bakhjul med 141x5 axel, finns det nya bättre?

Sudden19

Ny medlem
Tjena,

Lite intresserad av nytt bakhjul då jag tycker det känns vekt…det är ett Syncros x25 med 141x5 genomgående axel. Sitter på en Scott spark 900 expert -2021.

Någon som har tips på något nytt, bättre?
Gärna så jag kan byta upp mig på kasett också, har sram sx kasett idag…

Tack på förhand :)

Plush

Moderator
Forumvärd
Enkelt svar... Nej.
Det är vad Scott kallar 141 QR Boost... En väldigt udda fågel i samlingen.
Rodi har nåt hjul ur Black Jack serien men det är det enda...

Du har köpt Scotten på XXL?

Plush

Moderator
Forumvärd
I Scotts "riktiga" värld så är ju din hoj lika som en Spark 970 eller så... Då 970/980 också har 141 QR Boost.
Skillnaden är att XXL kletar på en finare bakväxel eller dyl och för att kunna sälja den till det priset dom gör så får dom ta en väldigt enkel ram = 141 QR Boost istället för en 12mm TA.
Kommer inte ihåg om det ens går att bygga om till 12mm TA eller om du tyvärr är fast med det hjul du har.

Preacher

Aktiv medlem
Tjena,

Lite intresserad av nytt bakhjul då jag tycker det känns vekt…det är ett Syncros x25 med 141x5 genomgående axel. Sitter på en Scott spark 900 expert -2021.

Någon som har tips på något nytt, bättre?
Gärna så jag kan byta upp mig på kasett också, har sram sx kasett idag…

Tack på förhand :)
141 Boost (QR) är helt enkelt ett Boostnav (148mm x 12mm) fast med vanliga QR-endcaps.

Så ett Boostnav som har QR-caps som möjligt tillbehör (t.ex. DT 240/350, Hope PRO4, m.fl.) kan byggas om för
att få Boost 141 QR. Då får du också tillgång till vilken bodystandard som helst.

Sudden19

Ny medlem
141 Boost (QR) är helt enkelt ett Boostnav (148mm x 12mm) fast med vanliga QR-endcaps.

Så ett Boostnav som har QR-caps som möjligt tillbehör (t.ex. DT 240/350, Hope PRO4, m.fl.) kan byggas om för
att få Boost 141 QR. Då får du också tillgång till vilken bodystandard som helst.
Så egentligen skulle jag kunna använda samma QR-Endcaps som jag har fast på ett nytt hjul med 148x12? :)

mzi

Aktiv medlem
Ja, om de passar på navet. Det skiljer sig mellan tillverkare och även mellan modeller hos samma tillverkare.

Sudden19

Ny medlem
Ah okej! då är jag med :) vilken jäkla djungel, tack för hjälp iaf!
Då är det bara att försöka hitta några som går att konvertera.

110x15 som jag har fram verkar vara ett mer förekommande mått iaf?

mzi

Aktiv medlem
Kanske ska tilläggas att de hjul du köper är ju vanliga boost-hjul, så om du köper en ny cykel så kommer de passa där med, eller om du vill sälja hjulen senare så kommer de också passa de flesta moderna hojar.

Kastebo

Ny medlem
Gjort samma resa som dig med min scott spark från XXL och svurit en del över denna förbenade standarden. Det bästa är om man kan hitta ett hjul som DT swiss nav eller annan tillverkare som har olika endcaps som föreslagit innan.

Ett annat problem med boost 141 QR är att det i princip inte finns några tredjeparts alternativ till QR axeln vilket gör att man inte kan byta från QR till axel med insex istället om man vill göra det lite svårare att sno hjulen och av samma anledning är det svårt att kunna använda cykeln på en trainer där man klämmer fast bakaxeln i trainern även om trainer tillåter boostbredd.

Det går inte att konverter at scott spark med 141 boost på annat sätt än att köpa en helt ny baktriangel. Detta pga hela ändarna på triangeln är annorlunda och inte bara de utbytbara svarta delarna. Vilken om någon triangeln som passar är dock inget som westbrookcycles vill svara på för de säger att det är inget som scott rekommenderar att man gör. https://www.westbrookcycles.co.uk/search/scott-spark-swingarm

Men om man hittar ett boost 148 bakhjul utan utbytbara endcaps går det faktiskt att lösa så det passa med lite "våld". Jag köpte ett par syncros silverton 2.5 på chans då de enligt internet kanske kunde ha dt swiss nav och därigenom ha utbytbara endcaps. Nu visade det sig och att de jag köpt hade formula nav istället så det sket sig.
Men jag lämnade lämnade in mitt hjul till en metallverkstad och bad dem ta bort 3mm av ej utbytbara endcapsen på varje sida och så köpte jag denna https://www.amazon.se/gp/product/B07KYFW95F/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o06_s00?ie=UTF8&th=1&psc=1 i 148 längd och bad metallverkstaden göra samma sak med den och vipps så var hjulet konverterat till 141 boost. Jag misstänker att man skulle kunna köpa 142 varianten och skita i att den är 0,5 mm för lång på varje sida men jag orkade inte chansa.

Nu har jag också hittat ett företag som kan leverera stålskruvar med insex som är tillräckligt långa för boost 141 (ca 20cm) så är det av intresse så har jag några extra att sälja om du vill ha ha reserv eller byta från QR.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer