Bakhjulet har tagit i kedjestaget på kolfiberram

Carl A

Aktiv medlem
jag skulle inte vara orolig över det där. - Man har en tro att kolfiber ska "fransa upp sig", men min lilla erfarenhet är att även om man sågat rakt igenom delar av materialet håller resten ihop med bra styrka.

Kanske droppa i ngn epoxi / kolfiberlagning för säkerhets skull?

Men du ska inte lyssna på mig, för jag kan inget om detta.

big_n

Medlem
Lite svårt att se men men det ser ut som att du iaf slitit bort 1lager kolfiber, kanske 2. Svårt att se hur djupt det är men om man ser på gråskalorna så det det nästan ut som att det är nere på 3dje lagret fiber. Lägg en linjal över och fota från sidan så blir det lättare att se hur djup det skavt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Antingen fyller du i med epoxi eller så skickar du den till kid1000 för riktig lagning. Jag hade sannolikt bara fyllt i en sån liten skada.

Jacke89

Aktiv medlem
Låt det vara.

Mina kolfiberhjul har touchat kedjestaget med , Dom hjulen fick jag disha om för att gå rent när man börja bryta rejält. Men det var polerbara repor på hjulen, Syns inget på kedjestaget.

Måste endå varit en stark nudd för att få fram det där hacket.

Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
Lite svårt att se men men det ser ut som att du iaf slitit bort 1lager kolfiber, kanske 2. Svårt att se hur djupt det är men om man ser på gråskalorna så det det nästan ut som att det är nere på 3dje lagret fiber. Lägg en linjal över och fota från sidan så blir det lättare att se hur djup det skavt.
Ganska spekulativt påstående bara för att det syns lite "skikt" jag skulle med ganska hög trolighet anse att de första 2-3 lagren på en cykel är, klarlack/lack, grundfärg och ofta någon slags underbehandling typ bondo.
Det är ju dock bara baserat på rent empiriska bevis av att ha skrapat rent ett par ramar, der inte ut att vara mycket mer än några 0,1mm djupt och inget jag skulle oroa mig för då ett kedjestag säkerligen är uppbyggt av åtskilliga lager väv.

Valhalla_

Aktiv medlem
Ganska spekulativt påstående bara för att det syns lite "skikt" jag skulle med ganska hög trolighet anse att de första 2-3 lagren på en cykel är, klarlack/lack, grundfärg och ofta någon slags underbehandling typ bondo.
Det är ju dock bara baserat på rent empiriska bevis av att ha skrapat rent ett par ramar, der inte ut att vara mycket mer än några 0,1mm djupt och inget jag skulle oroa mig för då ett kedjestag säkerligen är uppbyggt av åtskilliga lager väv.
Färg, bondo osv är passerat med råge. det där är djupare. Jag har lagat en sådan skada i en aluminiumram. Där hade det gått hål men storleken/utseendet var liknande i övrigt. Det var ca 1-1,5 mm djupt (hur tjockt röret nu var).

Tycker ts ska kolla med en linjal. Jag gissar på 0,5-1 mm djupt. :giggle:

big_n

Medlem
Absolut spekulativt liksom din slutsats. Tror dock mer på min lekmanna gissning av skadan utifrån bilden som TS lagt upp än att det bara är 0,1mm djupt och att det troligen inte är någon fara.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det jag saknar i denna tråd är vad det är för typ av cykel. Beroende på belastning borde det vara sade eller en brotta visning. Vad är det för cykeltyp?

salle

Aktiv medlem
Om det är en liten skada kan du ju försegla den med superlim bara, dvs cyanoakrylat.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer