Bakhjul med vändbart nav SS/fixed i mtb-ram?

hyllplan

Medlem
Hej
Jag plockar ihop en cykel av det jag har hemma.
Jag vill använda ett bakhjul med vändbart nav SS/fixed i en mtb-ram. Kedjelinjen verkar bli bra, men som ni ser på bilden så behöver jag nån form av spacers? Kommer axeln klara den ökade belastningen då fästpunkterna flyttas utåt? Nån som har lite tips?

Bilagor

• IMG_20230319_092014.jpg
    IMG_20230319_092014.jpg
    469.5 KB · Besök: 17
  • IMG_20230319_092023.jpg
    IMG_20230319_092023.jpg
    402.1 KB · Besök: 17

Berk

Aktiv medlem
SS nav brukar vara 120 mm breda och (gamla) MTB nav 135 mm. På bilder verkar det att du har ungefär 15 mm skillnad i total.

Jag skulle förvåna mig om kedjelinjen blir rätt. 120 mm SS har 42 mm som kedjelinjen och MTB med 135 mm nav 49 mm. Men kanske använder du inte ett MTB vevparti?

Jag vet inte om axeln skulle tar belastningen. Finns det tillräckligt mycket gänga kvar för att skruva på muttern på utesidan?

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har ett liknande problem 120mm nav och 130mm bakgaffel. Redan där får jag oro för axeln och problem med kedjelinjen. I ditt fall skulle jag rekommendera att leta upp en mer lämplig ram. Äldre och stålramar har ofta 126mm i bakgaffel, ännu äldre har 120mm men där kanske det är synd att göra singlespeed. Mitt projekt avstannade så jag har inte testat hur det känns. Men kedjelinjen såg illa ut när jag riggade upp det hela.

hyllplan

Medlem
SS nav brukar vara 120 mm breda och (gamla) MTB nav 135 mm. På bilder verkar det att du har ungefär 15 mm skillnad i total.

Jag skulle förvåna mig om kedjelinjen blir rätt. 120 mm SS har 42 mm som kedjelinjen och MTB med 135 mm nav 49 mm. Men kanske använder du inte ett MTB vevparti?

Jag vet inte om axeln skulle tar belastningen. Finns det tillräckligt mycket gänga kvar för att skruva på muttern på utesidan?

Jag har ett liknande problem 120mm nav och 130mm bakgaffel. Redan där får jag oro för axeln och problem med kedjelinjen. I ditt fall skulle jag rekommendera att leta upp en mer lämplig ram. Äldre och stålramar har ofta 126mm i bakgaffel, ännu äldre har 120mm men där kanske det är synd att göra singlespeed. Mitt projekt avstannade så jag har inte testat hur det känns. Men kedjelinjen såg illa ut när jag riggade upp det hela.
Jag kanske får använda annat bakhjul, det kanske inte är en bra ide

velovin

Aktiv medlem
Om du har möjlighet kan du ta ett skivbromsat nav och sätta på ett fixerat drev för 6-bult. Det kommer sannolikt bli svårt med kedjespänningen om du har horisontella dropouts, men med lite tur och halvlänkar kan det funka.

Köp & Sälj

Topp