Banvallen Hörby - Kristianstad

droidekas

Ny medlem
Konkret sa:
Jag skulle vilja säga bägge. Vi visste hon var stark men att slita av vevaxeln det är riktigt starkt.
DSC_0217.JPG

Där ska inte vevarmen vara...
DSC_0218.JPG

Och det var ju inte så att vi lämnade henne helt i sticket i ödemarken utan chans att ta sig hem. Bokbussen kommer på tisdag och hämtar henne.
DSC_0219.JPG

Jenny W

Aktiv medlem
[/quote]

Och det var ju inte så att vi lämnade henne helt i sticket i ödemarken utan chans att ta sig hem. Bokbussen kommer på tisdag och hämtar henne.
[/quote]

Hahaha. Tur jag hade lite matsäck med mig då ;)

Ja, det är ju det där vevpartiet jag har haft lite problem med. Vevarmen har ramlat av ett par gånger trots montering efter konstens alla regler, både i fält på känn och hemma i verkstan med momentnyckel. Nu gick slutligen vevaxeln av när jag ställde mig upp i en liten backe. Hastigheten var inte hög (ca 25km/h) men vurpan gick fort. Jag hade ingen chans att ta emot mig utan knä, armbåge, höft och axel tog smällen. Slog även i huvudet, inte hårt men jag är glad att jag hade hjälm. Känner mig lite mörbultad och har skrapsår och blåmärken men inte farligt.
Jag är så himla tacksam att jag hade sällskap. Hade detta skett om jag cyklat solo och jag haft mer otur hade kanske inte gått så bra som det gjorde.

https://www.strava.com/activities/1164422796/analysis

Aeromiten

Ny medlem
Ni slapp regnet? Det gjorde inte vi :(

Har dragit av kedjor ett par gånger när jag stått och brutit på samma sätt, så nu kör jag alltid med liiite "säkerhetsmarginal" för att inte orsaka skrevmos.

Har ett 10delat FSA 50/34 parti som ligger och skräpar om du är intresserad. Kostar bara porto.

Senast ändrad:

Börne

Medlem
Såg ju trevligt ut det där trots haveri & vurpa, verkar ju som att du klarade dig relativt lindrigt undan vilket är huvudsaken... hoppas man kan va med på nästa äventyr istället!

Men var tur jag åkte upp till SM i Forshaga & sköt i alla fall då det blev medalj, blev tyvärr inget guld i år men vårt lag lyckades hålla ihop det så det räckte till ett silver!

IMG_9745.JPG

Jag får ut & cykla idag istället ;)

Senast ändrad:

Börne

Medlem
Lägger in bilderna här även om detta är från idag då jag fick ett ryck & drog till Linderöd, saknade tyvärr motivation för att fortsätta till Hörby, lite lättare om man är fler ;)

Aldrig cyklat denna strecka innan & även om jag är mer av en singeltrackcyklist så var det en trevlig sträcka, om än jävligt platt & rakt långa stunder... hehe!

Strax efter man paserat Vä/Klackabacken.
IMG_9750.JPG

IMG_9748.JPG

Efter Tollarp blev det i alla fall grusväg :)
IMG_9753.JPG

Sista biten innan Linderöd.
IMG_9757.JPG

Sen blev det en Paj på Linderöds Motell sen hem igen... blev 62km.

Jenny W

Aktiv medlem
Städar_sällan sa:

Har dragit av kedjor ett par gånger när jag stått och brutit på samma sätt, så nu kör jag alltid med liiite "säkerhetsmarginal" för att inte orsaka skrevmos.

Har ett 10delat FSA 50/34 parti som ligger och skräpar om du är intresserad. Kostar bara porto.

Ja, kan definitivt vara intressant. Vi får kolla att wattmätaren passar bara.

Jenny W

Aktiv medlem
Grattis till medaljen Börne :)
Fina bilder. Jag ska dit idag igen fast med dottern och hästen. Avsnittet efter Tollarp är definitivt den finaste delen. Innan Tollarp var det mest asfalt och så har de grävt upp så mycket så det blev att köra slalom på ett schackbräde.
Idag känns det värre i kroppen än igår. Mörbultad. Känns som om jag spelat rugby eller gått några ronder mot Mike Tyson. Blir skönt att komma ut lite nu och röra på kroppen.

Börne

Medlem
Jenny W sa:
Grattis till medaljen Börne :)
så har de grävt upp så mycket så det blev att köra slalom på ett schackbräde.
Tackar :)

Jo... det var rätt irriterande, riktigt tråkiga kanter även med MTB däck, men gick att köra precis i kanten vid sidan om eller bunnyhoppa om man är duktig på det vilket inte jag är!

Men dom hade ju i alla fall markerat bra!
IMG_9751.JPG

Senast ändrad:

Aeromiten

Ny medlem
Jenny W sa:
Städar_sällan sa:

Ja, kan definitivt vara intressant. Vi får kolla att wattmätaren passar bara.

Det lär det inte göra, men det funkar med sig självt iaf ;)

Bengt-re

Aktiv medlem
droidekas sa:
Konkret sa:
Jag skulle vilja säga bägge. Vi visste hon var stark men att slita av vevaxeln det är riktigt starkt.

Där ska inte vevarmen vara...

Jag har ju sett Helen Ripa trampa med ett ben - går ju rätt fort det också!

Skämt åsido så är det rätt läskigt med den där typen av haverier. Tänk om det går av vid stående spurtande.... Brrt...

Bilagor

• img_6313.jpg
    img_6313.jpg
    220.3 KB · Besök: 19

Jenny W

Aktiv medlem
Tuff tjej. Hehe, men hon har ju faktiskt två ben ;)
E: men bara en trampa ser jag nu :/ Kan hon inte sätta SPD-klossen direkt i protesen. Hade varit lite coolt på robocopit vis.

Saken diskuterades att jag skulle kunna ta mig hem genom att träna rundtramp med den fungerande veven men jag ville inte riskera att förstöra något mer. Sitter ju som en kratta oxå när man inte dämpa stötar med benen.

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Jenny W sa:
Tuff tjej. Hehe, men hon har ju faktiskt två ben ;)
E: men bara en trampa ser jag nu :/ Kan hon inte sätta SPD-klossen direkt i protesen. Hade varit lite coolt på robocopit vis.

Saken diskuterades att jag skulle kunna ta mig hem genom att träna rundtramp med den fungerande veven men jag ville inte riskera att förstöra något mer. Sitter ju som en kratta oxå när man inte dämpa stötar med benen.

Jo. Dumt att chansa.

Ripa körde med en pedal bara - för några år sedan sågs hon regelbundet i hoodsen här. Numera ser man henne bara på rullskidor. Och - riktig vinnarskalle det där. Sjukt imponerande och inspererande. Hon körde som sommarpratare för några år sedan - klart värt att lyssna på (i likhet med andra framgångsrika idrottatare)

finnl

Medlem
Vi körde banvallen Kristianstad - Eslöv i söndags. Fint väder och ett toppenunderlag, vilket gjorde den annars fantastiska turen till helt magisk! Så ett hösttips till alla som har möjligheten.

Glawe

Ny medlem
finnl sa:
Vi körde banvallen Kristianstad - Eslöv i söndags. Fint väder och ett toppenunderlag, vilket gjorde den annars fantastiska turen till helt magisk! Så ett hösttips till alla som har möjligheten.

Finns det någon gpx fil ? Jag bor också i Eslöv och den turen verkar toppen att köra! :)

Snuten

Aktiv medlem
Det här var ju mkt intressant!

Hade helt missat trots att det inte är alltför långt bort. Hinns det inte med i höst får det blir en vårtur. Tänkte att man kunde släpa med ungarna också. Verkar ju bilfritt!?

finnl

Medlem
Tyvärr kör jag alltid utan dator, så ingen gpx-fil att tillgå.

Sträckning är dock lätt.

Från Kristianstad. Gå på banvallen vid vägen mot Skepparlöv (https://www.hitta.se/kartan?s=60038d0a) och följ den sedan till Hörby. Till Tollarp är den asfalterad, därefter är grus med riktig fin cykling hela vägen till Hörby. Sträckan Hörby - Eslöv är lite klurigare. Kör mot Osbyholm och hoppa på banvallen/cykelvägen utanför Hörby. Efter Osbyholm blir det väg till campingen vid Fogdarp och därefter banvall till Snogeröd. Efter Snogeröd så för man ta alternativa vägar - vi körde via Pugerup och sedan till Kungshult - innan man hoppar på en sista riktigt fin bit banvall från Kastberga (https://www.hitta.se/kartan?s=8d62a4a7) och in till flygplatsen.

Här är en film från vår tur. https://drive.google.com/file/d/0B9j0F7Bm4Cfpbkl0MENoYWtweEd6cXZfb2RYSUZMM0ttR1hv/view?usp=sharing

Snuten

Aktiv medlem
Hörde från en kollega om banvallscykling från Kristianstad söderut mot Degeberga, eller om det var till Maglehem? Har kört för några år sedan Degeberga - Haväng. Riktigt fint vill jag minnas! Skulle vara schysst med Eslöv-Hörby-Kristianstad-Degeberga-Haväng. Får bli nästa sommar i så fall. Med tält kanske.

Snuten

Aktiv medlem
IMG_20191102_105233.jpg
Cyklade förbi Snogeröd idag. Såg nog banvallsleden där den fortsatte från Snogeröd väg 17 ut över åkern österut mot Hörby. Körde racer och det småregnade, så jag kände mig inte sugen att följa den, men det såg helt klart lockande ut.

IMG_20191102_105233.jpg

Raggamuffin

Aktiv medlem

marr

Moderator
Forumvärd
Raggamuffin sa:
Snuten sa:
Raggamuffin sa:
Kört flera gånger på racer och går utmärkt. Man får sicksacka på några lite större stenar bara.

Några sura husägare på vägen? Känns lite privat runt Ringsjön på vissa ställen.

Jag har aldrig lyckats hamna vid ringsjön mellan Hörby och Kristianstad. Brukar gå på där detta segment slutar.
https://www.strava.com/segments/13170594?filter=overall

Nu är ju Snogeröd på andra hållet sett från Hörby :D

Raggamuffin

Aktiv medlem
marr sa:
Raggamuffin sa:
Snuten sa:
Raggamuffin sa:
Kört flera gånger på racer och går utmärkt. Man får sicksacka på några lite större stenar bara.

Några sura husägare på vägen? Känns lite privat runt Ringsjön på vissa ställen.

Jag har aldrig lyckats hamna vid ringsjön mellan Hörby och Kristianstad. Brukar gå på där detta segment slutar.
https://www.strava.com/segments/13170594?filter=overall

Nu är ju Snogeröd på andra hållet sett från Hörby :D

Missade att biten var off-topic :)

Har funderat på att köra denna sträcka, är det bara ”raka vägen” eller är det några kurvor? Även en grusväg/stig blir lite trist om det bara är rakt fram i fem mil...

NLC

Aktiv medlem
marten_larsson sa:
Har funderat på att köra denna sträcka, är det bara ”raka vägen” eller är det några kurvor? Även en grusväg/stig blir lite trist om det bara är rakt fram i fem mil...

Se första inlägget och resten av tråden.

NLC sa:
marten_larsson sa:

tyvärr ger tråden mer svar på vilka mackor/kaffe man ska ha och hur många w en fsa-vev tål än huruvida sträckan slingrar sig fram eller är mer rak cykling en km för att sedan vika 2,4 grader åt ena eller andra hållet. Cykelbanan mellan Tollarp ock K-stad är jag väl bekant med efter 6 mån på VC i Vä och den bjuder inte på så mkt action. Men jag får nog inget bättre svar än att prova själv så testar nog på onsdag...

finnl

Medlem
marten_larsson sa:
NLC sa:
marten_larsson sa:

tyvärr ger tråden mer svar på vilka mackor/kaffe man ska ha och hur många w en fsa-vev tål än huruvida sträckan slingrar sig fram eller är mer rak cykling en km för att sedan vika 2,4 grader åt ena eller andra hållet. Cykelbanan mellan Tollarp ock K-stad är jag väl bekant med efter 6 mån på VC i Vä och den bjuder inte på så mkt action. Men jag får nog inget bättre svar än att prova själv så testar nog på onsdag...

Trådarna kring happy-raider brukar ju vara en hel del uppsnack och sedan varierande grad raid-action och eftersnack.

Hur som så cyklade jag denna för lite mer än en månad sedan, Kristianstad - Eslöv.

finnl sa:
Från Kristianstad. Gå på banvallen vid vägen mot Skepparlöv (https://www.hitta.se/kartan?s=60038d0a) och följ den sedan till Hörby. Till Tollarp är den asfalterad, därefter är grus med riktig fin cykling hela vägen till Hörby. Sträckan Hörby - Eslöv är lite klurigare. Kör mot Osbyholm och hoppa på banvallen/cykelvägen utanför Hörby. Efter Osbyholm blir det väg till campingen vid Fogdarp och därefter banvall till Snogeröd. Efter Snogeröd så för man ta alternativa vägar - vi körde via Pugerup och sedan till Kungshult - innan man hoppar på en sista riktigt fin bit banvall från Kastberga (https://www.hitta.se/kartan?s=8d62a4a7) och in till flygplatsen.

Här är en film från vår tur. https://drive.google.com/file/d/0B9j0F7Bm4Cfpbkl0MENoYWtweEd6cXZfb2RYSUZMM0ttR1hv/view?usp=sharing

Sammantaget är det fantastiskt fin cykling. Underlaget är fint överlag och racer går fint. Själv kör jag 25 mm på lite bredare fälgar (sväller ut till 28 mm), och det klarar jag mig fint på. Kristianstad - Tollarp är asfalterad gammal banvall, och inte så spännande vad gäller underlaget. Den finaste biten är Tollarp-Hörby. Där är det långa raka sträcker på gammal banvall där man kan riktigt pumpa på med cykeln skönt skumpande under sig. Kan det tänkas att vissa partier samlat på sig lite vatten nu med regnet och hösten, men det är bara att prova. Då banvallen ju ligger lite högre så är det nettoavrinning från den.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer