Bästa takställ?

Klas A

Medlem
Bästa takställ?
Kommer köpa ny bil och vill ha det lite snyggt och smidigt och samtidigt komma åt en stor hund som huserar i bagaget på långresor. Alltså takställ. Vill bara ha tag på 2 styck av det bästa och stabilaste. Priserna verkar inte skilja jättemycket ändå. Ska köra med en 15 kg enduro och en racer. Eller två racer ibland. Tacksam för tips.

Kollade först på Whispbar wb201, men omdömena är antingen betyget 5 eller 1 så det känns lite osäkert.

http://www.whispbar.se/se/product-categories/product-accessories/wb201/

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
Bästa takställ?
Wingbars är rätt värdelösa till att säkra last som inte har en specifik hållare. Ska du bara köra cyklar så funkar det, men ska du till Ikea eller brädgårn nån gång ibland rekomenderar jag starkt räcken med utstick utanför fästena. De finns ju med aeroprofil också, om det är viktigt för dig.

Klas A

Medlem
Bästa takställ?
Bra poäng men det blir nog bara cyklar och eventuellt takbox framöver. Dragkrok ska på sen och släp har jag redan så jag behöver nog inte upp med något annat på taket.

Klickade på köpknappen nu, tack för tipsen : )

Jensen

Aktiv medlem
Bästa takställ?
Ännu en röst för proride 598. Thule har verkligen gjort sin bakläxa från 591. Brukar även vara grym kvalitet på Thule ställen

ForesterGuy

Aktiv medlem
Bästa takställ?
Freddie L sa:
Wingbars är rätt värdelösa till att säkra last som inte har en specifik hållare. Ska du bara köra cyklar så funkar det, men ska du till Ikea eller brädgårn nån gång ibland rekomenderar jag starkt räcken med utstick utanför fästena. De finns ju med aeroprofil också, om det är viktigt för dig.
Har man bara rätt spännremmar så är det inget problem. Jag har iofs rails...

Freddie L

Aktiv medlem
Bästa takställ?
ForesterGuy sa:
Freddie L sa:
Nej men! Har jag fel spännremmar? Bristande teknik hade varit lättare för mig att köpa...
Har du en bild på din typ av spännremmar?

GoranS

Aktiv medlem
Bästa takställ?
Finns cykelställ att fästa på dragkroken (givet att man har en) och som man kan fälla så att man enkelt kommer åt bakluckan. Åkte med en sådan t.o.r. till Alperna förra sommarn. Tyckte det funkade bra. Stället tog fyra cyklar.

DRQ96

Medlem
Bästa takställ?
Har Thule 598 och 591. Bägge funkar kanonbra.

Har också "Thule carbon frame adapter" men det funkar nog lika bra med tunt sittunderlag eller liknande....

ForesterGuy

Aktiv medlem
Bästa takställ?
Freddie L sa:
ForesterGuy sa:
Freddie L sa:
Nej men! Har jag fel spännremmar? Bristande teknik hade varit lättare för mig att köpa...
Spännremmar som inte kräver utstick, tydligen.

marr

Moderator
Forumvärd
Bästa takställ?
GoranS sa:
Finns cykelställ att fästa på dragkroken (givet att man har en) och som man kan fälla så att man enkelt kommer åt bakluckan. Åkte med en sådan t.o.r. till Alperna förra sommarn. Tyckte det funkade bra. Stället tog fyra cyklar.
Kan bli ganska trångt för en större hund att ta sig i och ur.

Freddie L

Aktiv medlem
Bästa takställ?
ForesterGuy sa:
Freddie L sa:
ForesterGuy sa:
Freddie L sa:
Ojdå! Tänk vad de hittar på nu för tiden...

marr

Moderator
Forumvärd
Bästa takställ?
Pajas sa:
Snor tråden lite..... jag letar oxå nytt takställ, någon som klämt o kännt på Thule upride?

//Jörgen
Som en kompis uttryckte det, vad händer om du har smygpunka? Luften går ur och hojen sitter inte fast längre? :p

ForesterGuy

Aktiv medlem
Bästa takställ?
Freddie L sa:
ForesterGuy sa:
Freddie L sa:
ForesterGuy sa:
Freddie L sa:
Jag har då aldrig haft problem med att spänna fast virke på mitt takräcke, vad gör du för fel?

nadderf

Aktiv medlem
Bästa takställ?
ForesterGuy sa:
Freddie L sa:
ForesterGuy sa:
Freddie L sa:
ForesterGuy sa:
Freddie L sa:
Jag har då aldrig haft problem med att spänna fast virke på mitt takräcke, vad gör du för fel?
+1

Har lastat virke och betydligt mer än maxgränsen på mina Wingbar edge räcken utan några problem. Helt vanliga spänband :)

Mikva

Aktiv medlem
Bästa takställ?
Körde med fyra cyklar på taket. Det gick bra på motorvägen, men när vi svängt av på småvägarna och korsade ett öppet fält med sidvind lossnade en cykel och hängde ut 90 grader åt sidan. Det var ett Thule 591. Använder fortfarande stället men numera med en extra spännrem. Hade inte hänt med mitt Thule 598.

marr

Moderator
Forumvärd
Bästa takställ?
Mikva sa:
Körde med fyra cyklar på taket. Det gick bra på motorvägen, men när vi svängt av på småvägarna och korsade ett öppet fält med sidvind lossnade en cykel och hängde ut 90 grader åt sidan. Det var ett Thule 591. Använder fortfarande stället men numera med en extra spännrem. Hade inte hänt med mitt Thule 598.
Var släppte det?

Mikva

Aktiv medlem
Bästa takställ?
Cykeln lossnade från klämman på armen. Klämman på 591 är inte lika djup som den på 598.

Cykeln hängde kvar tack vare spännbanden på hjulen.

Det var en vanlig damcykel av mindre modell.

Numera är jag extra noga med att spänna åt klämman och rucka på cykeln innan avfärd. + extra rem runt ram och arm.

Tacksam att det inte hände på motorvägen.

dnleriksson

Aktiv medlem
Bästa takställ?
Freddie L sa:
Mina Wingbars sticker ut ?

Jensen

Aktiv medlem
Bästa takställ?
Mikva sa:
Cykeln lossnade från klämman på armen. Klämman på 591 är inte lika djup som den på 598.

Cykeln hängde kvar tack vare spännbanden på hjulen.

Det var en vanlig damcykel av mindre modell.

Numera är jag extra noga med att spänna åt klämman och rucka på cykeln innan avfärd. + extra rem runt ram och arm.

Tacksam att det inte hände på motorvägen.
591 har inte optimal klämma. Är ju lite därav att de släppt 598 skulle jag tro

Freddie L

Aktiv medlem
Bästa takställ?
dnleriksson sa:
Freddie L sa:
Ja, ja! Nu klarnar det, och förklarar nog också varför jag och Forester inte klickar...

Wingbar EDGE heter mina tackräcken. Extra låga, sluttar in från railsen så man får spänna tidigast typ 15-20 cm in från kanten på bilen. Inte optimala om man behöver spänna dit lite brädor eller skivmaterial. Och är rädd om taket.

My bad! Jag missade skillnaden i namn!

Klas A

Medlem
Bästa takställ?
Åker jag själv så hänger jag hellre cykeln på ett vanligt enkelt dragkroksställ. Problemet blir när man ska köra långt och har en 35 kg jämthund i bagaget som ska rastas minst varannan timme. Skulle det bli någon incident i trafiken så känns det ju bättre att kunna få ut vovven snabbare också.

ForesterGuy

Aktiv medlem
Bästa takställ?
Freddie L sa:
dnleriksson sa:
Freddie L sa:
Ja, ja! Nu klarnar det, och förklarar nog också varför jag och Forester inte klickar...

Wingbar EDGE heter mina tackräcken. Extra låga, sluttar in från railsen så man får spänna tidigast typ 15-20 cm in från kanten på bilen. Inte optimala om man behöver spänna dit lite brädor eller skivmaterial. Och är rädd om taket.

My bad! Jag missade skillnaden i namn!
Det är Edge jag har. Har en kasse spännband, de med ögla, utan krok, är de som passar bäst för rails. Det skadar inte heller att bunta ihop virket med ett par separata band. Om jag hyr/lånar släpvagn eller skåpbil så vill jag också kunna lastsäkra.
En jobbarkompis slarvade med det där när han hämtade gods med en LT31 med kapell, i en rondell så buktade kapellsidan plötsligt utåt på högersidan... ?

jonte987

Aktiv medlem
Bästa takställ?
Jaha, då står hojen testmonterad på en 598. Hur fort vågar ni köra och vad gör jag med gummilisten? Ska den klippas och passas in igen?

jonte987

Aktiv medlem
Bästa takställ?
Om det är listen på ovansidan av Thules aerobars så ska den sitta kvar... Bara trycka in t-spårsfästena i glipan?
Läste det på nätet men fattar inte hur och det står, om jag läser teckningarna rätt, i instruktionerna att den ska av.
Det är Volvos version men trodde de var i stort sett samma.

Edit. De ser inte exakt ut som wingbar. Gummit skiljer säkert också

Edit. Men väldigt lika eller identiska med wingbar edge

frisk

Medlem
Bästa takställ?
Läste det på nätet men fattar inte hur och det står, om jag läser teckningarna rätt, i instruktionerna att den ska av.
Det är Volvos version men trodde de var i stort sett samma.

Edit. De ser inte exakt ut som wingbar. Gummit skiljer säkert också
"WingBar" heter de ja...
Ta ett kort så blir det lättare att hänga med!

jonte987

Aktiv medlem
Bästa takställ?
Det där är ”gamla” versionen av list för Thule. Den nya wingbar-modellen har en annan list med glipa. Den där får du kapa och anpassa till cykelstället. Och inte slarva bort den delen som du klippt bort om du vill köra utan stället också...
Låter nice med den nya, blev lite irriterad på den här lösningen men kanske inte blir nåt problem i praktiken

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer