Bästa transportställ före cyklar - utan skav?

Dingovalle

Aktiv medlem
Idag kör jag familjens tre cyklar på taket men skulle behöva ett fällbart ställ till dragkroken. Finns det ställ som klarar tre MTB utan att de skaver mot varandra och utan att man måste ställa om styrena?

Dingovalle

Aktiv medlem
Senast ändrad:

hanek082

Aktiv medlem
Beror oftast på cyklarna om de skaver eller ej, med min Scalpel, sambons epic och dotters 24" funkar fint utan att man behöver sänka sadel osv på vårt ställ som liknar thules. Har haft med grannens cykel någon gång och då lär man sänka sadlar osv för styrena hamnar på samma höjd samt att det är svårt att anpassa cyklarna i sidledd så de inte är för nära varandra.

Dingovalle

Aktiv medlem
Beror oftast på cyklarna om de skaver eller ej, med min Scalpel, sambons epic och dotters 24" funkar fint utan att man behöver sänka sadel osv på vårt ställ som liknar thules. Har haft med grannens cykel någon gång och då lär man sänka sadlar osv för styrena hamnar på samma höjd samt att det är svårt att anpassa cyklarna i sidledd så de inte är för nära varandra.
Vilken modell har du?

Rattnalle

Aktiv medlem
Ett enkelt Thule RideOn funkar finfint, med bra möjligheter att slippa vrida styren eftersom det går att dra cyklarna lite framåt/bakåt vid behov. Har kört ett antal olika kombinationer av cyklar på det utan problem. Det kräver dock en tilläggsinvestering i form av rörisolering (som jag har för mig även yttersta platsen på EasyFold kräver om man har boost-hojar).

Dock inte fällbart så uppfyller inte kravspecen, men visar att det går att komma runt eventuellt otillräckliga avstånd mellan skenorna.

Såg nu att Thule säger att det är fällbart. Men verkar vara med skruvar snarare än spak så jag ser det själv inte som fällbart i praktiken.

Dingovalle

Aktiv medlem
Ett enkelt Thule RideOn funkar finfint, med bra möjligheter att slippa vrida styren eftersom det går att dra cyklarna lite framåt/bakåt vid behov. Har kört ett antal olika kombinationer av cyklar på det utan problem. Det kräver dock en tilläggsinvestering i form av rörisolering (som jag har för mig även yttersta platsen på EasyFold kräver om man har boost-hojar).

Dock inte fällbart så uppfyller inte kravspecen, men visar att det går att komma runt eventuellt otillräckliga avstånd mellan skenorna.

Såg nu att Thule säger att det är fällbart. Men verkar vara med skruvar snarare än spak så jag ser det själv inte som fällbart i praktiken.
Tack! Intressant. Tror jag ska leta fällbart. Men det kan ju beror på priset till slut😊.

s

Aktiv medlem
Exakt. I praktiken är det både snabbare ocg enklare att fälla baksätet och gräva sig in i bagaget den vägen än att fippla med mekanismen på ett RideOn.
Jag fällde det då aldrig på min tid. Nu kör jag ett EasyFold och det gör verkligen skäl för namnet. Super easy.

mcperand

Aktiv medlem
Jag kör ofta tre MTB på ett XT EF, varav två är feta Al-ramar med +-däck. Aldrig några problem eller fippel med styren. En sänksadel behöver åka ner några cm. Stället är tungt men gör precis som det ska.

Menar du fällbar som ihopfällbar som thule easyfold? Eller menar du fällbar som att man fälla undan hållaren med cyklar på för att kunna öppna bagaget? I sådant fall kan alla thules plattformshållare användas.

Dingovalle

Aktiv medlem
Menar du fällbar som ihopfällbar som thule easyfold? Eller menar du fällbar som att man fälla undan hållaren med cyklar på för att kunna öppna bagaget? I sådant fall kan alla thules plattformshållare användas.
Jag menade fällbar så att jag kommer åt bagageutrymmet. Jag har tre trailcyklar som jag vill kunna lasta utan att lossa på styret eller riskera att de skaver mot varandra. Tror du att även velocompact fungerar?

Pfaff

Aktiv medlem
Jag menade fällbar så att jag kommer åt bagageutrymmet. Jag har tre trailcyklar som jag vill kunna lasta utan att lossa på styret eller riskera att de skaver mot varandra. Tror du att även velocompact fungerar?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har haft RideOn. Det är teoretiskt fällbart men för meckigt. Extremt flexibelt att lasta dock, men jag hade altid något mellan naven och ibland någon annanstans för att skydda mot skav.

Nu har jag ett VeloCompact, det är enkare att montera och markant enklare att fälla ner - nu använder jag funktionen. Upplever att det är ungefär lika långt mellan cyklarna.

Dingovalle

Aktiv medlem
Jag har haft RideOn. Det är teoretiskt fällbart men för meckigt. Extremt flexibelt att lasta dock, men jag hade altid något mellan naven och ibland någon annanstans för att skydda mot skav.

Nu har jag ett VeloCompact, det är enkare att montera och markant enklare att fälla ner - nu använder jag funktionen. Upplever att det är ungefär lika långt mellan cyklarna.
Skulle ju vara skönt om det stället räcker. Easyfold är ju bra mycket dyrare.

Magil

Aktiv medlem
Finns också detta budgetställ från Harald Nyborg som jag använder:

Har använt det på semestrar i Sverige under 3-4 års tid och lite utflykter med cykel. Lastat 3st 29" Mtb utan problem, endast sänkt sadeln på nån av dem.
Kvaliten är bra även om Thule förstås är i en annan klass men cyklarna har inte ramlat av än och inga andra incidenter. Kräver lite testning innan man vet hur man ska ställa cyklarna för att de inte ska skava mot varandra men har man gjort det en gång så vet man ju till nästa!

Fällningsmekanismen funkar bra men är något bökig att komma åt så med fullt lass cyklar är det en fördel att vara två personer.
Armarna som håller cyklarna håller bra men är lite osmidiga att hantera eftersom de inte på ett lätt sätt kan tas loss om man vill ändra något, tror t ex Thule har någon typ av snabbfäste så man kan klicka loss armen enkelt.

Slutsats ett billigare alternativ som funkar fint, framförallt skillnad på komfortdetaljer och hur smidigt stället är och ska man turista långt med cyklarna med sig kanske man ska satsa på högsta kvalite (Thule).

EDIT: Finns också i en version för 3 cyklar såg jag nu.

Stumpy

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett Thule VeloSpace XT2, men har inte hunnit använda det än.
Hur gör ni med nummerskylten?
Flyttar från bilen som man skall göra?
Beställer en ersättningsskylt, som man väl egentligen inte får om inte den gamla kasseras?
Använder en blank skylt och skriver registreringsnumret? Kan man i så fall sudda och skriva annat nummer?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag gör inget alls och har så gjort sen ca 2004 eller när jag nu skaffade mitt första plattformsställ. Har inte fått problem än. Men det rimliga vore ju att skaffa en extra skylt trots att det inte är by the book. Ingen kommer hänga dig för det.

Edit: Fick faktiskt påpekande från en polis att skylten syntes dåligt en gång. Hade inte heller körkort med mig den gången men ingetdera renderade i någon påföljd. :)

Pfaff

Aktiv medlem

Har använt det på semestrar i Sverige under 3-4 års tid och lite utflykter med cykel. Lastat 3st 29" Mtb utan problem, endast sänkt sadeln på nån av dem.
Kvaliten är bra även om Thule förstås är i en annan klass men cyklarna har inte ramlat av än och inga andra incidenter. Kräver lite testning innan man vet hur man ska ställa cyklarna för att de inte ska skava mot varandra men har man gjort det en gång så vet man ju till nästa!

Fällningsmekanismen funkar bra men är något bökig att komma åt så med fullt lass cyklar är det en fördel att vara två personer.
Armarna som håller cyklarna håller bra men är lite osmidiga att hantera eftersom de inte på ett lätt sätt kan tas loss om man vill ändra något, tror t ex Thule har någon typ av snabbfäste så man kan klicka loss armen enkelt.

Slutsats ett billigare alternativ som funkar fint, framförallt skillnad på komfortdetaljer och hur smidigt stället är och ska man turista långt med cyklarna med sig kanske man ska satsa på högsta kvalite (Thule).

- och för två.

Rattnalle

Aktiv medlem

Jag har ett sånt, fast mitt är köpt på Jula. Det är extremt osmidigt att lasta mer än 2 heldämpade cyklar eftersom det är ett krig att försöka fippla in klämmorna genom ramen. Särskilt på den inre cykeln. Köpte ett RideOn istället och har inte använt Jula-stället sen dess. Men ja, det fungerar annars. Dock kanske något jag skulle föreslå om man mestadels använder det för enstaka längre resor där man inte behöver lasta cyklarna så många gånger. Med boost-hojar också rätt trångt mellan naven men det funkar med lite rörisolering.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jula säljer samma hållare. Recensionerna gör mig tveksam.

Köpte en Jula-hållare för tre cyklar för länge sedan. Användes en gång. Kändes tveksam från början. Utgör nog del av brobalk eller annat nyttigare numer.

maRRtin

Aktiv medlem
Beställer en ersättningsskylt, som man väl egentligen inte får om inte den gamla kasseras?
Använder en blank skylt och skriver registreringsnumret? Kan man i så fall sudda och skriva annat nummer?
Har ett likadant, det är ett väldigt bra ställ med gott om plats mellan cyklarna.
Jag beställde en extra skylt som jag kör med, tror ingen kommer att ge dig problem för att du har en skylt som faktiskt syns när det står cyklar på stället också, även om det inte är by the book.

Stumpy

Aktiv medlem
Kan inte hitta texten om att man inte får beställa en ny skylt om man inte kasserar den gamla eller fått den stulen, så då var det enkelt. 62:- per bil/skylt kan jag stå ut med. Beställt.

Pfaff

Aktiv medlem
Kan inte hitta texten om att man inte får beställa en ny skylt om man inte kasserar den gamla eller fått den stulen, så då var det enkelt. 62:- per bil/skylt kan jag stå ut med. Beställt.

Om farbror blå stoppar dig och det är samma nummerskylt på bil och ställ är det nog lugnt även om det strider mot lagen. Som väl i vanlig ordning skrivit enkom för bilister, bilar och bilindustrins behov. Möjligen även skatteverkets.

Yeew!

Aktiv medlem
Luddigt enligt lag, men du ska absolut inte ta bort skylten från bilen - det är olagligt.
Mindre olagligt att skaffa en tredje skylt, läs vidare här;
Happytråd där det diskuteras;

Freddie L

Aktiv medlem
Köpte en extra skylt. Känns som man ändå försöker göra rätt då. Fast det blir ju upp till farbror polis dagsform om det ställs på sin spets.

Jag hade egentligen lämnat tråden efter mina fem cent, men tänker att jag har ytterligare lite klokskap att dela med mig av:
Köp dyrt, gråt en gång. Jag förstår att man försöker hitta den gyllene graalen, billigt och (nästan) lika bra som det bästa. Jag har full respekt för det, jag gör också så. Men vad gäller en kvalitetsprodukt från erkänd tillverkare, där jag dessutom har svårt att se att prylen blir så omodern att den blir oanvändbar (ändrade standarder?) så känns det mindre viktigt om jag betalar 3-6-9 tusen. Jag minns faktiskt inte vad jag betalade för mitt ställ för fem år sedan, och om tio år kommer jag inte ens minnas var jag köpte det. Men jag vill tro att det fortfarande kommer hänga med, det lär inte gått sönder (reservdelar finns nog tom), jag lär inte ledsnat och köpt nåt nytt, jag lär inte ha vuxit ur det. Bra för välbefinnandet och miljön, ingen katastrof för plånboken på det stora hela.

Edit: Jag har visst inte skrivit i tråden innan. Märkligt.

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Så är det ju. Thule RideOn-stället köpte jag 2007, förvarade till stor del ute under tak, sålde det vidare för ungfär hälften av nypriset 2021. Och stora orsaken till att jag sålde det var att jag behövde ett för tre cyklar.

Pfaff

Aktiv medlem
Köpte en extra skylt. Känns som man ändå försöker göra rätt då. Fast det blir ju upp till farbror polis dagsform om det ställs på sin spets.

Jag hade egentligen lämnat tråden efter mina fem cent, men tänker att jag har ytterligare lite klokskap att dela med mig av:
Köp dyrt, gråt en gång. Jag förstår att man försöker hitta den gyllene graalen, billigt och (nästan) lika bra som det bästa. Jag har full respekt för det, jag gör också så. Men vad gäller en kvalitetsprodukt från erkänd tillverkare, där jag dessutom har svårt att se att prylen blir så omodern att den blir oanvändbar (ändrade standarder?) så känns det mindre viktigt om jag betalar 3-6-9 tusen. Jag minns faktiskt inte vad jag betalade för mitt ställ för fem år sedan, och om tio år kommer jag inte ens minnas var jag köpte det. Men jag vill tro att det fortfarande kommer hänga med, det lär inte gått sönder (reservdelar finns nog tom), jag lär inte ledsnat och köpt nåt nytt, jag lär inte ha vuxit ur det. Bra för välbefinnandet och miljön, ingen katastrof för plånboken på det stora hela.

Edit: Jag har visst inte skrivit i tråden innan. Märkligt.

Nä, men du har skrivit i denna https://happyride.se/forum/threads/...dragkrokshaengda-cykelhallare.2712573/page-12
Känns det bättre nu? 🥸

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer