bästa kombipedaler till pendlarcykeln

jadajada

Medlem
Vilka pedaler är snällast mot jobbskornas lädersulor? Ska vara kombipedal så man kan använda spd i dom också.
Och Visst kan man skruva ur "piggarna" på shimano pedalerna?

PD-EH500​

PD-T421 Click'R​

Deore XT PD-T8000​

Senast ändrad:

velovin

Aktiv medlem
Vilka pedaler är snällast mot jobbskornas lädersulor? Ska vara kombipedal så man kan använda spd i dom också.
Och Visst kan man skruva ur "piggarna" på shimano pedalerna?

PD-EH500​

PD-T421 Click'R​

Deore XT PD-T8000​

Jag har använt den tidigare modellen av EH500, och varit nöjd. Efter att köpt ett par begagnade XT kombipedaler så fick jag omvärdera det, de har helt enkelt mycket bättre grepp. Däremot kan jag tänka mig att de sliter mer på skorna.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Jag har 500-pedalerna .
Hade dom på räsern men numera på min AX290
Fungerar väldigt bra men som med alla kombipedaler är det ALLTID fel sida som hamnar uppåt av någon märklig anledning.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Eftersom kombipedalers stora nackdel är att de ofta är vända åt fel håll när man ska iväg från rödljus och annat, så är Klick'R-pedalerna bäst då de har spd på bägge sidor.

nisseson

Aktiv medlem
Jag använder ett par gamla Shimano PD-A530 på pendel/gravel-cykeln. Det går utmärkt, pedalerna hänger som de ska snett när de är fria, och sen drar man bara lätt bakåt med foten för att få plattis eller trycker framåt för att klicka i. Det lär man sig snabbt.

Miracle

Aktiv medlem
Deore XT PD-T8000 är bra med sina piggar/skruvar som ger ett pålitligt grepp. Det spelar ingen roll vilken vändning de har, man kan trycka på med kraft ändå utan risk att halka av, enligt min erfarenhet. Jag har haft mina många år så de är inte vackra att se på, men de håller bra!

Frid!

jadajada

Medlem
Eller så förvarar du jobbskorna med lädersulor på jobbet och cyklar med något annat.
Ja, det är så klart en tänkbar möjlighet. Köpte mig ett par Adidas Velosamba igår just med den tanken. Men mer generellt så vill jag ha pendlarcykeln även när jag ska ta en öl med polarna eller liknande. Så lädersulorna eller andra skor ska funka på denna hojen.

HåkanC

Aktiv medlem
Det brukar funka bättre och bli enklare om du kan lämna ombyte med kontorskläderna; kavaj, lädersulade skor, skjorta(?) och slips(?), mm, mm på kontoret.
Så kan du cykla i mer pendlarvädertåliga kläder och har fräscht ombyte när du kommer fram.

Topp