Balanscykel (springcykel) - vilken gäller?

Taber

Ny medlem
Hej forat!
Lillgrabben skall få en balanscykel i julklapp tänkte jag. Vilken är det som gäller? Jag har tittat på den här som verkar vettig http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=51811.
Puky har jag också hört en del gott om.
Vad har ni köpt till era små cyklister?

Eller har någon en Specialized Hotwalk att sälja? Den är klart fräsigast av alla jag har sett.

Taber

Ny medlem
Den såg fin ut! Men köpeföfarandet verkar lite bökigt? Skicka en check med posten känns inte helt hundra. eller hur gjorde ni när ni köpte den?

David_J

Medlem
Vanlig banköverföring tror jag. De är seriösa så det är inget att vara orolig för.
Tror säkert att det rullar ett 50-tal Rothan med "Happy-anknytning" i sverige..
Vi köpte 2st som gick ner i samma låda.
Företaget är lätta att ha och göra med. Vi bad om att få handbromsen på högersida, det var inga probs.

ike86

Ny medlem
min grabb ska få en Specialized Hotwalk i julklapp, han måste ju ha samma märke som far sin.

Kupa

Aktiv medlem
+1 på "inga problem att handla av Islabikes".

Min son började med en Hotwalk fr.o.m sin tvåårsdag. Kan tycka att det är synd att den inte har broms. Nu när han snart är fyra och kan cykla tämligen bra på sin Cnoc 16" så är just bromsandet hans största problem.

max

Medlem
Jag köpte också rothan från Islabikes, inga problem alls. Ringde upp o de tog kortuppgifterna direkt på telefon, cykeln kom några dagar senare, sonen älskar den och till våren blir det en större.

G-man

Ny medlem
Jag måste ändå gå emot strömmen och rekommendera Biltemas variant. Helt OK till en bra peng. Samma ram som ett antal andra tillverkare fast halva priset, ordentliga lagrade och lättrullade hjul och en lätt konstruktion.

JanLi

Ny medlem
Har använt samma cykel som säljs på biltema, den har fungerat alldeles utmärkt. Ungarna bryr sig inte om märket.

BJW

Ny medlem
Då jag inte orkade vänta på en beställning på en fincykel, åkte jag till närmsta Jula och handlade en fulspringcykel för att kunna vara ute och leka med grabben samma dag. Tanken vara att ha den tills jag orkat beställa en fincykel - men kom aldrig så långt.
Blev lite dekaltrimmande och bytte handtag, men den gör absolut sitt jobb. Rullar alldeles för bra, har iofs. glidlager istf. kullager till styret men det funkar det med.

Visst skäms man, men tror inte grabben skulle märka någon större skillnad.

Felet jag tycker den + de flesta springcyklar har är att bakstaget är så lågt. Ofta när grabben springer fort med den tar hälen i bakstaget och skon kilar fast mellan mark och ram. Cykeln hoppar till och han får ont och är ofta nära att ramla.
Så hittar du någon med lite annorlunda konstruerad bakstag som inte gör kaos med fötterna så skulle det vara bra.
Kanske de bättre springcyklarna redan tänkt på detta och har tillräckligt högt bakstag, men på bilderna jag sett ser de ganska lika ut i konstruktionen?

jonel

Medlem
Många springcyklar har grova mönster på däcken som är helt onödiga på de underlag som barnen springer på! Släta mönster tror jag är bättre.

Wilier

Aktiv medlem
Vi köpte en specilized HotWalk och den funkar riktigt fint i skog och mark förutom det StarkStark skriver om. Konflikt mellan fot och bakhjulsmuttrar, blir i bland lite hoppigt och smärtsamt.
Sen är ju den röd/vita riktigt snygg också.

johan44

Aktiv medlem
Isla är det som gäller för trampcyklar men jag håller med om att biltema är ok som springcykel även om kvalitet alltid är lite roligare.

G-man skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag måste ändå gå emot strömmen och
> rekommendera Biltemas variant. Helt OK till en bra
> peng. Samma ram som ett antal andra tillverkare
> fast halva priset, ordentliga lagrade och
> lättrullade hjul och en lätt konstruktion.

santacruz

Medlem
Köpte en Norco hojj till dottern på CC. Tog modellen i alu mest för att den alltid står (eller snarare ligger ute) Går som ett spjut. Bara att köpa nya dojjor/stövlar/kängor (fotbroms) varannan månad.

baggy

Aktiv medlem
Känner inte igen det där med att fötterna fastnar, men sen kör ju Molly Islabikes Rothan också. Däremot när hon var 1,5 år i höstas så var sadelstolpen så långt ner så att hon ibland kunde slå foten i den istället om hon t.ex. svängde väldigt snävt. I våras när hon fyllt 2 år så var det inte längre något problem. Rothan är grym, särskilt för att den har en vettig broms något som inte många konkurrenter har.

Ultralite

Aktiv medlem
Biltemas är rätt ok förutom att det är rätt hög. Min dotter har en hotwalk och även på den fick jag kapa en cm på sadelstolpen för att hon skulle nå ner bra.

Finns många billigare springcyklar tex keppler på lekmer.se men de har hårda plastdäck vilket inte ger så bra fäste på tex betong. Det går ju inte heller att ställa trycket så det blir lite fjädring. Min dotter som är 2.5 har dragit några repor i lokala skateparken och det hade nog inte funkat om hon inte haft gummidäck med slang.

johan44

Aktiv medlem
med en enkel vinkelkap tror jag att det är rätt lätt att modda biltemas cykel så att den blir några centimeter lägre.

Little Stereo

Aktiv medlem
MTBiker skrev:
> Specialized Hotwalk har vi här hemma och kan
> varmt rekomenderas.
+1 Sonens Hotwalk har rullat många timmar sen 2-årsdagen :-) T

MarcusS

Aktiv medlem
Har oxå haft en som är lik BR-cykeln. Fick modda den lite i sadelinfästningen för att få ner sadeln irätt nivå. Har funkat kanon för mina fyra killar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer