Bakväxelsled/fjäder har fastnat i ett läge (80-tals Monark med Positron-400 växlar)

Davidogg

Medlem
Bakväxelsled/fjäder har fastnat i ett läge (80-tals Monark med Positron-400 växlar)
Jag har ett problem, vet inte hur länge det varit såhär men leden (se bild med rosa pil) roterar inte. Vet någon hur man gör den rörlig igen? Har sprayat massa wd-40/5-56 och försökt dra i växeln/örat med händerna men den har inte rubbat sig.

Hittade denna: http://www.cykelhobby.com/positron.html där det står "Tag loss plastskyddet och droppa in olja här om leden blir trög". Hittade också en sprängskiss på bakväxeln:
och tog bort plastskyddet och även "nr3 Stop ring" men förstår inte riktigt vad "nr2 Spin" är för något och hur denna lossas?

All typ av hjälp önskas 🙂

IMG_20211013_200135.jpg
IMG_20210916_120506.jpg
IMG_20211013_193636.jpg
IMG_20211013_194126.jpg
positron-400-sprängskiss.PNG

Batavus

Aktiv medlem
Hej! Ritningar är bra, men här funkar inte riktigt mitt spatiala tänkande. Är det Item no. 1, 2 och 3 som strular?
Börja med att ta bort parallellogrammet/cagen. Dvs de plåtbitar hjultrissorna sitter i.

Davidogg

Medlem
Hej! Ritningar är bra, men här funkar inte riktigt mitt spatiala tänkande. Är det Item no. 1, 2 och 3 som strular?
Börja med att ta bort parallellogrammet/cagen. Dvs de plåtbitar hjultrissorna sitter i.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad som strular, alltså vad som har fastnat eller rostat fast. Men om man kollar på ritningen så finns det 6 delar som har med den leden att göra och det är Item no. 1, 2, 3, 10, 15 och 17. Jag har tagit av del 1 och 3 men kom inte längre för att förstår inte vad del 2 gör och hur jag får av den.

Har axeln i no. 17 rostat fast med hålet i no. 10? Eller är det fjädern som har blivit helt stel på något sätt?

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Kan du knacka ut hela "pulled plate assembly" (del 22) ur "Mechanism assembly" (del 10)? Om inte torde axeln på del 22 ha ärgat fast i del 10 på något vis.

Kontrollera att inte det lilla stoppet (piggen) under axeln på del 17 sitter fast i del 10. Stoppet har till funktion att hindra hela del 22 från att rotera medurs om du tar bort kedjan. Det kan ju tänkas att någon demonterat hela del 22 och vid återmonteringen trykt in det lilla stoppet i del 10 så att del 22 inne kan röra sig. Svårt att förklara.

Davidogg

Medlem
Kan du knacka ut hela "pulled plate assembly" (del 22) ur "Mechanism assembly" (del 10)? Om inte torde axeln på del 22 ha ärgat fast i del 10 på något vis.

Kontrollera att inte det lilla stoppet (piggen) under axeln på del 17 sitter fast i del 10. Stoppet har till funktion att hindra hela del 22 från att rotera medurs om du tar bort kedjan. Det kan ju tänkas att någon demonterat hela del 22 och vid återmonteringen trykt in det lilla stoppet i del 10 så att del 22 inne kan röra sig. Svårt att förklara.
Jag testade precis att knacka ganska hårt på den delen med rosa pilen men den rubbade sig tyvärr inte (en del energi gick över till att hela allt skallrade till vid varje slag också). Hur fasen kan det ha ärgat fast så här hårt?

En fundering är också det delen (rosa pil) är själva axeln eller den där "no. 2 Spin". Först trodde jag att den skulle tas av men det verkar inte behövas.

Piggen (gul pil) verkar vara fri.

IMG_20211014_134808.jpg
Screenshot_20211014_135533.jpg

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Jäligt skumt! Axeln på del 17 är ju enda del som är i kontakt med del 10 (bortse från fjädern). Nästa steg torde vara våld, mycket mera våld. Fast innan det, en ordentlig søkning på internätet. Det måste ju finns någon video på hur bakväxeln demonteras/monteras :) Lycka till

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer