Barncykel?

MickeS

Ny medlem
Barncykel?
Hjääälp!!
Letar MTB till äldsta dottern som fyller 7. Hon är 123 cm lång med 60 cm innerben, så 24" borde funka. Hon har cyklat hela sommaren med mig då jag sprungit eller cyklat efter grusvägar och enklare skogsstigar så hon har nu beställt en mer lättrampad och lättare hoj än den gjutjärns16tummare hon har :)

Men vad skall man köpa? Lutar åt framdämpat för rötternas skull, så Islabikes Beinn 24 går nog bort.

Scott Scale JR 24 ser intressant ut men kanske Contessa JR passar henne bättre - fast hon gillar inte rosa...

Felt Q 24 ser ut att ha så flack vinkel på sadelröret.

Just nu lutar det åt Ghost Missy 24, gillar geon bla.

4000 är övre smärtgräns.

Lumber

Medlem
Barncykel?
MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Men vad skall man köpa?

Låt tjejen välja, det viktigaste är att hon gillar sina nya cykel.
Jag försökte köpa en Islabikes till Filip, men han vägrade eftersom dom hade för tråkig dekaler :-)
Om jag vore 7 hade jag valt Scotten.

/Magnus

ginnfilt

Aktiv medlem
Barncykel?
Oj, 24 tum, det låter stort!

Jag köpte precis en 20-tummare åt min tjej, som fyller åtta i december. Jag har inte måtten på henne men 20 tum var helt klart tillräckligt.

Efter att ha spanat runt en del snubblade jag över Ferrari CX30 på Bikebuster rea. Blev 3,5K med frakt och kortavgift.

Hetaste alternativet var en Kona Makena för 2K men Ferrarin stoltserar ju med skivbromsar och "rätt" styrstam (Makenan hade enligt bild en old-school-historia).

Sadeln sitter nu i botten för att hon ska kunna nå ner tryggt med fötterna i marken...
ferrari.jpg ht=460

mamme1

Aktiv medlem
Barncykel?
Det är väl fjärdebrunn som brukar säga att man bör låta ungarna få möjlighet att växa ur cykeln, i stället för i densamma..
Hör med honom kanske, det finns nog en del att leta upp med lite trådarkeologi också, sök på typ "barncykeltest"

Att köra runt med hjul högre än standoverhöjden... det skulle i mitt fall motsvara ca 32"-hjul.
Så ginnfilt är nog helt rätt ute.

Lycka till med köpet,!

MickeS

Ny medlem
Barncykel?
Lumber skrev:
> Låt tjejen välja...
Svårt när hon bara säger "den var fin, den vill jag ha" om allt jag visar;)

Ni som köpt 24", hur stora är barnen, längd/innerben?

Det här är ju svårare än att köpa cykel själv...skall kika på de föreslagna hojarna.

schture

Ny medlem
Barncykel?
Vi köpte den här 20" cykeln åt våran snart 4-åriga son. Kostade 2.950 SEK och vi fick med skärmar och hajtuta (mycket viktig detalj) på köpet. Visst är den lite stor, han måste "växa" i den, men han är realtivt lång för sin ålder och den fungerar bra för honom. Den här veckan har han cyklat till dagis 2ggr, ca 3.5km, på grusvägar och leriga stigar (populärt). Det största problemet vi har är att han inte vill bromsa, han leker ånglok och "tappar för mycket ånga" om han bromsar, alltså får pappa/mammma hejda farten när det går nerför :-)

Cykeltröjan fick han också efter lite bråk, han såg två andra något äldre killar på affären med tröjor, och vi gav med oss...

joel_cykel.png ht=390

IMG_0010_Joel_3.JPG ht=544

Lumber

Medlem
Barncykel?
MickeS skrev:
> Lumber skrev:
> > Låt tjejen välja...
> Svårt när hon bara säger "den var fin, den vill jag ha"

Köp en av varje :-)

/Magnus

MickeS

Ny medlem
Barncykel?
Lumber skrev:
> Köp en av varje :-)

Ja precis, kan pappa ha ett halvdussin cyklar så... :)

Problemet är att hon är precis i skarven mellan 20-24".
Som Jimmy på Evaldsmtb svarar när jag frågar om mått på Scalen;
'Storlek 24" blir lite lite för stor. Men jag tror absolut att det är den storleken du bör välja.
20" kommer vara för liten inom bara ett halvår gissar jag på.'

Scale 24 har fö en S-O-H på ca 60cm, Ghosten ligger på 58cm.

MarcusS

Aktiv medlem
Barncykel?
Scott Scale 24 är defenitivt för stor om man är 123 cm. Vår största kille fick en förra året och har klagade på sittställningen när vi cyklade lite längre. Han var då ca 130. Iår har han blivit ca 140 och nu funkar den bättre. Vår 7 åring - 128 cm - kör på 20 tum och den passar utmärkt för honom.

MickeS

Ny medlem
Barncykel?
hmm, 24" blir för stort kom vi fram till idag. På 13" ramar så sitter hon bra och når ned till marken men överröret blir lite för långt (de kortaste hon testade låg på 48cm) och så hamnar styret alldeles för högt...hon sitter mycketmycket bättre på 20", så tack för inputen allihop.

Då är det bara att börja om med att undersöka 20"-marknaden...

MickeS

Ny medlem
Barncykel?
E-beth skrev:
> Varför inte köpa en bmx? Funkar ju hela livet.
> 20" hjul kan aldrig bli för litet!!! :)

Hon vill ha växlar, helst vrid. SS är så passé tycker hon.

rback

Ny medlem
Barncykel?
Vår kille hade vrid-växlar (sram x3) på en tidigare cykel. Han hade svårt att orka växla i en riktning - kommer inte ihåg vilken men det var oerhört frustrerande för honom.

Stumpy

Aktiv medlem
Barncykel?
Vår dotter (6 år, 125 cm) har precis gått upp från 16" till 20". Hon skulle inte kunna ha större.
Vår son (8 år, 137 cm) har vuxit ur sin 20" och jag kollar efter 24"-are. Är ganska sugen på Scott Scale Jr 24, men är lite osäker på om man vågar lämna den på skolan hela dagarna. Har även kollat på Focus Raven och Kona Hula. Helst skulla jag vilja hitta en fin begnagad, men det är mest skitcyklar i den storleken. En Specialized Hotrock 20" kommer att bli till salu när jag hittat en 24"-are åt honom.

MickeS

Ny medlem
Barncykel?
Har suttit i hårda förhandlingar ikväll, Spec Hotrock 20, Scott Scale Jr 20, Scott Contessa Jr 20, Felt Q 20, Kona Makena har alla studerats och förkastats av cyklisten ifråga.
Kvar längst i utslagsrundan blev Cube Team 200 för 249 euro så det blir nog en sån att beställa.

Gurra D

Ny medlem
Barncykel?
hm, jag är itne sju år och väger inte 20 kilo så min åsikt är inte den mest proffessionella men jag tycker det verkar löjligt med stötdämpare och många växlar då de små antagligen itne klarar av så mycket terräng ändå pågrund av deras "skill level" och styrka.

dock skall de väl få ha fina leksaker om pappa har råd men jag tycker det verkar överflödigt, jag som väger 75 kilo märker av stötdämparen rätt bra på min barncykel jag haft sen jag var 12 om jag skruvar ner den till lägsta. men jag lovar att jag inte gjorde det när jag fick den. dels för att jag inte hoppade något och för att jag var för lätt.

MickeS

Ny medlem
Barncykel?
Gurra D skrev:
> hm, jag är itne sju år och väger inte 20 kilo så min åsikt är inte den mest proffessionella
> men jag tycker det verkar löjligt med stötdämpare och många växlar då de små
> antagligen itne klarar av så mycket terräng ändå pågrund av deras "skill level" och styrka.
> dock skall de väl få ha fina leksaker om pappa har råd men jag tycker det verkar överflödigt,

He he, alla åsikter begrundas och point taken:)
Cuben saknar framdämpning, har bara 7 växlar och är inte allt för hård på pappas tunna plånka så då kanske vi är överens;)
Framdämpare, även enklare såna, tar dock hand om lite av rötterna så jag är kluven i den frågan, vet att jag själv kör "bättre" med framdämpare.

Stumpy

Aktiv medlem
Barncykel?
Cuben verkar vara i mångt och mycket samma typ av cykel som sonens Specialized Hotrock.

hotrk20b2_l.jpg ht=544

Den har funkat kanon under två års tid, men nu vill han ha framdämpare och framväxlar.

HP

Medlem
Barncykel?
Min dotter är 131 cm och har en Univega 20 tum.

Jag tror inte man behöver ha framdämpare. Barnen är väl i regel för lätta för att den ska tryckas ihop, tror jag.

schture

Ny medlem
Barncykel?
Jag har faktiskt fått intrycket av att dämparen faktiskt tar upp en del stötar från rötter, större gropar, trottoarkanter m.m, vilket gör cykeln lite mer "förlåtande" då en stöt inte direkt går upp i styret. Självklart har ju hårdheten på dämparen betydelse.

Visst kan jag hålla med om att mycket växlar kan krångla till det lite grann men det som gjorde att vi köpte en sån cykel var faktiskt priset, vanliga standardcyklar av god kvalitet kostar ungefär lika mycket. Och om han nu fortsättningsvis kommer att tycka det är lika kul behöver man inte köpa nytt.

JPL

Aktiv medlem
Barncykel?
ginnfilt skrev:
> Efter att ha spanat runt en del snubblade jag
> över Ferrari CX30 på Bikebuster rea. Blev 3,5K
> med frakt och kortavgift.
>
> Hetaste alternativet var en Kona Makena för 2K
> men Ferrarin stoltserar ju med skivbromsar och
> "rätt" styrstam (Makenan hade enligt bild en
> old-school-historia).

Nu är undertkecnad ute i detta ärende också....och visst det är ju tilldragande med skivbromsarna, men vad är det för något? Går det att få tag på belägg tex utan att spendera en vecka framför datorn i jakt över hela klotet?

/JPL

Ted_B

Aktiv medlem
Barncykel?
Jag vill också köpa cykel till grabben, men han har ju precis fyllt ett år, bara, så det dröjer ju ett tag till :-(

MickeS

Ny medlem
Barncykel?
Fjärdebrunn skrev:
> Vet inte om du redan har slagit till men Merida Dakar 200 är ett bättre köp än Cuben om den
> ska användas i skogen.

och det säger du nu först - Cuben är på väg fast jag tror DHL använder cykelbud med tanke på hur lång tid det verkar ta.
Varför är Meridan bättre i skogen?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Barncykel?
Grina inte, marginella skillnader. De finns beskrivna i barncykeltestet

Meridan har en fungerande dämpgaffel, flackare styrvnkel och ett lågt BB. Den är ganska lugn och trygg när den kryssar över rötterna. Cuben är mer en buscykel. Rapp och kvick med brutal gaffelvinkel. Stenhård på alla sätt men går fort om man kämpar lite på den. Hon kommer få skitkul på Cuben.

Sorry, har inte sett tråden :/

Hot Chili

Ny medlem
Barncykel?
Fjärdebrunn skrev:
> Grina inte, marginella skillnader. De finns
> beskrivna i barncykeltestet

Var hittar man barncykeltestet?

Funderar just nu om min 9 åriga dotter skall gå från 20" till 24" eller direkt till en 26" med riktig små ram, närmare bestämd en Ghost Miss 3300 med 13,5" ram.
miss3300.jpg ht=282

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Barncykel?
Barncykeltestet ligger i arkivet <http://happymtb.org/2008/02/01/barncykeltest-%e2%80%93-en-studie-i-buscykling/>

För en 9-åring skulle jag satsa på 24". Min äldsta kille fyller 8 om en månad och han är knappt 130cm. Han kommer att utrustas med en 24" nästa år för skogsturer mm. Det kommer dock finnas kvar 20-tummare för ren buscykling en tid.

Även 6-åringen som är ca 125cm behöver en 24a nästa år. Det är dock främst för att det inte finns bra fulldämpade FR-cyklar med 20". Det blir att såga sadelstolpe och skaffa låg sadel för att han ska nå ner ordentligt. Den ungen vill ju börja träna DH på allvar nu.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Barncykel?
Skotten funkar säkert. Det finns några roliga knäppgökar som har byggt om den till dehå-rigg med flytande bromsok och skivbroms bak, luftdämp och maxat slag bak, nerkapad SC Shiver med kronor från en Jr T fram.

I orginal har den ju inte ens skivbroms. Gaffeln hoppar skitungarna sönder på en kvart.

Jag satsar nog på en Gromhit till Gurkan nästa år

Norco och Kona är de andra två med FR-riggar m 24"-hjul för valpar. Gromhiten har dock bästa specen tycker jag. Gissar på att han ska kunna ha den som landningsställ i åtminstonne tre-fyra år.

MickeS

Ny medlem
Barncykel?
Resultatet av tråden;

Cube-team-200-003.jpg ht=544

Cube-team-200-002.jpg ht=725

Vilken tur att vi lyssnade på expertisen vad gäller storleken på cykeln, passar jättebra ju.
Det är roligt att cykla med riktiga grejer:)

edit: Landade på 2400 + 300 i frakt, hemkört till dörren från http://www.raddiscount.de

Senast redigerad av en moderator:

andematt

Ny medlem
Barncykel?
Ser verkligen ut som ett klockrent köp. Grattis!

Men är hon verkligen bara (ursäkta) 1.23? Lika som min 4-åring. Han ser jämförelsevis mindre ut bredvid en 20" cykel än vad din dotter gör, därav frågan.

Atlas

Aktiv medlem
Barncykel?
Ser fantastiskt bra ut! perfekt storlek. Kan tänka att hon sett pappas sadelstolpshöjd och inte räds att höjja sadeln när hon växer.

ag

Ny medlem
Barncykel?
Är det verkligen till någon nytta med en dämpad gaffel till barnen. De väger väl som mest 30kg under den tiden de har denna hojen och kan en dämpargaffel verkligen komma till sin rätt då?

MickeS

Ny medlem
Barncykel?
Atlas skrev:
> Ser fantastiskt bra ut! perfekt storlek. Kan tänka att hon sett pappas sadelstolpshöjd och
> inte räds att höjja sadeln när hon växer.

Det är tur att det finns 410mm sadelstolpar - på med en sån och så en 140mm styrstam så kan hon ha cykeln tills hon fyller 16 ;)

Lumber

Medlem
Barncykel?
MickeS skrev:
> Resultatet av tråden;

Kanon Micke!! Hon såg härligt nöjd ut :-)

Hinner du med henne?

/Magnus

MickeS

Ny medlem
Barncykel?
Inga problem än så länge, hon har upptäckt hur lätt det går att cykla på lågväxeln så hittills är det mest knappt styrfart:)

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Barncykel?
Jag är också på barncykeljakt, men varför är de så oerhört tunga? Det borde ju gå att speca med maxvikt på 25 kilo på cyklisten och sänka vikten till max 5kg. Tänk er själva att ha en cykeln som väger 50% av den egna vikten? Själv tycker jag att det känns tungt redan vid en bit över 10% av egna vikten. Även 5kg måste ju kännas som att släpa runt på en DH-släde för en 5-åring.

Calle

schture

Ny medlem
Barncykel?
Fin cykel och hon ser verkligen nöjd ut.

update: Min lille son började bromsa för en 2 veckor sen. Nu "pendlar" vi till dagis, ca 6.5km t.o.r, och jag kan cykla själv (skönt att slippa springa).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer