Barncykel , önskar bli upplyst

nikasp

Aktiv medlem
Jag bombar in och undrar om Scott Scale Rigid 20 för vår precis 6-åriga tjej. Fick svår ångest och känner att hennes Isla Cnoc 16 ser lite liten ut och att lillbrorsan som är 4,5 år kan få ta över den.
Tror hon var 113 cm för ett par månader sedan och hon hanterar Islan bra och står ganska mycket upp och cyklar. Drömmer om skogen och om vi ev kan få upp brorsan på en likadan nästa sommar vore lyckan gjord.

Åsikter? https://www.scott-sports.com/be/en/product/scott-scale-20-rigid-bike

Vitus känns för dyr och kanske finns om 2-4 veckor plus vänta på frakt. Isla går väl knappt att få tag på och jag vill dessutom ha en MTB snarare än en renodlad ”gathoj”. Jag vill gärna köpa en på studs och ser att t.ex. Cykelkraft ska få in Scotten den 23/4.

Lzb

Medlem
Jag bombar in och undrar om Scott Scale Rigid 20 för vår precis 6-åriga tjej. Fick svår ångest och känner att hennes Isla Cnoc 16 ser lite liten ut och att lillbrorsan som är 4,5 år kan få ta över den.
Tror hon var 113 cm för ett par månader sedan och hon hanterar Islan bra och står ganska mycket upp och cyklar. Drömmer om skogen och om vi ev kan få upp brorsan på en likadan nästa sommar vore lyckan gjord.

Åsikter? https://www.scott-sports.com/be/en/product/scott-scale-20-rigid-bike

Vitus känns för dyr och kanske finns om 2-4 veckor plus vänta på frakt. Isla går väl knappt att få tag på och jag vill dessutom ha en MTB snarare än en renodlad ”gathoj”. Jag vill gärna köpa en på studs och ser att t.ex. Cykelkraft ska få in Scotten den 23/4.
Ja, den där är toppen. Har haft en likadan, fast äldre med fälgbroms, till mina barn och den har funkat fint även till skogsturer.

jonte987

Aktiv medlem
Det är väl samma pris som en vitus ungefär men den kanske ska jämföras med en blast 20?
Då är den 600g tyngre och har twist shifter.
36T fram kanske är lite tungt?

imageonline-co-overlayed-image (7).png

nikasp

Aktiv medlem
Ja, den där är toppen. Har haft en likadan, fast äldre med fälgbroms, till mina barn och den har funkat fint även till skogsturer.
Jag tror jag hugger en sån direkt innan allt tar slut. Lillebror vill inte släppa sin Frog men jag får jobba på att få över honom på Islan 😀

nikasp

Aktiv medlem
Mekanisk skivbroms är det också
Hoppas den är lika bra som Isla och Frog som funkar väldigt bra - men jag har mina dubier. Stressköpte en från Cykelkraft nu då Cykloteket inte kunde ta hem såna samt en Vällingby/Sthlm-butik hade hemma och oklart ang. beställa hem. Hög puls då jag är/var orolig för att hojarna ska ta slut.
Edit: Stort plus med skivor men mekanisk fälgbroms har funkat svinbra både på Islan och Frog:en. 6-åriga tjejen är lite daredevil så lär bli nån OTB.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Verkar finnas trek wahoo i lager också med fälgbroms.
Jag har ännu större ångest eftersom det är länge till han fyller år men ingen vet om läget är bättre eller sämre

nikasp

Aktiv medlem
Hoppas den är lika bra som Isla och Frog som funkar väldigt bra - men jag har mina dubier. Stressköpte en från Cykelkraft nu då Cykloteket inte kunde ta hem såna samt en Vällingby/Sthlm-butik hade hemma och oklart ang. beställa hem. Hög puls då jag är/var orolig för att hojarna ska ta slut.
Edit: Stort plus med skivor men mekanisk fälgbroms har funkat svinbra både på Islan och Frog:en. 6-åriga tjejen är lite daredevil så lär bli nån OTB.
Edit2: Stackars lillbrorsan som är den enda utan växlar just nu.

sandos

Medlem
XC 240 på XXL verkar inte ha nämnts speciellt mycket här. Dessa finns iaf att beställa nu, jag fick hem en häromdagen och dottern på 9 är väldigt nöjd och ville inte sluta cykla. Blev tom en skogstur för första gången och hon ville bara cykla mer... 😁

7-åriga lillasyster hävdar att den passar henne också... 9-åringen är typ 125 cm.

Berk

Aktiv medlem
XC 240 på XXL verkar inte ha nämnts speciellt mycket här. Dessa finns iaf att beställa nu, jag fick hem en häromdagen och dottern på 9 är väldigt nöjd och ville inte sluta cykla. Blev tom en skogstur för första gången och hon ville bara cykla mer... 😁

7-åriga lillasyster hävdar att den passar henne också... 9-åringen är typ 125 cm.

Vad??

XC240 är oftast nämnde barncykeln på happy!

jonte987

Aktiv medlem
Det finns nog 7åringar som kan cykla på en XC240. Min 6 åring är kort men når ned att cykla zwift på den men har inte tekniken att ensa försöka cykla på den ute.
115-120 är det nog bra om de är.
EDIT. För att försöka om de är duktiga -inte att jag rekommenderar det som lämplig st

Senast ändrad:

nikasp

Aktiv medlem
Sådärja. Fastnade med jobb så vi hann bara fixa styret och reglage. Bakstänkan plockar jag av for now så hon kommer ner lite till. Verkar bra!

Bilagor

• 247AAF01-E4DE-450E-B0DD-31B82F4C6BD6.jpeg
    247AAF01-E4DE-450E-B0DD-31B82F4C6BD6.jpeg
    700.2 KB · Besök: 11
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer