Bästa sätt att frakta fyra cyklar? Tak+ drag eller bara drag?

joa

Medlem
Två vuxen MTB, en 24" och en 20".
De två sistnämnda kommer ju att "växa".

Ser en del som kör med två Thulefästen på taket och ett Thule för två hojar på dragkroken.
Andra hänger på alla fyra på draget.
Några funderingar.
1. Vad ser ni för för och nackdelar med de två olika uppläggen?
2. Är det Thule som gäller oavsett lösning? Om inte, andra förslag?
3. Är det bara Thules Velocompact 927 som fixar fyra hojar (med adapeter?).

Krav är att stället i bak går att vinkla så man kommer in i skuffen utan att behöva plocka av cyklarna.

Vindsurfaren

Ny medlem
Jag stod nyss inför precis samma fundering.
Här är mina tankar: Att lyfta upp cyklarna på taket kändes inte som något alternativ om fler än jag i familjen skulle kunna hjälpa till eller om sambon vill ut och köra när jag inte är med.

Jag valde mellan Thule Hangon 4 eller Thule Velocompact 927. Att jag bara tittade på Thule nu berodde dels på broms- och krocktester där Thule verkar vara det enda som håller måttet samt att jag tröttnat på sämre kvaliteten från lågprisbolagen Biltema/Jula, nu ville jag ha något som funkar år efter år.

Att jag inte valde Hangon beror på fällfunktionen som verkar krånglig att komma åt med cyklar på och att jag blev osäker på hur MTB-ramar skulle passa.
Velocompact är ju en rejäl pjäs som tar upp lite plats vid förvaring men i slutändan känns det som att det blev rätt val. Sedan svider ju priset en del men för min del blev det min 40-års-present 🙂

Jacoba

Aktiv medlem
Drag. Köp velocompact, jag köpte hangon 4 9708 för någon månad sedan och ångrar mig inte för mina behov men plattformslösning är smidigt. Vi lånade ett velocompact 927 vid förra årets Danmarkstur och det var utmärkt.

Murdock

Aktiv medlem
Frun skulle inte orka sätta ett stort Thuleåbäke på dragkroken själv. Vi har carport så cyklar på taket skulle bara sluta i tråkigheter förr eller senare...

josofin

Aktiv medlem
Frun skulle inte orka sätta ett stort Thuleåbäke på dragkroken själv. Vi har carport så cyklar på taket skulle bara sluta i tråkigheter förr eller senare...
Underskatta inte frugan.. Jag hänger utan problem på vår VeloCompact på dragkroken (och jag är inte den starkaste frun i världen..) och packar 4 cyklar. Skulle däremot ha svårt att nå upp på taket på bilen...

Frenchy

Aktiv medlem
Så rymmer man fyra cyklar, men bara tre cyklister. Men TS nämnde ingen krav på antal cyklister :)
Well
There is space between the front wheel and the barn doors.
I can't say it would be conformable or safe but I am sure we could add 2 dedicated cyclist in the back or 1 and 4 people riding kits
😇

Berk

Aktiv medlem
Well
There is space between the front wheel and the barn doors.
I can't say it would be conformable or safe but I am sure we could add 2 dedicated cyclist in the back or 1 and 4 people riding kits
😇
Sounds perfect for shuttling cyklists up a bumpy dirtroad to the trailhead!

clara

Medlem
Vi har 2+2 (tak+krok). Det sköna med takhållarna är att det är mindre krångel med att cyklarna krokar i varandra så som de gärna gör där bak. Kan bara tänka mig hur meckigt detta blir med fyra där bak som ska passa med pedaler och breda styren.

Jag är kvinna på 174 cm och klarar utan problem att få upp mtb modell tyngre på taket. Gäller dock ej SUV. Har hört om män med SUV som använder en liten pall så det funkar säkert för kort person + vanlig bil.

Löken

Ny medlem
Sitter med liknande funderingar... köpångest som vanligt... Lutar åt en 2:a på dragkroken och 2 på taket, mest för flexibiliteten. Skulle kännas lite fånigt att köra runt med en cykel på en hållare för fyra.

Barometer

Medlem
Sitter med liknande funderingar... köpångest som vanligt... Lutar åt en 2:a på dragkroken och 2 på taket, mest för flexibiliteten. Skulle kännas lite fånigt att köra runt med en cykel på en hållare för fyra.
Jag har en hängande 4a på kroken. Känns konstigt nog inte alls fånigt när jag bara fraktar en cykel.

salle

Aktiv medlem
Ska man bara köra en eller två cyklar så är ju Thule express 970 smidigt som komplement till det stora stället. Cykelställ är liksom som cyklar, n+1.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Vi har två på tak (freeride) och två på kroken (euroway). Nackdelen på taket är att de trots allt tar vind, annars är det smidigt och enkelt.
Däremot bytte vi bil i vintras till en mindre minibuss utan krok så får se om jag orkar skruva dit en.

sanfar

Medlem
Tidigare hade vi de fullstora mtb:erna på taket och barnmtb (20" + 24") på kroken. Men det är ett härke att byta takräcke vart tredje år och mekket med att lyfta upp på en hög bil (outlander). Nu kör vi alla cyklarna på ett thule velocompact, lite pyssel att få alla på plats, men man hittar snart hur man skall göra. Låter även betydligt mindre med cyklarna bak än på tak. Jag ångrar mig inte en sekund.

SLI

Medlem
4 mtb på draget blir ganska tungt, och tyngdpunkten hamnar väldigt långt bak. Tsk skrev inget om hur stor bil, och hur långa resor det handlar om.

yonsson

Aktiv medlem
D59E9F05-9A95-4FA9-8456-758490F2F454.jpeg

För lite foton i tråden. 😆
Två på taket är ju givet om du ska köra själv eller med en kompis ibland. Jäkligt smidigt att slippa mecka med dragkroken. Om ni alltid är minst 3st så känns däremot drag vettigt.

grief

Ny medlem
4 mtb på draget blir ganska tungt, och tyngdpunkten hamnar väldigt långt bak. Tsk skrev inget om hur stor bil, och hur långa resor det handlar om.
De flesta vanliga kombis verkar ha tillåtet kultryck mellan 75-80 kg så vikten är nog inget problem om man inte lastar fyra järnhästar.

Jensen

Aktiv medlem
de flesta bilar har en maxgräns för taket med. Oftast rätt likvärdigt med vad de har som Max kultryck

joa

Medlem
Kan tilläggas att jag (TS) kommer att köra mest korta sträckor (över dan). Ibland med tre cyklar, ibland med 4. Sällan färre.
Har en Skoda Superb kombi så inte någon hög SUV.

Vartefter cyklarna växer i storlek måste man ju ändå sätta dem utanpå bilen, men med en stor kombi och två ganska små cyklar är det väl ändå rätt smidigt att kasta in de små cyklarna i bilen? Iallafall om det rör sig om dagsturer då man kanske inte har bilen full med annat jox?

yonsson

Aktiv medlem
Vartefter cyklarna växer i storlek måste man ju ändå sätta dem utanpå bilen, men med en stor kombi och två ganska små cyklar är det väl ändå rätt smidigt att kasta in de små cyklarna i bilen? Iallafall om det rör sig om dagsturer då man kanske inte har bilen full med annat jox?
Och sitta själv på taket? 😉

SLI

Medlem
De flesta vanliga kombis verkar ha tillåtet kultryck mellan 75-80 kg så vikten är nog inget problem om man inte lastar fyra järnhästar.
Jamen ts skrev inte vilken bilmodell han har. (Edit; Skoda superb var det visst) 4 cyklar, 14 kg styck, cykelhållare som väger 19 kg... Det kan vara bra att ha koll om man har en liten bil.

Men oavsett vad som är tillåtet så blir det väldigt tungt och tyngdpunkten hamnar väldigt långt bak. Det vet jag av erfarenhet även med en v70. Testa själv om du inte tror mig.

de flesta bilar har en maxgräns för taket med. Oftast rätt likvärdigt med vad de har som Max kultryck
Jomen det var väl inte aktuellt att ha alla 4 cyklarna på taket.

Senast ändrad:

Murdock

Aktiv medlem
Har förresten aldrig sett ett dragkrokställ på en servicebil. Undrar vad anledningen till det är.
Man har riktigt dålig sikt bakåt och bilen blir längre och krångligare att köra. Ibland blir det trångt på touren.

För övrigt är det asjobbigt att backa ut från en trång parkering utan hjälp av kameror och parkeringssensorer när man inte vet hur lång bilen är.

spokane

Ny medlem
Vi kör Thule Velospace XT3 med deras extraränna för att få på en fjärde cykel. Tycker det funkar riktigt bra (åker i en Skoda Octavia). Två Canyon Spectral, en 24’ och en 20’. Lite bökigt att få till det med armarna som håller fast cykeln. Det blir lite plockepin, men efter några turer lär man sig hur de bäst kan slingra sig genom alla ramarna. Har dessutom blivit påkörd i sidan av en rödljuskörare så det är krocktestat också med gott resultat...

Hakana1

Medlem
Är i samma sits som TS. Hur tänker man kring kultryck? Vår Skoda sätter gräns vid 75kg. Lite hur bilens egenskaper påverkas och lite vad skulle hända vid en olycka med några kg för mycket bak?

Velocompact 927 inkl 4 mtb landar på ca 78-80kg för oss. Kör just nu tre bak och en på taket.

Men såklart - man kan köpa nya och lättare hojar också =)

jonte987

Aktiv medlem
Tro fan det går att köra ned 78kg kultryck. Det är ingen exakt vetenskap.

Jay Jay

Aktiv medlem
Kör ett Velocompact med 4 cyklar bak 1vuxen och tre barn 24, 24,26” + 1 vuxen på taket. Hade det inte varit för att vi ibland måste ha takbox för att få med allt hade jag nog kört 3bak och två på taket. Har en Subaru Outback så hyfsat stabil bil men det känns knäppt att lasta så mkt långt bak om man inte måste. Har f ö aldrig märkt ngt på köregenskaperna (förutom det man alltid märker när bilen är fulllastad).
Drömmen hade ju varit någon form av femsitsig skåpbil men det känns hyfsat extremt när behovet är sommarsemestern och typ två helger till per år.

joa

Medlem
Nja. Minstingens 16" får plats i skuffen, men en 24" går ju inte in.

gandhi

Aktiv medlem
Bara tak.

Jag har kört 4 fullvuxna lvg på taket på en Skoda Yeti (inte den bredaste bilen) i samband med Siljan runt för några år sedan. Varannan framåt och varannan bakåt för att det inte ska bli trångt vid styrena. Använde Thule Freeride då. Har nu uppgraderat till Thule ProRide, men 4 sådana får också plats i bredd på taket. Inga lösa hjul i bilen heller och ingen blockerad baklucka.

Den bränslesnålaste lösningen är att ha dem inne i bilen, men då får bara jag och sambon plats

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer