Bakväxelhaveri på Spec epic - X9

kart

Medlem
Det tog stopp under dagens skogstur som fick avslutas med att rulla,promenera samt sparkcykla hem. Körde även singlespeed en bit innan kedjelåset gick upp och ena delen av låset försvann.

Trodde först att det "bara" var växelörat som gått av och behövde bytas men icke:

20140928_144534.jpg

Gängpaj på örat:

20140928_144619.jpg

20140928_194600.jpg

Knäckt bult

20140928_195021.jpg

Sned arm(eller vad den heter)

20140928_194927.jpg

"Ätit sig in i chassit"

20140928_194943.jpg

Skall beställa nytt växelöra(2 st), men även ny bakväxel, men ser att det finns lite olika variatner av X9 bla en type 2. Några tips i övrigt innan beställning?

Köp Type 2 för eventuell framtida konvertering till ett drev fram:-) I övrigt bör du köpa en drös kedjelås. De ska inte återanvändas och det kostar inte många kronor med ett litet set om fyra stycken för att reda upp dylika missöden.

Din kassett ser för övrigt riktigt sliten ut, så du kanske ska byta hela drivlinan när du ändå håller på? Jag tänker på drevet ovanför det som kedjan ligger på i din bild.

Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp Type 2 för eventuell framtida konvertering
> till ett drev fram:-) I övrigt bör du köpa en
> drös kedjelås. De ska inte återanvändas och
> det kostar inte många kronor med ett litet set om
> fyra stycken för att reda upp dylika missöden.
>
> Din kassett ser för övrigt riktigt sliten ut,
> så du kanske ska byta hela drivlinan när du
> ändå håller på? Jag tänker på drevet
> ovanför det som kedjan ligger på i din bild.

Tack! Type 2 blir det då. Har ny kedja, kassett samt även ett gäng kedjelås liggande hemma, där dom gör bra nytta:)

Nu skall jag bara hitta någon som säljer växelöron billigare än tex: http://www.evaldsmtb.se/mountainbike/vaxeloron/specialized-vaxelora-alloy-142 som är det jag hittat hittills och som verkar hutlöst dyrt, och finns då inte ens i lager:(

Makten skrev:
> I övrigt bör du köpa en
> drös kedjelås. De ska inte återanvändas

Bortsett från att de inte kostar mycket, varför skall de inte återanvändas?

Jag har inte råkat ut för att mina har gått sönder i alla fall.

Fältprästen skrev:
> Makten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I övrigt bör du köpa en
> > drös kedjelås. De ska inte återanvändas
>
> Bortsett från att de inte kostar mycket, varför
> skall de inte återanvändas?
>
> Jag har inte råkat ut för att mina har gått
> sönder i alla fall.

Srams power link 10s-kedjelås ska inte återanvändas, och jag har i alla fall ändå inte lyckats få isär ett sånt utan att det blir stelt vid nästa montering. KMCs till exempel, går däremot bra att återanvända.

Den där bakväxeln ser helt ok ut. B-skruven är böjd på sidan som inte "används", så om du inte behöver justera är den helt ok, och i annat fall är det bara att byta ut skruven.

Cagen ser rak och fin ut, den delen som är bockad går utmärkt att bocka tillbaka med tång eller helst i skruvstycke.

På den sista bilden kan jag inte ens se vad som skulle vara felet, möjligen att rulltrissan fått sig en knäck, nya såna är ganska billiga eller så snor man från en bakväxel som är knäckt på riktigt

Tillbaka
Topp