Bästa hex-nycklar 2020 ?

Bästa hex-nycklar 2020 ?
Ja tyvärr blir det så ibland :(
"Made in USA" betyder ibland bara att det är sammansatt i USA, samma sak med Tyskarnas "Made i Germany" som för övrigt fick panik runt 2013 när man försökte ändra på reglerna runt detta, så att det bara skulle gälla om det var tillverkat och sammansatt där.
Konstigt nog så försvann det förslaget senare...

Eller som när verktygstillverkaren "High5" super stolta monterade upp en stor glasmonter på Vertygsmässan i Köln med hylsor. Hylsor till alla stora Brands som finns...
Den var borta efter lunch : )

D

Deleted member 43681

Guest
Bästa hex-nycklar 2020 ?
Ja det blev ett litet stavfel, men det gör inte så stor skillnad i tillverkningen
Ja du är lååångt ifrån ensam...

Bahco ligger nog bra till på topp 10 bland de vanligaste felstavade varumärkena i Sverige, eftersom folk pga "naturlig språkkänsla" ofta hellre skriver Bacho. 🦊

Belse

Aktiv medlem
Bästa hex-nycklar 2020 ?
Wohoo! Tack vare länken kunde jag söka på 10IPR och då hittade jag hylsa med pentalobe på Mekster! https://www.mekster.se/bitshylsa-1-4-tamper-res-tx-plus-10ipr.html

Visa bilaga 422979
Synd bara att Mekster är en riktig jävla skitfirma att försöka beställa något av, efter flera månaders tjafs och undanflykter fick jag lov att ta hjälp av Klarna för att få tillbaks mina pengar som jag låg ute med för varor som jag aldrig fick, så handla aldrig av Mekster, om du tänker göra det ändå så råder jag dig att läsa lite betyg om dom på deras fejsbook först...

lsveda0

Ny medlem
Bästa hex-nycklar 2020 ?
När det gäller insexnycklar är Bondhus bäst.Övriga verktyg
Blocknycklar ellerPu som en del säger.Stahlville eller Facom.
Lednycklar Facom eller Bacho om dom är äldre än 20 år
Skruvmejslar wera
Avbitartänger Knipex
Från en som reparerarat tunga maskiner i mer än 40 år och hunnit slita ut några verktyg under tiden. Men som alltid kvalitet och pris hänger ihop.

D

Deleted member 43681

Guest
Bästa hex-nycklar 2020 ?
Skruvmejslar wera
Avbitartänger Knipex
Från en som reparerarat tunga maskiner i mer än 40 år och hunnit slita ut några verktyg under tiden. Men som alltid kvalitet och pris hänger ihop.
Bahco!!

feeblesmith

Aktiv medlem
Bästa hex-nycklar 2020 ?
Angående insex med kula (har även jag Bondhus och nöjd) skulle jag aldrig använda kulan för att lossa eller dra åt, detta görs med korta änden på L:et sedan snurrar man ut den lösa skruven med kulsidan.
Men det kanske är självklart...

cerro

Aktiv medlem
Bästa hex-nycklar 2020 ?
Skruvmejslar wera
Avbitartänger Knipex

Lite skillnad på tunga maskiner och cyklar dock. Men det du skriver låter rimligt :)
Jag kör Facom insexnycklar både hemma och på jobbet, deras t-nycklar är sjukt bra. Känns som jag har en i handen halva dagen ;)

bits skulle jag aldrig satsa på istället för bra insexnycklar, bara meckigt och svårt med sadelstolpar och annat tight.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Bästa hex-nycklar 2020 ?
Angående insex med kula (har även jag Bondhus och nöjd) skulle jag aldrig använda kulan för att lossa eller dra åt, detta görs med korta änden på L:et sedan snurrar man ut den lösa skruven med kulsidan.
Men det kanske är självklart...

Låter såklart rimligt ut mekaniskt perspektiv!

Men blir det inte mycket vändande på verktyg då?
Eller det är kanske bara jag som känner att jag lägger orimligt mycket tid på att skruva hex-skruv sedan jag började cykla :p

marran

Aktiv medlem
Bästa hex-nycklar 2020 ?
Låter såklart rimligt ut mekaniskt perspektiv!

Men blir det inte mycket vändande på verktyg då?
Eller det är kanske bara jag som känner att jag lägger orimligt mycket tid på att skruva hex-skruv sedan jag började cykla :p

Det är bland annat verktygsvändandet (eller önskan att slippa) som gör att T-nycklar utan kula är så fina. Till nästan alla skruvar räcker det med ett verktyg för att både spänna/lossa och sen snurra, och till de få andra plockar jag fram Weras L-nycklar med kula i änden.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Bästa hex-nycklar 2020 ?

Det är det större kitet jag kikar på

Men ja, skulle nog klara mig rätt bra utan dom mer udda storlekarna iofs.
10mm har jag inte ens idag.
2.5 skulle jag sakna.

Bobslob22

Aktiv medlem
Bästa hex-nycklar 2020 ?
Har haft en sats Bondhus med kula sedan slutet av 80-talet som nyligen "pensionerades" i och med att jag köpte en ny likadan Bondhus-sats på Jula. Hyfsat hög kvalitet och livslängd för priset.
Bondhus är riktigt bra och ytbehandlingen på dem ger ökad friktion.
Och när det gäller kula så lossar man skruven med sidan utan kula och sedan transporterar man ut skruven med sidan som har kula.
Försöker man lossa en skruv med kulan finns risk både förstöra skruv och bryta av kulan.

Belse

Aktiv medlem
Bästa hex-nycklar 2020 ?
Bondhus är så pass bea och starka så det går att lossa med kulan också, bara skruven inte sitter uberhårt, då är det bättre med en sån här sats, min är dock inte från Biltema utan från Swedol har jag för mig:

Insex med kula bör dock inte användas på försänkt skruv, eller insex med låg skalle då hålet inte är tillräckligt djupt på dom så kulan går inte ner nog långt...

42Hz

Aktiv medlem
Bästa hex-nycklar 2020 ?
Synd bara att Mekster är en riktig jävla skitfirma att försöka beställa något av, efter flera månaders tjafs och undanflykter fick jag lov att ta hjälp av Klarna för att få tillbaks mina pengar som jag låg ute med för varor som jag aldrig fick, så handla aldrig av Mekster, om du tänker göra det ändå så råder jag dig att läsa lite betyg om dom på deras fejsbook först...

Nu har dom i alla fall postat paketet enligt postmord, fått trackingnummer, nu hade jag inte så många andra val då mekster var dom enda jag hittat i nordeuropa som hade verktygen för vettig penning. Men jag ser ingen anledning att handla där igen. =)

N_sandstrom

Aktiv medlem
Bästa hex-nycklar 2020 ?
Facom har tydligen serien 84TCS med vissa storlekar, T-handle med roterande sleeve, likt park tools nya.
Är detta bästa hex-nycklarna?
Dom verkar dock slut överallt!
https://www.expert-toolstore.com/fa...om-84tcs-tee-handle-fast-spin-metric-hex-keys
1592817236891.png

classic

Aktiv medlem
Bästa hex-nycklar 2020 ?
Kanske lite ot kanske inte, men vi snackar verktyg va. Är det inte underbart. När man skall hjälpa nån bekant. Med att borra eller sätta ihop/up nånting, eller cykel relaterat. Man frågar har du verktyg för arbetet? Ja. Allting frid o fröjd. När man kommer hem till dom, äSå tar dom fram IKEA verktygslådan. Och en sån där borrsats. Man vrider för att välja borr, för 70 spänn på classe. Hallo....Ja nuförtiden frågar man även. Vad för verktyg. minsta tecken på tveksamhet. Bara ta med sig sina egna grejor

Senast ändrad:

42Hz

Aktiv medlem
Bästa hex-nycklar 2020 ?
Nu har dom i alla fall postat paketet enligt postmord, fått trackingnummer, nu hade jag inte så många andra val då mekster var dom enda jag hittat i nordeuropa som hade verktygen för vettig penning. Men jag ser ingen anledning att handla där igen. =)

Hahahaa, vilken antiklimax, innan jag fick isär tången så skickade jag in den på garanti, givetvis fick jag en uppgraderad tång tillbaka, med 'vanlig' säkerhets torx! Så nu har jag två 'pentalobe-torx' utan användning. =)

Jaja, nöjd ändå med att få en ny Charge TTi i utbyte mot en 10 år gammal Charge...

Freddie L

Aktiv medlem
Bästa hex-nycklar 2020 ?
Jag unnade mig Wera insex med kulhållare och Torx i höstas. Mycket nöjd. Men jag skulle antagligen vara ännu nöjdare med PB Swiss…

ViktorBL

Medlem
Bästa hex-nycklar 2020 ?
Jag unnade mig Wera insex med kulhållare och Torx i höstas. Mycket nöjd. Men jag skulle antagligen vara ännu nöjdare med PB Swiss…
Jag köpte ett set Wera Hex-Plus 950 för ett par veckor sen. Gav 212kr på Amazon och tvivlar faktiskt på att det går att få bättre kvalitet per krona.
Men i absoluta mått mätt är PB Swiss säkert bättre, eller man får åtminstone hoppas det…

Topp