[Bantning] Visa din vikt

lundatok

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Bengtmarks kliniska forskning verkar dock ha varit inriktad på kirurgi, inte kost. Att man är expert på ett område betyder nödvändigtvis inte att man är det på alla andra.
Gudiols enda invändning mot böckerna är att det saknas vetenskapliga belägg för det man påstår med antiinflammatorisk mat. Samma sak med den där kimchi-boken, som är utgiven av en som "doktorerat på Karolinska". Sen vad hon doktorerat i verkar vara ointressant.

Steffeman

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
I coronatider har jag det just nu ganska lugnt på jobbet, tro det eller ej, passar då på att sortera bland mina bokmärksflikar och läsa lite rapporter, hittade då ett arbete om matfetter som kan intressera, den är från 2016, innehållet är i.o.f aktuellt även idag, men viss statistik kan man nog bortse från... https://matlust.eu/wp-content/uploa...-MatLust-november-2016-av-Gunnar-Rundgren.pdf
Som kostchef finns det intresse att följa olika bantar/kost/levnads- trender på marknaden, främst för att få en bild hur diskussionen kommer bli under året med elever, föräldrar och främst med pedagoger. Under mina snart åtta år på posten kan jag säga att det har rört sig ganska rejält mellan fritt från fett, kolhydrater till mer fett, hel- och halvfabricerande livsmedel, och till idag med intolerans av de olika slag. Jag vågar påstå att jag har hyfsad bra koll på livsmedelsprodukter och råvaror. Idag är palmolja mest på tapeten, samt alla de slag med allergener och intolerans. Diskussioner om olika koster/levnadsstilar som LCHF och 5.2 är helt borta, skönt nog.

me.I.am

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
vinter_traning_maybe.PNG

Vinterträning kanske skulle vara en bra idé?

2014 var jag nere i 80kg, sedan har det sakta men säkert gått uppåt. Nu när jag efter några år kan träna ordentligt igen så ligger jag på 88kg, och kondisen är kass. Fått börja om från början, men har i alla fall tagit mig förbi det första illamående-stadiet, långt kvar till ens hyfsad kondis dock.

2013 när jag började cykla gick jag ner ~1kg i veckan, från 96kg, mycket av att äta lite, och sallad (urk) några gånger i veckan. Början av hösten hamnade jag på en platå, struntade i "matrestriktioner" och började äta ordentligt, oftast buffé på kinarestaurang med friterad banan och glass. Blev ofta också någon bakelse, Budapest är favorit. Började gå ner igen, nådde som bäst 81kg.

Nu är det segt, 88kg när jag började cykla igen några veckor sedan, cyklar 2-3 ggr/vecka. Har skippat socker helt i princip, men inget händer. Ligger kvar på 88kg. Trodde att skippa socker och godsaker var ett säkert kort, men icke!

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Tänkte skriva i denna tråd i mars för att peppa mig inför lvg-säsongen, låg då på 105kg.
Men det gjorde jag såklart inte, men jag drog ned lite på de onyttiga och gick ned till tvåsiffrigt (98-99) någon gång i mitten på april.
Köpte mig en uppsättning hunt superdura (max 130kg) som jag tyckte borde hålla min vikt + cykel och ev. packning.
Början av maj kom och vågen visade nu 101-102kg så det gick ju inte som tänkt, tur jag hade stadiga hjul.
Våren och sommaren gick och allt eftersom droppade jag något kilo här och där, nu är vi inne i november och lvg-säsongen är över i norra Sverige!
Vågen visar nu 85,5kg, men överdimensionerade hjul har jag i alla fall :ROFLMAO:

nesvop

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Tänkte skriva i denna tråd i mars för att peppa mig inför lvg-säsongen, låg då på 105kg.
Men det gjorde jag såklart inte, men jag drog ned lite på de onyttiga och gick ned till tvåsiffrigt (98-99) någon gång i mitten på april.
Köpte mig en uppsättning hunt superdura (max 130kg) som jag tyckte borde hålla min vikt + cykel och ev. packning.
Början av maj kom och vågen visade nu 101-102kg så det gick ju inte som tänkt, tur jag hade stadiga hjul.
Våren och sommaren gick och allt eftersom droppade jag något kilo här och där, nu är vi inne i november och lvg-säsongen är över i norra Sverige!
Vågen visar nu 85,5kg, men överdimensionerade hjul har jag i alla fall :ROFLMAO:
Grymt jobbat!

unsuspected

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Bra!

Peth

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Hemmahöst, jul och nyår gör inget under för vikten. Ingen katastrof men vill ändå göra mig av med de kilon som adderats. 70,7 för ett par veckor sedan har blivit 69,8 så det går åt rätt håll.

Hur gör man för att bli av med det lösa fläsket runt magen?

outside79

Medlem
[Bantning] Visa din vikt
spännande tråd, eller spännande, det finns resultat i alla fall. Det är roligt hur förutsättningar förändras, men man själv är inte alltid sugen på att följa sin egen kropp. Skaffade sambo, en sambo som inte riktigt fixade grundtanken att vi åt för mycket (Hon var handbollsproffs då, vilket hon hoppade av), visst mat är gott, men vi hade kunnat klara oss på hälften, mycket mat idag är anpassat för fyra personer hur man än ser på det. jag sprang mycket, men jag bodde i skogås, under ett antal år där, löpträningen var i skog. flytta till bromma, och knäna börja spöka omgående, men man är envis och skiter i att lyssna, sakta flöt kilona på från att väga ca 80 (ex-sambon från 65 till 83) till att klocka in på vågen för 2 år sedan, 104,5 kg. och de första man blir blind på är ögonen.

Förra sommaren, 2019, lånade jag ex svärfars cykel i spannien, det funka bra, motivation att röra sig, lyssna på poddar, fundera över kreativa livsval.
till vintern 2019 stod vågen under 100, nämligen 99,3. Exet tyckte allt var bajs av flera anledningar, men mestadels ytligheter. jag bestämde mig för att gå all in, cykla 4 dagar i veckan, lägga ner alkoholen helt i 6 månader, fokus på att bygga upp mig mentalt och gå ner i vikt, för när man ser sig i spegeln, så inser man till slut att detta är inte bra alls. vissa saker ser man ändå inte.

mitten av februari kom, fick en bra deal på begagnad merida cx någonting, mycket slitna och mörbultade delar, inkl casett, kedja och helt slut bromsar. (väl hemma från spanien körde jag en singlespeed för träning, långsamt mend et gick)

resultaten lät inte vänta på sig, medan jag utvecklades, började lyssna på ekonomipoddar, historia, brott, sport och annat kul, parallelt med cyklingen, började jag investera på börsen.
i början av juni, bestämde sig exsambon för att hon ska finna sig själv. jag körde på ett tag till, hamnade i mitten av juli för första gången under 80 k. vågen stod på 77,8

idag står den på 84-85, målet är att gå ner lite till. Själv är jag 177 lång.

MEn min poäng är att cyklingen skiter jag i, förändring,, alltså riktig förändring kräver mental omställning och att vilja vidareutvecklas, jag hoppas jag inte hamnar på övervikt igen, men framförallt, så är jag glad över det jag lärde mig under tiden, vägarna jag mötte, övergivna hus som besöktes, människor med både en trasig och fri värld samtidigt.

min portfölj ligger på 100k idag, jag jobbar som barnskötare, det är kul men utan framtid, jag har aldrig tidigare haft ett sparkapital.

Jag saknar mitt ex, men hon slutade utvecklas. Så jag tror inte vi möts igen.

Foss

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Är det någon som kört viktväktarna och tränat samtidigt? Hur har det fungerar? Har ni ätit upp era ”träningspoints”? Ja fick ett erbjudande att prova 3 mån genom jobbet så jag hoppade på. Har kört en vecka nu men känner mig lite skakig å klen så ja funderar på om ja äter för lite eller om den är omställningsbesvär. Det goda sockret har ju fått stryka på foten...

nesvop

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Är det någon som kört viktväktarna och tränat samtidigt? Hur har det fungerar? Har ni ätit upp era ”träningspoints”? Ja fick ett erbjudande att prova 3 mån genom jobbet så jag hoppade på. Har kört en vecka nu men känner mig lite skakig å klen så ja funderar på om ja äter för lite eller om den är omställningsbesvär. Det goda sockret har ju fått stryka på foten...
Att ligga på ett underskott och samtidigt träna är väldigt krävande.
Se till att dra ner på intensiteten ordentligt och se till att ladda upp ordentligt innan tuffare pass (säkert svårt med points).

Raggamuffin

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt

Det är svårt, så man misslyckas. Sen provar man igen med samma resultat. Svårast är att få i sig protein tycker jag.

rödblå

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Har kört lågkolhydratkost sedan ett par månader tillbaka för att bli kvitt en mängd extrakilon. Kroppen mår riktigt bra, har fått ett gott resultat på vågen och min FTP är oförändrad i Zwift.

Har dock märkt att jag får en lukt av ammoniak i näsan efter tunga pass nära FTP. Enligt Google är det ett tecken på att kroppen förbränner protein som energikälla vid brist på tillgängligt glukos. Vet inte om jag borde oroa mig, känner inte av några negativa effekter. Borde kanske hålla ett lägre tempo till i sommar då jag förhoppningsvis har nått min målvikt. Alternativt höja intaget av kolhydrater kvällen innan jag har planerat ett tyngre pass.

Atlas

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
LCHF, Atkins och liknande är alla mindre farliga än fetma. Så välj vilken metod du vill som passar dig tills du inte längre har fetma eller kraftig övervikt. Välj sedan en allsidig diet som du kan hålla i vardagliga sammanhang, överät inte och motionera dig svettig några gånger i veckan. Vips så är du hemma på ditt viktmål.

Har du svårt att hålla vikten så slopa alla onödiga kalorier. Chips, kakor, godis, alkohol, du vet säkert var du har dina svagheter.

För mig är det stört omöjligt att hålla vikten om jag inte slutar dricka, i princip helt. Jag kan hålla vikten om jag samtidigt tok-tränar men annars går det inte. Så fort jag dricker alkohol står kalorifönstret på vid gavel. Det skall snaskas chark, chips, ost, godis, ätas för mycket... Och träningsmotivationen försvinner. Så för mig handlar det väldigt lite om diet. För mig handlar det om att inte dricka de där glasen vin eller öl.
Shit det där var klokskap jag lätt signar på fortfarande. Med grymt resultat för egen del rekommenderar jag starkt ett alkoholfritt liv. Men så drack jag mig oxå otörstig till slut. Inget mera spännande att hitta där.

HeaL

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Bra tråd med många kloka tankar. Här är min historia.
Har "lidigt" av övervikt i princip hela livet och har fått kämpa hårt för att komma ner till och hålla ett BMI på 26-27. Har också haft förhöjt blodtryck med regelbundna kontroller. För ett år sedan såg jag dokumentären "Game Changers" och den blev verkligen vad namnet antyder. Första april 2020 bestämde jag mig för att prova vegansk kost i minst en månad. Nästa vecka har jag hållit på i ett år. BMI på 22-23. Perfekt blodtryck. Har massa energi och känner mig lätt i kroppen. Väger och mäter aldrig maten utan äter mig mätt varje måltid.
Har ätit vegetariskt med ägg/mjölk några gånger på middagar och restauranger så det har inte varit några problem att "passa in".
Förstår att vegansk kost inte är för alla men jag kommer aldrig gå ifrån det igen.

JBogevik

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Att tänka på vikten kan vara viktigt även åt andra hållet.

Född 1985, 174 cm lång.

Juli -18: 67,5 kg
December -18: 72 kg
Juni -19: 75 kg
Augusti -19: 77 kg
Januari -20: 78,5 kg
Väger kring 76,5 - 78 kg idag.

Fån Juli -18 till januari-20 så har jag gått från 85 kg till 110 kg bänkpress, 150 kg till 200 kg marklyft, 110 kg till 150+ kg knäböj, så det är positiv viktuppgång. Slitigt men värt det då kroppen tål betydligt mycket mera nu än tidigare.

Senast ändrad:

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Senast jag skrev i tråden (november) stod vågen på 85,5kg. Nu ligger det ganska stadigt på 82kg. Var orolig att gå upp i vikt över vinterhalvåret då landsvägscykling blir i det närmaste ogenomförbart här uppe i norr. Är väldigt intresserad av längdskidor men gångerna jag hade åkt sedan skolålder gick att räkna på en hand, köpte utrustning i början av vintern och har åkt 3-6 intensiva pass varje vecka hela vintern.
Jag äter all möjlig mat och har hyfsad koll på kalorimängden i det jag stoppar i mig, och äter jag onyttigheter eller dricker några folköl så ser jag till att ”träna bort” minst samma kalorimängd, så sett över en vecka ligger jag inte på ett kaloriöverskott. Det har funkat för mig i alla fall.

Earlslick

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Om inte fredagasmyset hinner före! :LOL:

Bara skoja, bra jobbat! Fortsätt så men framförallt, hitta en livsstil som håller i längden! (y)
Nja.
Livsstilen som håller i längden gick inte så bra.
Hamnade tillbaka på 109kg, eftersom jag inte kan se att det är mitt eget fel föredrar jag att skylla på annat. 😘
Pandemi och rökstopp, i synnerhet det sista får väl anses som en fullt godkänd anledning till att lägga på sig ett par kg, vilket jag nästan hade räknat med.
Jaja, på det igen.

Woodknocker

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Ja. Ska köpa en smart-scale nu inför Zwiftsäsongen.
Ner till 60 kg är ju drömmen. Gör det enbart för att få upp wkg och att ha fläsk på kroppen gör ingen som helst nytta. Just nu har jag (som ses på min aktivitet här) haft vila och då är det omöjligt att gå ner i vikt. Men om jag bara får träna nu så ska det gå, ryggen (som värker) kommer alltså få avgöra.

Det är verkligen helshysst hur all min aptit försvinner vid hård träning, bra. Har ägnat mig åt massa bullshit-tänkande nu i 1 år men när jag ser att Ed Laverack och andra cyklister faktiskt väger kring 60 på min längd så blir jag bestämd.SÅ mitt tips till er blir att faktiskt cykla om ni vill gå ner i vikt. När jag ser att riktiga cyklister har låg kroppsvikt blir jag motiverad som granit.

Plus, jag går verkligen igång på att ha stenhårda vader, vet inte om det är så på alla men vadmuskeln är verkligen snyggaste som finns. :love:

Earlslick

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Ja. Ska köpa en smart-scale nu inför Zwiftsäsongen.
Ner till 60 kg är ju drömmen. Gör det enbart för att få upp wkg och att ha fläsk på kroppen gör ingen som helst nytta. Just nu har jag (som ses på min aktivitet här) haft vila och då är det omöjligt att gå ner i vikt. Men om jag bara får träna nu så ska det gå, ryggen (som värker) kommer alltså få avgöra.

Det är verkligen helshysst hur all min aptit försvinner vid hård träning, bra. Har ägnat mig åt massa bullshit-tänkande nu i 1 år men när jag ser att Ed Laverack och andra cyklister faktiskt väger kring 60 på min längd så blir jag bestämd.SÅ mitt tips till blir att faktiskt cykla om ni vill gå ner i vikt.

Plus, jag går verkligen igång på att ha stenhårda vader, vet inte om det är så på alla men vadmuskeln är verkligen snyggaste som finns. :love:
Kul.
Ser fram emot din resa mot 60kg.
Jobba på.
😘

SocialGimp

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Nja.
Hamnade tillbaka på 109kg, eftersom jag inte kan se att det är mitt eget fel föredrar jag att skylla på annat. 😘
Pandemi och rökstopp, i synnerhet det sista får väl anses som en fullt godkänd anledning till att lägga på sig ett par kg, vilket jag nästan hade räknat med.
Jaja, på det igen.
Har själv svårt just nu att hitta en livsstil som passar. För mycket stillasittande o kakor vid kaffeautomaten gör sitt till. Måste göra ngn form av förändring jag med.

Kör så det ryker (inte cigaretterna då)!

Masjevel

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Nja.
Jaja, på det igen.
Jag är kanske inte rätt person att komma med råd då jag aldrig själv haft problem med övervikt men jag har haft det ganska tufft på andra sätt utan att lägga på mig kilon. (slutade snusa, dricka alkohol samtidigt som min fru var sjuk i cancer och kort senare gick bort). Har inte börjat igen med det efter hennes bortgång. Jag säger till mig själv att snus och alkohol är något som tillhörde mitt tidigare liv, inte mitt framtida liv.

I grund och botten tror jag att vi måste bestämma oss för vilken typ av person vi vill vara resten av livet. Vi gör olika val hela tiden, vissa bra, vissa mindre bra. Ibland gör vi saker för att vi inte tror vi har något val.
Att skylla på externa faktorer är ju bara ett sätt att rättfärdiga sina dåliga beslut.

Bestäm dig för vem du vill vara resten av ditt liv, sätt upp både kortsiktiga och långsiktiga mål att jobba mot. Belöna dig när du nått ett mål!

Ps. Det är förövrigt en dålig rubrik på den här tråden. Viktnedgång handlar enligt mig inte om bantning utan mer om de val vi gör innan vi stoppar något i munnen.

Atlas

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Shit det där var klokskap jag lätt signar på fortfarande. Med grymt resultat för egen del rekommenderar jag starkt ett alkoholfritt liv. Men så drack jag mig oxå otörstig till slut. Inget mera spännande att hitta där.
Oj.. är jag så här klok? :)

Jag har behållt mina goda vanor. Lite kämpa är det med vikten. 181 och dryga 90kg. När jag ligger precis på 90 händer något och det blir svårt att ta mig vidare, motivationen tryter.

Men det kommer. Målvikten är dryga 80 och jag hoppas det kan nås 2023 utan jag alls fokar på vikt utan bara på hälsa.

(för att vara tydlig, jag kan nog nå målet utan större problem egentligen och mycket snarare än 2023. Men jag vill nå det och stanna där utan ansträngning. Och då får man ha tålamod)

Woodknocker

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Nu är jag tvungen att författa ett inlägg då det blev fel när jag reagerade på ett stycke i ett annars så sorgligt inlägg.

Bantning är väl ett utmärkt namn, synonymt med viktnedgång. Det här med viktnedgång är mycket förknippat med känslor, hela matintaget är förenat med känslor. Jag kan känna att mat har ett alldeles för starkt band med känslor och har faktistk börajt filosofera på sistone om vissa delar av värlen är så feta för att vi just gör det.

I delar av världen där de ser mer nyktert på vad föda är (ren kall energi) känner de inte heller att de """missar något""" när de inte får stoppa munnen full och de är inte så feta. Ja mat är rätt intressant, att lyckas få en stor stek... eller annan mat till att bli något mysigt. Prima er till att se det för vad det är, har ni någonsin sett vilken oaptitlig sörja tuggade ostbågar är? Äckligt.

Woodknocker

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Tjata inte sönder den här tråden också. Här är det siffror som gäller, visa din vikt.
Ett forum är till för att diskuteras i. Klarar du inte av det kanske du ska följa ditt eget råd. :ROFLMAO: Herregud, vuxna människor klarar inte ens av en debatt på ett ställe där det utövas debatt. Ja då får man göra som ovanstående föreslår, blocka.

63 kraftfulla kilon. Var är DINA kilon? Om du INTE ska hyckla får DU posta din vikt.

Spacekitty

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Senast ändrad:

Earlslick

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Nja.
Jaja, på det igen.
Jaha.
Så här en knapp månad senare har jag kommit ned till 98,3kg från det tidigare 109.
Bara 8,4 kg kvar. ;)

Skogling

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Mådde skit 2017- 2021. Döende gamla föräldrar.

Slutet av januari vägde jag 82 kg. Var aero. Trivdes ej med något. 13,8 i glucos. Panik!
Tvärslutade med onyttigheter. 2 månader senare vägde jag 73. Bra sockervärden.

Pappa drog till Nangijala den 14 februari i år. Och jag höll kvar vid mitt mer hälsosamma leverne.

I morse vägde jag 72,4. Pendlar mellan 71 och 73. Jag är 182 cm över havet.

Jag är lite förbluffad över hur jävla värdelöst öl, choklad och ostbågar är för hälsan. 🤨

Jag vet inte om formen är så bra då jag ej cyklat jättemycket... Begravning, bodelning, hustömning och all sorg. Men -10 kg kompenseras för den ringa "träningen".

Life goes on...

Fridens

Senast ändrad:

Earlslick

Aktiv medlem
[Bantning] Visa din vikt
Mådde skit 2017- 2021. Döende gamla föräldrar.

Slutet av januari vägde jag 82 kg. Var aero. Trivdes ej med något. 13,8 i glucos. Panik!
Tvärslutade med onyttigheter. 2 månader senare vägde jag 73. Bra sockervärden.

Pappa drog till Nangijala den 14 februari i år. Och jag höll kvar vid mitt mer hälsosamma leverne.

I morse vägde jag 72,4. Pendlar mellan 71 och 73. Jag är 182 cm över havet.

Jag är lite förbluffad över hur jävla värdelöst öl, choklad och ostbågar är för hälsan. 🤨

Jag vet inte om formen är så bra då jag ej cyklat jättemycket... Begravning, bodelning, hustömning och all sorg. Men -10 kg kompenseras för den ringa "träning".

Life goes on...

Fridens
Trista orsaker.
Mina kondoleanser.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer