Bättre grepp än rocker ron? Fick en överraskning!

Dingovalle

Aktiv medlem
På min lätta xc/trail-cykel sitter rocket ron fram och bak. Jag kör stökiga stigar med mycket sten och rötter, alltså mer tekniskt än fort. Har noterat att polare ofta är bättre att klättra upp för klippkanter och stenar. Har tänkt att det är bristande teknik som gör att jag får kliva av där andra rullar upp. Det är nog sant, men kanske inte hela förklaringen. Nyss köpte jag vinterdäck (icespiker) och trots is och snö kunde jag ta mig upp för många svåra passager som jag inte klarar på sommaren. (Jag sprätte rätt mycket dubb😬). Jag förstår att ståldubben hjälper mig att få bra grepp även på kala hällar. Men det funkar ju inte när den underbara isen är helt borta på sommaren. Vilka däck kan rekommenderas för bättre grepp? Mina rocket ron har suttit på sen 2016 och kan ha torkat. De är inte slitna då cykeln togs ut först 2020. Jag är dålig på däck och förstår att mycket mönster ger bra grepp men rullar sämre. Är det nya rocket ron med färskare gummi som gäller eller finns det nåt som ger lite mer grepp på sten och rötter utan att förvandla cykeln till en traktor?

ENEP

Medlem
Antingen rocket ron igen med färskt och kanske mjukare gummiblandning för mer grepp. Annars kanske prova nya wicked will som Schwalbe kategoriserar både inom XC/Marathon och Trail.

Rocket Ron:
1642577661569.png

Wicked Will:
1642577682071.png

weldion

Aktiv medlem
På min lätta xc/trail-cykel sitter rocket ron fram och bak. Jag kör stökiga stigar med mycket sten och rötter, alltså mer tekniskt än fort. Har noterat att polare ofta är bättre att klättra upp för klippkanter och stenar. Har tänkt att det är bristande teknik som gör att jag får kliva av där andra rullar upp. Det är nog sant, men kanske inte hela förklaringen. Nyss köpte jag vinterdäck (icespiker) och trots is och snö kunde jag ta mig upp för många svåra passager som jag inte klarar på sommaren. (Jag sprätte rätt mycket dubb😬). Jag förstår att ståldubben hjälper mig att få bra grepp även på kala hällar. Men det funkar ju inte när den underbara isen är helt borta på sommaren. Vilka däck kan rekommenderas för bättre grepp? Mina rocket ron har suttit på sen 2016 och kan ha torkat. De är inte slitna då cykeln togs ut först 2020. Jag är dålig på däck och förstår att mycket mönster ger bra grepp men rullar sämre. Är det nya rocket ron med färskare gummi som gäller eller finns det nåt som ger lite mer grepp på sten och rötter utan att förvandla cykeln till en traktor?
Kan det vara så att snön och isen jämnar ut terrängen något också? Det kan göra det lättare på sina ställen.
Annars så är 6 år gamla däck rätt så gammalt. Byt till nya med finfin gummiblandning.

Berk

Aktiv medlem
Rocket Ron fanns alltid bara med Speed gummi som rullar snabbt men är klart inte greppigast. Nya modellen finns också med SpeedGrip gummi som är märkbart greppigare.

kais01

Aktiv medlem
rocket ron är som jag uppfattat det mest optimerat för att ge sidogrepp fram, på grusunderlag. ett typiskt cykelvasadäck. och där är det bra. man rundar i kurvorna lätt folk som kör conti race king.

lättrullat är ett plus i det läget.

har aldrig testat det bak, men de fasade centraldobbarna borde ha svårigheter att ge digitalt drivgrepp på de där branta partierna. också funnits lågprisvarianter med mindre greppande hårdare gummi, och fem år i ett varmt utrymne kan få även bra gummiblandningar att hårdna.

Skogling

Aktiv medlem
Min erfarenhet av XC-däck är att skillnaden är ringa på normaldobbade däck. Hala rötter och hällar är liksom hala hur man än gör.

Men jag har ju inte kört något riktigt test. :)

Det däcket som möjligen var lite bättre vill jag minnas var feta Nobby Nick.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Kör du stig ska du inte ha xc-däck.
Om du stannar i Schwalbe-sfären så nåt däck med addixsoft fram och samma eller speedgrip bak. Exvis Magic Mary eller Hans Dampf fram och Hans Dampf eller Nobby nic bak.

freddag

Aktiv medlem
jag skulle aldrig offra den härliga känslan av xc-däck på stig för att ta mig upp för någon enstaka blöt och lerig brant med magic mary eller liknande. sätter på magic mary när det är som värst på hösten och tar alltid av dem snabbare än det hinner torka. den där "döda" känslan i däcken som vissa verkar kalla "väldämpad" är inget för mig.

jag tycker det är superbra grepp i färska specialized-däck, typ renegade eller fast trak, på klippor, stenar och rötter. ganska billiga också, 31 euro på bike24. med korv, t ex rimpact, och lågt tryck är det sällan däcken som är problemet i branterna för mig.

men var och en salig på sin fason.

havet

Aktiv medlem
Intressant att du upplever att det blir bättre grepp med dubbar på sten, jag tycker det är precis tvärtom. Glider omkring som en väloljad flundra på häll och bumling med såna på.

Håller med om Renegade och Fast trak, de är raka motsatsen till ISP när det gäller stengrepp. Och de går utmärkt att köra med slang också, för att inte totalt vilseledas av slanglösevangelisterna. Dessutom kommer en ifrån den bulkiga känslan som större nabbar kan åstadkomma. Gott så.

kais01

Aktiv medlem
isp har bra stengrepp, såvitt man undviker för högt tryck.

kör strax över 1 bar med 2,25or på 40i fälg.

Dingovalle

Aktiv medlem
Antingen rocket ron igen med färskt och kanske mjukare gummiblandning för mer grepp. Annars kanske prova nya wicked will som Schwalbe kategoriserar både inom XC/Marathon och Trail.

Rocket Ron:
Visa bilaga 534038

Wicked Will:
Visa bilaga 534039
Kör du stig ska du inte ha xc-däck.
Om du stannar i Schwalbe-sfären så nåt däck med addixsoft fram och samma eller speedgrip bak. Exvis Magic Mary eller Hans Dampf fram och Hans Dampf eller Nobby nic bak.
Tack för tips. Trodde xc var typiskt stig😊. Mycket kvar att lära.

Dingovalle

Aktiv medlem
jag skulle aldrig offra den härliga känslan av xc-däck på stig för att ta mig upp för någon enstaka blöt och lerig brant med magic mary eller liknande. sätter på magic mary när det är som värst på hösten och tar alltid av dem snabbare än det hinner torka. den där "döda" känslan i däcken som vissa verkar kalla "väldämpad" är inget för mig.

jag tycker det är superbra grepp i färska specialized-däck, typ renegade eller fast trak, på klippor, stenar och rötter. ganska billiga också, 31 euro på bike24. med korv, t ex rimpact, och lågt tryck är det sällan däcken som är problemet i branterna för mig.

Låter som att jag får köpa många däck😂 och pröva mig fram.

kais01

Aktiv medlem
rocket ron har ett förföriskt rull, och duger absolut som stigdäck, på framhjulet.

det är när det börjar gå hårt åt i steniga nedförslöpor den tunna stommen finner sin begränsning. alltså mer åt enduro/dh-stuket.

du skulle med fördel kunna byta till något med bättre drivgrepp bak. t ex racing ralph, om du nu vill ligga kvar på det lättrullande gänget däck.

Senast ändrad:

Dingovalle

Aktiv medlem
Intressant att du upplever att det blir bättre grepp med dubbar på sten, jag tycker det är precis tvärtom. Glider omkring som en väloljad flundra på häll och bumling med såna på.

Håller med om Renegade och Fast trak, de är raka motsatsen till ISP när det gäller stengrepp. Och de går utmärkt att köra med slang också, för att inte totalt vilseledas av slanglösevangelisterna. Dessutom kommer en ifrån den bulkiga känslan som större nabbar kan åstadkomma. Gott så.
Vad är ISP?

Manofmanymissions

Aktiv medlem

Amen! Case closed!

I höstas bytte jag den så ärtiga Racing Ray/Ralph kombon mot Magic Mary/Nobby Nic. Mest för att testa vad många stigcyklister på detta forum verkar vara saliga över. Upplevde absolut noll cykelglädje, kändes som att byta Ferrarin mot en John Deere 6930.

Sakta gick det också. Blev varvad av Anders Södergren på en relativt kort varvbana. Skyller allt på däcken 😜

Magic Mary, snart på en köp och säljsajt nära dig!
37FB362E-ACCE-4645-A57D-7A4A25CFEEB3.jpeg

Senast ändrad:

havet

Aktiv medlem
isp har bra stengrepp, såvitt man undviker för högt tryck.

kör strax över 1 bar med 2,25or på 40i fälg.

Jag är väl för ivrig i uppförstrampet helt enkelt! 💃 Men upplever ändå att däcken liksom ”glider av” i större utsträckning om jag träffar en mindre sten halvdåligt (dvs. nära ”kanten”) än när jag kör odubbat.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Amen! Case closed!

I höstas bytte jag den så ärtiga Racing Ray/Ralph kombon mot Magic Mary/Nobby Nic. Mest för att testa vad många stigcyklister på detta forum verkar vara saliga över. Upplevde absolut noll cykelglädje, kändes som att byta Ferrarin mot en John Deere 6930.

Sakta gick det också. Blev varvad av Anders Södergren på en relativt kort varvbana. Skyller allt på däcken 😜

Visa bilaga 534100
Fast det ska väl ändå vara med dubbelmontage!

DEC94E14-86C1-4479-9A52-3F7BB8142456.jpeg

ChJ

Aktiv medlem
Jag är väl för ivrig i uppförstrampet helt enkelt! 💃 Men upplever ändå att däcken liksom ”glider av” i större utsträckning om jag träffar en mindre sten halvdåligt (dvs. nära ”kanten”) än när jag kör odubbat.
Jag upplevde att ISP var bra på allt (utom rull då…) första säsongen; fantastiskt grepp på både is, rötter och sten. Året därpå kändes det inte alls lika tyskt förtroendeinjagande; på is var det fortfarande bra men jag gled med dubben ovanpå stenar och rötter. Kan bero på slitage, hårdnat gummi, fel tryck eller för all del klumpigare cyklist…

LDG

Aktiv medlem
Amen! Case closed!

Olika personer gillar uppenbarligen olika saker.
Det jag gillar att cykla går inte att cykla på ett kul sätt med Racing Ray/Ralph kombon. Däremot har jag gärna lite mer lättrullat bak på stig (för att lättare ta mig längre sträckor men är det platt brukar jag ofta tycka att det är tråkigt) men tror att det minsta grepp jag hade kunnat tänka mig i grepp ligger kring Maxxis Rekon eller Specialized Ground Control bak.

Dr Gugge

Aktiv medlem
Amen! Case closed!

Visa bilaga 534100
Men vist har Schwalbe ändrat Magic Mary ganska rejält ganska nyligen, har för mig att jag kollade för ett tag sedan och att de då ökat från runt 850 g till 1150 g... det gör ju viss skillnad för egenskaperna.

//Kristoffer

Berk

Aktiv medlem
Men vist har Schwalbe ändrat Magic Mary ganska rejält ganska nyligen, har för mig att jag kollade för ett tag sedan och att de då ökat från runt 850 g till 1150 g... det gör ju viss skillnad för egenskaperna.

//Kristoffer

Ja, tyvärr verkar Magic Mary nu bara vara till utförskörning. Hade gärna köpt en Magic Mary 26" till min son som vinterdäck fram (men kanske bättre så, han överlever med NN och så konsumerar vi mindre).

kais01

Aktiv medlem
ävrn nobby nic går åt samma håll. tyvärr. var annars en bra kompromiss mellan rull och grepp.

Hobbes

Medlem
Rocket Ron är ju mitt förstaval nästan alltid. Vill jag ha mer fäste så har jag kört Nobby Nic och det är stor skillnad. Har testat gamla NN i 2,25 och det nya i 2,6, båda gillas.

Har även kört både Maxxis Forecaster och Dissector där det senare har grymt fäste men helt klart börja bli lite trögt...

Mammon

Medlem
Körde Rocket Ron/ Nobby Nic innan, funkade prima, men det var den "gamla" blandningen på Nic och den billigaste nivån de finare var/är ju stenhårda hur lågt tryck man än har.
Hade problem med genomslag med Rocket Ron när lufttrycket var rätt för mig, så efter två punkor på två dar så bytte jag till maxxis och kommer nog inte att köpa schwalbe igen(Maxxis upplever jag som mindre stötiga/hårda än Schwalbe), har kört

rekon race/rekon:
snabb kombo likvärdig el lite snabbare än RR/NN som funkar bra så länge du kan tänka dig att offra lite grepp på bakhjulet(kändes som det iaf). (inget för vintercykling, lercykling eller höstcykling i skåne med mycket blöta löv, Genarp/Skrylle exvis)

rekon/ikon WT
en väldigt bra kombo med lite mer grepp

Nästa steg upp blir rekon/dissector men här är jag inte så impad av dissector som framdäck, skulle hellre ta Nobby Nic

Efter det är det Valmet/John Deere lösningar
Dissector/DHR tex massor av grepp men inte särskilt lättrullat.

ChJ

Aktiv medlem
Körde Rocket Ron/ Nobby Nic innan, funkade prima, men det var den "gamla" blandningen på Nic och den billigaste nivån de finare var/är ju stenhårda hur lågt tryck man än har.
Hade problem med genomslag med Rocket Ron när lufttrycket var rätt för mig, så efter två punkor på två dar så bytte jag till maxxis och kommer nog inte att köpa schwalbe igen(Maxxis upplever jag som mindre stötiga/hårda än Schwalbe), har kört

rekon race/rekon:
snabb kombo likvärdig el lite snabbare än RR/NN som funkar bra så länge du kan tänka dig att offra lite grepp på bakhjulet(kändes som det iaf). (inget för vintercykling, lercykling eller höstcykling i skåne med mycket blöta löv, Genarp/Skrylle exvis)

rekon/ikon WT
en väldigt bra kombo med lite mer grepp

Nästa steg upp blir rekon/dissector men här är jag inte så impad av dissector som framdäck, skulle hellre ta Nobby Nic

Efter det är det Valmet/John Deere lösningar
Dissector/DHR tex massor av grepp men inte särskilt lättrullat.
På stigcykel i ”blandade förhållanden” gillar jag Dissector som framdäck (helt klart före NN), kombinerat med Rekon bak. Båda i 3C MaxxTerra, inte Dual, som för mig inte funkar nåt vidare när det är blött. NN kör jag gärna fram kombinerat med RockRazor bak när det är snustorrt, synd bara att de blivit så tunga i senaste versionerna (mitt 29” NN i Superground Speedgrip vägde 970g, en hel del mer än Dissector…)

Mammon

Medlem
På stigcykel i ”blandade förhållanden” gillar jag Dissector som framdäck (helt klart före NN), kombinerat med Rekon bak. Båda i 3C MaxxTerra, inte Dual, som för mig inte funkar nåt vidare när det är blött. NN kör jag gärna fram kombinerat med RockRazor bak när det är snustorrt, synd bara att de blivit så tunga i senaste versionerna (mitt 29” NN i Superground Speedgrip vägde 970g, en hel del mer än Dissector…)
Det jag inte riktigt gillar med dissector fram är när du svänger i lite fart så känns det ibland som om man tappar fästet. Är väl när man hamnar mellan dobbarna i den breda lerkanalen. Du förstår vad jag menar. Detta gör för mig att jag inte kanske trycker på lika mycket som jag skulle göra med ett däck jag känner mig mer bekväm med. Annars är det bra.
Kör just nu Dissector(bak)/Dhr och är otroligt nöjd med traktorgreppet såhär i lervällingstider. Sätter inga rekordtider på grusvägarna direkt dock.

Dingovalle

Aktiv medlem
Hmm… upptäckte när jag ska nytta till sommardäcken att ena däcket var nobby nick och det andra rocket ron. Vilket vill man ha bak redo fram?

MTBemil

Aktiv medlem
Brister det utför så magic mary. Brister det uppför så rocket ron i låga tryck.

Är det förresten evolution eller performance? Nu kanske dem ändrat performance men från 2016 hade performance mycket sämre grepp än evo

Dingovalle

Aktiv medlem
Tack Berk! Bra med tydliga svar. Jag måste byta däck och då kanske jag kan fortsätta med nn/rr men köra speedgrip. Då kanske jag får aningen mer grep på stenar och rötter.

Berk

Aktiv medlem
Tack Berk! Bra med tydliga svar. Jag måste byta däck och då kanske jag kan fortsätta med nn/rr men köra speedgrip. Då kanske jag får aningen mer grep på stenar och rötter.

Som sagt är Addix Evo mycket bättre än gamla Pace Star Evo. Och SpeedGrip är har klart mer greep än Speed. SpeedGrip är en bra kompromiss mellan grepp och rull för stigcykling på svensk stig.

MTBemil

Aktiv medlem
i regel så är ju xc-däck gjorda för låga tryck. med mindre nabbar och tunnare casing för bättre rull och lägre vikt, som man kompenserar för med låga tryck så kontaktytan blir större. sen är ju däcktryck högst individuellt och beroende på åkstil så kan ju inte alla köra såpass låga däcktryck för att maximera greppet. I vilket fall man kan gå till grövre mönster. så däcktryck kan ju vara värt att experimentera med om du redan inte gjort det.

Dingovalle

Aktiv medlem
Som sagt är Addix Evo mycket bättre än gamla Pace Star Evo. Och SpeedGrip är har klart mer greep än Speed. SpeedGrip är en bra kompromiss mellan grepp och rull för stigcykling på svensk stig.
När jag kollar på schwalbes webbplats och jämför nn och rr så verkar rr ha bättre grepp. Jag trodde det var tvärt om.

Bilagor

• 2054FF0C-8AB3-4810-96BB-276015B3D778.jpeg
    2054FF0C-8AB3-4810-96BB-276015B3D778.jpeg
    104.4 KB · Besök: 28
  • 9318F9BB-ECC9-48F2-A9D1-2F851A24867A.png
    9318F9BB-ECC9-48F2-A9D1-2F851A24867A.png
    115.3 KB · Besök: 29

Berk

Aktiv medlem
När jag kollar på schwalbes webbplats och jämför nn och rr så verkar rr ha bättre grepp. Jag trodde det var tvärt om.

Det här kommit upp förut. NN har klart mer grepp än RR. Vet inte om tabellen är fel är Schwalbe använder olika klassificeringar för XC och stigdäck.

Dingovalle

Aktiv medlem
Angående tabellerna ovan. Skrev till Schwalbe och frågade. De höll med om att det framstår lite märkligt men tabellerna är avsedda att jämföra samma modell i olika utföranden, inte olika modeller med varandra. Och deras svar var, något bättre grepp med Nobby nic. Själv är jag nöjd med köpet av Nobby nic. Vurpade dock i första tvära kurvan efter en framhjulssladd. Däckens dobbar räckte inte för att greppa en hög med kottar på hårt underlag 😂.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer