Dingovalle
Aktiv medlem
Bättre grepp än rocker ron? Fick en överraskning!
På min lätta xc/trail-cykel sitter rocket ron fram och bak. Jag kör stökiga stigar med mycket sten och rötter, alltså mer tekniskt än fort. Har noterat att polare ofta är bättre att klättra upp för klippkanter och stenar. Har tänkt att det är bristande teknik som gör att jag får kliva av där andra rullar upp. Det är nog sant, men kanske inte hela förklaringen. Nyss köpte jag vinterdäck (icespiker) och trots is och snö kunde jag ta mig upp för många svåra passager som jag inte klarar på sommaren. (Jag sprätte rätt mycket dubb
). Jag förstår att ståldubben hjälper mig att få bra grepp även på kala hällar. Men det funkar ju inte när den underbara isen är helt borta på sommaren. Vilka däck kan rekommenderas för bättre grepp? Mina rocket ron har suttit på sen 2016 och kan ha torkat. De är inte slitna då cykeln togs ut först 2020. Jag är dålig på däck och förstår att mycket mönster ger bra grepp men rullar sämre. Är det nya rocket ron med färskare gummi som gäller eller finns det nåt som ger lite mer grepp på sten och rötter utan att förvandla cykeln till en traktor?