Bästa pungen-somnar-inte-sadeln?

Agassi

Medlem
Håller på att bli galen av alla domningar, även om jag reproducerat färdigt känns det viktigt att bibehålla någon slags funktionalitet på grejerna.

Testat tre olika (billigare) sadlar samt har cykelbyxor från Briko och Craft.
Funderat på Assos som polaren har, men även han känner visst att grejerna somnar ibland.
(Dock på likadan skitsadel som sitter på våra MTB)

Så, vad är sadel no.1 för att hålla blodflödet till genitalierna igång?

bigmollo

Aktiv medlem
Testa en sån med hål i mitten. Det kan också göra skillnad om du testar lite olika vinklar på sadeln. I regel ska den vara vågrät.
/J

Agassi

Medlem
Sadelvinkeln har jag laborerat med och fått det något bättre, men inte tillräckligt.
Vinklar jag ner ytterligare i framkant får det andra oönskade bieffekter.

"Sån med hål i mitten"-sadel tar jag gärna emot tips på, kanske någon testat själv med framgångsrikt resultat?

Graj

Aktiv medlem
Jag tror att hemligheten är att ha en sadel som mer eller mindre bara trycker mot sittbenet. Ganska obekvämt till en början men inga domningar.
Sen är det väll inte hela sadeln som ska vara vågrät utan kontaktpunkten?

zapiens

Ny medlem
Hade precis samma problem förr ett år sedan, ställde frågan till en Hppyit och fick det ärliga raka svaret: Du har får taskig bålstabilitet! Vet inte om det stämmer på dig men på mig gjorde det det.

Om core-muskulaturen är för svag så faller bäckenet framåt och trycket på pelvisbenet öker. Jag provade igenom en massa sadlar men inget hjälpte :-) Efter en vinter med bålträning så har jag inte ont längre, VR 2009 utan minsta känning av sadeln.

EDIT:
Så klart är sadeln för smal så att du sjunker får långt ner så hjälper inga muskler. Sätt dig på en wellpappskiva/cellplast så du får nedtryck av sittbenen. Mät avståndet mellan sittbinen och jämför med sadeln, får de plats på sittyten eller hamnar de utanför i sluttningen.

Senast redigerad av en moderator:

Agassi

Medlem
Jo, det är väl det jag är ute efter och det som även bigmollo föreslår...
Dvs bort med belastningen där viss blodtillförsel sker.
Tips på sadel som "bara trycker mot sittbenet"?

Campa

Ny medlem
Avstånd och vinklar i förhållande till styre/styrstam kan förstås också påverka vilka nerver och blodbanor man gör mos av. Och förstås hur ofta man reser sig upp, byter handposition osv.

Min favoritsadel är Selle Italia SLK Gel Flow. Den flexar och har sig vilket säkert inte alla gillar men jag trivs på den, och den är snäll mot prylarna i undercentralen: http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=554;pid=37;group=34;menuid1=4

Bagarn

Ny medlem
Först och främst är det där med sadel individuellt, men det förmodar jag inte är någon nyhet för dig.

Min egen erfarenhet är att byxorna inte spelar någon roll i detta fallet, tvärtom kan jag nästan uppleva att byxor med mindre stoppning reducerar domningarna då stoppningenn inte trycker på mjukdelarna. Däremot är stoppningen bra för komforten såsom skav och tryck på sittbenen.

Viktigt är att du inte glider fram på sadeln så att uppkröken i framkant på sadeln inte trycker på perineum. För att säkerställa detta krävs att du sitter med balanserat bäcken med sadeln rätt justerad i längsled och inte har för lågt justerat styre i förhållande till din flexibilitet.
Själv höjde jag mitt styre med 2.5mm i våras efter att jag plötsligt började få känningar efter 3-4 timmar i sadeln. Detta har hjälpt.

Sadelvinkeln är också viktig, justera ned en halv grad åt gången tills du jämnat ut trycket. Detta kan du först göra efter att sadel och styre är rätt injusterat.

Till sist växla mellan att stå och sitta.

Benny

Agassi

Medlem
Många bra tips här, kanon! Bugar och bockar för det!

zapiens skrev:
-------------------------------------------------------
> Hade precis samma problem förr ett år sedan,
> ställde frågan till en Hppyit och fick det
> ärliga raka svaret: Du har får taskig
> bålstabilitet! Vet inte om det stämmer på dig
> men på mig gjorde det det.
>
> Om core-muskulaturen är för svag så faller
> bäckenet framåt och trycket på pelvisbenet
> öker. Jag provade igenom en massa sadlar men
> inget hjälpte :-) Efter en vinter med
> bålträning så har jag inte ont längre, VR 2009
> utan minsta känning av sadeln.
>
> EDIT:
> Så klart är sadeln för smal så att du sjunker
> får långt ner så hjälper inga muskler. Sätt
> dig på en wellpappskiva/cellplast så du får
> nedtryck av sittbenen. Mät avståndet mellan
> sittbinen och jämför med sadeln, får de plats
> på sittyten eller hamnar de utanför i
> sluttningen.

Ska faktiskt kolla det där med sadelbredden genom att göra som du föreslår.
Något jag är väldigt intresserad av är vad du körde för typ av bål-träning, för om jag skall vara helt ärlig så kan det mycket troligt vara en bidragande orsak...

zapiens

Ny medlem
Agassi skrev:

> Något jag är väldigt intresserad av är vad du
> körde för typ av bål-träning, för om jag
> skall vara helt ärlig så kan det mycket troligt
> vara en bidragande orsak...

Du kan titta på http://www.balansboll.nu/ och övningarna där för rygg och mage. Jag använde mig själv av övningarna i boken http://www.sisuidrottsbocker.se/Shop/Article/View/?articleId=377 de har lite andra varianter. Byt mellan övningarna, de tar trots allt lite olika var och en.

AJ

Ny medlem
Det finns sadlar med inbyggd luftkudde där volymen kan justeras med en inbyggd pump. Om inga normala sadlar fungerar (efter korrekt justerad sittställning) kanske en sådan kan hjälpa till att minska domningarna som uppstår.

allay.jpg ht=430

Jag provsatte sadeln nere på EB. Visserligen bara på trainer en kort stund och inte ute i fält men det kändes rätt stor skillnad i trycket mot perineum beroende hur hårt/löst luftkudden pumpades. Det såg dock inte helt rumsrent ut under själva pumpningen med en hand instucken under skrevet och de mässbesökare som inte visste vad det var gav rätt konstiga blickar när de gick förbi :-)

Sadlarna finns (självklart) i olika bredder för att passa den egna sittbredden. http://www.allaysaddles.com/

NiklasL

Aktiv medlem
Agassi skrev:
> Jo, det är väl det jag är ute efter och det som
> även bigmollo föreslår...
> Dvs bort med belastningen där viss
> blodtillförsel sker.
> Tips på sadel som "bara trycker mot sittbenet"?

Sopm många andra: Specialized Toupe (eller annan Specialized-sadel). Den här länken förklarar varför: http://www.roadcyclinguk.com/news/article.asp?SP=&v=4&UAN=518. Din Specialized-handlare har en gelgrej som du får sitta på och utifrån avståndet mellan sittknölarna väljer man bredd på sadeln. Själv är jag helnöjd och har aldrig ens tendens till domningar.

Det finns givetvis andra sadlar som bygger på samma eller liknande princip, skåra/hål i mitten men inte så många finns i olika bredder. Dessutom finns det individuella variationer mellan olika cyklister och en sadel passar inte alla.

Själv upplever jag Selle Italia som generellt smala men tycker att SLK och SLC är rätt OK (har testat en stor del av deras sortiment).

Byxorna har en viss betydelse då blöjan kan korva ner sig i hålet och snarare öka trycket upp mot mellangården (perineum). Har Assos som funkar fint med Toupe men som jag tyckte var inte perfekta med SLC - där var Crafts sladdriga, lågkvalitets bibshorts bättre.

Matsa

Ny medlem
Har hört att det finns en kritiskt gräns där ådrorna i paketet inte klarar uppgiften om de är för klena, beror på att själva objektet helt enkelt är underdimensionerat. Under 12 tum - börja jogga istället, eller aerobics o.dy , tyvärr...

Vic

Aktiv medlem
Jzg är mycket nöjd med min sadel från SelleSMP
Hade också problem med domningar men sedan jag skaffade en sådan här har jag inte haft några problem.

23422-2.jpg

-EG-

Ny medlem
Prova lite olika sadlar tills du hittar en som passar din bakdel. Gå inte på allt för exotiska alternativ med luftkuddar eller konstiga hål i. Håll dig till klassikerna som fungerat för så många innan dig. Till exempel en Selle Italia SLR eller en Fizik Arione.

triple

Medlem
Nu vet jag inte var du bor, men Cykel City lånar ut sadlar så du får testa dig fram själv vad som är bäst!

Jag provade runt på alla sadlar de hade och kom fram till att ju mer hål och gel det var i sadeln ju skönare var de första halvtimmen, men sedan blev det värre. För mig funkade hårda klasiska sadlar bäst och tillslut blev det en selle flite men även Fizik Arione skulle funka fint.

Smaken är som baken, så du måste prova!

hakanf

Aktiv medlem
För mig funkade det kanon med Specialized Toupe, efter att ha fått domningar med Flite, Arione och SLR Gelflow. Har suttit upp till 7h på sadeln utan problem, men räkna med att den känns ovan i början och kräver lite tillvänjning. Som en bonus blev det inte alls lika kinkigt med sadelvinkeln heller, då man sitter mer på sittbenen och mindre på perineum.

Niko/Frost

Aktiv medlem
Sen är det ju skillnad på kvalitet mellan olika cykelbyxor. Och då talar vi ju inte bara mängden stoppning mätt i volym, utan en billig cykelbyxa och en dyr cykelbyxa kan ju faktiskt vara hela skillnaden - och optimalt är givetvis kombinationen utav båda. Men att börja köpa nya sadlar utan att först ha ett par riktigt bra cykelbyxor, det är lite pengar-i-sjön.

Men som sagt, tro inte att MER stoppning är MER komfort, varken i sadel eller cykelbyxa.

Stumpy

Aktiv medlem
Om du har tur kanske någon i din närhet kan låna ut en sadel på prov. Det blir snabbt dyrt om man skall köpa nya sadlar bara för att testa.

Agassi

Medlem
Ett litet trådlyft nu när racer-säsongen återigen står för dörren...
Blev aldrig något nytt inköp ifjol, men nu är det väl dags.

Kikat lite på http://www.fizik.com/spineconcept/ och konstaterar att jag nog är mera "bull" och "chameleont" än en "snake". Alltså, rekommendationerna tidigare i tråden om Fizik Arione passar nog inte mig.

För övrigt köper jag gärna en snygg sadel som matchar hojen färgmässigt som går i vitt/rött.

bigmollo

Aktiv medlem
Jag har just beställt en Selle Italia SLC gel flow. Jag testade schtures hoj och med en sån sadel. Det kände helrätt på en gång. Efter helgens runda så tröttnade jag på domningar och slog till på en sån. Återkommer med rapport.
/J

zodah

Aktiv medlem
Du måste prova dig fram. Jag gillar Selle Italia C2 Flow eller SLR Flow, båda med hål i mitten. Men det är helt meningslös info eftersom du måste prova sadlar till du hittar en som passar dig.

Det kan vara så att din sittställning är fel. När jag började cykla hade jag sadeln för högt och stammen för kort. Fick hemska domningar. Så testa att sänka sadeln och laborera med längre eller lägre styrstam.

Läs sedan Bagarns inlägg igen, han skriver många bra saker.

72

Aktiv medlem
Ser att flera är inne på att ha lätt nedåtlutande sadlar för att ta bort domningar i paketet. Som jag ser det kunde inte bli mer fel. Om man som jag har den dåliga förmågan att då och då bli lite trött i benen så glider man ju ner på sadeln och i det läget stryper man garanterat tillflödet. Istället rekommenderar jag lätt uppåtpekande sadel (marginellt alltså) och sedan sänka den något från den tidigare inställningen. Detta är i alla fall ett tips jag fick för säkert mer än tio år sedan och det har funkat bra. Använder tre olika sadelmodeller på tre olika cyklar utan problem. Blir dock fortfarande trött i benen då och då;)

DIRAVI

Ny medlem
Agassi skrev:

> Tips på sadel som "bara trycker mot sittbenet"?

Det beror ju på hur ditt sittben, och omkringliggande delar, är utformat.

En sadel som är helt perfekt för mig kan vara döden för dig.

Rippa

Ny medlem
Björn72 skrev:
> Ser att flera är inne på att ha lätt
> nedåtlutande sadlar för att ta bort domningar i
> paketet. Som jag ser det kunde inte bli mer fel.
> Om man som jag har den dåliga förmågan att då
> och då bli lite trött i benen så glider man ju
> ner på sadeln och i det läget stryper man
> garanterat tillflödet. Istället rekommenderar
> jag lätt uppåtpekande sadel (marginellt alltså)
> och sedan sänka den något från den tidigare
> inställningen. Detta är i alla fall ett tips jag
> fick för säkert mer än tio år sedan och det
> har funkat bra.

Äntligen någon som fattat!

gandhi

Aktiv medlem
+1 på Bagarns inlägg.

Det finns många sidor med felsökningsträd för sadeljustering. Här är ett par:
http://www.caree.org/bike101bikefit.htm
(gillar särskilt sista raden: symptom - bad gas, cause - eating too many energy bars, solution - ride at the back of the peloton)

samma sak fast rörliga bilder:
(skön överkamning)

/K

cola

Aktiv medlem
orkar inte läsa allt men hade för smal saadel oförut med liknande problem, köpte två olika från WTB på crc till löjliga reapriser (typ 300 styck har för mig att det var runt 65% rea), fungerar kanon nu. Fin love channel och breda!

Lycka till.

rogart

Aktiv medlem
s-o skrev:
> Som vanligt när det gäller sadlar rekommenderar
> jag: http://www.selleanatomica.com/
>
> /s-o

Den där ser ju totalt livsfarlig ut . Första gången du använder den fastnar pungen i skåran och slits bort. Hej hop inga mer problem med att den är i vägen .

img4315s_th.jpg ht=101

castrello

Aktiv medlem
bigmollo skrev:
> Jag har just beställt en Selle Italia SLC gel
> flow. Jag testade schtures hoj och med en sån
> sadel. Det kände helrätt på en gång. Efter
> helgens runda så tröttnade jag på domningar och
> slog till på en sån. Återkommer med rapport.
> /J

+1

Har 2 st - cx och lvg - gillar dem skarpt. När jag gjorde min comeback för två veckor sen efter att jag byggt hus sedan juli så klagade sittbenen på att det gör ont, just för att sittbenen på en sån sadel verkligen bär upp en.

schture

Aktiv medlem
Jag kände lite smärta i sittbenen, eller i mjukdelarna runt dessa, efter 34-35 mil i lördags med min SLC. Det försvann helt om jag stod upp eller vid kisspaus och kom tillbaka lite smygande efter 2-3 mil igen. Jag har aldrig känt något förut med den sadeln. Upptäckte igår när jag tränade att jag lyckats höja sadeln ca 4-5 mm av misstag när jag fixade med cykeln förra fredagen. Har sänkt den nu så får jag se om det hjälper, kändes faktiskt bättre idag. Innan jag köpte min läste jag på ett par ställen att SLC'n kunde kännas lite hård på långkörningar. Men som sagt, fram till i lördags har jag aldrig känt någonting överhuvudtaget.

ragnar

Ny medlem
Lewa sport har selle smp evolution ,ansedd som den mest ergonomiska sadeln som finns!!!
Men allt är ju indivi du eelt som sagt ...

Ragge

Agassi

Medlem
Jag läser tacksamt alla goda råd!

För att göra en lång historia kort bor jag lite dumt till.
Jag har ingen butik med sortiment av räsersadlar i närheten, tyvärr.

Mätt enligt tips och får ungefär 95-100mm mellan sittbenen.
Metoden jag använt är att sitta på wellpapp med lite framåtböjd överkropp och sedan "trycka till".
Tumstocken mellan "djupaste delen" av groparna visar som sagt var 95-100mm.

Ger detta någon av er indikationer om eventuell sadelstorlek?
Min nuvarande Bontrager-sadel är för "kupad", med sitt mått på 146mm skulle den kunna fungera, men utformningen är inte tillräckligt bra. Och jag är ingen erfaren racer-cyklist, dessutom med lite rygg/nack-besvär så jag är tämligen stel...

Vic

Aktiv medlem
rogart skrev:
> Den där ser ju totalt livsfarlig ut . Första
> gången du använder den fastnar pungen i skåran
> och slits bort. Hej hop inga mer problem med att
> den är i vägen .

De flesta av oss har byxor på sig när vi cyklar.

J-mark

Ny medlem
Hade samma problem men bytte från Selle Italia SLR XP till Selle SMP. Funkar perfekt för mig.
Fick också tipset att tänka på vilken kadens jag kör på. För hög kadens kan ge samma symptom, å andra sidan kan för låg kadens ge rygg och knä besvär.

Topp