Bakväxel trasig efter kedjelänk brast

tobnyb

Medlem
Har precis lyckats laga bakhjulet på min mountainbike då den går sönder igen. Tycker det är konstigt men någon kanske kan se ett samband? Har alltid tvättat och oljat in min cykel efter varje runda jag kört. Det jag skulle ha gjort i kväll var att justera växlarna dåp de två tyngsta växlarna bak inte gått i sedan jag bytt bakhjul. Nu lånade jag ut min cykel och det ville sig inte bättre än att kedjan i princip brast och följdaktigen sabbade växelföraren bak. Se bilder nedan.

Det jag undrar är. Iom att jag bytte bakhjul kan detta ha påverkat kedjan och bakväxeln iom att det var ett annat hjul? Dvs måste du byta till en annan bakväxel då och inte bara justera växlelvajern bak (som jag tänkt göra).

Om jag ska köpa en ny kedja och bakväxel är det då lämligt att köpa en ny kassett och drev fram som jag sett någon nämna i något forum? Har bara kört mindre än ett halvår med cyklen som jag iof köpte begagnad (dock bara använd ett fåtal gånger)

Kassetten jag har bak heter Shimano CS-HG31-8/11-34T och bakväxeln Shimano Alivio RD-M4000

Bilagor

Senast ändrad:

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Så länge det är samma antal drev på kassetten och kedjan räcker till för att hantera omfånget på kassetten så ska en justering av ändlägen och vajerspänning räcka. Bytte du till en kassett med större störstadrev så kan kedjan ha blivit för kort.

Och ja,den där växelföraren ser körd ut. Kolla även skicket på växelörat (delen som bakväxeln sitter fast i). Är det krokigt så kommer du aldrig få till en bra växeljustering.

tobnyb

Medlem
Jag har inte bytt kassetten. Antar att växelörat är det som ser silverfägat ut på bilden. Det ser faktiskt helt ut och är inte böjt. SÅ med andra ord ska jag köpa en ny bakväxel och kedja? Angående framdrev och kassett hur gör jag med det?

Bilagor

velovin

Aktiv medlem
Jag har inte bytt kassetten. Antar att växelörat är det som ser silverfägat ut på bilden. Det ser faktiskt helt ut och är inte böjt. SÅ med andra ord ska jag köpa en ny bakväxel och kedja? Angående framdrev och kassett hur gör jag med det?
Väldigt svårt att se hur växelörat ser ut på din bild, men efter ett sådant där växelhaveri skulle det förvåna mig om inte örat tagit stryk. Det är tyvärr modellspecifikt för ramen, och kan vara lite knepigt att hitta rätt.

Om cykeln inte använts mer än något halvår ska du inte behöva byta mer än kedja och växel nej. Sikta på Shimano Deore, det blir ett uppbyte från nuvarande växel, utan att vara blodigt dyrt.

Skulle tro att haveriet hade sin grund i dåligt justerad växel, samt att det växlades med högt tryck på pedalerna. Justera nya växeln och ta det lite varligt vid växlingarna i framtiden så kommer allt gå galant!

kais01

Aktiv medlem
fast den där typen av kedjehaverier händer då och då utan att det är något fel i övrigt på drivlinan.

köp minst två extra växelöron och lär dig hur du byter ute i skogen. inte kul bli stående...

tobnyb

Medlem
Väldigt svårt att se hur växelörat ser ut på din bild, men efter ett sådant där växelhaveri skulle det förvåna mig om inte örat tagit stryk. Det är tyvärr modellspecifikt för ramen, och kan vara lite knepigt att hitta rätt.

Om cykeln inte använts mer än något halvår ska du inte behöva byta mer än kedja och växel nej. Sikta på Shimano Deore, det blir ett uppbyte från nuvarande växel, utan att vara blodigt dyrt.

Skulle tro att haveriet hade sin grund i dåligt justerad växel, samt att det växlades med högt tryck på pedalerna. Justera nya växeln och ta det lite varligt vid växlingarna i framtiden så kommer allt gå galant!
Tack för ett snabbt och informativt svar. Får montera av bakväxeln och se hur växelörat ser ut för att se om jag behöver beställa ett sådant. Får kolla på Shimano Deore som bakväxel. Har de flesta kedjor kedjelås idag?

Senast ändrad:

velovin

Aktiv medlem
Tack för ett snabbt och informativt svar. Får montera av bakväxeln och se hur växelörat ser ut för att se om jag behöver beställa ett sådant. Får kolla på Shimano Deore som bakväxel. Har de flesta kedjor kedjelås idag?
Det framgår av kedjan när du beställer. Shimano "uppfann" ett kedjelås för bara några år sedan, men de säljer fortfarande kedjor med den värdelösa nitförslutningen.

tobnyb

Medlem
En fråga till. Om man kollar på min nuvarande bakväxel så heter den Shimano Alivio RD-M4000 men när jag kollar på specification för att köpa motsvarande växel står det att den är för 9delat kassett och inte för 8delad som jag har. Se här

Vidare står det att den klarar av att minsta drev bak kan ha 11 tänder och som största drev 36. Vad jag förstår har min kassett 11-34T dvs ett drev med 11 kuggar längst in och det har funkat innan. Funkar bakväxlar för 9 delade kassetter för 8 delade också förutsatt att de klarar av minsta och högsta antal kuggar i kassetten?

Ser nu att fästet är ett s.ka. Direkt (D-type) så jag tror den är fäst direkt utan växelöra.

Senast ändrad:

Miracle

Aktiv medlem
8 delat med 11-34. Så 11 kuggar är ditt minsta.
Ja, det är vanligt med bakväxeltrim. Det funkar fint med en bakväxel för 9 delat på 8 delad kassett.

frid!

Kneecap

Aktiv medlem
Såg nu att jag faktiskt hade ett växelöra. Trodde denna del var en del av ramen? Har lyckats rätta till den lite efter att bilden tagits mha ett skruvstäd) men jag får nog inhandla ett växelöra för att inte sabba ytterliggare en bakväxel?
Tjena!

Det örat är dött ja, bara åka till närmsta återförsäljare för Scott och köpa ett nytt.

kais01

Aktiv medlem
håller med om att du skall köpa minst ett nytt öra, har själv alltid med två i reserv. hur ska man annars kunna stöka vidare efter ett byte ute i skogen? att bli stående några mil bort är verkligen inte varken kul eller bra. har man bara ett med sig är det i det läget bara att cykla hem via landsväg.

men det där örat du visar kan du säkert smida till rakt, om du bara är någorlunda bevandrad i metallbearbetning. det bir då först starkare än innan, men efter fler böjar blir det till sist sprött.

vissa modeller av möjligen gjutna ersättningsöron brukar inte hålla något vidare, smidda och cnc-skurna brukar stå emot bättre.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer