminner mig om min Scott Gamler från många år sedan, fast mkt mer lättrörlig geo för stig. Riktigt komplett utan extremvinklar åt något håll. Neutral liksom på dom tekniska ställen jag cyklar.

Lotta B

Aktiv medlem
Håller med Mtblte. Specializeds motorer (brose) har en så dålig hållbarhet att en majoritet av deras ägare får byta motor flera gånger per år: och då verkar det åtminstone på emtb forums som de flesta är fireroads cyklister, alltså inte riktiga mtb åkare. Så kolla bara in cyklar med modern aggressiv geometri så ser man att shimano dominerar. Undantagen är främst Focus Sam, Lapierre som nämnts ovan, de är troligtvis mycket kompetenta trots att de har Bosch. Övriga bra tillverkare kör Shimano: Santa Cruz, Propain, Commencal, YT, Vitus, Merida, Norco med flera.
Vad är det du inte gillar med Bosch? Dom brukar dominera vid klättringar om inte jag minns fel.

SocialGimp

Aktiv medlem
Har testat både Bosch o EP8. Tycker inte att det motorvalet borde avgöra vilken cykel man väljer. Båda är ungefär lika bra/starka o gör samma jobb alldeles utmärkt.

Freddo

Medlem
Commencal Meta Power 29 vann best value for the bucks i ebike-mtb’s test för 2020 lite över budget då, så säkert en hel del över budget i år då branschen skruvat upp priserna pga komponentbristen.

specialized S-works turbo med Bosch vann hela testet.

MtbIte

Aktiv medlem
Har testat både Bosch o EP8. Tycker inte att det motorvalet borde avgöra vilken cykel man väljer. Båda är ungefär lika bra/starka o gör samma jobb alldeles utmärkt.

var lite dit jag ville komma med min kommentar att det inte skiljer mycket mellan dessa motorer, det är viktigare att hitta en cykel med en geometri som passar ens åkstil.

bjorkkis

Aktiv medlem
Du har testat mer än mig men jag har provat båda också, tycker att det är skillnad på dom och jag ville ha en Bosch pga. att jag gillar hur den levererar sin kraft.

SocialGimp

Aktiv medlem
Du har testat mer än mig men jag har provat båda också, tycker att det är skillnad på dom och jag ville ha en Bosch pga. att jag gillar hur den levererar sin kraft.
Visst är det skillnad på dom men inte så mkt så att åtminstone jag väljer cykel efter motor. Bosch känns som att den har mer kraft från första tramptaget. Med EP8:an känns ingreppet lite mer sofistikerat. Har kört båda back-to-back o föredrar nog EP8:ans "mjukhet" men Boschs urkraft är ganska skön den med. Sedan går det ju att ställa in hur EP8:an levererar sin kraft med appen.
Hur som helst, gillar du Bosch så har du ju valt rätt motor utifrån vad du känner är rätt. (y)

KarlCrox

Aktiv medlem
Vad är det du inte gillar med Bosch? Dom brukar dominera vid klättringar om inte jag minns fel.
Jag menade inte att jag inte gillar Bosch. Gen 4 ska vara riktigt bra och i tester har den mer watt i lite högre rpm än ep8. Jag har bara testat tidigare Bosch.
Men just att hitta bästa emtb 2021 som ts undrar, kollar man cyklarna med bäst/mest progressiv geo har nästan alla Shimano motor. Sen är det väl lite upp till var och en, alla vill ju inte ha en aggressiv enduro hoj utan värderar andra egenskaper mer.

SocialGimp

Aktiv medlem
Ja, smaken är ju som baken vad man gillar i en hoj. Min favorit hittills är i varje fall Specialized Turbo Levo SL eftersom den är poppig som få. Lite väl svag motor i o för sig så det blir jobbigt att använda motorn som up-lift i bike parks.

KarlCrox

Aktiv medlem
Till ta, Ladda ner appen för emtb Magazine så kan du läsa massvis av tester och tips från dem. De beskriver alltid detaljerat vilka kriterier som de bedömer sina tester utifrån.

Bästa emtb 2021 korades nyligen genom deras kanske största och mest omfattande test någonsin. I kommande nummer kommer budgetemtb. Värt att kolla in!

SocialGimp

Aktiv medlem
Cannondale kör ju Bosch oxå kom jag på. Testade ju en Moterra i december o den var hyfsat "enduro". Finns nog en hel del märken som använder Bosch när man tänker efter.

KarlCrox

Aktiv medlem
Cannondale kör ju Bosch oxå kom jag på. Testade ju en Moterra i december o den var hyfsat "enduro". Finns nog en hel del märken som använder Bosch när man tänker efter.
Jo, det är massvis som kör med Bosch. Men de är inte direkt i framkant med geo direkt. Monterra är ju väldigt lik Turbo levo, 66 graders head angle är rätt konservativt, som exempel. Letar man efter mest kapabla emtb 2021 som TS så menar jag att Shimano dominerar. Finns garanterat massvis med ok emtb med bosch, lite mer konservativa dock. Sen finns det säkert någon mer tillverkare som är i framkant beträffande geo som kör Bosch som jag missat.

SocialGimp

Aktiv medlem
Ser inte
Jo, det är massvis som kör med Bosch. Men de är inte direkt i framkant med geo direkt. Monterra är ju väldigt lik Turbo levo, 66 graders head angle är rätt konservativt, som exempel. Letar man efter mest kapabla emtb 2021 som TS så menar jag att Shimano dominerar. Finns garanterat massvis med ok emtb med bosch, lite mer konservativa dock. Sen finns det säkert någon mer tillverkare som är i framkant beträffande geo som kör Bosch som jag missat.
Ser inte att TS var ute efter just "kapabla" eMTB utan mer vilken eMTB som var "bäst". Vi har säkert olika uppfattningar om vad som är bäst men jag tycker även att hojar med 66 graders gaffelvinkel är väl så kapabla o kanske t o m lite roligare än andra cyklar med närmast DH-geo. Även Meridan har väl runt 66 graders vinkel på gaffeln och den anses ju vara ganska enduro ändå?

Spinx

Aktiv medlem
Högst sannorlikt är Trek Rail på top. Men både Trek och Speclized börjar bli sjukt överprisade.
Vi pratar 100 k och då får man inte ens topmodellen..
För de pengarna kan man hålla på med tex motorsport. rätt sjukt att cykel börjar bli dyrare än fler andra redan dyra syselsättningar.

bjorkkis

Aktiv medlem
Jag tycker 65-66HA är optimalt för Enduro/Trail, jag vill inte ha mer än så på mina cyklar. Tar udden av kvickheten i cykeln med flackare, iaf det jag har testat.

På min Sam2 2021 kan jag välja mellan 65 och 64 i HA genom att köra 29" eller 27.5" bak.

KarlCrox

Aktiv medlem
Ser inte

Ser inte att TS var ute efter just "kapabla" eMTB utan mer vilken eMTB som var "bäst". Vi har säkert olika uppfattningar om vad som är bäst men jag tycker även att hojar med 66 graders gaffelvinkel är väl så kapabla o kanske t o m lite roligare än andra cyklar med närmast DH-geo. Även Meridan har väl runt 66 graders vinkel på gaffeln och den anses ju vara ganska enduro ändå?
65.5 har nya Meridan. Hade gamla e800 som hade typ 67 grader och tyckte den var alldeles för brant utför.
0.5 grader kan göra jättemycket. Min gamla Yt Jeffsy skaffade jag offset bushings till och fick den till under 66 grader, vilket gjorde otroligt mycket faktiskt. När jag sedan bytte till en ren enduro cykel med 64.5 grader vart det ännu mer positivt, men har såklart att göra lite med övrig geo och form.

Lotta B

Aktiv medlem
Nu blev jag ju sugen att ta reda på vad som anses som progressiv geo numera, själv trivs jag med kanske 66 grader till stigcykling. Jag gillar den neutrala känslan, visst har mer flacka cyklar varit fantastiska nedför men inte alltid uppför. Vingel höger/vänster är inte min favorit.

Spinx

Aktiv medlem
Är inte största problemet med Trek, leveranstiderna? När jag frågade Trek Göteborg om leveranstid på en Trek Rail 9, då fick jag September 2022 :D
Många märken lider av förseningar, speciellt de som använder shimano någonstans i cykeln.
De cyklar som finns med rimlig lev tid använder ofta komponenter från ngn mindre renomerad Kinesisk leverantör.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer