Fast har man byxorna utanpå skorna så tenderar det att rinna utanpå istället för inn.De flesta skor har en öppning upptill. Där kommer det gärna in vatten ändå.
Var hittar du byxor som är så långa (och vida) utan att sitta som skit över resten av benen och röfven?Fast har man byxorna utanpå skorna så tenderar det att rinna utanpå istället för inn.
Nu tänkte jag nog mest på landsväg men för MTB lär väl dessa funka:Var hittar du byxor som är så långa (och vida) utan att sitta som skit över resten av benen och röfven?
Det är väldigt smala benslut på de där och de flesta andra långa byxor för mtb för att de inte ska fladdra runt och riskera att fastna i kedjan så vattnet leds rakt in.Nu tänkte jag nog mest på landsväg men för MTB lär väl dessa funka:
![]()
Fox Defend Water 3L byxor Herr svart | bikester.se
Fox Defend Water 3L byxor Herr svart - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.Fox Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
Jag har ett par sådana här. De sitter bra överallt, har hällor under fötterna och vidd nertill som gör att de kan träs över vintercykelskorna (Lake MXZ 300).Var hittar du byxor som är så långa (och vida) utan att sitta som skit över resten av benen och röfven?
Ja skor har en kass konstruktion!De flesta skor har en öppning upptill. Där kommer det gärna in vatten ändå.
Ja skor har en kass konstruktion!
Aha men då funkar ju valfri vattentät sko som sitter bra med överdrag av något slag som leder ut vattnet från byxan till utanpå skon.Obs ej skogscykling. Pendling. Långt.
Aha men då funkar ju valfri vattentät sko som sitter bra med överdrag av något slag som leder ut vattnet från byxan till utanpå skon.
Jag har ett par gamla Northwave Arctic som funkar bra, är styva som spett och täta. Dock rätt varma och jag har aktivt undvikit att cykla i dem när det är blött för att inte sabba isoleringen när det är ordentligt kallt. Men blöter man ner dem några gånger tror jag isoleringen trycks ihop och de blir lite svalare..Det finns dock inte många vättentätta cykelskor med styv sula. Men valfri icke-vattentät lvg/gravel/xc-skor med vattentät överdrag funkar också.
Jag tycker fortfarande att Defroster är en bra väl. Kanske att komplettera med gaiters när det regnar på riktigt.
Jag har ett par gamla Northwave Arctic som funkar bra, är styva som spett och täta. Dock rätt varma och jag har aktivt undvikit att cykla i dem när det är blött för att inte sabba isoleringen när det är ordentligt kallt. Men blöter man ner dem några gånger tror jag isoleringen trycks ihop och de blir lite svalare..
Tyvärr inte. Har såna och de är dels för korta och dels är de alldeles för snäva nedtill för att få över ett par (höga) skor.Nu tänkte jag nog mest på landsväg men för MTB lär väl dessa funka:
![]()
Fox Defend Water 3L byxor Herr svart | bikester.se
Fox Defend Water 3L byxor Herr svart - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.Fox Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
Funkar säkert bra om man kör med klickpedaler, vilket jag inte gör. Alla former av snoddar under foten blir sopor väldigt snabbt om man använder plattisar.Jag har ett par sådana här. De sitter bra överallt, har hällor under fötterna och vidd nertill som gör att de kan träs över vintercykelskorna (Lake MXZ 300).
Visa bilaga 581489
Är skorna till plattisarna så sträva och ändå halkar omkring på insidan att man sliter upp snoddarna?Funkar säkert bra om man kör med klickpedaler, vilket jag inte gör. Alla former av snoddar under foten blir sopor väldigt snabbt om man använder plattisar.
Tror det var denna mening som antyder att snodden ska sitta utanpå skon:Är skorna till plattisarna så sträva och ändå halkar omkring på insidan att man sliter upp snoddarna?
De sitter bra överallt, har hällor under fötterna och vidd nertill som gör att de kan träs över vintercykelskorna (Lake MXZ 300).
Fast det står väl inget om att den skall sitta under skon där? Bilden visar inte heller det.Tror det var denna mening som antyder att snodden ska sitta utanpå skon:
Vad betyder "hällor under fötterna" för dig? Ska man ha dem inuti skorna så rinner ju allt vatten ner i dojjorna. Verkar skitdumt.Fast det står väl inget om att den skall sitta under skon där? Bilden visar inte heller det.
Hällorna går under foten (i skon) och byxbenet träs ovanpå skons skaft. Byxorna hålls på plats och inget vatten rinner in. Skitsmart (enligt mig).Vad betyder "hällor under fötterna" för dig? Ska man ha dem inuti skorna så rinner ju allt vatten ner i dojjorna. Verkar skitdumt.
Ser jag det för framför mig så glider byxbenet upp över skokanten, eftersom hällorna drar åt det hållet enligt principen om lägsta energinivå (på stretch-tyg).Hällorna går under foten (i skon) och byxbenet träs ovanpå skons skaft. Byxorna hålls på plats och inget vatten rinner in. Skitsmart (enligt mig).
Även jag har några gamla, och varma, Northwave vinterskor. Men de är såpass gamla att de då inte kunde stava till Actic! Mina heter nämligenJag har ett par gamla Northwave Arctic som funkar bra, är styva som spett och täta. Dock rätt varma och jag har aktivt undvikit att cykla i dem när det är blött för att inte sabba isoleringen när det är ordentligt kallt. Men blöter man ner dem några gånger tror jag isoleringen trycks ihop och de blir lite svalare..
Hällorna fäster en bit upp på insidan av byxbenet, så de drar inget annat än byxbenet nedåt.Ser jag det för framför mig så glider byxbenet upp över skokanten, eftersom hällorna drar åt det hållet enligt principen om lägsta energinivå (på stretch-tyg).
Det var lite kul att du påpekade att de inte kunde stava, och så stavade du det fel själv av misstag. 🤣Även jag har några gamla, och varma, Northwave vinterskor. Men de är såpass gamla att de då inte kunde stava till Actic! Mina heter nämligen
Northwave Celsius Artic GTX
Northwave använder fortf namnet, fast mer rättstavat, än idag men nu använder de Boa och skorna finns även i en bättre mer synlig färg
![]()
Northwave Celsius XC Arctic GTX
Nu kostar de ~177 € här.
Den bjuder jag på!Det var lite kul att du påpekade att de inte kunde stava, och så stavade du det fel själv av misstag. 🤣
Ja man måste ju lita på expertisen! :)Hällorna fäster en bit upp på insidan av byxbenet, så de drar inget annat än byxbenet nedåt.
Jag kan lova att de sitter bra, eftersom jag haft dem några vintrar nu.
Det duger absolut. 👍Den bjuder jag på!
Det är ju fredag (duger det som ursäkt?)
![]()
Hur är dessa i storlek jämfört Shimano? Har 44 i shimanos sommarskor och 45 i vinterdito för extra sockar och luft.Även jag har några gamla, och varma, Northwave vinterskor. Men de är såpass gamla att de då inte kunde stava till Actic! Mina heter nämligen
Northwave använder fortf namnet, fast mer rättstavat, än idag men nu använder de Boa och skorna finns även i en bättre mer synlig färg
![]()
Nu kostar de ~177 € här.
Det kommer jag inte ihåg såhär på rak armHur är dessa i storlek jämfört Shimano?
Även jag har några gamla, och varma, Northwave vinterskor. Men de är såpass gamla att de då inte kunde stava till Actic! Mina heter nämligen
![]()
Nu kostar de ~177 € här.
Italiensk stavning? Men inte för Northwave?De kan faktiskt stava men de jävlarna gör det på italienska. Sickna typer. Typiskt italiensk alltså.
För den som fortf letar vinter(?)skorNorthwave Celsius XC Arctic GTX
Nu kostar de ~177 € här.