Bästa solglasögonen?

Eld

Medlem
Bästa solglasögonen?
Jag köpte ett par Adidas Evil eye halftrim pro med fotokromatiska och progressivt slipade glas för mina astigmatiska ögon. Mycket nöjd så här långt men inget långtidstest ännu.

Det är tur att jag är nöjd för de kostade som en instegs LVG cykel på höstrea.

erka

Medlem
Bästa solglasögonen?
Svar ett år senare 😊

Men ja, jag upplever lite Hollywood flares i mina med.
Köpte ett par fusion med nordic light lins i hopp om att de skulle vara lite billigare och snyggare (smaksak) variant av Oakleys Prizm.
Men inte helt nöjd med de där ljusfenomenen. 🤔

Bara jag som upplever detta fenomen med Bliz Matrix, spec i solljus?

Att det blir en sån här anamorphic lens flare som det så snyggt heter. Väldigt poppis i amerikanska rullar..

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Jag skaffade ett par Ryders Seventh, premiärade idag faktiskt. Tog de vanliga klara med fotokromatiska. Helgrymt!
Kanske skulle tagit de gula, men safeade denna gången.

McAdam

Medlem
Bästa solglasögonen?
Jag har kört med lite olika modeller från Bliz genom åren, och varit hyfsat nöjd. Inte toppkvalitet men för priset helt ok, trodde jag. För ett tag sedan testade jag en kompis Oakley och skillnaden (kvalitetskänsla, linsernas klarhet, skärpa, kontrast, you name it) var markant. Nu kan jag inte släppa tanken på att ha ett par riktigt bra glasögon, men... måste man vara som alla andra och köpa ett par Oakley?

Jag vill ha fotokromatiska linser. Tycker det är bökigt att byta linser, och cyklar ofta kvällstid när det är soligt då jag ger mig iväg och mörkt när jag kommer hem. Helst ingen ram under glasen. Jag svettas mycket och det samlas alltid en liten pöl med svett i anslutningen mellan glaset och bågen som irriterar mig.

Längre upp i tråden tipsar några om Julbo Aerospeed Reactive https://www.outnorth.se/julbo/aerospeed-reactiv-performance#BlackTranslucentGrey Någon som vet mer om dem? Okänt märke för mig.

Någon som har testat Shimano S-Phyre R? Svårt att hitta information om dem, men jag är väldigt nöjd med skor och bibs i S-Pyre-serien så glasögonen lockar lite. https://road.cc/content/review/265996-shimano-s-phyre-r-glasses

Rattnalle

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
POCs nya LCD-brillor måste ju vara den ultimata pryl-prylen om man vill ha funktionen från fotokromatiska? Om de är bra är en helt annan fråga..

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Jag har kört med lite olika modeller från Bliz genom åren, och varit hyfsat nöjd. Inte toppkvalitet men för priset helt ok, trodde jag. För ett tag sedan testade jag en kompis Oakley och skillnaden (kvalitetskänsla, linsernas klarhet, skärpa, kontrast, you name it) var markant. Nu kan jag inte släppa tanken på att ha ett par riktigt bra glasögon, men... måste man vara som alla andra och köpa ett par Oakley?

Jag vill ha fotokromatiska linser. Tycker det är bökigt att byta linser, och cyklar ofta kvällstid när det är soligt då jag ger mig iväg och mörkt när jag kommer hem. Helst ingen ram under glasen.
Det låter som mina Ryders Sevent fotokromatiska jag nyss skaffat (se ovan) borde funka fint. Kolla in dem, bra pris och jag känner mig väldigt nöjd med dem. Kan inte förstå att jag väntat så länge med att prova fotokromatiska. Det är helgrymt.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
XXL hade kampanj på Northug Fotokromatiska. Värt att testa för en femhunking. Leverans ikväll. återkommer med recension.

Rattnalle

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Om man inte är nöjd med nivån på Bliz kanske oddsen för att andra mer eller mindre budget märken är märkbart vassare inte så goda?

Oakley är ju inte svindyra om man letar lite reor.

magnus_h

Ny medlem
Bästa solglasögonen?
Jag har ett par Siroko sedan ca 2 år tillbaka. Om jag jämför dem med mina gamla Rudy Project som låg i en högre prisklass så är det klart att jag kan märka en viss skillnad i material, tjocklek på linser etc., men Siroko-glasögonen har hållit bra och är bekväma så här långt.

Luzen

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Jag har ett par Siroko sedan ca 2 år tillbaka. Om jag jämför dem med mina gamla Rudy Project som låg i en högre prisklass så är det klart att jag kan märka en viss skillnad i material, tjocklek på linser etc., men Siroko-glasögonen har hållit bra och är bekväma så här långt.
Vilken lins har du på dina Siroko?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Körde en runda på fm idag med mina Northugar. Tror knappt de han mörkna mellan skurarna men de satt bekvämt och ventilerade bra.

nicjor

Medlem
Bästa solglasögonen?
Hej!

Då kom två par Siroko. Passform, enligt vänner har jag litet huvud och smalt :). Passform och kvalitet verkar vara super, men har bara prövat glasögonen utan fysisk aktivitet. Ska pröva med fysisk aktivitet så får vi se hur dom håller ihop. Paketeringen var en 5, gillar att man får fodral och tillbehör, trevligt med klistermärken:). Gillar att det finns plats för mer linser i fodralet. Tänker köpa Sirokos lins, k3 photocromic och se om den är bra!

Bilagor

heffe

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Om en behöver schyssta, prisvärda, snabba, glajjer med insatsoptik, vad finns att välja på då?
Av dom som nämns i tråden har iaf Siroko, Ryder, och Ekoi det som tillval.
I nuläget cyklar jag med glasögon utan styrka och det funkar, men det skulle vara skönt att skydda ögonen och kunna se på riktigt samtidigt.
Orkar inte med linser.

nieves

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Om en behöver schyssta, prisvärda, snabba, glajjer med insatsoptik, vad finns att välja på då?
Av dom som nämns i tråden har iaf Siroko, Ryder, och Ekoi det som tillval.
I nuläget cyklar jag med glasögon utan styrka och det funkar, men det skulle vara skönt att skydda ögonen och kunna se på riktigt samtidigt.
Orkar inte med linser.
Jag har 1 lins i det sämre ögat (-3.5) sen 6-7 år tillbaka. Använder ej läsglasögon men terminalare på jobbet. Jag fick tipset från en ögonläkaren som avrådde mig från laseroperation (andra åsikten).
Började med lins i bägge men då kunde jag inte meka, se GPS eller mobilen.
Funderar ändå på att köpa slipade sportglas (ej insats) men 8-10 tusen svider, tror att det finns billigare i UK.

Luzen

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Jag har kontaktlinser i båda ögon, -3.5.
Sedan har jag Hydrotac läsrutor i alla cykel- och Solglasögon.

Jensen

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Jag har 1 lins i det sämre ögat (-3.5) sen 6-7 år tillbaka. Använder ej läsglasögon men terminalare på jobbet. Jag fick tipset från en ögonläkaren som avrådde mig från laseroperation (andra åsikten).
Började med lins i bägge men då kunde jag inte meka, se GPS eller mobilen.
Funderar ändå på att köpa slipade sportglas (ej insats) men 8-10 tusen svider, tror att det finns billigare i UK.
Betalde drygt 4K inklusive bågar för ett par oakley med prizm trail lins med styrka från England.

Jensen

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Kommer du ihåg var?
Självklart. https://www.rxsport.co.uk/ Man skapar konto, matar in sitt recept. Sen slår man på det filtret i deras butik så sollar den bort det som inte går. Mycket hjälpsamma med. Sen ska det sägas att kronan var lite starkare då än nu. Men med tanke på att de var så pass billigare än vad synsam hade varit för mig då, så ska det till en krona som nästan kraschat för att det ska äta upp skillnaden.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Jag betalade runt 2500 för ett par Rudy Project Rydon med styrka och fotokromatisk lins, samtidigt som jag köpte nya vanliga brillor på synsam. Fick solglajorna på 1/2 priset.

Jensen

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Jag betalade runt 2500 för ett par Rudy Project Rydon med styrka och fotokromatisk lins, samtidigt som jag köpte nya vanliga brillor på synsam. Fick solglajorna på 1/2 priset.
Ja misstänker att ruby är billigare. Insats eller slipade glas? Det är ju ett alternativ om man ändå ska köpa nya vanliga. För mig kunde de dock inte göra i oakleys egna linser (ville ha oakley båge).

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Ja misstänker att ruby är billigare. Insats eller slipade glas? Det är ju ett alternativ om man ändå ska köpa nya vanliga. För mig kunde de dock inte göra i oakleys egna linser (ville ha oakley båge).
Slipade glas. Jag kollade också på Oakley men de ville inte slipa ”helglas”, bara separata hö-vä-glas, därav Rudy Project Rydon. Jag är helnöjd med brillorna.

Jensen

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Slipade glas. Jag kollade också på Oakley men de ville inte slipa ”helglas”, bara separata hö-vä-glas, därav Rudy Project Rydon. Jag är helnöjd med brillorna.
Fast ruby brillorna är ju även de separata glas väll?

Men ja, över 2 gör de typ inte oakley i annat än separata glas. Till mig ville de som sagt inte slipa original linser på mer än 2 heller. Kan ju varit en dålig säljare dock.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Nu har jag kört ett par rundor i Northug-brillorna. Jag har inte tänkt på dem, vilket är ett gott betyg. Även i mörkaste läget förefaller omvärlden rätt ljus.

nieves

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Självklart. https://www.rxsport.co.uk/ Man skapar konto, matar in sitt recept. Sen slår man på det filtret i deras butik så sollar den bort det som inte går. Mycket hjälpsamma med. Sen ska det sägas att kronan var lite starkare då än nu. Men med tanke på att de var så pass billigare än vad synsam hade varit för mig då, så ska det till en krona som nästan kraschat för att det ska äta upp skillnaden.
Jag har varit inne på rx och kikat, tack för länken. Ska kolla vidare och jämföra, jag har inget recept just nu men så fort viruset lugnar ner sig så.

Jensen

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Jag har varit inne på rx och kikat, tack för länken. Ska kolla vidare och jämföra, jag har inget recept just nu men så fort viruset lugnar ner sig så.
Ja kan ju vara värt att kolla i alla fall. Var ju två år sen jag köpte. Så prisläget kan ju ändras med kronan osv. Eller om man ändå ska byta o kan få med sportbrillorna som extra bra pris på synsam osv. Men för mig var de billigast, grym service ock kunde leverera med prizm linser

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Fast ruby brillorna är ju även de separata glas väll?

Men ja, över 2 gör de typ inte oakley i annat än separata glas. Till mig ville de som sagt inte slipa original linser på mer än 2 heller. Kan ju varit en dålig säljare dock.
Jo alltså, det jag menar är att oakleybrillorna är ett enda glas, typ Jawbreaker, och det ville Synsam inte slipa. De ville bara fixa glasögon med två separata glas, vilket mina RP-glasögon har.

Jensen

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Ser ut som dom Rydon jag har. Mina är orange/svarta och har nog 5 år på nacken. Jag skulle föredra mer neutrala bågar och linser för mer vardaglig utseende.
Sorry. Missförstod dig. Trodde du menade att fina hade ett glas. Jag läste slarvigt. Mina oakley har Oxå två separata glas så samma för min del.

NickPick

Aktiv medlem
Bästa solglasögonen?
Nu har jag kört ett par rundor i Northug-brillorna. Jag har inte tänkt på dem, vilket är ett gott betyg. Även i mörkaste läget förefaller omvärlden rätt ljus.
Måste tillhöra kategori 1 och 2 då. Dom var för lik jawbreaker så jag hoppade dom. Och köpte från ekoi ångrar mig lite då skalmarna är vita vilket är fult

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer