Bästa mtb för sicklaskiftet o

Fontana

Ny medlem
Hej.
Jag tänkte börja cykla mtb.
Jag inser att jag kommer hålla till på hemmaplan (sicklaskiftet) och troligtvis aldrig komma längre än till Hellas.
Så frågan riktar sig till er som cyklar i nämnda områden där jag tänkte komplementera nuvarande traillöpning som pågått under ett par år( jag vill påstå att jag sprungit på varenda stig), med mtb.
Så, gärna förslag på cyklar med länkar, ev begagnade, eller specs som är tillämpligt för den typen av underlag.
Det är väl framförallt hjulstorlek, slag, osv.
Nästan 50år, 175cm, lite motocross, cykelpendlar bakgrund.

Mvh Fredrik

hm

Aktiv medlem
Beror lite på vad du tror du ska göra på cykeln.
Komma ut på en skön tur i skogen med kannapanna i ryggan.
Glida runt lite lagom men hetsa lite om det lutar neråt .
Köra långpass hela hellas runt .
Träna hårt 1 timme genom att främst jaga tider uppför ..

Fontana

Ny medlem
Glida runt lite lagom men hetsa lite när det är lite plan stig...
Det har blivit lite prioriterat att inte skada sig på senare år. 😩

Berk

Aktiv medlem
Jag glider helst runt på min singlespeed helstel i Hellas. Andra glider helst runt på en FS med 160 mm slag.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Det är svårt att ge begagnattips då det beror på vad som finns ute osv.
Men jag skulle hålla ögonen öppna efter något med 120-130 slag bak och fram men max 67.5 grader HTA. Det finns en köp o sälj på facebook för mtb i stockholm, håll koll där och här på happy.

Nytt: cube stereo 120, yt izzo core 2, billigare trek top fuel 2022-modell.

Fontana

Ny medlem
Det är svårt att ge begagnattips då det beror på vad som finns ute osv.
Men jag skulle hålla ögonen öppna efter något med 120-130 slag bak och fram men max 67.5 grader HTA. Det finns en köp o sälj på facebook för mtb i stockholm, håll koll där och här på happy.

Nytt: cube stereo 120, yt izzo core 2, billigare trek top fuel 2022-modell.
Tack för tipsen.. Jag tycker mig också läst mig till att 100-110mm är för lite och 170mm för mycket för trampandet och begränsat med nedförsbacke. Ram geometri hade jag inte alls koll på, så det blir till att läsa på ytterligare.

Berk

Aktiv medlem
Den här finns i butiken i Sickla:

Jag skulle ville har en bättre gaffel och bredare fälgar, men annars helt ok. För den pris kan man inte förvänta sig mycket mer.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Håller med om att en FS med runt 130mm i slag och en HTS på max 67,5 grader låter bra om syftet är att ha kul. Iaf om du är som jag som numera gillar att ha något som är förlåtande för ryggen och roligare nerför och är rätt kass nerför. Jag har 65,5 grader i HTA på min och tycker den är awesome i Hellas. Vissa kör med ännu flackare och gillar det minst lika bra.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Den första cykeln kommer bli mer eller mindre fel. Den cyklar du på och utvecklas på under 1-2 år. Sedan vet du vilken cykel du vill ha, t ex mer åt Xc eller åt enduro-hållet mm.

Fontana

Ny medlem
Men det stämmer i mitt fall.
Jag kommer nog "gupp/bb/a" upp och ner över rötter och stenar och trampa på lite när jag törs. :)

Topp