Bästa "vattentäta" skor för nollgradigt och slask

Snigel

Ny medlem
Specialized Defroster Trail med GripGrab Gaiters.
Har haft dessa i regn nära nollan med snöslask på marken, inga problem.
Spolar av med slangen när jag kommer hem.

Helkama raisu

Aktiv medlem

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Har ett par gamla NW Arctic GTX som funkar även i blidväder. De är inte så varma så man överlever en stund i dem även om det slaskar. Jag har väl slutat köra i skogen i regn.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nu tänkte jag nog mest på landsväg men för MTB lär väl dessa funka:
Det är väldigt smala benslut på de där och de flesta andra långa byxor för mtb för att de inte ska fladdra runt och riskera att fastna i kedjan så vattnet leds rakt in.

Jag har gett upp för länge sen. Regnar det blir man blöt. Med tjockare sockor kan man slippa bli allt för kall.

Stumpy

Aktiv medlem
Var hittar du byxor som är så långa (och vida) utan att sitta som skit över resten av benen och röfven?
Jag har ett par sådana här. De sitter bra överallt, har hällor under fötterna och vidd nertill som gör att de kan träs över vintercykelskorna (Lake MXZ 300).

1663315361243.png

Berk

Aktiv medlem
Som han nämnts ovan, och i många andra tråd, Specialized Defroster. Jag har aldrig fått blöta fötter, förutom när jag gled i en sjö med båda ben med en 12 år gammal modell (på vintern). Men det regnar inte så mycket i Stockholm. För mig med ankafötter som är breda fram och smala bak sitter hal lite för lösa. Och Boan är jobbigt som man kan finjustera tajtare men inte lösare. Annars är jag riktigt nöjd. Skor är styva och funkar bra både vid stigcykling och lvgcykling.år

Berk

Aktiv medlem
Aha men då funkar ju valfri vattentät sko som sitter bra med överdrag av något slag som leder ut vattnet från byxan till utanpå skon.

Det finns dock inte många vättentätta cykelskor med styv sula. Men valfri icke-vattentät lvg/gravel/xc-skor med vattentät överdrag funkar också.

Jag tycker fortfarande att Defroster är en bra väl. Kanske att komplettera med gaiters när det regnar på riktigt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det finns dock inte många vättentätta cykelskor med styv sula. Men valfri icke-vattentät lvg/gravel/xc-skor med vattentät överdrag funkar också.

Jag tycker fortfarande att Defroster är en bra väl. Kanske att komplettera med gaiters när det regnar på riktigt.
Jag har ett par gamla Northwave Arctic som funkar bra, är styva som spett och täta. Dock rätt varma och jag har aktivt undvikit att cykla i dem när det är blött för att inte sabba isoleringen när det är ordentligt kallt. Men blöter man ner dem några gånger tror jag isoleringen trycks ihop och de blir lite svalare..

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har Grip Grabs neoprenmuddar. De sitter tight runt skånken och går att trä utanpå skoskaftet. Ingen garanti men det tar längre tid för vattnet att hitta in. Det blir dock väldigt varmt i vinterskorna när det inte ventilerar upptill.

Berk

Aktiv medlem
Jag har ett par gamla Northwave Arctic som funkar bra, är styva som spett och täta. Dock rätt varma och jag har aktivt undvikit att cykla i dem när det är blött för att inte sabba isoleringen när det är ordentligt kallt. Men blöter man ner dem några gånger tror jag isoleringen trycks ihop och de blir lite svalare..

Specialized Defroster heter "Defroster" men dom har nästan ingen isolering alls, bara ett tunn skikt av mjuk material på innensidan. Det är bra för mig som nästan alltid har för varma fötter i skor, framförallt vattentäta. Många klagar på att Defroster är för kalla på vintern.

Pfaff

Aktiv medlem
Borde gå att hitta ett och annat tips här

Makten

Aktiv medlem
Nu tänkte jag nog mest på landsväg men för MTB lär väl dessa funka:
Tyvärr inte. Har såna och de är dels för korta och dels är de alldeles för snäva nedtill för att få över ett par (höga) skor.

Jag har ett par sådana här. De sitter bra överallt, har hällor under fötterna och vidd nertill som gör att de kan träs över vintercykelskorna (Lake MXZ 300).

Visa bilaga 581489
Funkar säkert bra om man kör med klickpedaler, vilket jag inte gör. Alla former av snoddar under foten blir sopor väldigt snabbt om man använder plattisar.

Jag tror att separata damasker vore det bästa. Svårt att hitta några vettiga bara.

----------------

För att återknyta till trådens ursprungsfråga så tycker jag att de här är utmärkta:
De är varma och sköna och av allt att döma ordentligt vattentäta.
En nackdel är dock att sulan är snorhal mot hala hällar och snö. Lyckligtvis greppar de fint mot pedalerna i alla fall.

DarkMatter

Aktiv medlem

DarkMatter

Aktiv medlem
Hur håller man egentligen värmen? Jag pendlade förra vintern med vinterkängor (ej cykelskor), dubbla strumpor varav minst ett par tjocka i ull och vattentäta överdrag över. Blir likförbannat kall, främst om tårna, efter 40-60 minuter. Vad gör jag för fel?

staine

Aktiv medlem
Hällorna går under foten (i skon) och byxbenet träs ovanpå skons skaft. Byxorna hålls på plats och inget vatten rinner in. Skitsmart (enligt mig).
Ser jag det för framför mig så glider byxbenet upp över skokanten, eftersom hällorna drar åt det hållet enligt principen om lägsta energinivå (på stretch-tyg).

HåkanC

Aktiv medlem
Även jag har några gamla, och varma, Northwave vinterskor. Men de är såpass gamla att de då inte kunde stava till Actic! Mina heter nämligen
Northwave Celsius Artic GTX
Northwave använder fortf namnet, fast mer rättstavat, än idag men nu använder de Boa och skorna finns även i en bättre mer synlig färg
Northwave_Celsius-XC-Arctic-GTX-Winter-MTB-Schuhe_80204037-42-37_MAIN_800x800.jpg

Northwave Celsius XC Arctic GTX
Nu kostar de ~177 € här.

Gushem

Aktiv medlem
jag kör med five ten trailcross gtx, men utan byxor utanpå skorna blir det blött. är det för pissigt regn kör jag med dessa regnbyxor som går att ventilera ordentligt. funkar fint👌

Bilagor

• Screenshot_2022-09-16-18-13-35-76_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2022-09-16-18-13-35-76_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    82.3 KB · Besök: 54

Stumpy

Aktiv medlem
Ser jag det för framför mig så glider byxbenet upp över skokanten, eftersom hällorna drar åt det hållet enligt principen om lägsta energinivå (på stretch-tyg).
Hällorna fäster en bit upp på insidan av byxbenet, så de drar inget annat än byxbenet nedåt.
Jag kan lova att de sitter bra, eftersom jag haft dem några vintrar nu.

Hasse#7

Aktiv medlem
Även jag har några gamla, och varma, Northwave vinterskor. Men de är såpass gamla att de då inte kunde stava till Actic! Mina heter nämligen
Northwave använder fortf namnet, fast mer rättstavat, än idag men nu använder de Boa och skorna finns även i en bättre mer synlig färg
Northwave_Celsius-XC-Arctic-GTX-Winter-MTB-Schuhe_80204037-42-37_MAIN_800x800.jpg

Nu kostar de ~177 € här.
Det var lite kul att du påpekade att de inte kunde stava, och så stavade du det fel själv av misstag. 🤣

Luzen

Aktiv medlem

Nu kostar de ~177 € här.
Hur är dessa i storlek jämfört Shimano? Har 44 i shimanos sommarskor och 45 i vinterdito för extra sockar och luft.

HåkanC

Aktiv medlem
Hur är dessa i storlek jämfört Shimano?
Det kommer jag inte ihåg såhär på rak arm
Det är många månader sedan jag använde dem och (närmare?) 10 år sedan jag köpte dem.
Eftersom de är såpass gamla och Northwave har bytt både namn och modell sedan dess kanske de har andra strlproportioner numer, jag vet inte.
Men en sak om skorna kommer jag ihåg:
Jag upplever sulan som tjockare jmf med mina vanliga cykelskor, men jag har iofs inte mätt. Ökad tjocklek kan vara bra för det minskar nedkylningen genom sulan.

Pfaff

Aktiv medlem

Nu kostar de ~177 € här.

De kan faktiskt stava men de jävlarna gör det på italienska. Sickna typer. Typiskt italiensk alltså.
Men skorna är bra, jag har likadana och lika gamla. Med en ullsula i botten håller jag som är urgammal och med usel cirkulation värmen neråt nollan. Blir det kallare funkar Old Man Winter neråt några minusgrader

HåkanC

Aktiv medlem
Nu kostar de ~177 € här.
För den som fortf letar vinter(?)skor
XXL säljer nu Northwave Celsius XC Arctic GTX för endast 1199 SEK till 10:00 i morgon 29/9.
Tyvärr endast små strl och i svart

NickPick

Aktiv medlem
Jag ogillar att man ska behöva dra på sig skon dom med den där modellen. Mina bästa vinterskor är diadora polarex plus från typ 2016… göra inte längre men ack så bra. Köpte även en varm variant av dessa northwave men är kluven… gillar den inte.

Topp