Bättre funktion 11-delad kedja på 10-delad kassett?

Lejon

Aktiv medlem
Har alltid kört med ”rätt” kedja till ”rätt” kassett (dvs ej mixat 10- och 11-delat osv). Nu slängde jag på en nästan ny 11-delad Campakedja på en hyfsad 10-kassett (sram) på pendlaren och upplever tystare och smuttare växling än vanligt. Är det för att jag vant mig vid skrap, misär och kladd nu under vintern och bara återupplever normaltillståndet eller är det fler som erfarit att en lite smalare kedja kan ge trevligare/tystare prestanda?
(Eller är det Campagnolos överlägsenhet som återigen visar sig?)

freddag

Aktiv medlem
jag gick över till från 10-delad kmc 10.73 till 11-delad sram pc-1110 pga priset, men upplever också att det går väldigt fint. minst lika bra som förut. och sram-kedjorna håller minst lika länge, men jag har kanske blivit bättre på att tvätta.

emmer

Ny medlem
En smalare kedja skrapar ju inte i lika lätt om det är lite feljusterat, men det är väl bara "back to normal" som är en uppenbarelse :-)

[Men allvarligt: Campakedjor upplever jag som suveräna... ...fast 11C på 10S har jag aldrig provat :-) ]

C-dale

Aktiv medlem
Enligt Bike håller 11-delade kedjor längre då de är gjorda av bättre material för att hålla trots klenare dimension (jmfr 10-delat)

emmer

Ny medlem
Enligt doktor Arvan Homelo så är det inte samma material i alla 10d och inte heller i alla 11d

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer