Bästa solglasögonen?

Bästa solglasögonen?
Har bara två krav.

Field of vision ska vara oantastligt.

Inte dimma.

Funderar på EVzero Stride

Jawbreaker är inte ett alternativ för mig. Läser att logan syns i synfältet, vilket i praktiken innebär att de är både direkt farliga och helt värdelösa. Läste också att Cavendish hade förbättrat utförandet så att man numera kan se genom dem när man ligger i dropsen. Well... Det är såklart bra man också en självklarhet?

Förlåt för raljerandet, Oakley är säkert jättebra på alla sätt men jag gillar min FOV.

C-dale

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Glasögon som passar är bra.
Oakley M frame med de höga heater glasen hör till de få som har en tillräckligt hög båge, så att jag slipper ha bågen i synfältet när jg cyklar framåtlutad. EVZero tycks passa mig också.

Bästa solglasögonen?
Tack för tipset om det spanska märket. Funderar på Evzero. För mig är det verkligen outhärdligt att behöva se ramen när jag har glasögon.

Föredrar att köra utan men det är egentligen bara för att jag har varit för dum att köpa ett par. Klarar varken solen wller vinden särskilt bra. Men man har total field of vision när det inte är soligt... alltid något

jonte987

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Testade köra en budget variant med gula glas. Funkade inte i skogen då jag inte ser nivå skillnad tillräckligt bra i skuggan. Är detta bättre om jag betalar 1500 eller är det klart glas jag behöver?

Jensen

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
jonte987 sa:
Testade köra en budget variant med gula glas. Funkade inte i skogen då jag inte ser nivå skillnad tillräckligt bra i skuggan. Är detta bättre om jag betalar 1500 eller är det klart glas jag behöver?
Tyckte personligen att det var ett stort steg i framför allt kontrast när jag gick från budget till premium. Var lite av skolan ”hur mycket bättre kan det vara” men när jag bytte så var i alla fall min upplevelse att ja, skillnaden kan vara rätt stor.

jonte987

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Jensen sa:
jonte987 sa:
Tyckte personligen att det var ett stort steg i framför allt kontrast när jag gick från budget till premium. Var lite av skolan ”hur mycket bättre kan det vara” men när jag bytte så var i alla fall min upplevelse att ja, skillnaden kan vara rätt stor.
Ok tack. Får sluta snåla då. Kanske testa med lite grå tint också istället för gul.

Loftberg

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Var går egentligen gränsen för 'premium' när det gäller glajjor? Jag försöker hålla mig undan det allra allra billigaste, men går oftast bara upp ett par hundralappar på de jag köper. 400-600 kr känns som en lagom siffra för mig. Vad är det som blir så riktigt bra efter att man passerat det taket? Det är en ärlig fråga alltså.

Bästa solglasögonen?
Tänk en extra gång om Siroko. Jag har ett par som jag tycker är direkt dåliga. Man ser riktigt dåligt i skuggan och på mig sitter de inte särskilt bra alls. De bröts på mitten efter fyra månaders användning, utan att jag klämt dem, eller tappat dem. De verkar också ha riktigt dålig kundservice överlag fastän jag faktiskt fick ett mejl för tjugo minuter sedan om att jag ska få nya glasögon. Men eftersom att jag bor på andra sidan jorden och behöver betala en hundring eller kanske två så funderar jag faktiskt på att skita i det. 10$ plagiatbrillor från Kina är bättre.

Jag hade ett par BBB tidigare och det var väldigt bra kvalitet för ett bra pris. Nu vet jag inte hur deras sortiment ser ut och prissättning men det är värt att undersöka tycker jag :)

oakhammer

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Whenthingsgowrong sa:
Tänk en extra gång om Siroko. Jag har ett par som jag tycker är direkt dåliga. Man ser riktigt dåligt i skuggan och på mig sitter de inte särskilt bra alls. De bröts på mitten efter fyra månaders användning, utan att jag klämt dem, eller tappat dem. De verkar också ha riktigt dålig kundservice överlag fastän jag faktiskt fick ett mejl för tjugo minuter sedan om att jag ska få nya glasögon. Men eftersom att jag bor på andra sidan jorden och behöver betala en hundring eller kanske två så funderar jag faktiskt på att skita i det. 10$ plagiatbrillor från Kina är bättre.

Jag hade ett par BBB tidigare och det var väldigt bra kvalitet för ett bra pris. Nu vet jag inte hur deras sortiment ser ut och prissättning men det är värt att undersöka tycker jag :)
Har flera par Siroko och tycker de är både prisvärda, snygga och har bra glas. Oakley är klart bättre, men också dyrare.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Har inget konkret tips rörande glasögon. Prova gärna glasögonen med den hjälm du kommer använda. Uppenbart kan tyckas men jag köpte hjälm utan att tänka på det.

Jag har flera par Radar som jag gillar. Jag har aldrig tyckt de suttit illa med mina tidigare hjälmar. Köpte nyligen en ny hjälm och hade mina vanliga glasögon på när jag provade. Radar passar min nya hjälm sämre tyvärr. De går att använda men jag glömmer definitivt inta att de sitter där. Anledningen är att skalmarna går ut mycket från huvudet för ventilationen samtidigt som hjälmen går ner mer framför öronen än vad jag är van vid.

Jag har också ett par Flak Jacket som inte har samma problem.

Allroad

Medlem
Bästa solglasögonen?
Caan sa:
Jag köpte nyss ett par Bliz Matrix. Jag trycker de ger riktigt stort synfält åt alla håll. Sitter skönt också (på mig i alla fall). Rimligt pris.

https://www.bliz.com/sv/produkter/sportglasogon/produkt/matrix/p-290#52804-14
Köpte sådana också, två olika par och de har väldigt stort synfält, ett extra plus får dom för att det är glas över näsan så man får ännu mer öppen känsla.

De kommer dock skickas tillbaka pga jag inte alls upplever något av paren som skarpa i glaset, allt blir lite "grumligare" plus att det blir en så jobbig Hollywood-film effekt när solljuset kommer in snett framifrån. Mest troligtvis pga glaset är så stort och välvt. Immar igen lätt också :(

Annars hade jag lätt rekommenderat dom då de både sitter skönt och man har sjukt bra synfält + att man ser jäkligt snabb ut på sin damcykel..

Bästa solglasögonen?
Var på XXL och de hade såklart slllluuut. Orka uppdatera lagerstatus.

Tror jag beställer från smartbuyglasses. De har evzero för 1000kr, vilket är billligt.

Har tidigare kört utan men inser att man måste ha det för orkar inte kika hela jävla tiden. Men tips tas gärna emot!

Rattnalle

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Jag har inga modeller att tipsa om men angående olika grader av kvalitet..

Har haft diverse 3-400 kronorsglasögon tidigare och köpte till slut ett par Oakley efter många om och men, mest för att se om det verkligen var så stor skillnad. Jag är såld och kommer inte att köpa fler billiga..

Bästa solglasögonen?
Tänker lite samma utan att ha testat dyrare. Billigare modeller är bara kasst. Får huvudvärk av att få min vision störd.
Körde med vanliga raybans iofs så har kört med dyrareen då upplevde jag att de satt löst sen tappadr jag bort dem.

Ska bli intressant att testa Oakley. En sommar igen utan glasögon är inte för mig

Izkall

Ny medlem
Bästa solglasögonen?
Vill också rekommendera Bliz Matrix. Klart populäraste brillorna för eliten i längdskidor där man också är i framåtlutade positioner och har större risk för imma än när man cyklar. De är verkligen perfekt höga så att bågen inte skymmer, och du kan dessutom justera höjd och avstånd, ex. förflytta någon mm ut om det immar. Förstår inte hur de bara kostar 450kr faktiskt med tanke på att det är kvalitetsmärke, när Oakleys motsvarigheter kostar runt 1500.

DRQ96

Medlem
Bästa solglasögonen?
Har massor av solglasögon.

Oakley Jawbreaker
Oakley Radar Path
Oakley EV Zero
POC Half Blade
Oneway
Salice
Briko
Siroku K2
mfl...

Och mina nya favoriter:
EKOI Perso Evo 9 med både cat 3 lins och Cat 0-3 fotokromatisk lins. Sjukt bra. Förstår varför Alaphilippe, Kristoff och Philippe Gilbert använder dem. Rätt pris också (EKOI har rea varannan vecka typ...).

Har en hel drös budgetglas också men de är definitivt sämre.

skier

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Jag har ett par oakley evzero stride med trail-glas. Jag tycker de har riktigt bra kontrast och ljusstyrka för skogscykling, immar nästan aldrig.

Tyvärr repas de väldigt lätt jämfört med de bbb-glasögon jag haft i flera år. De sitter lite långt ner på mitt ansikte, så prova före köp.

Allroad

Medlem
Bästa solglasögonen?
Bara jag som upplever detta fenomen med Bliz Matrix, spec i solljus?

Att det blir en sån här anamorphic lens flare som det så snyggt heter. Väldigt poppis i amerikanska rullar..

zirxo

Medlem
Bästa solglasögonen?
Angående Jawbreaker så är de desigande för att inte vara i vägen för synfältet. I alla fall för mig så fungerar det också. Cavendish var inblandad för att ta fram modellen, inte att förbättra den.

SkogsMTB

Medlem
Bästa solglasögonen?
Köpte ett par Bliz glasögon med 3 olika linser, Klara, Gula och Mörka, dom kostade 600:- på LBS, totalt värdelösa, får du solen i ansiktet eller från sidan så ser man inget alls, dom klara linserna funkar OK, men är väldigt repkänsliga.

Köpte ett par Oakleys med Prizm trail linser för 1500:- helt fantastiska i alla ljus och vinklar, funkar alltid perfekt utom när det är mörkt ute då blir det Bliz med klarglas som kommer fram.

Så mycket roligare att köra med bra glasögon.

Allroad

Medlem
Bästa solglasögonen?
grondahl sa:
Bliz har bättre linser att tillgå, men då blir prisskillnaden mot ex Oakley väldigt liten
Jo men bör inte Bliz iaf vara hyffsat bra i grunden kan man tycka? Linserna är lite suddiga. Som om de vore täckta med någon fet hinna, inte ens decathlons billiga för 49kr/st har såna problem.

NickPick

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Karatetian sa:
Jag tycker Oakley flightjacket är grymma. Bra synfält även ovanför då den saknar båge där. Ingen imma heller.
Oakley har designat sina glasögon för att det inte ska vara någon båge ivägen.

Undra om designen på flightjacket hade gått hem om inte proffsen hade promotat dom...? Dom ser ju ganska roliga ut.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Enda anledningen jag känner att jag skulle vilja ha glasögon när jag cyklar är för att slippa cykla på en landsväg, få en fluga i ögat och i ren reflex börja peta i ögat och svaja ut på vägen. :P Satan alltså! Synd jag inte passar i glasögon dock. Fåfängan är starkare än rädslan för att dö tydligen. :P

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Miss Lycka 2.0 sa:
Kan du äta utan att köra gaffeln i ögonen? Då borde du klara av att styra din cykel också.
Menar du på fullaste allvar att om du cyklar på en landsväg, får en fluga i ögat, så rör du inte en fena utan cyklar oberört vidare? :D Grattis till dig. Men så verkar du ha ett hjärta av is med, så det förklarar ju saken.

zanoii

Medlem
Bästa solglasögonen?
En annan aspekt är att glasögon utan undre ram, alltså där glaset inte har något skydd i underkant (likt många av Bliz modeller tex) inte är så roliga när man ramlar. Kort sagt: Du får skärsår i ansiktet.

Oakman

Ny medlem
Bästa solglasögonen?
Mina Jawbreakers med Prizm Trail-lins stör då absolut inget i synfältet. Jag tycker det är helt makalösa brillor mot alla budgetvarianter jag haft innan. Framförallt gör kontrasten sitt, allt kommer fram så mycket tydligare.

Det enda negativa är att världen blir så färglös när man tar av sig dem efter ett par timmar!

lundatok

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Jag har ett par Jawbreaker med fotokromatisk Transition-lins och ett par EvZero med Prizm Road. Om EvZero tilltalar så hade jag rekommenderat den bågen med en fotokromatisk lins. En lins som anpassar sig är grymt bra 9-10 månader om året för mig i Sverige!

KiwiQ

Ny medlem
Bästa solglasögonen?
Jag köpte premium poc, oakley förut, visst kanske det är lite bättre linser, men allt för klena och sköra, jag fattar att de ska vara lätta men nu köper jag bara 200-300kr slit och släng brillor, alpina är billiga, jag avskyr "sport" looken i neonfärger.

Visst är det ett bra skydd, så ni som använder det för skydd all heder till er.

Personligen åker mina bara på som skydd för solen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer