Bästa måltidsersättning som mellanmål, vegansk
Lite i underkant jmf med en vanlig julbordsfrossa.En påse vill man nog inte trycka då de innehåller 2800 kcal :D
Lite i underkant jmf med en vanlig julbordsfrossa.En påse vill man nog inte trycka då de innehåller 2800 kcal :D
Ja givetvis. Och?Med 50% mer i varje portion räcker inte varje påse lika länge,
varje portion blir även 50% dyrare.
Som en kommentar tillJa givetvis. Och?
ochEn portion blir typ 600 kcal vilket är en ganska bra mellanmål innan träning.
Jag skulle aldrig äta sånt dagligen till vardags men är det en portion på 600 kcal för 46 spänn som jag kan se är det ju bra pris för sån mat.
Okej 👍Som en kommentar till
och
Jag får inte ihop det ovan med vad du skrev tidigareHuel tror jag vinner smak-tävlingen baserat på att deras ”original” är mindre söt än Mëttas.
Uppenbarligen har du ändrat dig. Varför då?Mëttas original/havre/vanilj-smak var mycket bättre än Huels motsvarande. Huel har mer otäck bismak samtidigt som det är som att dricka vaniljsås. Fett märkligt.
Jag har nog vant mig lite vid smaken helt enkelt. Men det är inte natt och dag skillnad så kan vara dagsform också. Hade generellt gärna sett nån icke söt smak av varje men misstänker att det är svårt att hitta något bra där.Intressant med uppföljning/utvärdering, tack för det. Men det väcker följdfrågor
Jag får inte ihop det ovan med vad du skrev tidigare
Uppenbarligen har du ändrat dig. Varför då?
Inte direkt nyheter. Icke hemjärn har en absorptionsnivå på 2-20% medan hemi järn från animaliska källor har ett upptag på 15-35%.Ny Teknik: Chalmersforskare: Järn i vegokött tas inte upp av kroppen.
![]()
Chalmersforskare: Järn i vegokött tas inte upp av kroppen
Vegokött är ofta mindre näringsrikt i praktiken än etiketten säger. Järn i vegoköttet är bundet till ett ämne som kroppen inte kan hantera. ”Där finns mycket järn, men det åker rakt igenom kroppen”, säger Ann-Sofie Sandberg, professor på Chalmers.www.nyteknik.se
Bra fråga. Är det så enkelt att man skall kolla innehållsförteckningen efter låga halter av fytat?Men vilken typ av vegokött är bäst som snabbt mellanmål då?
Sluta tramsa, bästa mellanmålet är såklart en äkta norrländsk jägarsmörgås!
![]()
Jägarsmörgås | Köket.se
En smörgås för riktiga karlar enligt Leif GW Persson med sötlimpa, extrasaltat smör, falukorv och senap.www.koket.se
Folk äter väl köttfritt av alla möjliga anledningar.Lite tramsigt med alla dessa alternativa "vegankött" som finns kan jag personligen tycka. Trodde man var vegan eller vegetarian för att man gillar smaken av fräscha eller förädlade grönsaker, nötter och baljväxter i alla former. Är själv visserligen även kött och fiskätare, men skulle ändå tycka livet vore torftigt utan de dedikerade köttfria dagarna med helt vegetarisk mat.
Jo naturligtvis. Men att vissa ändå strävar efter något som påminner om köttsmak är lite märkligt. Var bara en fredlig reflektion, absolut inget påhopp mot veganer eller vegetarianer.Folk äter väl köttfritt av alla möjliga anledningar.
Det argumentet har jag hört både från vegetarianer, veganer och allätare. Tycker inte att det funkar riktigt i praktiken och det finns ett drag av renhetssträvan i det som jag inte riktigt ställer upp på.Lite tramsigt med alla dessa alternativa "vegankött" som finns kan jag personligen tycka. Trodde man var vegan eller vegetarian för att man gillar smaken av fräscha eller förädlade grönsaker, nötter och baljväxter i alla former. Är själv visserligen även kött och fiskätare, men skulle ändå tycka livet vore torftigt utan de dedikerade köttfria dagarna med helt vegetarisk mat.
Nu var det ganska länge sedan som jag åt kött men tror inte jag åt mycket okryddat kött. Skulle gissa att det gäller dom flesta som äter kött. Att man kryddar veganska/vegetariska alternativ tror jag inte riktigt man gör för att just härma köttsmaken. Men jag kan ju ha fel.Lite tramsigt med alla dessa alternativa "vegankött" som finns kan jag personligen tycka. Trodde man var vegan eller vegetarian för att man gillar smaken av fräscha eller förädlade grönsaker, nötter och baljväxter i alla former. Är själv visserligen även kött och fiskätare, men skulle ändå tycka livet vore torftigt utan de dedikerade köttfria dagarna med helt vegetarisk mat.
(?) Nu var det inte främst kryddningen och smaksättningen jag tänkte på. Utan språket i sig, att det i många fall kallas vegansk korv eller vegansk köttfärssås (finns många fler exempel) trots att det är grönsaksbaserat.Nu var det ganska länge sedan som jag åt kött men tror inte jag åt mycket okryddat kött. Skulle gissa att det gäller dom flesta som äter kött. Att man kryddar veganska/vegetariska alternativ tror jag inte riktigt man gör för att just härma köttsmaken. Men jag kan ju ha fel.
vegansk korv
Okej, jag ger mig. 😄👍Det är väl inte ett dugg konstigt, det beskriver ju formen. Varmkorv, bajskorv etc?
Ok, då missuppfattade jag dig när du skrev om att vi som inte åt kött var ute efter "fräsha eller förädlade grönsaker...". Det jag menade var att tex en köttfärssås är oftast ordentligt smaksatt. Köttfärs kokt i osaltat vatten kanske inte är samma hit. Talar vi om en vegetarisk/vegansk köttfärssås så tycker jag att namnet är mindre viktigt men att man vet hur det brukar vara smaksatt. Skit samma. 🙂(?) Nu var det inte kryddningen och smaksättningen jag tänkte på. Utan språket i sig, att det i många fall kallas vegansk korv eller vegansk köttfärssås (finns många fler exempel) trots att det är grönsaksbaserat.
För övrigt äter jag ibland okryddat kött vad nu det har med saken att göra. Men det är lite väl ute på OT och på gränsen till språkfascistiskt av mig, så jag stannar nog här.![]()
Jag har varit vegetarian i snart 20 år och ska erkänna att jag har väldigt dålig koll på sånt där. Tycker att det är lite för tråkigt att läsa om och tycker matlagning är sjukt tråkigt. Men om man vill testa lite tillskott, vad är lämpligt? Magnesium köper jag ibland men jag har förstått att den tablett jag köpte senast är meningslös då den också innehåller zink vilket hämmar magnesiumupptaget? Finns det något vettigt sätt att få i sig lite extra av dom mineraler man kan få i sig dåligt av med vegkost, genom tabletter?
+1.Är det inte tvärtom att zink främjar upptaget?
Uttrycker veganer verkligen det så?Okej, jag ger mig. 😄👍
Edit: Men anser fortfarande att uttrycket vegansk köttfärssås är fel.
Det har jag inte påstått, men exempelvis i många recept förekommer det, syns enkelt vid en googling. Om recepten är skrivna av veganer eller inte har jag däremot inte grävt i.Uttrycker veganer verkligen det så?
Hur känner du för ordet fruktkött? Sorry var tvungen. 😉Det har jag inte påstått, men exempelvis i många recept förekommer det, syns enkelt vid en googling. Om recepten är skrivna av veganer eller inte har jag däremot inte grävt i.
Edit: Eller jo förresten, den kände matbloggaren och vegan-tv-kocken Gustav verkar kalla det för...:
![]()
Vegansk köttfärssås
Ett smarrigt grundrecept på vegansk köttfärssås, här serverat med en extra kick i form av en enkel pistou! Sveriges favoriträtt goes vegan!javligtgott.se
Touché! Nu blir jag nästan mållös och måste gå på lunch.Hur känner du för ordet fruktkött? Sorry var tvungen. 😉
Jaha, jag kanske blandade ihop zink med något annat dåÄr det inte tvärtom att zink främjar upptaget?
Kika på Mivitotals flytande grejer t ex. Där är väl allt i dem inklusive en helt fantastiskt vidrig smak :)
Jag håller till stor del med dig, jag som har varit vegetarian hela livet och inte gillar "köttsmaken" blir ibland lita less på att allt ska smaka, se ut och lukta som kött. Detta gör ju till slut att det inte kommer finnas helt vanliga "vegetariska" rätter kvar utan bara en massa köttsubstitutLite tramsigt med alla dessa alternativa "vegankött" som finns kan jag personligen tycka. Trodde man var vegan eller vegetarian för att man gillar smaken av fräscha eller förädlade grönsaker, nötter och baljväxter i alla former. Är själv visserligen även kött och fiskätare, men skulle ändå tycka livet vore torftigt utan de dedikerade köttfria dagarna med helt vegetarisk mat.
Falukorvsmacka. Visst. Men kolla bilden i länken. Fy fan. Det där är ingen falukorvsmacka, det är en katastrof. Fast nu ser jag ju att det kallas jägarsmörgås. Katastrof likväl.Sluta tramsa, bästa mellanmålet är såklart en äkta norrländsk jägarsmörgås!
![]()
Jägarsmörgås | Köket.se
En smörgås för riktiga karlar enligt Leif GW Persson med sötlimpa, extrasaltat smör, falukorv och senap.www.koket.se
Svensk matkulturs mörka baksida...Falukorvsmacka. Visst. Men kolla bilden i länken. Fy fan. Det där är ingen falukorvsmacka, det är en katastrof. Fast nu ser jag ju att det kallas jägarsmörgås. Katastrof likväl.
Det finns ju en del multivitaminer som marknadsförs mot veganerJag har varit vegetarian i snart 20 år och ska erkänna att jag har väldigt dålig koll på sånt där. Tycker att det är lite för tråkigt att läsa om och tycker matlagning är sjukt tråkigt. Men om man vill testa lite tillskott, vad är lämpligt?
Äh, ni är så veka! Originalutgåvan av receptet i Stora Machoboken innehåller ju dessutom bilder. Kolla tjockleken på smörskivan😄Falukorvsmacka. Visst. Men kolla bilden i länken. Fy fan. Det där är ingen falukorvsmacka, det är en katastrof. Fast nu ser jag ju att det kallas jägarsmörgås. Katastrof likväl.
Ser inte riktigt poängen med att skriva om köttkorvmackor i en tråd om veganskt mellanmål. Men det kanske bara är jag.Äh, ni är så veka! Originalutgåvan av receptet i Stora Machoboken innehåller ju dessutom bilder. Kolla tjockleken på smörskivan😄
Visa bilaga 597494
Jag har ju överlevt hittills iaf så... men man kanske skulle kunna bli lite piggare o snabba på återhämtningen efter träning lite, vad vet jag.Det finns ju en del multivitaminer som marknadsförs mot veganer
![]()
Men hur stor skillnad de gör eller hur nödvändiga de är har jag ingen aning om.
Jag skulle ge blod och hade för lågt HB igen, förra gången var jag köttätare, men inte denna. Bara gång nr2 med för lågt värde skulle jag äta nå tabletter och gärna järntabletter... Vad vet jag.Jag har ju överlevt hittills iaf så... men man kanske skulle kunna bli lite piggare o snabba på återhämtningen efter träning lite, vad vet jag.