Bakväxel växlar inte till alla drev bak

tobnyb

Medlem
Bakväxel, kedja och växelöra gick åt fanders förra helgen. Köpte nya av samma märke och satte på dem. Lät växelvakern sitta kvar då jag har intern dragning i ramen (Scott Navajo 955)

Hur jag än justerar med justerskruvar och plus och minusskruvar för lägsya högsta position så hoppas drev över i kassetten och den lägsta eller högsta växeln går inte i. Har tittat på otaliga youtubefilmer på temat. Är set ofta dy får byta växlevajer om du pajar bakväxlen?

CBrandel

Aktiv medlem
Är vajern trasig så brukar du kunna växla ner (till större kugg), men det går inte tillbaka nedåt. Är du säker på att du inte dragit vajern för hårt? Drar man den för hårt så går det inte justera med stopp skruven vart växelföraren ska sluta.

Vad är det för växel du har?

zinkpasta

Aktiv medlem
Kan du manuellt växla till alla växlar, dvs om du kopplar loss vajern och för växeln i sidled med handen? Den bör ju trilla ner till lägsta/minsta drevet utan belastning, och gå att föra till översta med handen.

Iofs skriver du att den även hoppar över växlar.. då låter det som att nåt är snett..

RockRider

Medlem
Det har du säkert gjort, men är det rätt antal växlar? XD Annars låter det skumt, men gör som zinkpasta sa och prova manuellt först.

tobnyb

Medlem
Är vajern trasig så brukar du kunna växla ner (till större kugg), men det går inte tillbaka nedåt. Är du säker på att du inte dragit vajern för hårt? Drar man den för hårt så går det inte justera med stopp skruven vart växelföraren ska sluta.

Vad är det för växel du har?
Shimano Alivio RD-M4000 heter bakväxeln.

tobnyb

Medlem
Kan du manuellt växla till alla växlar, dvs om du kopplar loss vajern och för växeln i sidled med handen? Den bör ju trilla ner till lägsta/minsta drevet utan belastning, och gå att föra till översta med handen.

Iofs skriver du att den även hoppar över växlar.. då låter det som att nåt är snett..
Den trillar ner till lägsta/minsta drevet utan belastning, Jag måste docck använda justerskruven vid bäxlen för att få den att göra det och inte + och - skruvarna för högst/minsta läge. Jag får kolla igenom klippet ovan och se om jag kan få till det. Det enda jag inte får grep om är vilket läge justerskruvarna ska ja i utgångsläge. Visas ej i videon.

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Vilka justerskruvar menar du? Svjv finns det tre skruvar på bakväxeln/växelföraren, H och L som ställer ändlägena uppåt och nedåt, och sen B-skruven som styr hur nära växeln/övre trissan ligger kassetten.

Utöver detta brukar det finnas möjlighet att trimma/spänna vajerspänningen både på växelreglaget vid styret och ibland även vid växelföraren.

Classe75

Medlem
Den trillar ner till lägsta/minsta drevet utan belastning, Jag måste docck använda justerskruven vid bäxlen för att få den att göra det och inte + och - skruvarna för högst/minsta läge. Jag får kolla igenom klippet ovan och se om jag kan få till det. Det enda jag inte får grep om är vilket läge justerskruvarna ska ja i utgångsläge. Visas ej i videon.
Har varit i din situation... Börja om från början genom att ta bort kedjan och lossa wiren så att den inte kan påverkar växeln. Alltså så att du inte kan påverka/justera växelns sidorörelse med annat än H och L skruvarna. Justera nu, med H-skruven, så att växelföraren är rakt under minsta drevet.
Efter det trycker du växelföraren, med handen, mot största drevet. Justera med L-skruven tills växelföraren är rakt under drevet. Se till att du trycker ganska hårt. Blir denna justering fel riskerar du att kedjan kan hoppa av, in i ekrarna. Nu har du satt ytterlägena för växeln. Ska inte behöva att pillas på senare för att justera växeln.
Efter detta kan du sätta tillbaka kedjan och växelföraren på högsta växeln, minsta drevet. Ställ växelföraren på högsta växeln. Du kan behöva dra i wiren för att få till det. Skruva justerskruven, för wirespänning, till ett läge någon stans i mitten av justermånen. Sträck upp wiren "lite lagom" och skruva fast i bakväxeln. Kolla så att inte wirehöljet hoppat ur någonstans.
Nu kan du börja justera in så att växlingen fungerar med justerskruven på wiren.

tobnyb

Medlem
Vilka justerskruvar menar du? Svjv finns det tre skruvar på bakväxeln/växelföraren, H och L som ställer ändlägena uppåt och nedåt, och sen B-skruven som styr hur nära växeln/övre trissan ligger kassetten.

Utöver detta brukar det finnas möjlighet att trimma/spänna vajerspänningen både på växelreglaget vid styret och ibland även vid växelföraren.
Det är depå växelreglaget och växelföraren jag menar.

tobnyb

Medlem
Kollade happyrides mekskolan ovan och gjorde likadant. Ändlägena går att ställa utan vajer. Däremot med vajer kan jag inte få till det, Justerskruvarna går i botten åt båda hålen utan att jag får ner kedjan på tyngsta växlen. Vajern är fransig och ojämn där du väster den i bakväxeln, så min enda slutsats är att en också behöver bytas?

Classe75

Medlem
Kollade happyrides mekskolan ovan och gjorde likadant. Ändlägena går att ställa utan vajer. Däremot med vajer kan jag inte få till det, Justerskruvarna går i botten åt båda hålen utan att jag får ner kedjan på tyngsta växlen. Vajern är fransig och ojämn där du väster den i bakväxeln, så min enda slutsats är att en också behöver bytas?
Som jag skrev innan, man ska inte röra justerskruvarna efter att ändlägena är satta, då är det bara wirespänningen som ska justeras.
Om du inte kan montera wiren med mindre spänning så får du byta till en längre.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer