Bästa måltidsersättning som mellanmål, vegansk

HåkanC

Aktiv medlem

Rattnalle

Aktiv medlem
Utvärdering då.

Generellt: Ingen kulinarisk upplevelse av rang direkt men helt ok och lätt att få i sig. Måttlig mättnadskänsla direkt men över tid mycket bättre mättnad och rent subjektiv energinivå både efter en eftermiddag på jobbet eller efter ett par timmar på cykeln i skogen än med mina tidigare alternativ till snabba ful-mellanmål.

Huel tror jag vinner smak-tävlingen baserat på att deras ”original” är mindre söt än Mëttas. Chokladen är på tok för söt och rätt äcklig så vet inte ens om jag tänker prova någon annan smak eller om jag håller mig till original som jag smakar välling med ton av vanilj.

Så definitivt något jag kommer fortsätta ha i skåpet både hemma och på jobbet som backup och mellanmål men kommer inte rutinmässigt att ersätta några måltider med det annat än till nöds.

HåkanC

Aktiv medlem
Intressant med uppföljning/utvärdering, tack för det. Men det väcker följdfrågor
Huel tror jag vinner smak-tävlingen baserat på att deras ”original” är mindre söt än Mëttas.
Jag får inte ihop det ovan med vad du skrev tidigare
Mëttas original/havre/vanilj-smak var mycket bättre än Huels motsvarande. Huel har mer otäck bismak samtidigt som det är som att dricka vaniljsås. Fett märkligt.
Uppenbarligen har du ändrat dig. Varför då?

Rattnalle

Aktiv medlem
Intressant med uppföljning/utvärdering, tack för det. Men det väcker följdfrågor

Jag får inte ihop det ovan med vad du skrev tidigare

Uppenbarligen har du ändrat dig. Varför då?
Jag har nog vant mig lite vid smaken helt enkelt. Men det är inte natt och dag skillnad så kan vara dagsform också. Hade generellt gärna sett nån icke söt smak av varje men misstänker att det är svårt att hitta något bra där.

Klart märkligast var en av Mëttas som smakade rätt likt tandläkarens bananfluorlack..

Snuten

Aktiv medlem
Ny Teknik: Chalmersforskare: Järn i vegokött tas inte upp av kroppen.

glitch

Aktiv medlem
Ny Teknik: Chalmersforskare: Järn i vegokött tas inte upp av kroppen.
Inte direkt nyheter. Icke hemjärn har en absorptionsnivå på 2-20% medan hemi järn från animaliska källor har ett upptag på 15-35%.
Att fytater hämmar upptaget och c vitamin är gynnsamt för upptaget är inte heller några hemligheter. Jag skulle tro att de flesta veganer / vegetarianer som valt den kosten inte bara för att dem läst att vi ska minska vårt intag av animalier / kött i media har koll på detta.

Äter man varierat, tillräckligt mycket och om man utesluter animalier kompletterar med berikade produkter går det i regel bra.

Problemen kommer när folk hoppar på nya dieter utan att ha någon koll om kost från början respektive ligger på låga energiintag där man inte kan kompensera det lägre upptaget med ett relativt sett högre näringsintag (som då ändå ger nog med mineraler och vitaminer).
Sen blir det dumt oavsett kost om man äter ensidigt :)

Snuten

Aktiv medlem
Chalmers:

Snuten

Aktiv medlem
Uppfattar det som att man vill göra den bredare allmänheten uppmärksam på att de sk köttetsättningsprodukterna, inte alltid fungerar som den vanlige konsumenten förmodligen tror. Bra upplysning utanför de snäva vegankretsarna eftersom jag tror att man i sin strävan att minska köttkonsumtionen, oftare och oftare väljer den enkla vägen med produkter som dessa.

glitch

Aktiv medlem
Absolut, det är väl bra att gemene man får en bredare förståelse - men som alltid är det folk kommer ta med sig om de är kött lovers
"jaha precis som jag alltid trott, det där låtsasköttet är inte lika bra som vanligt"
Och vegogänget som är inbitna, kommer säga amen det där är gammal skåpmat
Mekanismerna bakom har ju etablerats sedan länge och begränsar sig in till köttsubstitut.
De däremellan som inte vet riktigt vilken fot de ska stå på blir ännu mer förvirrade, nyss skulle vi äta mindre kött och mer växtbaserat, nu säger dem att jag inte får i mig all näring 😄

C

CCS

Guest
Lite tramsigt med alla dessa alternativa "vegankött" som finns kan jag personligen tycka. Trodde man var vegan eller vegetarian för att man gillar smaken av fräscha eller förädlade grönsaker, nötter och baljväxter i alla former. Är själv visserligen även kött och fiskätare, men skulle ändå tycka livet vore torftigt utan de dedikerade köttfria dagarna med helt vegetarisk mat.

perzzon

Aktiv medlem
Lite tramsigt med alla dessa alternativa "vegankött" som finns kan jag personligen tycka. Trodde man var vegan eller vegetarian för att man gillar smaken av fräscha eller förädlade grönsaker, nötter och baljväxter i alla former. Är själv visserligen även kött och fiskätare, men skulle ändå tycka livet vore torftigt utan de dedikerade köttfria dagarna med helt vegetarisk mat.
Folk äter väl köttfritt av alla möjliga anledningar.

Snuten

Aktiv medlem
Det argumentet har jag hört både från vegetarianer, veganer och allätare. Tycker inte att det funkar riktigt i praktiken och det finns ett drag av renhetssträvan i det som jag inte riktigt ställer upp på.

Jag äter allt möjligt (har dock nästan helt uteslutet gris 🐷, endast korv av gris ibland) och ibland är det kul att testa olika specialgrejer. Har man dessutom bråttom ligger det nära till hands att hugga veganska / vegetariska specialprodukter. Men man blir ju lite fundersam när man läser om järn osv.

mtbkr

Aktiv medlem
Nu var det ganska länge sedan som jag åt kött men tror inte jag åt mycket okryddat kött. Skulle gissa att det gäller dom flesta som äter kött. Att man kryddar veganska/vegetariska alternativ tror jag inte riktigt man gör för att just härma köttsmaken. Men jag kan ju ha fel.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Jag har varit vegetarian i snart 20 år och ska erkänna att jag har väldigt dålig koll på sånt där. Tycker att det är lite för tråkigt att läsa om och tycker matlagning är sjukt tråkigt. Men om man vill testa lite tillskott, vad är lämpligt? Magnesium köper jag ibland men jag har förstått att den tablett jag köpte senast är meningslös då den också innehåller zink vilket hämmar magnesiumupptaget? Finns det något vettigt sätt att få i sig lite extra av dom mineraler man kan få i sig dåligt av med vegkost, genom tabletter?

C

CCS

Guest
Nu var det ganska länge sedan som jag åt kött men tror inte jag åt mycket okryddat kött. Skulle gissa att det gäller dom flesta som äter kött. Att man kryddar veganska/vegetariska alternativ tror jag inte riktigt man gör för att just härma köttsmaken. Men jag kan ju ha fel.
(?) Nu var det inte främst kryddningen och smaksättningen jag tänkte på. Utan språket i sig, att det i många fall kallas vegansk korv eller vegansk köttfärssås (finns många fler exempel) trots att det är grönsaksbaserat.

För övrigt äter jag ibland okryddat kött vad nu det har med saken att göra. Men det är lite väl ute på OT och på gränsen till språkfascistiskt av mig, så jag stannar nog här. :giggle:

mtbkr

Aktiv medlem
(?) Nu var det inte kryddningen och smaksättningen jag tänkte på. Utan språket i sig, att det i många fall kallas vegansk korv eller vegansk köttfärssås (finns många fler exempel) trots att det är grönsaksbaserat.

För övrigt äter jag ibland okryddat kött vad nu det har med saken att göra. Men det är lite väl ute på OT och på gränsen till språkfascistiskt av mig, så jag stannar nog här. :giggle:
Ok, då missuppfattade jag dig när du skrev om att vi som inte åt kött var ute efter "fräsha eller förädlade grönsaker...". Det jag menade var att tex en köttfärssås är oftast ordentligt smaksatt. Köttfärs kokt i osaltat vatten kanske inte är samma hit. Talar vi om en vegetarisk/vegansk köttfärssås så tycker jag att namnet är mindre viktigt men att man vet hur det brukar vara smaksatt. Skit samma. 🙂

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag har varit vegetarian i snart 20 år och ska erkänna att jag har väldigt dålig koll på sånt där. Tycker att det är lite för tråkigt att läsa om och tycker matlagning är sjukt tråkigt. Men om man vill testa lite tillskott, vad är lämpligt? Magnesium köper jag ibland men jag har förstått att den tablett jag köpte senast är meningslös då den också innehåller zink vilket hämmar magnesiumupptaget? Finns det något vettigt sätt att få i sig lite extra av dom mineraler man kan få i sig dåligt av med vegkost, genom tabletter?

Är det inte tvärtom att zink främjar upptaget?

Kika på Mivitotals flytande grejer t ex. Där är väl allt i dem inklusive en helt fantastiskt vidrig smak :)

Senast ändrad:
C

CCS

Guest
Uttrycker veganer verkligen det så?
Det har jag inte påstått, men exempelvis i många recept förekommer det, syns enkelt vid en googling. Om recepten är skrivna av veganer eller inte har jag däremot inte grävt i.

Edit: Eller jo förresten, den kände matbloggaren och vegan-tv-kocken Gustav verkar kalla det för...:

Senast redigerad av en moderator:

HejaSverige!

Aktiv medlem
Är det inte mer bara ett kommersiellt namn för att folk ska kunna relatera till rätten, för dom som vill ersätta kött med veganalternativ kanske?

mtbkr

Aktiv medlem
Det har jag inte påstått, men exempelvis i många recept förekommer det, syns enkelt vid en googling. Om recepten är skrivna av veganer eller inte har jag däremot inte grävt i.

Edit: Eller jo förresten, den kände matbloggaren och vegan-tv-kocken Gustav verkar kalla det för...:

Hur känner du för ordet fruktkött? Sorry var tvungen. 😉

Hcsokim

Aktiv medlem
Jag håller till stor del med dig, jag som har varit vegetarian hela livet och inte gillar "köttsmaken" blir ibland lita less på att allt ska smaka, se ut och lukta som kött. Detta gör ju till slut att det inte kommer finnas helt vanliga "vegetariska" rätter kvar utan bara en massa köttsubstitut

Guldragge

Aktiv medlem
Sluta tramsa, bästa mellanmålet är såklart en äkta norrländsk jägarsmörgås!
Falukorvsmacka. Visst. Men kolla bilden i länken. Fy fan. Det där är ingen falukorvsmacka, det är en katastrof. Fast nu ser jag ju att det kallas jägarsmörgås. Katastrof likväl.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag har varit vegetarian i snart 20 år och ska erkänna att jag har väldigt dålig koll på sånt där. Tycker att det är lite för tråkigt att läsa om och tycker matlagning är sjukt tråkigt. Men om man vill testa lite tillskott, vad är lämpligt?
Det finns ju en del multivitaminer som marknadsförs mot veganer
multivitamin_vegan_35981_x2.jpg

Men hur stor skillnad de gör eller hur nödvändiga de är har jag ingen aning om.

ooms

Aktiv medlem
Falukorvsmacka. Visst. Men kolla bilden i länken. Fy fan. Det där är ingen falukorvsmacka, det är en katastrof. Fast nu ser jag ju att det kallas jägarsmörgås. Katastrof likväl.
Äh, ni är så veka! Originalutgåvan av receptet i Stora Machoboken innehåller ju dessutom bilder. Kolla tjockleken på smörskivan😄
811E1DB1-34AB-415B-AE03-6639D0221812.jpeg

NickPick

Aktiv medlem
Jag har ju överlevt hittills iaf så... men man kanske skulle kunna bli lite piggare o snabba på återhämtningen efter träning lite, vad vet jag.
Jag skulle ge blod och hade för lågt HB igen, förra gången var jag köttätare, men inte denna. Bara gång nr2 med för lågt värde skulle jag äta nå tabletter och gärna järntabletter... Vad vet jag.
Det var så kul att inte äta kött att jag frtfarande inte gör det :) Inte vågat försöka ge blod igen dock... Kanske har dåliga värden.

Topp