Bang for the Buck MTB-Däck

BAPEsta

Aktiv medlem
Hej Happy!

Jag är ute efter att hitta ett bang for the buck MTB-däck som passar min XC-cykel som jag cyklar lite hårdare med. Gärna ett så all-round som möjligt. Jag har länge kört med MAXXIS Highroller 2 (3C, MaxxTerra, EXO) 29x2.30 och har varit supernöjd men det är inte en billig slant att punga ut regelbundet och har svårt att rättfärdiga kostnaden.

Kan någon med erfarenhet peka mig lite åt rätt håll för att hitta ett däck som skulle kunna ge mycket för pengarna?

Behöver såklart inte vara MAXXIS, men gärna 2.30 eller 2.35. Cyklar mest på Järvafältet/Hanstaskogen (lerigt och stenhäll) i norr för den som är lite familjär med den terrängen.

Fundadores

Aktiv medlem
Specialized Ground Control får väl anses som prisvärda utifrån vad jag hört på forumet (har ingen personlig erfarenhet). Du kan ju också gå över till Dual blandning i bak för att minska slitaget. Inte samma grepp men billigare i längden.

darkforce

Aktiv medlem
är det nån som testat CST BFT eller CST Rock Hawk ? lovordas lite här och där i div. youtube kanaler med mtb freaks från staterna som vettiga budgetdäck

Berk

Aktiv medlem
Specialized Ground Control får väl anses som prisvärda utifrån vad jag hört på forumet (har ingen personlig erfarenhet). Du kan ju också gå över till Dual blandning i bak för att minska slitaget. Inte samma grepp men billigare i längden.

Ja, Ground Control Grid T7 har förvånansvärt brag grepp och rullar lätt. Jag har bara provat der som bakdäck.

Maxxis Dual bak är också en bra tips: billigare och håller längre. Och vid låga temperaturer sliter Maxxis 3C gummi snabbare.

KOLOSS

Aktiv medlem
High rollern är ett väldigt aggressivt däck. Vill du ha något i samma stuk. Då kan jag tycka maxxis aggressor i lättare compound. Är dyrt men de senaste åren tycker jag att maxxis däck hållt bra mot slitage. Iallafall aggressor och assegai

.evall

Medlem
Nu frågar jag lite för egen del också, men hur är Specialized Purgatory grid T7 som allround-däck? Finns här i flera storlekar för endast 280 kronor:

OlofSx

Aktiv medlem
Nu frågar jag lite för egen del också, men hur är Specialized Purgatory grid T7 som allround-däck? Finns här i flera storlekar för endast 280 kronor:

Oh, tack för det tipset. Butcher GRID i T9 för 280:- är också en riktigt bra deal:

BAPEsta

Aktiv medlem
Oh, tack för det tipset. Butcher GRID i T9 för 280:- är också en riktigt bra deal:
Jäkla bra tips! Såg ut som att det kan vara ett riktigt nice däck. Bra pris och gratis frakt. Beställde i Tisdags och verkar komma fram idag (fredag) från Nederländerna. Ser det bra ut när det kommer fram kanske jag passar på att beställa ett till bara för att. Kanske ett Purgatory T7 som bakdäck när man ändå är igång?

ENEP

Medlem
Har tidigare kört diverse maxxis, Michelin och conti. Har senaste åren kört Specialized fasttrak, groundcontrol och purgatory i olika kombinationer. Presterar precis lika bra som de dyrare premiumdäcken.

nisselarsa

Aktiv medlem
Jäkla bra tips! Såg ut som att det kan vara ett riktigt nice däck. Bra pris och gratis frakt. Beställde i Tisdags och verkar komma fram idag (fredag) från Nederländerna. Ser det bra ut när det kommer fram kanske jag passar på att beställa ett till bara för att. Kanske ett Purgatory T7 som bakdäck när man ändå är igång?
Håller med, jättebra tips! Jag slog till på både Butcher och Purgatory på en gång och får också hem dem idag. Med tanke på hur Specializeds däck hyllats här på Happy bör det vara ett riktigt bra köp. Jag kommer spara ca 400 g jämfört med de Schwalbedäck jag nu använt i två år, bara en sån sak!

BAPEsta

Aktiv medlem
Mailade Specialized och frågade när rean tar slut. Svaret var i princip "Vi har inget datum på när rean tar slut och vi har tillräckligt med saldo för att göra dig nöjd".

Så det är bara att klicka hem, pojkar och flickor!

BAPEsta

Aktiv medlem
Efter att postombudet "glömt" att scanna in mitt paket i två veckor (även efter att postnord ringt dem) så har jag äntligen fått på mitt Butcher T9. Jäklar vilka mjuka dubbar, känns som de kommer greppa som in i satan men också vara helt borta efter två åkturer.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det enklaste sättet att spara pengar på däck måste ju ändå vara att hålla sig till däck som går att flytta bak när de börjar bli slitna så man bara behöver köpa nya framdäck. Jag lägger nog mer pengar på bromsbelägg än på däck utan att direkt känna att jag begränsas av att åka runt med slitna däck.

Makten

Aktiv medlem
Efter att postombudet "glömt" att scanna in mitt paket i två veckor (även efter att postnord ringt dem) så har jag äntligen fått på mitt Butcher T9. Jäklar vilka mjuka dubbar, känns som de kommer greppa som in i satan men också vara helt borta efter två åkturer.
Jag har kört en bunt turer på Butcher T9 fram (dock 2,6" Grid trail). Visst ser man att det slits, men de lär hålla en säsong i alla fall om man "bara" cyklar ett par gånger i veckan. Har tidigare kört Maxxis MaxxGrip fram som är ännu lite mjukare och det håller bättre än man tror.

-------------

Köpte för övrigt också en uppsättning av 2,3:orna som länkas till här ovan. Tänkte spara dem till vår/sommar dock. Butcher vägde 999 gram och Purgatory 890 för den som är intresserad av sånt.

Makten

Aktiv medlem
Vet inte om jag vågar fråga men hur upplever du...dämpningen?
Mycket bra! Faktum är att det nog kommer bli ett favoritdäck fram. Det ligger nånstans mellan Maxxis MaxxTerra och MaxxGrip, vilket är en utmärkt kompromiss. Verkar inte heller hårdna och spricka vid kallgrader (ner till minus 10 har jag provat) såsom MaxxGrip gör.
Nackdelarna är att det rullar uppenbart trögt och är ganska tungt. Råkade få ett extra tungt exemplar också förstås. :cautious:

Berk

Aktiv medlem
Mycket bra! Faktum är att det nog kommer bli ett favoritdäck fram. Det ligger nånstans mellan Maxxis MaxxTerra och MaxxGrip, vilket är en utmärkt kompromiss. Verkar inte heller hårdna och spricka vid kallgrader (ner till minus 10 har jag provat) såsom MaxxGrip gör.
Nackdelarna är att det rullar uppenbart trögt och är ganska tungt. Råkade få ett extra tungt exemplar också förstås. :cautious:

Bra att höra!

Jag upplever dock inte Butcher T9 alls mycket trögt. Den rullar lite tyngre än min Dissector MaxxTerra, men inte mycket. Det är dock svårt för mig att känna skillnaden i rull noggrann när det gäller framhjulet.

Har du i snö och slaskkaoset kunna bilda dig en uppfattning om Purgatory? Jag har köpt en Ground Control Grid T7 som bakdäck till sonens nya cykel, men jag tänker nu att något lite grovare kanske är mer lämpat till honom. Jag tycker dock at Ground Control har förvånansvärt bra grepp för en däck med så små dobbar som rullar så bra.

Makten

Aktiv medlem
Bra att höra!

Jag upplever dock inte Butcher T9 alls mycket trögt. Den rullar lite tyngre än min Dissector MaxxTerra, men inte mycket. Det är dock svårt för mig att känna skillnaden i rull noggrann när det gäller framhjulet.
Jag har bytt mellan två framhjul med Maxxis DHF 2,6" MaxxTerra EXO+ (120 TPI) och Butcher Grid Trail 2,6" T9, och då tycker jag att skillnaden är klart märkbar. Därmed sagt är rullmotståndet knappast katastrofalt, men det märks. Jag tror främst att det är gummit som klistrar fast mer på hårt underlag. Det märks tydligast vid transport på asfalt.

Har du i snö och slaskkaoset kunna bilda dig en uppfattning om Purgatory? Jag har köpt en Ground Control Grid T7 som bakdäck till sonens nya cykel, men jag tänker nu att något lite grovare kanske är mer lämpat till honom. Jag tycker dock at Ground Control har förvånansvärt bra grepp för en däck med så små dobbar som rullar så bra.
Nä, jag kör HT för tillfället med Rekon 2,6" Dual bak för att min FS har haft strul med bakbromsen. Det är därför jag bytt framhjul förresten, för att kolla skillnad i grepp (Butcher märkbart bättre). De få turer jag kört på Purgatory så tänkte jag liksom inte ens på det.

Det roliga är att jag tycker att Rekon duger bak även när det är snorhalt. Ja, det släpper då och då, men det är ändå förvånansvärt greppigt.

Berk

Aktiv medlem
Jag har bytt mellan två framhjul med Maxxis DHF 2,6" MaxxTerra EXO+ (120 TPI) och Butcher Grid Trail 2,6" T9, och då tycker jag att skillnaden är klart märkbar. Därmed sagt är rullmotståndet knappast katastrofalt, men det märks. Jag tror främst att det är gummit som klistrar fast mer på hårt underlag. Det märks tydligast vid transport på asfalt.

Min lokala transportsträcka är nästan 100% upp och ner, på båda asfalt och grus, så jag har inte märkt det. Det är dock klart att gummin är riktigt klistrigt. Jag tror dock att den slänger upp mindre grus nu efter ett år, men det kan berör på att det har varit riktigt blött den här vintern. På stig är det svårt för mig att märka någon skillnad.

Nä, jag kör HT för tillfället med Rekon 2,6" Dual bak för att min FS har haft strul med bakbromsen. Det är därför jag bytt framhjul förresten, för att kolla skillnad i grepp (Butcher märkbart bättre). De få turer jag kört på Purgatory så tänkte jag liksom inte ens på det.

Det roliga är att jag tycker att Rekon duger bak även när det är snorhalt. Ja, det släpper då och då, men det är ändå förvånansvärt greppigt.

När det är snorhalt gör mönstret inte så mycket. Men jag har också inte haft problem med min Rekon Dual bak. Ground Control T7 har inte sämre grepp, kanske lite bättre.

ambientzz

Aktiv medlem
Jag har noterat att rullmotstånd är, subjektivt sett, svårt att uppleva. Ofta, för mig, är ansträngningsnivån samma men hastigheten skiljer sig. Mitt lokala vattenhål har en 800m klättring med 70 höjdmeter som tydligt visar skillnaden mellan däck på tiden.

Laan84

Aktiv medlem
Jag har noterat att rullmotstånd är, subjektivt sett, svårt att uppleva. Ofta, för mig, är ansträngningsnivån samma men hastigheten skiljer sig. Mitt lokala vattenhål har en 800m klättring med 70 höjdmeter som tydligt visar skillnaden mellan däck på tiden.
Jag märker det mest på transportsträckor genom att de upplevs som tråkigare 😂
Kanske för att de tar längre tid…

Fundadores

Aktiv medlem

Tycker terrängen spelar stor roll. Vissa partier upplever jag inte någon större skillnad. Snarare att jag blir modigare med mer bett.

Topp