Barncyklar samlingstråd

velman

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Min kollegas barn körde av växelörat på sin White XC 240 (2021). Någon som vet var man kan få tag på växelöra? XXL ville ha två veckor på sig för att få fram ett.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Min kollegas barn körde av växelörat på sin White XC 240 (2021). Någon som vet var man kan få tag på växelöra? XXL ville ha två veckor på sig för att få fram ett.
Jag har beställt till en cyclepro från Elanus. Bra support och i mitt fall blev det rätt. Nog väl en knapp vecka

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

velman

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har beställt till en cyclepro från Elanus. Bra support och i mitt fall blev det rätt. Nog väl en knapp vecka
Tack men skulle behöva veta lite mer specifikt vilket växelöra man skall beställa, tänkte om någon här visste på rak arm. Det finns ju trots allt ett par XC 240 i den nya generationen happyiter.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tack men skulle behöva veta lite mer specifikt vilket växelöra man skall beställa, tänkte om någon här visste på rak arm. Det finns ju trots allt ett par XC 240 i den nya generationen happyiter.
Du får ta loss örat o titta. Sen kan du kolla på denna sidan: https://www.schaltauge.com/Overview-our-hangers
Så beställer du ett som ser likadant ut till samma cykelmärke. Din cykelmodell kanske inte står iom att det är en OEM-produkt.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Om du kollar på Scale 20 Rigid istället för Roxter så spar du ett kilo. https://www.cykelkraft.se/barncykel...m1slXiVBbfvkg_dDd8C8hXEaOICqNdaRoCyL8QAvD_BwE

Funderar också lite på om mekaniska bromsar kan vara en fördel? Jag kunde inte justera in de hydrauliska bromsarna som sitter på orbea laufey 20 så långt som jag vill men med mekaniska borde det väl gå att justera så långt man vill. Obs jag har varken tittat eller provat än.

Tack för tipset! Jag tänkte vänta egentligen men den där kryssade så många lådor att jag tjongade iväg en beställning i morse.

Barrett

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tror någon här blir nöjd imorgon 🥳
0985FDF8-8F36-4CAC-8111-0D67EF11C859.jpeg

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Kanske en av de roligast nyheterna avseende barncyklar på länge, om möjligt för en väldigt begränsad målgrupp.

Kul så klart, men smal målgrupp som du säger. Gissar på 3700 eur också.

Skulle vara kul om de moderniserar sina ht lite

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Lite märklig skapelse..
Den tål tunga barn o d e ju bra me tanke på riktningen på genomsnittet i vikt hos barn.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Lite märklig skapelse..
Vad ser märkligt ut? Carbon men de sätter inte ut vikt och ingen geo. Tycker spontant det ser trevligt ut

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ett litet relativt okänt företag producerar troligtvis inte den ramen själva. Sök på aliexpress så sätter jag en peng på att det går att hitta den ramen utan logga. HA ser rätt brant ut, men företaget har löst d genom att sätta en 26" gaffel på.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ett litet relativt okänt företag producerar troligtvis inte den ramen själva. Sök på aliexpress så sätter jag en peng på att det går att hitta den ramen utan logga. HA ser rätt brant ut, men företaget har löst d genom att sätta en 26" gaffel på.
Ja, så måste det vara men jag känner bara till en kina ram på 26'' och den är större . 12,5'' är litet som fan. Men det är 26 både fram och bak vad jag förstår

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Trodde inte att man tillverkade sådana sadelstolpar/sadlar längre.

Vikten är 10,5 tror jag att jag såg någonstans.

Inga stora ehandlare säljer den.

Lite skumt
Ja, säkert en kina grej. Behöver ju inte vara fel men den är nog i storlek med en normal 24'' om ramstorleken stämmer och då får man visserligen nåt med större hjul men i övrigt tyngre och sämre än en XC240

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det finns en kina-ram i kolfiber för 24" på ebay, ligger väl runt 3000 kr (taget ur minnet, har ej letat i detta nu). Det kan oxå vara en ram för 26" som e utrustat me 24".
Jo, d står att vevarna e 160mm.
E troligtvis hjulen o gaffeln som e bojsänket. Judy e inte högsta segmentet.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, säkert en kina grej. Behöver ju inte vara fel men den är nog i storlek med en normal 24'' om ramstorleken stämmer och då får man visserligen nåt med större hjul men i övrigt tyngre och sämre än en XC240
11-delat med clutch e väl bättre än 9-delat. Dessutom jämför du päron o äpplen. Xc240 (stel) e en hybrid, inte en mtb.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
En till för mig tidigare okänd:

Också med bristfällig fakta

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
En till för mig tidigare okänd:

Också med bristfällig fakta
Högt pris för usla spec

desmo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Smiley behöver inte betyda att d e roligt. D kan betyda att d inte e fullt allvar, t ex.
Visst kan en xc240 kallas mtb, men om man tar den geon o komponentutrustning t vuxenvärlden så skulle den nog inte kallas mtb utan isf hybrid. Eller bara cykel. Men jag är inte upphovsman till de olika kategorierna o dess benämningar. Så jag tar tillbaka mitt påstående om att det e en hybrid o säger istället: jag tycker inte xc240 e en skogs-mtb, utan snarare en helstel hybrid för att den saknar komponenter avsedda för skogscykling.
Det betyder inte att jag anser att d e en kass cykel. Som Jonte sa: den e mycket bättre än annat skräp som f9räldrar köper t sina barn.

xyz-saft

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Någon som har koll på hur lång man kan vara på en Early Rider Charger 12"?
Yngsta sonen har växt ur storebrors gamla 10" springcykel men är inte riktigt redo för något med pedaler än så vi tänkte försöka hitta en lite större springcykel till honom. Han är strax över metern lång och innerben på 36 cm om jag har lyckats mäta rätt.
Länk: https://www.bike24.com/p2356263.html?menu=1000,1811,1816
Förslag på annat bättre förslag för absolut max 2000 kr?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Någon som har koll på hur lång man kan vara på en Early Rider Charger 12"?
Yngsta sonen har växt ur storebrors gamla 10" springcykel men är inte riktigt redo för något med pedaler än så vi tänkte försöka hitta en lite större springcykel till honom. Han är strax över metern lång och innerben på 36 cm om jag har lyckats mäta rätt.
Länk: https://www.bike24.com/p2356263.html?menu=1000,1811,1816
Förslag på annat bättre förslag för absolut max 2000 kr?

Jag skulle aldrig köpa en andra springcykel som har bara 2" större hjul. Jag tycker att bästa lösningen är en Early Rider Belter 14 och tar bort vevpartiet till det är tid att cykla på riktigt. Kostar mer, men annars behöver man ändå snart köpa en riktigt cykel.

xyz-saft

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag skulle aldrig köpa en andra springcykel som har bara 2" större hjul. Jag tycker att bästa lösningen är en Early Rider Belter 14 och tar bort vevpartiet till det är tid att cykla på riktigt. Kostar mer, men annars behöver man ändå snart köpa en riktigt cykel.
Vet att det inte är helt rationellt att göra så. "Problemet" är att vi har en fin cykel som väntar efter storebror när det känns som att det är dags för pedaler. Så det känns ännu dummare att köpa en till riktig cykel. Hade vi inte redan haft en så hade det varit det självklara att göra.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vi har kört en Puky 12” med våra kids. Tung som ett as pga stålram men stabil och rätt rolig att köra med, enligt min observation. Nästan-femåringen brukar ibland ta fram den och riva av en tur.

Däremot är handbromsen inte så hemskt mycket att hänga i julgranen. Den funkar hjälpligt men inte alls som den v-broms som sitter på Islabiken som är nästa steg i storlekstrappan.

Barrett

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Seeker 16”? Ser finfin ut! Grabben har en Belter 16” som är grym!
Yes 👍🏻

Va grym den är. Killen har haft en Ramones innan som har varit bra. Men det som varit mest uppenbart är att den dels varit lite väl tung och vevarmslängden började begränsa utvecklingen.
Seekern är förvisso dyr, men så mkt bättre på alla plan 🙏🏻

Det enda jag saknar (vilket va detsamma på Ramones) är att kunna justera sadeln i längsled. Ingen stor grej, men hade varit önskvärt.
Sen lite B att dom skickar med en framreflex som inte går att montera på cykeln.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer