Bästa landsvägscyklingen i Sverige?

Leksakspojken

Aktiv medlem
Vi hade egentligen tänkt dra ner till alperna för att cykla i sommar. Sedan blev tanken att istället åka någonstans 2 timmar bort från Lund för att komma ut och cykla på lite nya vägar.

Nu öppnade man ju upp för längre resor inom landet, vilket innebär andra möjligheter. Så var i detta avlånga land hittar man de bästa vägarna? Behöver inte innebära en massa klättring bara för att kompensera för de uteblivna rundorna i alperna. Men skulle vilja få lite miljöombyte mot att cykla på de skånska öppna vidderna.

Pfaff

Aktiv medlem
Vi hade egentligen tänkt dra ner till alperna för att cykla i sommar. Sedan blev tanken att istället åka någonstans 2 timmar bort från Lund för att komma ut och cykla på lite nya vägar.

Nu öppnade man ju upp för längre resor inom landet, vilket innebär andra möjligheter. Så var i detta avlånga land hittar man de bästa vägarna? Behöver inte innebära en massa klättring bara för att kompensera för de uteblivna rundorna i alperna. Men skulle vilja få lite miljöombyte mot att cykla på de skånska öppna vidderna.

Norra Bohuslän med omgivning (Dalsland mm) är inte alls tokigt. Och relativt glest trafikerat av saker med fyra hjul.
Akta’re för att råka korsa gränsen till Norge bara.😄

D

Deleted member 43681

Guest
+1 Dalsland är jättefint, speciellt den nordvästra och nordöstra delen med många sjöar och tjärn, fina vyer och relativt bra vägstandard. Se upp för tung lastbilstrafik och timmerbilar på vissa sträckor vissa tider bara.

JPL

Aktiv medlem
Hur kan denna tråden vara så här kort?
Är själv bortskämd med riktigt bra förhållanden i Skövde. Här är det ju utomordentligt gott fina landsvägs-rutter i fina omgivningar utifrån Billingen. Funderar ibland på var man ska ta en weekend om man vill komma hemifrån och få bra landsvägscykling.

JPL

Aktiv medlem
Skåne/småland/halland är väl rent allmänt trevlig cykling om man planerar lite.
Skåne/Småland/Halland var en ganska bred sammanfattning. Hur är Halland egentligen? Bjärehalvön har jag endast tagit en tur på för typ 15 år sedan. Är det där man ska hålla sig om vi pratar Halland?

geologen

Aktiv medlem
Laholm. Massvis med platt i öppet landskap om man vill ha det. Småkuperat i skog om man vill det, inåt landet. Rejäla backar (med svenska mått mätt) på Hallandsåsen om man vill ha det. Fika i Båstad eller på torget i Laholm. Svalkande bad vid de långa sandstränderna i Mellbystrand. Bra boende på vandrarhemmet. Nära E6:an så det är lätt och snabbt att komma dit. Bra, glest trafikerade vägar med väldigt många alternativ för att sy ihop rutter efter behag med stor variation.

Enda minuset är väl vinden. Det blåser ofta en hel del.

Bengt-re

Aktiv medlem
Skåne/Småland/Halland var en ganska bred sammanfattning. Hur är Halland egentligen? Bjärehalvön har jag endast tagit en tur på för typ 15 år sedan. Är det där man ska hålla sig om vi pratar Halland?
Jo, men finns ju väldigt mycket fina vägar med rimligt mycket trafik. Halland är ju fint med bokskogar. Runt Åkulla är det mysigt varma sommardagar - undvik väg 153 bara. Den känns som en väg som kan bli ens grav.

Personligen som cyklar mest i stockholm/uppland/sörmland uppskattar att det finns så mycket vägar med rimligt lite trafik på i skåne/halland.

HåkanC

Aktiv medlem
Man kan hitta mycket väginfo i NVDB
Bland dem finns vägbeläggning (grus <=> asfalt, välj slitlager)
Men ännu bättre tycker jag det blir med den här kartan över asfaltvägar genererad från NVDB, och med klassning av asfaltvägarna baserad på hastighet, trafikmängd och vägbredd.
Roadfinder har även ruttningsmöjlighet => GPX

Bengt-re

Aktiv medlem
Man kan hitta mycket väginfo i NVDB
Bland dem finns vägbeläggning (grus <=> asfalt, välj slitlager)
Men ännu bättre tycker jag det blir med den här kartan över asfaltvägar genererad från NVDB, och med klassning av asfaltvägarna baserad på hastighet, trafikmängd och vägbredd.
Roadfinder har även ruttningsmöjlighet => GPX
På samma tema är strava heatmap användbart, men man får vara vaksam på att en del poppulära vägar är pendlingsvägar och därför ser omotiverat poppulär ut.

GoranS

Aktiv medlem
På samma tema är strava heatmap användbart, men man får vara vaksam på att en del poppulära vägar är pendlingsvägar och därför ser omotiverat poppulär ut.
Jag skulle säga att det sällan är i eller nära större orter man ska leta efter de roligaste vägarna för lvg-cykling så om man håller sig borta från de områdena bör en stor del av den problematiken vara eliminerad.

kais01

Aktiv medlem
dock är det så att när man kommer längre bort från bebyggda trakter tenderar vägarna att inte längre erbjuda nätverk eller möjlighet planera en runda, och inte heller möjlighet komma fram till andra sidan genom t ex ett skogsområde.

utan det blir alltmer återvändsgränder. och trängsel med trafik och tunga fordon där man tvingas ta sig fram.

GoranS

Aktiv medlem
dock är det så att när man kommer längre bort från bebyggda trakter tenderar vägarna att inte längre erbjuda nätverk eller möjlighet planera en runda, och inte heller möjlighet komma fram till andra sidan genom t ex ett skogsområde.

utan det blir alltmer återvändsgränder. och trängsel med trafik och tunga fordon där man tvingas ta sig fram.
Det jag menade var inte att man skulle dra ut i obygden. Om man t.ex. tittar norr om Stockholm så tycker jag att de bra vägarna börjar norr om väg 268. Där ute gissar jag att cykelpendlarna utgör en relativt liten andel av aktiviteten på Stravas heatmap.

bakhjul

Aktiv medlem
. Men skulle vilja få lite miljöombyte mot att cykla på de skånska öppna vidderna.

Alltså du behöver ju verkligen inte åka långt från Lund för att hitta extremt fin cykling.

20 minuter på tåget, till Höör och så har du ett jättefint vägnät upp mot Söderåsen, med Hallandsåsen inom räckhåll.

Cyklingen på Bjärehalvön är sedan ungefär så bra som det kan bli i Sverige.

kais01

Aktiv medlem
Det jag menade var inte att man skulle dra ut i obygden. Om man t.ex. tittar norr om Stockholm så tycker jag att de bra vägarna börjar norr om väg 268. Där ute gissar jag att cykelpendlarna utgör en relativt liten andel av aktiviteten på Stravas heatmap.
ja 268 är ju ingen cyklingshöjdare precis. rena skämtet även för bilar.

överhuvudtaget är infrastrukturen mer än eftersatt i det området, och då spiller det gärna över i form av en cykelfientlig miljö.

men utanför dessa stadsnära övertrafikerade eländiga miljöer är det enligt mig i allmänhet snarare bättre närmare civilisationen jämfört med längre bort. sen i jordbrukade områden tenderar det rent allmänt finnas bättre möjlighter än där skog överväger.

JPL

Aktiv medlem
ja 268 är ju ingen cyklingshöjdare precis. rena skämtet även för bilar.

överhuvudtaget är infrastrukturen mer än eftersatt i det området, och då spiller det gärna över i form av en cykelfientlig miljö.

men utanför dessa stadsnära övertrafikerade eländiga miljöer är det enligt mig i allmänhet snarare bättre närmare civilisationen jämfört med längre bort. sen i jordbrukade områden tenderar det rent allmänt finnas bättre möjlighter än där skog överväger.
Jag har cyklat en del runt Rimbo/Närtuna/Gottröra, och även upp mot Rånäs. Är kanonfin cykling tycker jag, men jag känner att man ofta måste länka turerna med något inslag av självmordsväg. (Vägar med mycket vårdslös och tung trafik utan någon vägren.)

Österlen runt Simrishamn/Ystad är ju mycket små fina orter och relativt gott om mysiga stopp. Men det är ju smala vägar utan vägren och så blåser det ju 9 av 10 dagar upplever jag.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Österlen runt Simrishamn/Ystad är ju mycket små fina orter och relativt gott om mysiga stopp. Men det är ju smala vägar utan vägren och så blåser det ju 9 av 10 dagar upplever jag.

De gånger jag har cyklat i österlentrakter har det varit väldigt lugnt med trafik. Håller man sig bara borta från de stora genomfartsvägarna (väg 19/11/9) samt skippar vägen runt kusten är det rätt tomt på bilar.

Blåser gör det ju jämt däremot.

mkallstrom

Aktiv medlem
Har ingen riktig koll på området, men cyklade med utgångspunkt från Österbymo för ett par år sedan och tyckte att det var en hel del intressanta vägar där. Ganska kuperat och möjlighet att dra rundor i olika riktningar, bl a mot Gränna. Ganska lite trafik som jag minns det. Tyvärr många vägar med tjälskador då, men det kan ju vara fixat nu.

gandhi

Aktiv medlem
Jag och sambon bodde 5 dagar på Klitterhus i Ängelholm för några år sedan. Kullahalvön och Bjärehalvön på varsin sida om Ängelholmsbukten. Finfin cykling, bra mat på hotellet och 15 meter till vattenbrynet!

Kan även rekommendera en tur till Bornholm (vilket vi också gjorde en sommarvecka). Väldigt trevlig cykling och bra mat. Inte Sverige dock, men lättåtkomligt för dig som bor i Skåne.

kais01

Aktiv medlem
bornholm är verkligen trevligt. men man cyklar längsta sträckan tvärs över ön på cirka timmen om man ligger i lite. så kombo med österlen är nog att föredra, bara det var hemmaplan för ts.

antydningsvis skulle det finnas tillgång till trevliga utflykter från en basstation? flera bra platser har nämnts.

kan bidra med områdena kring katrineholm, borlänge, östersund och västerås. bara för att ta några otippade exempel, med många fina landsvägar direkt utanför tätorten.

AdamLR

Aktiv medlem
Är själv bortskämd med riktigt bra förhållanden i Skövde. Här är det ju utomordentligt gott fina landsvägs-rutter i fina omgivningar utifrån Billingen. Funderar ibland på var man ska ta en weekend om man vill komma hemifrån och få bra landsvägscykling.
Håller med! Borde vara 28 sidor snarare än 28 inlägg. Här finns några tips på fina vägar i Sörmland: https://happyride.se/forum/threads/...dsvaegsstraeckorna-du-inte-far-missa.3689553/

Trim

Aktiv medlem
Det finns mycket här i Norrbotten varav inte E4 den är trafik och gillar inte suget efter lastbilar men de andra vägarna är öde med lite trafik på asfalt och grus vägar se värda vägar också en favorit 398 och färjan boheden Överkalix och vägen Littiäine upp till puostijärvi där vi skulle uppna stenbrott.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
han måste ha kämtat? e45 är värd att undvikas till varje pris.
Det går ju att ta sig mellan Östersund och Mora via huvudsakligen andra vägar. Lite osäker på hur roliga de är dock. Vägen Riksgränsen-Kiruna är väl dock vymässigt rätt häftig, vilket får mig att tro att det inte är ett skämt.

kais01

Aktiv medlem
jo alternativet över skattungbyn och los är ju bitvis fint. men mer randokaraktär. längre norr är alternativen till e45 mera åt grushållet. kan ju vara bra iofs.

ett rätt trevligt alternativ är via särna till tänndalen. eller särna till sveg.

GoranS

Aktiv medlem
Finns absolut en del fina vägar Siljanstrakten i inklusive en del byvägar som verkligen gör att man känner att man är i hjärtat av Dalarna. Sen finns vissa delar som är mer problematiska också, i alla fall om man vill ha asfalt. T.ex är biten mellan Vikarbyn och Fu ingen höjdare. Och biten mellan Siljansnäs och Gesunda på västra sidan tycker jag inte är så livad.

Oskar

Aktiv medlem

Det blir nog svårt att göra dig nöjd; Valle härad slår nog det mesta… 😊

JPL

Aktiv medlem
Det blir nog svårt att göra dig nöjd; Valle härad slår nog det mesta… 😊
Jo, det är faktiskt riktigt bra här hemma och Valle Härad är magiskt, det har jag insett utifrån jämförelse med de få områden i resten av landet där jag cyklat lvg. Närmast efter "hemma" är nog Roslagen, men då jag inte varit runt så mycket i landet med lvg-cykeln i släptåg så hoppas man ju att det finns mer guldkorn man kan ta sikte på.

När jag har varit på "okänd ort" har jag i regel gjort rutter utifrån Stravas rutt-byggar-verktyg i lite kombo med streetview i google maps, vilket jag upplever är en bra metod för att få till de bättre vägarna i olika områden.
Neråt europa finns det ofta sparade rundor att söka i Strava, och själv försöker jag spara rundor jag gjort, men jag upplever att det är lite glest av sparade rundor i Strava i Sverige i övrigt. (Med reservation för att jag inte har haft behovet på ett par år nu). Är väl fortfarande så att funktionen att söka rundor är enbart via telefon-appen?

Senast ändrad:

Amenvafan

Aktiv medlem
Att ingen droppat Gotland ännu, fina vägar och stundtals riktigt ball natur.
Lätt att knåpa ihop en rutt med hotell/vandrarhem för att få riktigt fin cykling

Nackdelen skulle väl vara att det är platt och ocyklingbart under värsta sommarinvasionsveckorna

JPL

Aktiv medlem
Lätt att knåpa ihop en rutt med hotell/vandrarhem för att få riktigt fin cykling

Nackdelen skulle väl vara att det är platt och ocyklingbart under värsta sommarinvasionsveckorna
Jag har varit på Gotland utan cykel, men ärligt talat är det så lockande för landsvägscykling? Kan tänka mig cykelsemester på Gotland, men det är inte riktigt samma sak.
Kan ju vara olika smak om vad som är bra landsvägscykling, men lite kuperat med fina slingrande vägar med i huvudsak bra beläggning i trevlig miljö är kortfattat min definition. Eller så är jag helt fel ute vad gäller Gotland, och det verkligen är bra för landsvägscykling.

Amenvafan

Aktiv medlem
Jag har varit på Gotland utan cykel, men ärligt talat är det så lockande för landsvägscykling? Kan tänka mig cykelsemester på Gotland, men det är inte riktigt samma sak.
Kan ju vara olika smak om vad som är bra landsvägscykling, men lite kuperat med fina slingrande vägar med i huvudsak bra beläggning i trevlig miljö är kortfattat min definition. Eller så är jag helt fel ute vad gäller Gotland, och det verkligen är bra för landsvägscykling.
Minus kuperande tycker jag Gotland uppfyller det du eftersöker.
Trevliga miljöer och böljande vägar finns det gott om, dem gångerna jag cyklat på ön har jag inte stött på riktigt dålig beläggning(kanske mer flax än total sanning)

d_anders

Aktiv medlem
Gillar man lång utsikt över öppna fält så är sydvästra Skåne trevligt för lvg då man kan sätta ihop ganska långa rundor på småvägar som ändå har rätt bra beläggning.

DanielS

Aktiv medlem

Gjorde cykel-semester på Gotland i somras mitt i högsäsong, inga problem alls skulle jag säga, mindre trafik än jag trodde det skulle vara. Cyklade på lite mer av touringhoj, hade väl gärna haft mer kuperat för lvg-cykling och blir nog rätt blåsigt men skulle gärna kört en kvällsrunda på racern.

Får nog ge lite mer specifika råd ang rutt... blir väl fortfarande en hel del E45 om man ska till Mora? Vägarna runt vemdalen ser ju inte jättespännande ut när man åker dit på vintern?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer