Bästa måltidsersättning som mellanmål, vegansk

slice me nice

Aktiv medlem
Jag brukar blanda mina shakes med mer pulver än föreslaget. Blir lite mer trögflytande förstås och fler kalorier, men också betydligt bättre mättnadskänsla.

Glöm inte att man dricker en shake snabbare än man äter mat också, så kroppen kanske inte hinner med att känna sig mätt precis när man är klar. Kanske går det att öva sig på att vänta lite efter innan man lägger fram den där extra mackan. Jag lyckas inte, men andra kanske kan 😊

Tant_Trek

Aktiv medlem
Jag har svårt att uppnå ngn mättnadskänsla av proteinshake, drickyoghurt o dyl. Hur funkar det med Huel?
Jag tycker mättnadskänslan är väldigt bra! Jag kör 1,5 skopa pulver istället för 2, och full ranson vatten. Framförallt får jag inget sötsug efter Huelen, som med en del restaurang-lunchmat.

Rattnalle

Aktiv medlem
Hittade inte Plenny vid en snabb googling så klickade hem ett startkit av varje av Huel och Mëtta igår.

Återkommer väl vad det lider med vad jag tyckte.
Mëtta vann på leveranstid och leveranssätt: Budbee till affären bredvid jobbet på två dagar. Havresmaken smakar lite välling, helt OK. Men lite för söt och lite för kraftig smak av syntet-vanilj. Återkommer om övriga smaker.

Huel kommer med nån konstig posten-hemleverans som ska lämnas utanför dörrn (sådär bra koncept i nyproduktion där portkod inte är en grej).

fiskarn

Aktiv medlem
Jag undrar hur mycket bättre Huel är än det TS äter nu? Alla mat måste ju inte ha världens bästa sammansättning.

Hur är det med knäckebrön med jordnötssmör, äpple och lite mer nötter? Jag kör mycket äpplen så här års men det kan bli tröttsamt efter 7e för dagen.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag undrar hur mycket bättre Huel är än det TS äter nu? Alla mat måste ju inte ha världens bästa sammansättning.

Hur är det med knäckebrön med jordnötssmör, äpple och lite mer nötter? Jag kör mycket äpplen så här års men det kan bli tröttsamt efter 7e för dagen.
Typscenariot för TS är att vara på jobbet, bestämma sig vid tretiden för att jo nog går det att hinna med att cykla efter jobbet ändå. Behöver då utan att ha tid att passera några affärer få fram ett mellanmål det går att cykla skapligt intensivt i skogen två-tre timmar på. Saker som går att ha i ett skåp länge länge. Eftersom TS inte heller gillar t ex knäckebröd så begränsas utbudet lite. Det blir oftast typ snabbnudlar, digestivekex och jordnötter. Jämfört med det är ribban för att både förenkla och säkerställa bättre näringssammansättning inte speciellt hög. TS bränner nämligen hellre kontot för tomma kalorier för dagen på en öl efter turen eller något annat mer njutbart än ett snabbt mellanmål. De dagar livet är lite bättre planerat följer det ofta med en extra matlåda eller så istället.

fiskarn

Aktiv medlem
Typscenariot för TS är att vara på jobbet, bestämma sig vid tretiden för att jo nog går det att hinna med att cykla efter jobbet ändå. Behöver då utan att ha tid att passera några affärer få fram ett mellanmål det går att cykla skapligt intensivt i skogen två-tre timmar på. Saker som går att ha i ett skåp länge länge. Eftersom TS inte heller gillar t ex knäckebröd så begränsas utbudet lite. Det blir oftast typ snabbnudlar, digestivekex och jordnötter. Jämfört med det är ribban för att både förenkla och säkerställa bättre näringssammansättning inte speciellt hög. TS bränner nämligen hellre kontot för tomma kalorier för dagen på en öl efter turen eller något annat mer njutbart än ett snabbt mellanmål. De dagar livet är lite bättre planerat följer det ofta med en extra matlåda eller så istället.

Ja då förstår jag. Knäckäkebröd och jordnötssmör och även frukt är ju mycket tuggande och kanske inte det bästa om man ändå vill få i sig lite energi. Men digestive är ju bra ;) perfekt med jordnötssmör, lite mer lättätet än knäcke

HejaSverige!

Aktiv medlem
Äts med en stor sked! 😋
cashew-butter-smooth-500g_bpf-cbut-smoo-0500_main.jpg
Annars, fan vad krångligt allt ska göras, ta med matsäck varje dag och ät ett par mackor på kafferasten.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Äts med en stor sked! 😋
Visa bilaga 582997
Annars, fan vad krångligt allt ska göras, ta med matsäck varje dag och ät ett par mackor på kafferasten.

Fast att ha med matsäck är ju krångligt. Att ha saker i ett kylskåp på jobbet för att göra mackor är krångligt + att även brödet är en färskvara.

Lägger man ihop båda är det jättekrångligt.

glitch

Aktiv medlem
Fast att ha med matsäck är ju krångligt. Att ha saker i ett kylskåp på jobbet för att göra mackor är krångligt + att även brödet är en färskvara.

Lägger man ihop båda är det jättekrångligt.
Fast du vill ju bara se problem för att stötta ditt köp av måltidsersättning. Inte f-n är det krångligare att bre en cm jordnötssmör på en "Runda björn" macka (hårt runt bröd åt polarknäckehållet). Båda kan stå i ditt skåp på jobbet till dödagar nästan i alla fall.
Genererar en kniv i disk om du smular ner kontoret.

Din shaker ska det första i med pulver, lite kommer alltid bredvid, antingen för att man siktat lite dåligt eller från den urkassa behållaren/påsen, så ska det torkas upp, sen skakas, konstatera att det är klumpar, skaka igen, tröttna o sörpla i sig lite småklumpat, och sen diska shakern och sen ska den torkas så du måste hitta något att torka med....bara att den där diskhandduken antingen a) är svinäcklig b) inte finns, så istället står du med hushållspapper, fast det är oftast också slut 😃

Raggamuffin

Aktiv medlem
Fast du vill ju bara se problem för att stötta ditt köp av måltidsersättning. Inte f-n är det krångligare att bre en cm jordnötssmör på en "Runda björn" macka (hårt runt bröd åt polarknäckehållet). Båda kan stå i ditt skåp på jobbet till dödagar nästan i alla fall.
Genererar en kniv i disk om du smular ner kontoret.

Din shaker ska det första i med pulver, lite kommer alltid bredvid, antingen för att man siktat lite dåligt eller från den urkassa behållaren/påsen, så ska det torkas upp, sen skakas, konstatera att det är klumpar, skaka igen, tröttna o sörpla i sig lite småklumpat, och sen diska shakern och sen ska den torkas så du måste hitta något att torka med....bara att den där diskhandduken antingen a) är svinäcklig b) inte finns, så istället står du med hushållspapper, fast det är oftast också slut 😃

Haha.
Jag har knäckebröd i ett skåp på kontoret jag äter som det är. Och är nöjd så när jag inte orkar/ tar mig tid att göra en shake. Har man en sån vispboll i blir det inga klumpar :)
Men Nalle ville inte ha knäckebröd.

Mest praktiskt för mig hade varit typ Gianaomax eller motsvarande i storpack på kontoret.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Heureka! ät och skippa vattnet bara!

Mange.

Aktiv medlem
Hommus och bröd.
Jordnötssmör och banan, med eller utan bröd.
Gröt och jordnötssmör med torkad frukt.
Kaffe och htfu
Valfri barbell-bar

Stervelo

Aktiv medlem
En synpunkt på psykologin runt det. Om det bara är så att du bommar, äter tomma kalorier, ett par gånger i månaden, är det värt att skaffa "bekväm" ganska dålig mat? Riskerar inte bekvämligheten att du riskerar att inte äta bra mellis många fler gånger i månaden? Något att reflektera över tycker jag.

Rattnalle

Aktiv medlem
Mëttas original/havre/vanilj-smak var mycket bättre än Huels motsvarande. Huel har mer otäck bismak samtidigt som det är som att dricka vaniljsås. Fett märkligt.

kais01

Aktiv medlem
för egen del mer än skeptisk till innehållet i diverse pulverblandningar. förutom att de smakar skunk

som nödproviant i ryggan har jag en påse sött och salt frukt och nötblandning. kan lätt ersätta en lunch, om man blir extra inspirerad att stanna i skogen lite längre. som i förrgår, ut kl 10, inte hemma före 19.

fanns tidigare färdigt och bra på willys, men den har utgått. kör numera påsar från lidl, som inte är saltade, gör detta istället själv med hjälp av seltin. är tillräckligt finkornigt för att inte sedimentera, innehåller dessutom magnesium, bra mot krampkänningar.

Raemoe

Aktiv medlem
Mycket snack om Huel här, men bara sett er diskutera pulvret. De har även frystorkad mat som man häller kokande vatten i, lite som campingmat men mycket billigare och bättre balans av macronäringsämnen. Köpte tre olika påsar för att ha mat på sjön och det är faktiskt ganska bra smak och konsistens. En portion blir typ 600 kcal vilket är en ganska bra mellanmål innan träning.

fiskarn

Aktiv medlem
Mycket snack om Huel här, men bara sett er diskutera pulvret. De har även frystorkad mat som man häller kokande vatten i, lite som campingmat men mycket billigare och bättre balans av macronäringsämnen. Köpte tre olika påsar för att ha mat på sjön och det är faktiskt ganska bra smak och konsistens. En portion blir typ 600 kcal vilket är en ganska bra mellanmål innan träning.

Är det typ samma som Real turmat och alla såna varianter? Jag skulle aldrig äta sånt dagligen till vardags men är det en portion på 600 kcal för 46 spänn som jag kan se är det ju bra pris för sån mat. Om det är rätt så gott osv.

benjig

Medlem
Jag brukar köra en jordnötssmör-macka med bananpengar på, går fort. Vill man ha en variant som man kan äta på språng (eller om man behöver extra näring) kan man ta en till macka och göra det till en hamburgare, så ramlar bananen inte av lika lätt. Om man har tid brukar jag mosa bananen för bäst feeling.

Alternativt

Macka eller två med mycket hummus på. De olika färdiga hummusarna skiljer en del i smak, så prova dig fram till den du tycker bäst om. Alla är goda, gillar dock Zetas bäst.

Alternativt

Pauluns Hasselnöt & dadlar med extra pumpa, solros och chia-frön (kan förblandas) + någon naturell vegansk yoghurt (då granolan är ganska söt i sig). Det kan man stå sig länge på och är mycket energi inför ett pass.

grondahl

Aktiv medlem
Skrev om det tidigare, en kollega käkar det som snabb-lunch.

HåkanC

Aktiv medlem

cykelstöd

Aktiv medlem
Apropå torkad mat så är det inte så krångligt att göra själv, om man skulle vara lagd åt det ekonomiska hållet. Det kräver visserligen en arbetsinsats på några timmar, men med tanke på hållbarheten kan du göra enorma batchar.

Kör själv på proteinpulver i ganska stor utsträckning, men styrketränar mest. För cykling kanske man vill ha i sig lite kolhydrater? En shake och en alkoholfri öl kanske kan fungera bra :)

skjivert

Aktiv medlem
...

Har du ngn direktlänk till en sådan 600 kcal portion?
För när jag kollar på "Hitta din Huel" hittar jag endast max 400 kcal portioner,
var skall jag leta?
Finns nog ingen länk. Jag tror det som menas är att en rimlig tallrik varm Huel blir ungefär 600. Av någon anledning har Huel valt 400 kcal som en standardportion. Kanske har att göra med att det är ungefär det maximala man kan trycka i deras shakers på ett rimligt sätt.

slice me nice

Aktiv medlem
Finns nog ingen länk. Jag tror det som menas är att en rimlig tallrik varm Huel blir ungefär 600. Av någon anledning har Huel valt 400 kcal som en standardportion. Kanske har att göra med att det är ungefär det maximala man kan trycka i deras shakers på ett rimligt sätt.
Även Plenny räknar 400 kcal som en standardportion. Räcker kanske som mellis, men som lunch blandar jag närmare 600.

fiskarn

Aktiv medlem
Men alltså nu snackar vi väl om någon sorts färdigrätt? Denna?

och då känns det väl som man äter en hel påse

skjivert

Aktiv medlem

En påse vill man nog inte trycka då de innehåller 2800 kcal :D

Marklyft

Aktiv medlem

En påse är inte 1 portion, en påse innehåller 7 portioner.

Topp