Barncykel Geo osv för 150cm

jonte987

Aktiv medlem
Omtag. Alla 29'' i small är strukna. 27.5 XS är det som gäller i de flesta fall. Focus på standover

Krav
Sizing: 148-158+
Standover: Oklart men långt under 700. Max 640?

Reach: Oklart men beroende på STA. Tror: 410+- med 76 STA
STA: 74+ låg prio
HTA: 66-67
Vikt: < 12?

Pris:
Övrigt: Boost och tapered eller färdig på ok vikt.

Frågan är fortfarande om 385 räcker. Allebike säger 130-150 men sen saknar de en XS med 410mm.
Jag tror själv det är där sanning ligger. Det räcker till 150-155 men inte 160.

Väger man samman allting inkl pris så ser vitus bra ut. Mycket gult men det mesta är ljusgult.
Dyra skivor, växlar och bromsar och däck så ligger man nog under 12. Däck och skivor kan räcka.

1632901980213.png

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Lagt till AM100 och SAN Quentin.
SQ ligger väldigt bra i storlek men det blir väldigt mycket enduro, Frågan är hur mycket det gör på vikten om man bygger den lätt? Finns det mer XC/DC att titta på? Problemet är väl att det blir 29'' då.

1632644417705.png

jonte987

Aktiv medlem
Har hundrafemtiometrissan inga egna önskemål?
Jo, att inte slå i skrevet samt att inte byta ifrån sin älskade 24''. De två preferenserna hänger ihop + hon är lojal med hojen.

Jag vet inte hur nära 150 vi kommer på 24'' men ska den köras in i kaklet få vi ha en ny cykel på lut. Speciellt om det blir fortsatt brist.
Kan tänka mig är tåget går nästa höst senast. Samtidigt vet man aldrig hur de växer. Kan bli till våren också. Inte mycket stolpe kvar.

Ungdomscykel känns redan passerat då de ofta går upp till 150 eller på pappret 155 + hon vill inte.

Vad gäller behov/preferenser i övrigt är det oklart. Kan inte tänka mig är hon kommer att tävla och hoppa är inte aktuellt. Hon kör faktiskt på rätt bra ändå i Genarp så tycker hon förtjänar nåt lite mer förlåtande än 69-70° hta. Så någon form av modern XC/DC fast helst med 27.5.''

Hon borde kunna lära sig strunta i standover men jag vet inte om jag vill riskera hennes intresse med för stor cykel.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Låt inte allt nörderi smitta ner barnets glädje för cyklingen. Det är viktigt med bra cyklar till barnen, helt klart, men barn har aldrig tänkt en tanke om HA eller något i den stilen. Dessutom blir barn som cyklar mycket på olika cyklar (och inte nödvändigtvis alltid den mest optimala cykeln) också bra på att cykla, till skillnad från deras välcurlade föräldrar som måste ha optimerat varje aspekt av sin cykel för att ens hålla sig upprätt på stigen.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Låt inte allt nörderi smitta ner barnets glädje för cyklingen. Det är viktigt med bra cyklar till barnen, helt klart, men barn har aldrig tänkt en tanke om HA eller något i den stilen. Dessutom blir barn som cyklar mycket på olika cyklar (och inte nödvändigtvis alltid den mest optimala cykeln) också bra på att cykla, till skillnad från deras välcurlade föräldrar som måste ha optimerat varje aspekt av sin cykel för att ens hålla sig upprätt på stigen.
Nyfiken på den här tråden eftersom jag har närmast identiska behov framåt våren.
Men vad gäller att barn aldrig tänkt en tanke om ha: tokfel! Min snart 150 cm:are har järnkoll på allt på youtube. Hans tydliga krav: flackare ha, kortare styrstam, bredare styre, bättre bromsar och singelklinga fram. Inget av det kommer från mig.

jonte987

Aktiv medlem
Abosolut. Utmaningen är att någonstans på skalan så lämnar man nörderi och närmar sig bondfångeri. Jag undrar om inte tex laufy 27 för upp till 165 närmar sig falsk marknadsföring.

En helt vanlig XC skulle så klart duga bra det. Problemet är att det blir inte billigare och de flesta är högre.
Jag är för snål för att betala samma för 69HTA com för 67.

Det bästa hade varit om XC 260 hade varit lite större. Tror den är 13''. Borde vara 14'' för att ta över efter xc240.

Då återstår Youth 27.5''?
Vi kanske ska avhandla dem i mer detalj men jag tyckte de flesta hamnar på 140-150 ungefär och rätt korta på slutet. Det är klart det är den enklaste lösningen men 13000+ för ett år på en hoj med tveksam geo?

Det allra bästa vore om MB31 Small hade haft 5mm mindre drop, 160mm vev och 27.5'' hjul....

n3wton

Aktiv medlem
Nyfiken på den här tråden eftersom jag har närmast identiska behov framåt våren.
Men vad gäller att barn aldrig tänkt en tanke om ha: tokfel! Min snart 150 cm:are har järnkoll på allt på youtube. Hans tydliga krav: flackare ha, kortare styrstam, bredare styre, bättre bromsar och singelklinga fram. Inget av det kommer från mig.
Har han inte en specifik cykel i åtanke då? Eller har han gjort ett excel-ark och jämfört fem-sex olika ramar?

jonte987

Aktiv medlem
Nä, man kan ju låta barnet välja och sen säga hårda bananer när den blir för liten. Vi är inte riktigt där när det gäller life lessons än. Hon sköter skolan och jag sköter ekonomin.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Har han inte en specifik cykel i åtanke då? Eller har han gjort ett excel-ark och jämfört fem-sex olika ramar?
Haha nej inte excel, han håller det i huvudet :-). Och nej inte en speciell cykel. Men har man sett tillräckligt många cykelnördar och tester på youtube så har man lärt sig att man ”skall” ha flackare vinkel t ex. Mycket bra kunskap, en del mindre bra och ibland felaktigt. Sen är han ju sin pappas son, så när han sett detta villhöver han en massa, vissa saker som gör skillnad och andra som kanske inte märks. Men om man tror att barn inte studerar sådant har man nog inte träffat dagens tioåringar…
Själv skulle jag önska att han lade mer tid på att cykla (eller vad som helst som ger motion) och mindre tid på att kolla om cyklar på youtube.
Mina nörderier ligger långt efter Jontes, bra att någon annan gör excel-arken åt mig😆

jonte987

Aktiv medlem
Duger MB 31 eller det ska vara tyngre grejor? Har ni möjlighet att åka och testa en? Borde gå i Borås och även i Hestra.

Detta lär väl sluta i att vi får sätta detta på pause till vi har möjlighet att testa själva och så får vi hoppas att det finns något att köpa då.

Min tjej har inte den kollen men det kommer en till som troligen ska ha den också. Beroende på hur de växer så klart.

n3wton

Aktiv medlem
Nä, man kan ju låta barnet välja och sen säga hårda bananer när den blir för liten. Vi är inte riktigt där när det gäller life lessons än. Hon sköter skolan och jag sköter ekonomin.
Det var ju mest nivån och anspelningen på att om det inte blir optimalt så går det inte att cykla. 5 mm drop mer eller mindre är på riktigt inte en faktor att räkna med när det gäller barncyklar. Jag nördar själv ner mig i en massa saker, men just gällande barnen tror jag att det kan kosta glädjen om man går överstyr.

Har en del starka känslor kring detta efter att ha hängt med mina egna barn i pumptracken och på andra ställen hela barnens liv, och man blir, för att uttrycka det milt, ganska ledsen i själen ganska ofta.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Duger MB 31 eller det ska vara tyngre grejor? Har ni möjlighet att åka och testa en? Borde gå i Borås och även i Hestra.

Detta lär väl sluta i att vi får sätta detta på pause till vi har möjlighet att testa själva och så får vi hoppas att det finns något att köpa då.

Min tjej har inte den kollen men det kommer en till som troligen ska ha den också. Beroende på hur de växer så klart.
Skulle garanterat duga! Men hade inte tänkt lägga de summorna, runt 10 ksek känns bättre. Eller om man hittar begagnat. Borås kan vi absolut ta oss till när det är dags.

n3wton

Aktiv medlem
Haha nej inte excel, han håller det i huvudet :-). Och nej inte en speciell cykel. Men har man sett tillräckligt många cykelnördar och tester på youtube så har man lärt sig att man ”skall” ha flackare vinkel t ex. Mycket bra kunskap, en del mindre bra och ibland felaktigt. Sen är han ju sin pappas son, så när han sett detta villhöver han en massa, vissa saker som gör skillnad och andra som kanske inte märks. Men om man tror att barn inte studerar sådant har man nog inte träffat dagens tioåringar…
Själv skulle jag önska att han lade mer tid på att cykla (eller vad som helst som ger motion) och mindre tid på att kolla om cyklar på youtube.
Mina nörderier ligger långt efter Jontes, bra att någon annan gör excel-arken åt mig😆
Tar med mig "mindre youtube, mer motion" från ditt inlägg.😛

Skämt åsido så förstår jag vad du menar. Det är inte bara barnen som blir insnöade av att titta för mycket på youtube.

jonte987

Aktiv medlem
Det var ju mest nivån och anspelningen på att om det inte blir optimalt så går det inte att cykla. 5 mm drop mer eller mindre är på riktigt inte en faktor att räkna med när det gäller barncyklar. Jag nördar själv ner mig i en massa saker, men just gällande barnen tror jag att det kan kosta glädjen om man går överstyr.

Har en del starka känslor kring detta efter att ha hängt med mina egna barn i pumptracken och på andra ställen hela barnens liv, och man blir, för att uttrycka det milt, ganska ledsen i själen ganska ofta.
5mm drop är definitivt en faktor om man fundera på att sätta 27.5 hjul på en 29'' ram. 5mm på droppet och 5mm veven kan vara skillnaden mellan bra och ocyklingsbart.

Baserat på fysisk erfarenhet av 61.5 drop och 55.

Vill min flicka ha låg standover prioritera jag det över andra samhällsaspekter men jag tycker det är väldigt olyckligt att det ska till så mycket pengar.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Tar med mig "mindre youtube, mer motion" från ditt inlägg.😛

Skämt åsido så förstår jag vad du menar. Det är inte bara barnen som blir insnöade av att titta för mycket på youtube.
Nej detsamma gäller mig! Som numera stör mig på att jag inte har thru-Axle bak. Skulle jag känna skillnad i ett blindtest? Inte en chans 😆.
Men jag prioriterar alltid egen motion om möjligheten finns.
Men åter till cyklarna, ser fram emot alla bra tips på lämpliga cyklar till min 150 cm, helst inte alltför långt över 10 ksek. Kör en del i stökig terräng och ibland i parker. Frågan är om man skall köpa nu om man hittar eller om man vågar vänta.

jonte987

Aktiv medlem
Skulle garanterat duga! Men hade inte tänkt lägga de summorna, runt 10 ksek känns bättre. Eller om man hittar begagnat. Borås kan vi absolut ta oss till när det är dags.
Ja, 10k hade varit enklare att få till med bibehållet äktenskap.

Det lär tyvärr synas på vågen och min dotter väger fortfarande inte ens 35. Jag vet inte hur stor betydelse det har i verkligheten.

Marin har även bobcat och wildcat med 135mm QR som så klart duger utmärkt men man vill kanske inte lägga pengar på att lätta en sådan cykel och de är tunga.
För cyklingen spelar QR ingen roll överhuvudtaget men det går inte att fuska och sätta på andra hjul som man råkar ha.

Ja, jag är också orolig för brist. Annars hade jag väntat

Freddie L

Aktiv medlem
Jag byggde från en Brand X 01 alu-ram. Kommer inte ihåg geo exakt, men den var riktigt bra då för några år sedan. Nackdelar var 135 Qr (men jag hade passande hjul) och att det inte var förberett för intern dropper (jag borrade).

Min är nog överflödig till våren förresten…

jonte987

Aktiv medlem
135 hade jag lätt kunnat leva med. Det handlar inte om det alls. För 4000 och 10 kg så duger 69 grader bra. Ska jag betala 13000 får de anstränga sig lite mer.

Fattiglapp

Aktiv medlem
AM 100 känns prisvärd för mig som inte är så insatt i alla detaljer i geometrin. På med en dropper och ut och cykla. Men den anges från 155 cm. Bra, för då finns det växutrymme, men kommer det funka för en kille på 150 cm, eller kommer han känna att den är svårkontrollerad och tröttna? Någon cm kan man väl tjäna på en kortare stam, men mycket mer kan man väl inte göra.
Sen är den ju inte beställningsbar…

Freddie L

Aktiv medlem
Så svårt att säga generellt. En del barn hanterar större cyklar bättre än andra. Min pojk växte i sin 24/26 helt utan problem, men blev helt handikappad på sin 27,5:a som var något stor.

jonte987

Aktiv medlem
AM 100 känns prisvärd för mig som inte är så insatt i alla detaljer i geometrin. På med en dropper och ut och cykla. Men den anges från 155 cm. Bra, för då finns det växutrymme, men kommer det funka för en kille på 150 cm, eller kommer han känna att den är svårkontrollerad och tröttna? Någon cm kan man väl tjäna på en kortare stam, men mycket mer kan man väl inte göra.
Ja svårt att säga. Tittar man bara på siffrorna så börjar överöret lågt men blir brant eftersom stack är hög (29 gaffel). Ungefär som mb31 kanske men med 27.5 kommer allt närmare marken.

Fan, kanske ändå är bra med barncykel upp till 155.

Berk

Aktiv medlem
Vpace är helt klart för daterad för priset.

Förstar inte alls vad du menar, eller har du skrivit fel?

Laufey 27 ser bra ut i övrigt men ska man gå på 389 i reach...tillsammans med 75 STA och rek upp till 165cm. Verkar inte riktiget genomtänkt eller?

Det är då 405 reach med sag, som är ok.

Ska man acceptera 170mm för ett barn på 150?

Det är inte ideal, men det kommer att funka.

jonte987

Aktiv medlem
Förstar inte alls vad du menar, eller har du skrivit fel?

Det är då 405 reach med sag, som är ok.

Det är inte ideal, men det kommer att funka.

Jag tycker vpace är mycket pengar för 69 grader och 142mm hjul. Å andra sidan får man ett färdigt paket på 9.9 kg så hjulen spelar ingen roll...

405mm reach dynamic är ändå ganska lite. Vmax är väl också utan SAG.. TT är 61mm kortare än Max29. Det känns inte helt ok. Det kan säkert fungera bra till 150-155 cm men 165 tror jag inte på.

Men, kan man får en Youth 27.5 för max 10 000 med rimlig vikt och den håller till 155 så vore det kanske bra ändå.

jonte987

Aktiv medlem

Om man accepterar 135 QR så kan man komma undan med 13.5 Kg för 10 000 på Marin Wildcat & Bobcat Tycker geo ser väldigt fint ut. Lite mer allround än San Q och väldigt låg i XS
1632667945675.png

jonte987

Aktiv medlem
Den här ser ju bra ut: https://www.islabikes.co.uk/products/creig-27
Ska komma in i slutet av oktober står det. Kanske lite dyr med frakt men brukar vara bra andrahandsvärde på Isla iaf.

Ser extremt fin ut visuelt. Hittar ingen geo men borde inte kunna vara kort med tanke på hur ramen ser ut relativt 27.5'' hjul. Riktigt snygg cykel.

Ja, frågan är vad den kostar när den är hemma. Pundet är lågt men sen ska det tull på.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Ser extremt fin ut visuelt. Hittar ingen geo men borde inte kunna vara kort med tanke på hur ramen ser ut relativt 27.5'' hjul. Riktigt snygg cykel.

Ja, frågan är vad den kostar när den är hemma. Pundet är lågt men sen ska det tull på.
Och moms? Har någon koll på vad den skulle kosta när den är hemma? Kanske blir att åka och hämta den själv…

jonte987

Aktiv medlem
Den ser int

bobcat ser fin ut! Bortsett från att man måste hitta den förstås
Finns en trail 3 i S på 26bikes. Train 5 "ask for avilabillity)
Av nån anledning så har de inte XS i system alls så man får fråga dem.

Wildcat skulle funka men jag undrar om namnet är sexistiskt. (Dam modell)

EDIT. Annars är det bikester man ska prata med om Marin. Speciellt om man bor i Stockholm

Och moms? Har någon koll på vad den skulle kosta när den är hemma? Kanske blir att åka och hämta den själv…

UK VAT ska ju bort så 20% bort och 25% på så tullen är kanske ett störa problem beroende på var den är svetsad.
Ja, undrar om man inte bara kan lägga den på bandet på tjänsteresa...... (Ja, jag vet att man inte får det)

Fattiglapp

Aktiv medlem

UK VAT ska ju bort så 20% bort och 25% på så tullen är kanske ett störa problem beroende på var den är svetsad.
Ja, undrar om man inte bara kan lägga den på bandet på tjänsteresa...... (Ja, jag vet att man inte får det)
Lite så jag tänkte ja. Man

EDIT. Annars är det bikester man ska prata med om Marin. Speciellt om man bor i Stockholm

Vad man kan och vad man får är inte alltid samma sak. Sedan är det väl upp tillvar och en att hantera samvetet, moralen och bedöma riskerna.

Freddie L

Aktiv medlem
Om man accepterar 135 QR så kan man komma undan med 13.5 Kg för 10 000 på Marin Wildcat & Bobcat Tycker geo ser väldigt fint ut. Lite mer allround än San Q och väldigt låg i XS
Visa bilaga 514967
Sitter och kikar på tabellen och tycker att det kan vara värt att upprepa mitt råd om BrandX HT 01. Det beror förstås på vad som prioriteras och var centimetrarna sitter på tilltänkta cyklisten, min dotter sitter bra på den, hon trivs lite mer upprätt. Men eftersom det verkar som budgeten inte ska få vara obegränsad den här gången, tror den är billig ny och ännu billigare begagnad…
HTA 68, STA 74, reach 398, stack 598, osv i small. Tror min väger ca 10,5 med dropper och budgeten höll sig en bit under 7k (eftersom jag redan hade gaffel och hjul).

Men jag sålde precis en Beinn 26s med stor sorg, världens bästa cykel. Så kör på Isla ändå. Du har råd.

jonte987

Aktiv medlem
Sitter och kikar på tabellen och tycker att det kan vara värt att upprepa mitt råd om BrandX HT 01. Det beror förstås på vad som prioriteras och var centimetrarna sitter på tilltänkta cyklisten, min dotter sitter bra på den, hon trivs lite mer upprätt. Men eftersom det verkar som budgeten inte ska få vara obegränsad den här gången, tror den är billig ny och ännu billigare begagnad…
HTA 68, STA 74, reach 398, stack 598, osv i small. Tror min väger ca 10,5 med dropper och budgeten höll sig en bit under 7k (eftersom jag redan hade gaffel och hjul).

Men jag sålde precis en Beinn 26s med stor sorg, världens bästa cykel. Så kör på Isla ändå. Du har råd.
Råd och råd, frågan är om min fru går med på det och om jag ska ha råd att pensionera mig innan 70. Jag tycker det är en sak med en vuxencykel för 150-165cm och en annan sak med en barncykel.
Jag tror helt klart Mb31 är bästa affären men egentligen tror jag inte på att hon kan gå från 24 till den. Det är önsketänkande.

Ja, BrandX har bättre geo än jag gissat. 68 grader ska väl gå att cykla lite lätt på. Jag ser att du inte bor här ner. Vi får se om det blir tillfälle att titta på den i så fall.

Jag har mailat islabike men om man nu inte har möjlighet att smuggla hem den så tvivlar jag.
13 993,43 kostar den i UK idag. Det är nog min absoluta smärtgräns och långt över min frus.

jonte987

Aktiv medlem
Hur snygg den är så är den inte (mycket) bättre än MB31 junior. De har ordnat låg stack snyggt med väldigt kort HT annars samma.
imageonline-co-overlayed-image (9).png

jonte987

Aktiv medlem
Tror att det inte skulle vara en problem. Men du skrev innan att reachen är för kort. Eller har jag förstått något fel?
Mb31 29 small har bra reach för 150-160cm tror jag men är nog för hög för 145-150cm och kanske för mina barn innan 155. Jag vet inte. Det är detta jag försöker räkna ut.

Mb31 junior/27 är väl lagom upp till 150cm tror jag som Allebike självsäger.
Men visst, köper vi en junior nu kan hon säkert ha den till 155 och sen smidigt byta till en small.

Mitt problem är alltså att hon inte vill byta nu och när hon är 148cm det blir kris tycker jag det är försent att köpa en juniorcykel...
Men visst, det enklaste och bäst är att köpa en junior direkt. Förutom att den inte går att köpa. Vi får väl se hur lång hon är när den kommer i lager.

Berk

Aktiv medlem
Mb31 29 small har bra reach för 150-160cm tror jag men är nog för hög för 145-150cm och kanske för mina barn innan 155. Jag vet inte. Det är detta jag försöker räkna ut.

Men visst, köper vi en junior nu kan hon säkert ha den till 155 och sen smidigt byta till en small.

Mitt problem är alltså att hon inte vill byta nu och när hon är 148cm det blir kris tycker jag det är försent att köpa en juniorcykel...
Men visst, det enklaste och bäst är att köpa en junior direkt. Förutom att den inte går att köpa. Vi får väl se hur lång hon är när den kommer i lager.

Trodde att du menade junior.

Small har lite mer än 450 mm reach med sag. Det är mer än min första riktiga stigcykel och lagom till 170 cm skulle jag säga.

jonte987

Aktiv medlem
Trodde att du menade junior.

Small har lite mer än 450 mm reach med sag. Det är mer än min första riktiga stigcykel och lagom till 170 cm skulle jag säga.

Med 76,5 STA kan man inte bara titta på reach. TTe är väldigt mycket kortare på en MB31 29 Small än på en vmax29. Lång reach är inget problem. Generellt är TTe väldigt kort på MB31. Reach har ökat mycket mindre än STA.

Men allt bygger på att VPACE är korrekt...och helt fel tycker jag inte att det är. Tittar man på Marin i storlek S ser det jättebra ut.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem

Jag tog med mig grabben (då 146-147 cm) till Alingsås med siktet inställt på en MB31 29" i small utifrån deras storleksrekommendationer. Efter diverse provcykling åkte vi hem med en 27,5" junior. Nu har jag inte koll på om 29" har samma 60 mm styrstam som 27,5" men både reach och standover var på tok för stort för min grabb.
Jag har satt på 35 mm styrstam på cykeln och räknar med att den kommer fungera nästa år också. Han gick från en 24" Nucleus som han växte ut rätt så väl redan vid 142-144 cm.
170 mm vevar har inte sett onaturligt ut på något vis. Hans syster fick en Nucleus 27,5 i small när hon var kanske 142-145 cm som har 175 mm vevar och det var åt fanders förstås (Det var rätt färg på cykeln så hon var/är nöjd ändå).
Sen att båda tappat intresset för att cykla i skogen är en annan femma. En vill ju ge dem bra förutsättningar, men den "optimala" cykeln kan ha begränsad betydelse i slutändan.

jonte987

Aktiv medlem
Jag tog med mig grabben (då 146-147 cm) till Alingsås med siktet inställt på en MB31 29" i small utifrån deras storleksrekommendationer. Efter diverse provcykling åkte vi hem med en 27,5" junior. Nu har jag inte koll på om 29" har samma 60 mm styrstam som 27,5" men både reach och standover var på tok för stort för min grabb.
Jag har satt på 35 mm styrstam på cykeln och räknar med att den kommer fungera nästa år också. Han gick från en 24" Nucleus som han växte ut rätt så väl redan vid 142-144 cm.
170 mm vevar har inte sett onaturligt ut på något vis. Hans syster fick en Nucleus 27,5 i small när hon var kanske 142-145 cm som har 175 mm vevar och det var åt fanders förstås (Det var rätt färg på cykeln så hon var/är nöjd ändå).
Sen att båda tappat intresset för att cykla i skogen är en annan femma. En vill ju ge dem bra förutsättningar, men den "optimala" cykeln kan ha begränsad betydelse i slutändan.
Toppen!
Hur är lång är han nu då om du räknar med att det funkar nästa år också?
Tror du jag gissade rätt på att small funkar bäst från 155?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer