Team Joda

Medlem
Bästa sättet att rengöra sin cykel
Hej på er!

Har märkt att det finns många olika åsikter kring hur man rengör/underhåller sin cykel och det hade varit kul att få läsa hur du gör och vad du anser vara rätt/fel och vilka produkter du använder.

-Själv så spolar jag först cykeln med strålmunstycke för att lösa upp lite smuts.
-Gör efter det en kedjetvätt med degreaser. Använder även en liten borste med degreaser för att få bort klumpar i kassetten och på de små dreven.
-Tar sen en hink med vaxschampo och svamp. Schamponerar sadel, styre, ram, gaffel och till sist hjulen.
-Spolar sedan av hela cykeln där jag använder lite hårdare stråle på kedjan för att få bort all degreaser och skit som sitter fast.
-Torkar av hela cykeln med en mjuk trasa.
-När kedjan är helt torr lägger jag på kedjeolja och låter det sjunka in i minst 10min för att därefter torka av överflödig olja.
-Klar.
Använder park tool kedjetvätt, muc off drivetrain cleaner, BITS rengöringsborste, Meguiars vaxschampo, tvättsvamp, fibertrasa, biltemas multidukar (till kedjan), muc off dry lube.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Jag tvättar bara cyklar just innan jag säljer dom. Då gör jag det i en dusch eller bad. Jag ser inte poängen med att tvätta en MTB. Köpte just nya däck till en av mina MTB och efter två km på stig matchar dom smutsigheten av resten av cyklen:

254 (1).jpg

Enda jag tvättar regelbunden är ovanben av gafflen och droppern.

Stumpy

Aktiv medlem
Trädgårdsslangen, svamp med bilschampo, trägårdsslangen, torka kedjan med trasa.
När kedjan är helt torr, på med lite smörja, veva runt.
Torka av kedjan innan nästa tur.
Tar väl max fem minuter, men gör det bara när cyklarna (CX, LVG) ser skitiga ut och det är inte så ofta.

ooms

Aktiv medlem
Jag tvättar bara cyklar just innan jag säljer dom. Då gör jag det i en dusch eller bad. Jag ser inte poängen med att tvätta en MTB. Köpte just nya däck till en av mina MTB och efter två km på stig matchar dom smutsigheten av resten av cyklen:

Visa bilaga 496262

Nog för att det gått mode i bredare däck senaste åren, men det där var väl att ta i? För det är väl de nya som ligger på marken😏

Berk

Aktiv medlem
Nog för att det gått mode i bredare däck senaste åren, men det där var väl att ta i? För det är väl de nya som ligger på marken😏

De som ligger på marken har lägre profilhöjd än mina.
Fick tyvärr inte en Maxxis logga med på bilden som finns på en av de som ligger på marken (och bara cykeldäck har fula gula loggar).

Visa bilaga 496262

Ja det finns olika skolor. Själv har jag billiga (tunga) komponenter och lägger 2 minuter på att spola av cykeln efter varje tur.
Andra har lagt tusentals kronor på lättare komponenter, och lägger den extra vikten i intorkad lera i stället :-)

Berk

Aktiv medlem
Ja det finns olika skolor. Själv har jag billiga (tunga) komponenter och lägger 2 minuter på att spola av cykeln efter varje tur.
Andra har lagt tusentals kronor på lättare komponenter, och lägger den extra vikten i intorkad lera i stället :-)

Då går jag inte i skolan. Jag har en stålram, tunga däck och tvättar inte cykeln.

hbn

Aktiv medlem
Tycker mig läst att även drivlinan går att rengöra med såpa. Jag måste gjort nåt fel, för när jag testade så var det rysligt ineffektivt…

Framfall

Aktiv medlem
Blandar tallolja och vatten, sprayar på.
Spolar av och sist men inte minst går jag över allt med en stor mjuk borste. Tar tre minuter.
Talloljan fixar även drivlinan, jävla mirakelmedel!

K

Aktiv medlem
1. Lika löser lika - ha rätt medel på rätt ställe, i rätt brukslösning.

2. zinnerska cirkeln - vill man ha tvättrepor så gno mekaniskt, säger bara att det finns andra sätt... each to their own.

köp bra grejer, låt dem verka och undvik att gnugga oavsett om syftet är att lösa smuts eller torka torrt.

bra grejer enligt mig,
Vaxshampo - Biltemas (råkar vara en OEM i biltema brand på en proffsprodukt, den som vet den vet)

alkaliskt avfettningsmedel - finns ett antal, jag gillar HD grön (dock är det viktigt med brukslösning!)

kallavfettning - endast till kedjan.

mikrofiberdukar

så här gör jag, och det är helt ok att du gör på ett annat sätt.

1,0 kallavfettning endast på kedja

1.1 Lägg på alkaliskt i brukslösning, låt verka och håll hela cykeln fuktig (aldrig i sol!!). Låt verka längre än du tror, låt sen verka lite till.

2.skölj av med vattenslang

3. vaxshampo med NY svamp.

4. Torka torrt med mikrofiberduk.

Team Joda

Medlem

2. zinnerska cirkeln - vill man ha tvättrepor så gno mekaniskt, säger bara att det finns andra sätt... each to their own.

köp bra grejer, låt dem verka och undvik att gnugga oavsett om syftet är att lösa smuts eller torka torrt.

bra grejer enligt mig,
Vaxshampo - Biltemas (råkar vara en OEM i biltema brand på en proffsprodukt, den som vet den vet)

alkaliskt avfettningsmedel - finns ett antal, jag gillar HD grön (dock är det viktigt med brukslösning!)

mikrofiberdukar

1.1 Lägg på alkaliskt i brukslösning, låt verka och håll hela cykeln fuktig (aldrig i sol!!). Låt verka längre än du tror, låt sen verka lite till.

Låter proffsigt👍 använder själv alkalisk avfettning när ramen är riktigt skitig. Är det bara lite smuts/damm tycker jag att vatten och schampo löser upp smutsen bra. Har läst att vissa endast använder en blöt mjuk trasa för att rengöra ram, gaffel, hjul på sin racer. Måste ju vara stor risk för att man gör fula repor då?

Jonatan F

Aktiv medlem
Funderar på tallåpa, pH-värdet och aluminium? Någon som är bättre på kemi än vad jag är som vet om det är ett problem? Såpan är ju basisk men kanske inte tillräckligt för att ge problem på kedja etc?

hbn

Aktiv medlem
Har läst att lampolja ska funka för kedjan. Sitter oljan kvar länge? Rinner den av i regn? Är den kladdig så att smuts har lätt för att fastna och klumpa sig?
Lampolja är väldigt tunnflytande. Jag använder den till rengöring. Smörjning av kedja med Dynamic Dry Lube för finväder, annars Dynamic Allround. Dynamic Dry är outstanding. Tröttnat på både Squirt och varm vax

Team Joda

Medlem
Lampolja är väldigt tunnflytande. Jag använder den till rengöring. Smörjning av kedja med Dynamic Dry Lube för finväder, annars Dynamic Allround. Dynamic Dry är outstanding. Tröttnat på både Squirt och varm vax
Ok då fattar jag. Dynamic har jag aldrig hört talas om men verkar nice👍 själv har jag bara använt muc off dry lube för min racer och wet lube för min stadcykel. Muc off dry lube känns väldigt snäll mot lagren i kedjan och kladdar ytterst lite. Nackdelen är ju dock att den snabbt rinner av i regn men cyklar nästan aldrig i regn med min racer. Skulle du rekommendera Dynamic före muc off?

n3wton

Aktiv medlem

bra grejer enligt mig,

mikrofiberdukar

Har du provat att göra exakt likadant, men utesluta punkt 1.0 och 1.1? Jag kan inte för mitt liv förstå vad avfettningen bidrar till. Har spenderat hela yrkeslivet åt att hålla ordning på grävmaskiner, hjullastare och lantbruksmaskiner, och där krävs avfettning ibland. Resten av livet har jag spenderat med att hålla ordning på en hel hög med cyklar, men där har jag ALDRIG en enda gång använt avfettning.

Slentrianmässig miljöförstöring är så jäkla tröttsam.

K

Aktiv medlem
Har du provat att göra exakt likadant, men utesluta punkt 1.0 och 1.1? Jag kan inte för mitt liv förstå vad avfettningen bidrar till. Har spenderat hela yrkeslivet åt att hålla ordning på grävmaskiner, hjullastare och lantbruksmaskiner, och där krävs avfettning ibland. Resten av livet har jag spenderat med att hålla ordning på en hel hög med cyklar, men där har jag ALDRIG en enda gång använt avfettning.

Om cykeln inte har smuts som sitter fast utan damm så skippar man såklart avfettning. Men att gnugga bort skit som sitter fast ger tvättrepor.

zinnerska cirkeln förklarar rengöring på ett mycket bra sätt.

ang miljö så finns det parametrar som gör att man kan minska Kem, exempelvis värme och tid.

Valet av kem är också relevant, men diskussionen om att citron eller tallolja skulle vara miljövänliga tänker jag inte gå in på - för det är fel.

jonte987

Aktiv medlem
I fett fastnar smuts. Hade så inte varit fallet så håller jag helt med dig.

Under förutsättningen att man ändå ska smörja kedjan sen så förstår jag inte.
Vax är möjligen en annan sak men något jag inte bekymrar mig om.

Bästa för miljön är nog att inte rengöra i tid och otid. Oftast räcker vatten.

*Självklart gör jag all rengöring i spolhall...

K

Aktiv medlem
Under förutsättningen att man ändå ska smörja kedjan sen så förstår jag inte.

Bästa för miljön är nog att inte rengöra i tid och
en ren kedja behöver du inte avfetta. En smutsig däremot skapar onödigt slitage.

japp, rengöring när det behövs så grejerna håller längre är nog det mest miljöanpassade. Finns ingen anledning att tvätta rena saker.

Team Joda

Medlem

Som K svarade så drar fettet till sig efter en viss tid mycket smuts, sand, lera som inte går bort utan att använda någon typ av avfettning. Själv använder muc off bio drivetrain cleaner som ska vara biologiskt nedbrytbar. Vad gäller alkalisk avfettning så har jag förstått det som att det är den minst miljöfarliga avfettningen.

s

Aktiv medlem
En landsvägs eller stadscykel kan jag förstå om man vill hålla blank och fin och därför tvättar varsamt men lite tvättrepor på en MTB som ändå får ett lager damm och smuts efter någon kilmeters cykling är inget att gråta över.

Team Joda

Medlem
en ren kedja behöver du inte avfetta. En smutsig däremot skapar onödigt slitage.

japp, rengöring när det behövs så grejerna håller längre är nog det mest miljöanpassade. Finns ingen anledning att tvätta rena saker.
Håller helt med dig. Känns logiskt att det är mer miljöfarligt att byta ut en kedja, kassett etc. oftare för att man inte skött rengöringen. Men nu handlade inte denna tråden om miljön

Fundadores

Aktiv medlem
Om man är rädd för tvättrepor kan man ju sätta skyddsfilm på cykeln. Förstår inte problemet på en MTB som ändå repas på stenar.

När det gäller tvätt har jag insett att bästa metoden för mig är att bara spola av och ev mjuk borste på värsta ställena. Torkar med papper på dämpare, dropper och bromsskivor. Rör inte drivlinan i samband med tvätt med vatten. Bara risk att man får bort skyddande olja med ytrost som följd. Kedjan smörjs och rengörs med Shimano Chain Lube ( ej FTPE varianten). Är den mycket skitig kan man ta av den och låta den bada i oljan i en burk så blir den som ny.

Alkaliska rengöringsmedel undviker jag och speciellt på drivlina/komponenter efter jag läste här på Happy att ett grantiärende inte gällde för att man använt alkaliska rengöringsmedel.

AdamLR

Aktiv medlem
En landsvägs eller stadscykel kan jag förstå om man vill hålla blank och fin och därför tvättar varsamt men lite tvättrepor på en MTB som ändå får ett lager damm och smuts efter någon kilmeters cykling är inget att gråta över.
Typ så ja. Blir litet svårt att läsa den här tråden när man inte vet vilken typ av cykel folk syftar på.

Team Joda

Medlem
Om man är rädd för tvättrepor kan man ju sätta skyddsfilm på cykeln. Förstår inte problemet på en MTB som ändå repas på stenar.

När det gäller tvätt har jag insett att bästa metoden för mig är att bara spola av och ev mjuk borste på värsta ställena. Torkar med papper på dämpare, dropper och bromsskivor. Rör inte drivlinan i samband med tvätt med vatten. Bara risk att man får bort skyddande olja med ytrost som följd. Kedjan smörjs och rengörs med Shimano Chain Lube ( ej FTPE varianten). Är den mycket skitig kan man ta av den och låta den bada i oljan i en burk så blir den som ny.

Alkaliska rengöringsmedel undviker jag och speciellt på drivlina/komponenter efter jag läste här på Happy att ett grantiärende inte gällde för att man använt alkaliska rengöringsmedel.
Säker på att det var alkalisk avfettning och inte kallavfettning? Skärmdumpen är från gordetmedrw.se

Bilagor

• Screenshot_20210619-104827_Chrome.jpg
    Screenshot_20210619-104827_Chrome.jpg
    313.3 KB · Besök: 17

stigfinnare

Aktiv medlem
Säker på att det var alkalisk avfettning och inte kallavfettning? Skärmdumpen är från gordetmedrw.se
Misstänker att det är min kontakt med återförsäljare som åsyftas, jag fick följande svar från Shimano:
”vad gäller alla Shimanokomponenter så får dessa Ej användas tillsämmans med alkaliska rengöringsmedel. Det omnämns även i konsumentmanualen.
Detta är inte en reklamation. ”

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer