Bästa måltidsersättning som mellanmål, vegansk

Rattnalle

Aktiv medlem
Nu sitter jag här och slurpar i mig ett paket snabbnudlar igen. En kort lucka mellanlandning mellan jobb och cykeltur. Varken orkar eller hinner riktigt fixa något vettigare utan brukar bli nudlar, nåt vitt fluffigt bröd som råkar finnas över på jobbet och i bästa fall en näve jordnötter eller två. Det känns som onödigt mycket tomma kalorier, dessutom inte så mättande i längden. Nån form av måltidsersättning borde väl vara bättre både ur näringssynpunkt och med lite mer balanserat innehåll för att hålla sig mätt en liten stund. Dessutom praktiskt att ha stående både hemma och på jobbet.

Syftet är alltså inte att ersätta några fullständiga måltider utan bara förbättra kvaliteten på mellamålen.

Men vilken då? Tänkte mig kanske primärt shake eftersom det går lätt att göra olika mycket av.

Vegansk
Tillräckligt vettig sammansättning (dvs inte massa socker)
Gärna ge lite mättnadskänsla

HejaSverige!

Aktiv medlem
Ja, turkisk(jävla Erdogan!)yoghurt med müsli och två kokta ägg, det mättar!
Edit: förlåt såg att det skulle vara veganskt, då går ju det mesta av detta bort!

Senast ändrad:

Orwar

Aktiv medlem
Gröt med valfria tillbehör? Kolla "Visa din gröt"-tråden för mängder av inspiration.
Edit: Läste slarvigt ser jag. Detta är ju en måltid, inte en måltidsersättning. Men kanske ändå ett schysst alternativ.

SIE

Aktiv medlem
Havregryn med russin har jag alltid färdigblandat i en plastburk hemma, toppa med sylt och/eller jordnötssmör, och så på med lämplig mjölkdryck.

För mer protein kan man shake:a mjölkdrycken med proteinpulver, chokladsmak lirar fint med jordnötssmöret eller vaniljsmak om man har toppat med sylt.

glitch

Aktiv medlem
Varför köpa dyra artificiella kosttillskott?
ta en burk, t.ex. gammal jordnötssmörsburk, en dl havregryn, mosa på en banan, en sked jordnötssmör, kanske några bär, mosa runt, låt stå i kylen på jobbet och ät.

Havregryn o jordnötssmör kan du ha stående på jobbet, komplettera med frukt efter behag.
Eller olika typ av brölk för att göra overnight oats eller dylikt.stoppa in i kylen när du åker hem så är det redo till dagen efter :)

Senast ändrad:

manneblask

Aktiv medlem
Håller med om Huel om jag måste välja ett pulver. Bulk var helt okej också. Annars kör jag mest over night oats med frön och jordnötssmör.

jswg

Aktiv medlem
Av pulvermat har jag minst problem att stå ut med Plenny Shake choklad. Den är lagom neutral.
Huel testade jag för några år sedan (2017?) och gillade den inte alls. Försökte att ge bort säcken, men ingen jag kände ville ha den. Har de förbättrats sedan dess?

Jonatan F

Aktiv medlem
Huel är nog lite aquired taste tror jag. Är inte så knusslig så fel person att fråga. Men choklad är nog godast.

Såklart är en overnight oat med frysta bär och frön godare men poängen med shake är ju att ibland har man inte tänkt på det dagen innan :) för mig ersatte det (relativt söt) müsli och havremjölk (väldigt mycket socker). En annan stor fördel över gröt/müsli etc. Är att man inte äter det med sked. Betydligt enklare att multitaska framför skrivbordet och inte massa smask och tugg.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Huel är nog lite aquired taste tror jag. Är inte så knusslig så fel person att fråga. Men choklad är nog godast.

Såklart är en overnight oat med frysta bär och frön godare men poängen med shake är ju att ibland har man inte tänkt på det dagen innan :) för mig ersatte det (relativt söt) müsli och havremjölk (väldigt mycket socker). En annan stor fördel över gröt/müsli etc. Är att man inte äter det med sked. Betydligt enklare att multitaska framför skrivbordet och inte massa smask och tugg.
Håller med, precis. Jag är inte heller superkänslig för smak och konsistens, så att ha några färdiguppmätta Huel-portioner i zip-påsar och en shaker på jobbet är supersmidigt när man vill/behöver ha en sån måltid. (Jag är lite introvert och orkar inte alltid vara så social, tar hellre en ensam-lunch och en liten promenad emellanåt.) Kylskåpsinnehåll måste man ju hålla lite mer koll på. Kan slörpa i mig en sån vid skrivbordet, och får faktiskt ofta en bättre jämnare mättnadskänsla än när jag lägger en dryg hundralapp på god men stabbig/fet/söt/salt mat i lunchrestaurangerna.
Men jag har alltså bytt ut en hel lunch, inte som mellanmål inför en träning innan middagen, då skulle jag nog göra en halv Huel-portion.

Batavus

Aktiv medlem
Varma mackor med valfritt pålägg och ett par salladsblad. Juice att dricka.
Om man inte är för noga med smaken men har bråttom kan man värma i mikron.

Rattnalle

Aktiv medlem
Tipsen på riktiga mellanmål tas tacksamt emot, men det som kanske inte riktigt framgick är ju att detta mer är plan C. Att höja kvaliteten på sunk-mellanmålen när det andra redan fallerat. Som inte riskerar att råka ut för kylskåpsrensningar och andra missöden. Plan B är havregryn och sojadryck (som ju går att ha i rumstemperatur mycket längre än havregrynen) som står i skåpet på jobbet. Plan A är lite mer planering och framförhållning. Bedömer min mathållning totalt sett som så pass bra att jag inte kommer att dö av att dricka pulver några gånger i månaden.

Provar Huel, så får Plenny vara näst på tur.

PS. Havregryn är godast som de är, ovanpå t ex yogurt. Inte kokta eller uppblötta över natten. Då tappar de ju det goda tuggmotståndet. Så det så.

glitch

Aktiv medlem
Ris / majskakor med jordnötssmör och skivade äpplen / banan / äpplemos.

Jag brukar ha havregryn, riskakor, ibland knäckebröd i mit skåp. I värsta värsta fall blir det mikrogröt med en skvätt mjölk från jobbets kaffemjölk (ersätt med valfri brölk), kanel o kardemumma.
Men i regel går det att tricksa ihop en del om man kompletterar med lite smått och gott :)

TobiasLj

Aktiv medlem
Jag brukar passa på att köpa ett gäng bars från Naturdiet/Nutrilett när det är extrapris. Tyvärr inte veganskt men innehåller både energi balanserat med näringsämnen. Har dålig koll på Fortimel men de kanske har veganska produkter.
Jag är tyvärr dåligt insatt, även om jag brukar läsa innehållsförteckningarna väl, när det gäller veganska produkter men jag skulle tro att det bästa man kan göra är att hålla sig till nötter, avokado, böner, linser.... blandat med grönsaker som innehåller bra med vitaminer och kolhydrater. Varför inte frysa portionspåsar och äta tillsammans med en vinägrett?

Jonatan F

Aktiv medlem
Håller med, precis. Jag är inte heller superkänslig för smak och konsistens, så att ha några färdiguppmätta Huel-portioner i zip-påsar och en shaker på jobbet är supersmidigt när man vill/behöver ha en sån måltid. (Jag är lite introvert och orkar inte alltid vara så social, tar hellre en ensam-lunch och en liten promenad emellanåt.) Kylskåpsinnehåll måste man ju hålla lite mer koll på. Kan slörpa i mig en sån vid skrivbordet, och får faktiskt ofta en bättre jämnare mättnadskänsla än när jag lägger en dryg hundralapp på god men stabbig/fet/söt/salt mat i lunchrestaurangerna.
Men jag har alltså bytt ut en hel lunch, inte som mellanmål inför en träning innan middagen, då skulle jag nog göra en halv Huel-portion.

Som vegetarian (med inslag av vegankost) kan jag bara hålla med. Varma grönsaker, pasta och 0,5-1,5 dl frityrolja är ju typ all mat som går att köpa där jag jobbar. Ibland går man till den indiska restaurangen som serverar linser, spenat, ris, och lika stora mängder olja.

Vilken havremjölk var det?
För de allra flesta (de osötade åtminstone) innehåller inget socker.

Helt rätt! Havremjölk är ju nästan vatten. Det var muslin som var boven :) billig och god = mycket socker!

slice me nice

Aktiv medlem
Jag kör plenny shake ganska regelbundet, antingen lite som mellis eller lite mer som lunch. Tycker alla smaker är helt okej, så länge det inte blir oftare än några gånger i veckan. De har bars också, men senaste versionen är enligt mig oätliga. Synd för de tidigare va rätt goda.

grondahl

Aktiv medlem
En kollega brukar käka huels varma rätter och tycker att de smakar helt ok. Om man inte vill ha bara söta alternativ

Raggamuffin

Aktiv medlem
Skön skillnad på vad olika tycker är snabbt och enkelt. Jag slutade blanda shake regelbundet för det var för omständligt och tidskrävande och andra tycker kylvaror och nio olika ingredienser är snabbt och enkelt.

Men annars gillar jag Body Science milk & oats, använder ibland för att enkelt ersätta måltider.

Spännande att många tipsar om honung och filmjölk när det efterfrågas veganska alternativ.
Jag körde oftast på Overnight oats när jag jobbade utan lunchrast och hade tillgång till kylskåp. Annars är majskakor/knäckebröd/banan min go to.
Jag testade att göra gröt på rostat havremjöl (gjorde själv, SJUKT hög hipsterkänsla på det dock), och sen blandade i lite torkad frukt, jordnötssmör och typ havremjölk. Funkade helt ok och man blir tokmätt!
havremjöl kan man ju dessutom ha i rumstemperatur ganska länge innan det blir gammalt.

glitch

Aktiv medlem
Spännande att många tipsar om honung och filmjölk när det efterfrågas veganska alternativ.
Jag körde oftast på Overnight oats när jag jobbade utan lunchrast och hade tillgång till kylskåp. Annars är majskakor/knäckebröd/banan min go to.
Jag testade att göra gröt på rostat havremjöl (gjorde själv, SJUKT hög hipsterkänsla på det dock), och sen blandade i lite torkad frukt, jordnötssmör och typ havremjölk. Funkade helt ok och man blir tokmätt!
havremjöl kan man ju dessutom ha i rumstemperatur ganska länge innan det blir gammalt.
Jag tror att de flesta utgår från att veganer är tillräckligt smarta för att själva byta ut mjölkprodukterna mot dito brölkalternativ respektive byta ut honungen mot agavesirap eller vad som nu kan vara godkänt av de olika falangerna inom området. Man kan ju fortfarande ta till sig av konceptet att a) vätska som inte är vatten utan innehåller näringsämnen också och bidrar med viss smak + b) något som ger sötma + c) något med fibrer som bidrar med textur och mättnadskänsla ger ett funkis mellis.
:)

Jag tror att de flesta utgår från att veganer är tillräckligt smarta för att själva byta ut mjölkprodukterna mot dito brölkalternativ respektive byta ut honungen mot agavesirap eller vad som nu kan vara godkänt av de olika falangerna inom området. Man kan ju fortfarande ta till sig av konceptet att a) vätska som inte är vatten utan innehåller näringsämnen också och bidrar med viss smak + b) något som ger sötma + c) något med fibrer som bidrar med textur och mättnadskänsla ger ett funkis mellis.
:)
Men tar inte det bort lite syftet med att få tips?
"såhär kan du göra, fast du måste ta bort och ändra hälften för att kunna göra det"

Men ja, smak, fibrer och vätska löser det mesta=)

skjivert

Aktiv medlem
Jag stämmer in i Huel kören. Brukar ta det som frukost på kontoret och som mellanmål om lunchen blev lite torftig. Utmärkt när man vill få i sig 400 rimligt nyttiga kalorier på under 3 minuter.

glitch

Aktiv medlem
Men tar inte det bort lite syftet med att få tips?
"såhär kan du göra, fast du måste ta bort och ändra hälften för att kunna göra det"

Men ja, smak, fibrer och vätska löser det mesta=)
Hade det varit så enkelt som att folk endast postar konkreta förslag som direkt besvarar TS frågeställning hade det inte varit happy. :)

SIE

Aktiv medlem
Jag stämmer in i Huel kören. Brukar ta det som frukost på kontoret och som mellanmål om lunchen blev lite torftig. Utmärkt när man vill få i sig 400 rimligt nyttiga kalorier på under 3 minuter.
Jag har svårt att uppnå ngn mättnadskänsla av proteinshake, drickyoghurt o dyl. Hur funkar det med Huel?

skjivert

Aktiv medlem
Fan, jag gillar ju att bli mätt av att inta näring när jag är hungrig. Men det finns ju iofs tillfällen då man intar mellis proaktivt.
Speglar min åsikt om föda. Men ofta vet man ju med sig att man kanske borde trycka lite extra kalorier inför den kommande cyklingen eller efter ett hårt pass.

Köp & Sälj

Topp