Barncyklar samlingstråd

gavin_gadget

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har tejpat fälgarna på den xc240 vinterprojektet och håller på att försöka få RR 2.1 att ploppa på plats med kompressor men det vill sig inte. Varken fönsterputs eller uppspänning av däcken mha slang gör från eller till. Det bara pyser längs med Gissar att däcksidorna är lite för klena, och/eller att fälgen är lite för djup. I lätt desperation och äkta fulhacksanda så funderar jag på att bygga upp fälgarna i botten med remsor av liggunderlag för att se om det får däcket att spännas på plats...
Googla ghetto tubeless så lägger de en slang i fälgen, skär upp, fläker över kanterna och sätter sedan på ett däck. Inget jag privat själv. Känns som att man tappar poängen lite... Kanske bättre rull. Mindre punkarisk känns tvek.

Kanske någon som provat?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har tejpat fälgarna på den xc240 vinterprojektet och håller på att försöka få RR 2.1 att ploppa på plats med kompressor men det vill sig inte. Varken fönsterputs eller uppspänning av däcken mha slang gör från eller till. Det bara pyser längs med Gissar att däcksidorna är lite för klena, och/eller att fälgen är lite för djup. I lätt desperation och äkta fulhacksanda så funderar jag på att bygga upp fälgarna i botten med remsor av liggunderlag för att se om det får däcket att spännas på plats...
Ok, undrar om du inte hade haft lättare med RR 2.35. De ligger rätt bra ann på sidorna. Svårt att säga otejpat och med fotpump iofs. (Poppar mina nukeproof med fotpump)

joa

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Letar däck till grabbens 24" dirt. Ett allrounddäck som funkar för såväl pumptrack (asfalt) som packad grus och vardagscykling.
Schwalbe Table Top (de helsvarta) eller Kenda small Block 8 sport är de jag tänkt mig eget lite efterforskningar. Problemet är att jag hittar dem ingenstans. Är dock inte så bevandrad kring vilka siter som är lämpliga att leta på. Google funkar ju tyvärr inte alltid så bra som man skulle önska.
Nån som vet var dessa finns att köpa?

Andra tips på däck?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Letar däck till grabbens 24" dirt. Ett allrounddäck som funkar för såväl pumptrack (asfalt) som packad grus och vardagscykling.
Schwalbe Table Top (de helsvarta) eller Kenda small Block 8 sport är de jag tänkt mig eget lite efterforskningar. Problemet är att jag hittar dem ingenstans. Är dock inte så bevandrad kring vilka siter som är lämpliga att leta på. Google funkar ju tyvärr inte alltid så bra som man skulle önska.

Andra tips på däck?
Jag har lite dålig koll men detta eller holyroller kanske funkar?

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej Geomteri-kunniga !

Vilken geometri, om någon av de jag klippt in, kan passa till en 150cm växande 12-årig cyklist ?
Jag är i behov av bra råd o erfarenheter gällande geometrier. Det verkar skilja sig mycket mellan olika märken.

Som referens har jag geometri för Vpace cyklar-med reach=415 alt. 440 och stack=600 alt. 609. De verkar rejält tilltagna men ska ju vara byggda för barn.

mvh Emil

xs.JPG

s stereo.JPG

Bilagor

• xs.JPG
    xs.JPG
    26.3 KB · Besök: 11

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej Geomteri-kunniga !

Vilken geometri, om någon av de jag klippt in, kan passa till en 150cm växande 12-årig cyklist ?
Jag är i behov av bra råd o erfarenheter gällande geometrier. Det verkar skilja sig mycket mellan olika märken.

Som referens har jag geometri för Vpace cyklar-med reach=415 alt. 440 och stack=600 alt. 609. De verkar rejält tilltagna men ska ju vara byggda för barn.

mvh Emil

Visa bilaga 514331
Visa bilaga 514332
Vilka cyklar är det exak?. Jag tänkte jag skulle börja titta på detta i egen tråd snart.
398 / 418 står det väl?

Jag skulle vilja säga 410 +- 10mm men många kända märke ligger på 385 +-

EDIT. 385 +- för hardtail så jag får väl ta med det också i kalkylen

efj

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Andra tips på däck?
Billy Bonkers är väl nya ersättaren till Table Top - kollat på dem?

Edit: de fanns visst inte i lager på min länk heller, såg fel...

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vilka cyklar är det exak?. Jag tänkte jag skulle börja titta på detta i egen tråd snart.
398 / 418 står det väl?

Jag skulle vilja säga 410 +- 10mm men många kända märke ligger på 385 +-

EDIT. 385 +- för hardtail så jag får väl ta med det också i kalkylen
Hallå,
Det är cykeln Vpace Moritz275, "Standard" och "Large" jag har som referens för geometrin.
Bilderna jag klippt in är på Cube stereo i stol. XS och S.

Jag behöver klura ut vad som är bra geometri för en nu 147cm 12-åring som blir 15Xcm och 13år till nästa säsong.
Skulle ju kännas otroligt bra om jag får tur och snubblar över något beggat. Så jag behöver få koll på vad som funkar geometrimässigt. Jag tror inte jag kommer få lyxen att hon kan provcykla annat än på kompisars cyklar.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hallå,
Det är cykeln Vpace Moritz275, "Standard" och "Large" jag har som referens för geometrin.
Bilderna jag klippt in är på Cube stereo i stol. XS och S.

Jag behöver klura ut vad som är bra geometri för en nu 147cm 12-åring som blir 15Xcm och 13år till nästa säsong.
Skulle ju kännas otroligt bra om jag får tur och snubblar över något beggat. Så jag behöver få koll på vad som funkar geometrimässigt. Jag tror inte jag kommer få lyxen att hon kan provcykla annat än på kompisars cyklar.
Ah, ok. 415 känns spontant inte helt fel med kort stam.
440 låter sjukt långt.

Jag är mest inne på hardtail 27.5 och jag skulle inte var orolig för lång reach utan för att standover blir för hög om jag går från xs till s för att komma över 400 i reach.
Sen börjar så klart mardrömmen. Stoic har 1mm lägre standover på xs än 2xs och sen upp 1mm igen på S. Blir väl att maila dem och fråga vad som händer.

En annan fråga är om man ska nöja sig med 170mm vev. 155+- vore nog vettigare men vet inte hur stort problem det blir.

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Idag åker dottern på en HT med reach=366 o stack=581. Grenhöjd=720.
Styrstammen är kortad 10mm så sann reach är väl 356.
Den geometrin sitter perfekt tycker jag.
Det är främst skillnaden/ökningen i reach jag funderar över inför kommande införskaffning.
Men t.ex. Vpace måste ju veta hur man bygger ramar och designar rätt geometri för barn.

Vad gäller vevarmar tror jag absolut 155mm kan funka loka bra som 170mm. Jag tror inte längden har någon verklig betydelse annat än att man får bättre markfrigång med kortare vevarmar. Men har man valmöjlighet hade jag valt kortare. Jag har ju själv 165mm.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Idag åker dottern på en HT med reach=366 o stack=581. Grenhöjd=720.
Styrstammen är kortad 10mm så sann reach är väl 356.
Den geometrin sitter perfekt tycker jag.
Det är främst skillnaden/ökningen i reach jag funderar över inför kommande införskaffning.
Men t.ex. Vpace måste ju veta hur man bygger ramar och designar rätt geometri för barn.

Vad gäller vevarmar tror jag absolut 155mm kan funka loka bra som 170mm. Jag tror inte längden har någon verklig betydelse annat än att man får bättre markfrigång med kortare vevarmar. Men har man valmöjlighet hade jag valt kortare. Jag har ju själv 165mm.
Ja, jag kommer att utgå ifrån vpace och sen försöka reda ut vilka andra som fungerar på höjden.

Självklart kan jag bara köpa en vpace men jag gillar inte utseendet och ser ingen poäng med större hjul efter att man passarat 24''. Det blir bra med 27.5 och prio på standover och vikt.
Ska dock titta närmare innan jag dömer ut det.

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Sen börjar så klart mardrömmen. Stoic har 1mm lägre standover på xs än 2xs och sen upp 1mm igen på S. Blir väl att maila dem och fråga vad som händer.

Jag frågade Canyon förra året om Stoic. "Det är en cykel vi rekommenderar för vuxna" så de verkade inte anse det som ett bra alt. för barn. Kanske vikten ?
Men dotterns HT (27,5") väger enl. spec 13,8kg och det är inget problem med vikten vad jag ser.

Senast ändrad:

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, jag kommer att utgå ifrån vpace och sen försöka reda ut vilka andra som fungerar på höjden.

Självklart kan jag bara köpa en vpace men jag gillar inte utseendet och ser ingen poäng med större hjul efter att man passarat 24''. Det blir bra med 27.5 och prio på standover och vikt.
Ska dock titta närmare innan jag dömer ut det.
Köper man en ny Vpace är det mycket $ tycker jag. Då vill jag hamna så rätt som möjligt och ticka i många boxar.

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Håller med.

Vpace Moritz är väldigt lång, eller kanske bättre: storleksrekommendation är lite fel. Jag skulle lägga 5 cm till.
Alltså "rekommenderad instegslängd" + 5cm ? De anger ju 140cm för standard men kanske att det passar bättre med 145cm.

Men de levererar ju cyklar på vintern. Då cyklar man ju inte (iaf inte jag) och till våren har barnet hunnit med att växa fem cm ?!😁
I så fall är ju det logiskt.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Moritz är ju barn-enduro enligt vpace snarare än xc, så det kanske påverkar hur de ser på geo jämfört med om man mest vill att den ska passa hemma i lokala skogen.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Moritz är ju barn-enduro enligt vpace snarare än xc, så det kanske påverkar hur de ser på geo jämfört med om man mest vill att den ska passa hemma i lokala skogen.

Ja, men Vpace Max, som är klart tänkt till XC, är redan riktigt lång om man håller sig till storleksrekommendationer från Vpace.

Nya Moritz verkar bra, men är klart åt Enduro hållet, den är lång, också kedjestagen och tung (för barn, inte jämfört med många vuxencykel). Vi skulle kunna vare intresserat i downcountry Vpace.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej!
Gaffeln havererade och ersattes av en lite tyngre men bättre Manitou Minute.
Cykelns vikt är 11.68kg och ägaren mäter 146 cm. Dessutom supernöjd!
Hej, hur har det gått med detta? Jag gissar att ni är forsatt nöjda men hur känns/kändes storleken när barnet växer? När blev det dags att byta?

EDIT
Tar så klart gärna input från andra också

Senast ändrad:

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag ska sälja en Spinner Air 24" gaffel till en polare. Vad ska jag ta betalt? Mycket bra skick. Hittar knappt några nya gafflar att jämföra med.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag ska sälja en Spinner Air 24" gaffel till en polare. Vad ska jag ta betalt? Mycket bra skick. Hittar knappt några nya gafflar att jämföra med.

Spinner är fin när dom funkar, men har ofta problem. Antar att man tapper garantin. Jag skulle inte köpa en, förutom om den inte kostar mycket.

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Spinner är fin när dom funkar, men har ofta problem. Antar att man tapper garantin. Jag skulle inte köpa en, förutom om den inte kostar mycket.
Jo, det är en riktigt billig gaffel som ny, det är liksom därför jag undrar. 24" växer ju inte på trän. Inget jag skulle orka joxa med garanti på, nypriset är mindre än vad det kostar att fullserva en gaffel för dom som inte gör det själva.

(Om man skruvar isär den och ersätter original-klistret med bra fett och olja så funkar den OK för priset och är hyfsat driftsäker, det minns jag att jag läste mig till när jag köpte den. Inte svårare än att dela på andra gafflar, men klurigare eftersom det inte finns något mothåll på luftfjädern, troligen många som inte ens försöker serva den.)

Barncyklar samlingstråd
Är det någon som har erfarenhet av att beställa cyklar från Islabikes på sistone, efter Brexit? Rentav behövt reklamera något?

Dottern tycker Islabikes är snyggare än Woom och vill ersätta sin grönblå Beinn 20 small med en likfärgad 24 ... (Hon har haft en gul Woom 2 tidigare.)

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jaha, vad ska man hitta för 20":are till grabben då? Det är verkligen inte någon fara på taket ännu angående storlek på den gamla hojen, men vis av erfarenhet är det dags att leta cykel nu om man ska ha en hoj till våren. 😛

Woom 4 är out of stock.
Islabikes Beinn 20 är out of stock. Kommer tillbaks i Januari.
Early Rider Belter finns i lager men har navväxel. Huvva.
Early Rider Seeker finns i lager men är snordyr.

Beg är ju såklart billigast men de går snabbt! Missade en Islabikes Beinn 20 här i Skåne nu i veckan...

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är det någon som har erfarenhet av att beställa cyklar från Islabikes på sistone, efter Brexit? Rentav behövt reklamera något?

Dottern tycker Islabikes är snyggare än Woom och vill ersätta sin grönblå Beinn 20 small med en likfärgad 24 ... (Hon har haft en gul Woom 2 tidigare.)

Absolut inte haft nöjet att beställa, men det verkar ju vara så att det är möjligt nu i alla fall! Tidigare under coronan stängde de ju ner leveranser till EU helt och hållet...

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nu är det dags att smida medan järnet finns på lager.
Från EU måste man begära offert för att få ett pris incl frakt och duty

Jag kommer inte att köpa. Det blir för dyrt för vad som ändå är en barncykel.
Jag hade hellre köpt en XS 27.5 med rimlig geo men det finns inte.

Skiter man i pengarna så är det säkert fantastiskt

1634289186454.png

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Woom 4 är out of stock.
Anmäl dig för att få lagernotis, de kommer förvånansvärt snabbt tillbaka åtminstone för förbokning. Tänkte beställa en 6a åt dottern att ha till nästa år och behövde nog bara vänta ca en månad innan de gick att förboka en. Men när det var dags ändrade hon sig om färgerna, det blev en vit xc260 på XXL istället :rolleyes:

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nu är det dags att smida medan järnet finns på lager.
Från EU måste man begära offert för att få ett pris incl frakt och duty

Jag kommer inte att köpa. Det blir för dyrt för vad som ändå är en barncykel.
Jag hade hellre köpt en XS 27.5 med rimlig geo men det finns inte.

Skiter man i pengarna så är det säkert fantastiskt

Visa bilaga 518422
1099 är ungefär 13tkr, så innan den är hemma kostar den antagligen ungefär som motsvarande vpace.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
1099 är ungefär 13tkr, så innan den är hemma kostar den antagligen ungefär som motsvarande vpace.
Säkert. 13900 blir det tom på Forex.

Jag har landat i att det får bli nåt billigare eftersom jag inte hittar nåt bra nog för att riskera skilsmässa.
Typ nucleus 26. Den ligger rätt i geo, storlek och pris men fel i vikt. Tror det får bli så. Kanske kan lätta lite med xtr lina.

__jp

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är sugen på en BMC Blast 20” i orange. Butiken verkar dock opålitlig.. Någon som har sett den någon annanstans i EU?

[edit ang butiken]

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är sugen på en BMC Blast 20” i orange. Butiken verkar dock opålitlig.. Någon som har sett den någon annanstans i EU?

[edit ang butiken]

10 kg är rätt jävla mycket massa för pengarna, dock. XXL har en Scott med skivbromsar för 5 kkr som också väger runt 10.

Jag hade prioriterat vikt istället, och gått på V-bromsar, vilket får stopp på sådana här lätta ekipage med enkelhet.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
10 kg är rätt jävla mycket massa för pengarna, dock. XXL har en Scott med skivbromsar för 5 kkr som också väger runt 10.

Jag hade prioriterat vikt istället, och gått på V-bromsar, vilket får stopp på sådana här lätta ekipage med enkelhet.
Tvivlar starkt på att den väger 10 + det står 24'' i texten så man får nog fixa bättre källa.

__jp

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Njae.. 9,2 kg enligt BMCs hemsida.

Skivbromsar tycker jag är grymt. Bra bromseffekt med ett litet barnfinger. Funkar superbra på Early Rider 16" som hon har nu och vill inte nedgradera det.

Ska kolla in Scott dock. Tack för tips! Gillar spontant inte att den väger >1kg mer än BMC Blast. Gillar inte heller att shiftern är integrerat i handtaget. Och sen är BMCn 46x snyggare rent objektivt - OCH man får med klistermärken. Viktigt! 😄

Någon som har erfarenhet av Scotten?

gavin_gadget

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Njae.. 9,2 kg enligt BMCs hemsida.

Skivbromsar tycker jag är grymt. Bra bromseffekt med ett litet barnfinger. Funkar superbra på Early Rider 16" som hon har nu och vill inte nedgradera det.

Ska kolla in Scott dock. Tack för tips! Gillar spontant inte att den väger >1kg mer än BMC Blast. Gillar inte heller att shiftern är integrerat i handtaget. Och sen är BMCn 46x snyggare rent objektivt - OCH man får med klistermärken. Viktigt! 😄

Någon som har erfarenhet av Scotten?

Om du kollar på Scale 20 Rigid istället för Roxter så spar du ett kilo. https://www.cykelkraft.se/barncykel...m1slXiVBbfvkg_dDd8C8hXEaOICqNdaRoCyL8QAvD_BwE

Funderar också lite på om mekaniska bromsar kan vara en fördel? Jag kunde inte justera in de hydrauliska bromsarna som sitter på orbea laufey 20 så långt som jag vill men med mekaniska borde det väl gå att justera så långt man vill. Obs jag har varken tittat eller provat än.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vitusen för 3500 känns ju som ett bra kap ändå, trots tidigare ev. lägre pris. (Jag förutsätter att CRC kör samma upplägg som wiggle ang moms/tull.)
4500 blir det om man väljer Sverige.

Ja, det är nog det bästa man kan få tag just nu. För mer pengar early rider och blast .

Blir cool med 2.25'' RR. Stam har man kanske liggande.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer