Bakväxelsallad, rädda - kasta?

LilleNo

Aktiv medlem
Åkte på en flygtur över styret & landade i spenaten, efter åkturen ville bakväxeln kramas med ekrar. Vad göra med en gammal 6vxl Nuovo Record som blivit krokig, gör det att böja (hyfsat) rätt? - det är ju stål vi talar om.

image.jpg

image.jpg

svurr

Aktiv medlem
Genomtänkt våld och hoppas att det håller? Den är ju skrot som den är så du har ju inte så mycket att förlora på att försöka bända tillbaka den.

Rattnalle

Aktiv medlem
Kolla växelörat också.

Men jag tycker den ser skum ut. Skruven som håller bakväxeln i örat och skruven som håller fjädern och cagen ser inte parallella ut. Samtidigt ser den ju relativt oskadd ut. Något på insidan som är knäckt?

LilleNo

Aktiv medlem
Den tycks ganska slapp i kedjespänningsfunktionen, samt att jag tyckte att det yttre parallellogramet såg böjt ut. Vidare har QR/hjulaxeln blivit böjd samt justerskruven för dropouten.

Så jäkla klantigt av mig att inte kolla bakhjulet efter kraschen, jag har tidigare haft problem med att QR:en inte klarar av att hålla hjulet när jag trampar på ordentligt (jag har fått spänt den riktigt ordentligt). Bakväxeln har varit farligt nära ett par ggr tidigare, men då har jag hunnit känna att hjulet tagit emot kedjestaget. Men inte den här gången... :-(

Funderar på att lämna in den till (lämplig?) mek imorgon, tänkte på ECI men de har stängt juli/aug på lördagar verkar det som.

GurraG

Aktiv medlem
Hade du vårdat cykeln (jag ser ett skitigt nav, skitiga ekrar o skitig kedja) och haft rätt längd på bakre vajerhöljet så hade jag skänkt dig en Super Record bakvx av motsv årsmodell. Nu blir det inte så.

Gordao

Medlem
GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Hade du vårdat cykeln (jag ser ett skitigt nav,
> skitiga ekrar o skitig kedja) och haft rätt
> längd på bakre vajerhöljet så hade jag skänkt
> dig en Super Record bakvx av motsv årsmodell. Nu
> blir det inte så.

+1 någon ordning måste det ju vara :-)

LilleNo

Aktiv medlem
GurraG: Cykeln används förtjänstfullt & rullar som pendlarhoj på grusväg och asfalt (=smutsig efter varje pendling), vajerhöljet är original så som det var när jag köpte hojen (kort & snyggt), möjligtvis ser det konstigt ut nu när växeln är stukad.
Jag hade planerat att ge cykeln lite välbehövlig kärlek (kedja, drev & lager) innan olyckan. Jag har själv bytt ut bromshandtag (pga torrspruckna hoods) och monterat dit nya Miche-bromsar, samt ny Fizik-linda & nya tuber.
Men det finns nog tyvärr än gräns för hur mycket man kan lägga ut på en gammal racer, innan man bara släpper den till någon sliskig dussin-hipster från Nytorget (för fixiefiering).

Trist att du ska sitta & surhålla på bakväxeln, den kommer nog aldrig till användning ;-)

jonja

Aktiv medlem
LilleNo skrev:

> problem med att QR:en inte klarar av att hålla
> hjulet när jag trampar på ordentligt (jag har
> fått spänt den riktigt ordentligt).

Är inte det för att drop-outen är kromad? Snyggt men halkigt för stackars snabbkopplingen. Jag har aldrig haft såna problem med mina plain-vanilla okromade gaffeländar.

LilleNo

Aktiv medlem
Jonja: Jag tror det + i kombination med att räfflingen på QR & QR-muttern säkerligen blivit lite slitna/trubbiga med åren. Men det är jäkligt snyggt ;-)

GurraG

Aktiv medlem
LilleNo skrev:
> Trist att du ska sitta & surhålla på bakväxeln,
> den kommer nog aldrig till användning ;-)

Det finns alltid ursäkt varför cykeln är ovårdad :-)

Nu är jag ju inte bara EN Super Record-växel jag tjuvhåller på - ibland ger jag bort nån, ibland säljer jag en till någon behövande.

LilleNo

Aktiv medlem
Nu får ni ursäkta men jag har druckit lite öl & sitter med en gin och börjar känna att sentimentalitet/snacksalighet börjar sätta in.

Den här cykeln (Stella Veneta) köpte jag av en släkting i mitten av 90-talet, den fick rulla på Vättern 96 & 97. Dessvärre var cyklisten (jag) ifråga illa förberedd; Vadå?!! Det räcker väl med att vara i form och göra bra ifrån sig i löpspåret? Några mil i sadeln så ska man väl fixa de där 30 milen, liksom.
Vätternrundorna blev ett smärt & tråktrauma som höll i sig & mig från all form av rekreativ cykling nästan ända fram till dags dato, att cykla längre än en handfull km blev = tråkigt, drygt & ont.

Därefter ägnade jag mig mest åt sporadisk löpträning och det italienska "fullblodet" förpassades till förrådet, endast för att i något förvirrat ögonblick användas som transportmedel mellan hem & jobb inne i stan (<10 min cykling).

Först förra sommaren hittade jag tillbaka till cyklingen, i form av en modern HT MTB och senare under vintern slog cykelintresset ut i full blom (taskig timing) och jag köpte mig en alldeles för dyr/fin gubbracer. Den gamla reliken (Venetan) var ju omodern & omöjlig, dessutom fick man ju ont överallt när man cyklade på den - den fick mao stå kvar i förrådet.

När våren kom i år och jag börjat överväga att pendla till jobbet (~2.5 mil enkel resa) blev jag snart varse om att den nya finracern inte var lämplig som pendlarhoj, det fanns inget säkert ställe att parkera den på vid min arbetsplats. Då slog det mig att den gamla racern skulle kanske kunna komma till pass att tjänstgöra som pendlarhoj istället för att samla damm i förrådet. Pendlingsträckan var ju inte så lång att den raciga & obekväma sittställningen skulle vålla några större problem, värt ett försök iaf tänkte jag.

Sagt & gjort så kom gammelracern till användning i något mer anständigare än att stå bortglömd i ett förråd, de första turerna försiktigt - för att sedan svischa fram i lite bättre fart (fastrostad styrstam = krävdes några mil innan jag tordes trycka på).

Antikpendlingen gick över förväntan och jag tyckte att cykeln förtjänade en viss uppfräschning (bromsar, handtag & styrlinda).
Efter ovanstående uppdatering blev pendlandet bara roligare & bekvämare för varje gång; den gamla Concor-sadeln började kännas så bekväm att jag t o m överväger att skaffa en modern variant till finracern och minnet av de gamla smärtorna som jag förknippade med den gamla cykelns alltför raciga sittställning var som bortblåst. Stålracerns sittställning var plötsligt bekvämt utsträckt, lite i kontrast till den nya gubbracern och 40cm styret var smalt & helrätt i känslan.

Så nu står jag här vid ett vägval, smått förvirrad; ska jag göra som alla andra & skaffa mig en CX som dessutom kan användas till vinterpendling och låta stålracern dö Hipsterdöden. Eller ska jag "go all in" och fixa till gammelracern + ev. belasta äktenskapet med ytterligare en cykel (4st idag + en cross isf)?

(en annan tanke som smugit sig in är att beställa en 'formsydd' stålram efter mina önskemål (snabb rando/pendlo-racer) och bestycka den med moderna komponenter. Men det törs jag knappt överväga..)

LilleNo

Aktiv medlem
GurraG skrev:
> Nu är jag ju inte bara EN Super Record-växel jag
> tjuvhåller på - ibland ger jag bort nån, ibland
> säljer jag en till någon behövande.

Aha, en förtäckt säljes-annanons - då är jag med. Vad släpper du bakväxeln för då?

GurraG

Aktiv medlem
LilleNo skrev:
> GurraG skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu är jag ju inte bara EN Super Record-växel
> jag
> > tjuvhåller på - ibland ger jag bort nån,
> ibland
> > säljer jag en till någon behövande.
>
> Aha, en förtäckt säljes-annanons - då är jag
> med. Vad släpper du bakväxeln för då?

:-)
Så lätt går det inte.

Stella Veneta.
Här får du en bild på två av mina SV i "stallet":
PersStellaV.jpg

MinstellaV.jpg

LilleNo

Aktiv medlem
Nyss hemkommen med cykeln från GurraG och nu är den åter i farbart skick - med en låne-Super Record i bak. Den gamla växeln gick inte att rädda, det var inte mycket som var rakt på den öht (möjligtvis ändhylsan till växelvajern, kanske...).
Sedan fick hjulen sig en omgång riktning samt växelörat, vilket behövdes - så nu är det rakt & fint. + lite annat jox, justering & byte av vajerhölje.

Ett enormt tack för hjälpen GurraG, det var mycket trevligt och lärorikt!

PG

Ny medlem
LilleNo skrev:
> Nyss hemkommen med cykeln från GurraG och nu är
> den åter i farbart skick - med en låne-Super
> Record i bak. Den gamla växeln gick inte att
> rädda, det var inte mycket som var rakt på den
> öht (möjligtvis ändhylsan till växelvajern,
> kanske...).
> Sedan fick hjulen sig en omgång riktning samt