Bästa vattentäta ryggsäcken för pendling?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Ärligt talat upplever jag ingen skillnad mellan nätrygg och vanlig ryggdyna. Jag blir varm om jag cyklar fort ändå.
Kör gärna med ryggan utan bälten och ganska löst så den bara ligger på ryggen när jag cyklar.

Min North Face fortsätter leverera till full nöjsamhet. Visst, lite sladdrigare än mycket annat men svinlätt, tät och rymlig. Använder den varje dag.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Lyfter den här tråden igen.

Är ute efter en vattentät rygga för pendling. Vill ha minst 30 liter och inte så mycket större heller. Den får gärna vara i något synligt material.
Altura Thunderstorm Backpack verkar rätt perfekt, men jag vete tusan var man ska få tag i den.

Alternativet som ligger närmast till hands just nu är en DHB slice, men det hade ju varit skönt att slippa joxa med regnöverdrag.

Fler tips?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Efter fiaskot med Tweeks landade jag på den här: http://www.safetrack.se/sv/?id=408030HVY

Det visade sig att butiken där jag köpte den låg i lilla Staffanstorp, ca en mil från där jag bor, så det var bara till att sticka över och slå till. Verkar uppfylla alla kriterier. Väger lite drygt ett kilo men känns riktigt stabil och välbyggd. Riktigt rymlig men sitter ändå bra.

Här har jag packat ner en gammal Timbuk2 messenger bag med en 15” cad-laptop och lite annat skit:

AFD5F6EB-4534-4FC7-80BC-085A53A884BA.jpeg

När jag var där snubblade jag också av en slump över en 4-liters vattentät midjeväska för minimalistdagarna, verkar superbra:

DB4A546C-37D3-4941-86A7-15E156296102.jpeg

Brukar för övrigt inte ha ballonger i taket, men vi hade treårskalas i helgen :)

Midjeväskan: http://www.safetrack.se/sv/Vattentat_Midjevaska_4_LTR_Pro-Light,_Svart?id=408204BK

Mathias

Aktiv medlem
Jag har också letat efter en vattentät ryggsäck för daglig pendling (52km) som rymmer 30l. Jag hade tidigare en Decathlon-rygga där det i alla fall står 30l på väskan men det kan diskuteras. Jag har sådan tur att jag kunde köpa min ryggsäck på bruttolöneavdrag i och med att det är min datorväska som jag ska ha till jobbet. Så med den rabatten köpte jag en Mission Workshop Fraction i butik här i Stockholm. Jag hade egentligen bestämt mig för en Rambler på 22-44l men när jag såg insidan på Fraction insåg jag att den var minst lika stor som min gamla ryggsäck från Decathlon. Och Rambler kändes lite för stor de dagar jag inte kör med full väska. Jag kör oftast med jeans, skor, laptop, skjorta, kallingar, strumpor, en regnjacka i påse och så lite hygienprodukter. Ibland lämnar jag skor och jeans på jobbet till dagen efter.
Det jag ser som den stora uppgraderingsvinsten är att slippa att dra över regnskydd när det regnar som är rätt omständligt. Ska man ta ut något ur ett litet fack med gamla väskan är det ett jäkla pill under regnskyddet. Plus att om det regnar riktigt rejält så blev innehållet blött ändå när vattnet rann längs ryggen. Nya väskan har dessutom flera vattentäta småfack så nu kan mobilen (och datorn!) äntligen få ett eget fack och slipper ligga med nycklarna. Det ska bli kul att testa den imorgon. Som tur är så ska det regna.

Bilagor

Senast ändrad:
^Najs MW, de gör rejäla grejer!

Hur gjorde du rent praktiskt för att få igen köp med bruttolöneavdrag? Det väcker ju många idéer till diverse cykelrelaterade inköp😃

fyrbåk

Medlem
Mathias sa:
Jag har också letat efter en vattentät ryggsäck för daglig pendling (52km) som rymmer 30l. Jag hade tidigare en Decathlon-rygga där det i alla fall står 30l på väskan men det kan diskuteras. Jag har sådan tur att jag kunde köpa min ryggsäck på bruttolöneavdrag i och med att det är min datorväska som jag ska ha till jobbet. Så med den rabatten köpte jag en Mission Workshop Fraction i butik här i Stockholm. Jag hade egentligen bestämt mig för en Rambler på 22-44l men när jag såg insidan på Fraction insåg jag att den var minst lika stor som min gamla ryggsäck från Decathlon. Och Rambler kändes lite för stor de dagar jag inte kör med full väska. Jag kör oftast med jeans, skor, laptop, skjorta, kallingar, strumpor, en regnjacka i påse och så lite hygienprodukter. Ibland lämnar jag skor och jeans på jobbet till dagen efter.
Det jag ser som den stora uppgraderingsvinsten är att slippa att dra över regnskydd när det regnar som är rätt omständligt. Ska man ta ut något ur ett litet fack med gamla väskan är det ett jäkla pill under regnskyddet. Plus att om det regnar riktigt rejält så blev innehållet blött ändå när vattnet rann längs ryggen. Nya väskan har dessutom flera vattentäta småfack så nu kan mobilen (och datorn!) äntligen få ett eget fack och slipper ligga med nycklarna. Det ska bli kul att testa den imorgon. Som tur är så ska det regna.
Ser ut som ett fint bord som ryggan är lutad mot :-)

NickPick

Aktiv medlem
Mathias sa:
Kalla mig din men om det ska regna är väl alltid ett överdrag bäst? Varken smuts eller vänta på ryggsäcken liksom.

Mathias

Aktiv medlem
NickPick sa:
Kalla mig din men om det ska regna är väl alltid ett överdrag bäst? Varken smuts eller vänta på ryggsäcken liksom.
Det är just det det inte är. Flera gånger har jag plockat ut blöta kläder för att det runnit vatten längs ryggen och som letat sig in i väskan bakvägen. Lite smuts blir det väl kanske men jag har ju stänkskärm. Väskan måste jag tvätta någon gång ibland ändå på grund av transpireringsvätskor från ryggen som på något sätt fäster i väskmaterialet. :)

Mathias

Aktiv medlem
Steel is Real sa:
Hur gjorde du rent praktiskt för att få igen köp med bruttolöneavdrag? Det väcker ju många idéer till diverse cykelrelaterade inköp😃
Ja, det var därför jag ville tipsa om det för det är ju ganska många som brukar ha möjlighet till det. Jag kollade med min chef om jag fick köpa en väska att ha datorn i när jag åker fram och tillbaka till jobbet och eftersom datorväskor normalt sett inte är några problem så gick det bra.

Mathias

Aktiv medlem
Jag fick ju vad jag bad om på hemvägen. Ett riktigt fint spöregn i motvind på vägen hem. Ryggan var propfull och vägde in på 6,4 kilo när jag mätte vikten hemma. Mer än så här går inte in men det är ganska sällan jag har med så mycket.

4807AFD2-5982-4C02-B713-E4AA82104975.jpeg

På bilden: Ett par jeans, skor, tischa, strumpor, regnjacka, ytterjacka i påse, två slangar, påse med hygienprodukter, skjorta, plånbok och ett fodral med hörlurar. Kalsonger och telefon åkte ner efteråt. En laptop låg redan i väskan och fick inte heller vara med på bild.

På väg till jobbet utan jeans, skor och ytterjacka så var ryggan inget man tänkte mycket på. Jag var lite orolig att den skulle åka runt då den saknar midjebälte till skillnad från Rambler. Men de ganska styva breda axelbanden och ett bröstband höll väskan på plats bra.

På hemvägen gjorde maxlasten att laptopen kändes mot ryggen. Det var inte alls speciellt obekvämt i början men det kändes ”platt” mot ryggen. Efter 1,5 mil så började det märkas mer och var inte längre skönt. Då saknade jag de dubbla korvarna på var sin sida om ryggraden på min gamla väska. The Sanction har en mer uniform dämpningsmesh över övre delen av ryggen. Nästa gång ska jag laborera lite med att sänka väskan lite för att se om det hjälper. Vattentestet klarade väskan med bravur och det var ju förväntat. Laptopen ligger dessutom i ett eget fack med dragkejda så jag är övertygad om att man kan duscha med väskan utan att laptopen blir blöt.

Ser nu att jag skrev The Fraction ovan. Men det är en The Sanction jag köpt.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer