Barncyklar samlingstråd

Svedberg

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej, hur har det gått med detta? Jag gissar att ni är forsatt nöjda men hur känns/kändes storleken när barnet växer? När blev det dags att byta?

EDIT
Tar så klart gärna input från andra också
Tjena!

Vi är fortsatt nöjd med cykeln. Den har gått i arv till mellanbarnet. Äldsta sköt ordentligt i längd och fick en ny cykel i mars/april 2021. Numera sitter en stel gaffel vilket passar nuvarande ägare perfekt då det är uteslutande mys- och transportcykling.
Cykeln kommer om 1 ev. 2 år att ärvas vidare till tredje tillika yngsta barnet i familjen.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tjena!

Vi är fortsatt nöjd med cykeln. Den har gått i arv till mellanbarnet. Äldsta sköt ordentligt i längd och fick en ny cykel i mars/april 2021. Numera sitter en stel gaffel vilket passar nuvarande ägare perfekt då det är uteslutande mys- och transportcykling.
Cykeln kommer om 1 ev. 2 år att ärvas vidare till tredje tillika yngsta barnet i familjen.
Hur lång var barnet när den blev för liten?

n3wton

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vet att det inte är helt rationellt att göra så. "Problemet" är att vi har en fin cykel som väntar efter storebror när det känns som att det är dags för pedaler. Så det känns ännu dummare att köpa en till riktig cykel. Hade vi inte redan haft en så hade det varit det självklara att göra.
Hur stor är nästa cykel då? Om innerbenslängden räcker till funkar det som Berk skriver mycket fint att montera av vevarna. Eller bara pedalerna om det inte är på håret att det går med längden. Med mitt yngsta barn gick jag med pedaler och en nyckel i fickan, och när barnet önskade skruvade jag dit pedalerna så han kunde testa. Som "vanligt" cyklar ju dock barnet iväg in i solnedgången nästan direkt om de är vana vid balanscykel.

Fler och större balanscykel låter inte som en kanonplan rent spontant, även om det såklart kan vara lämpligt med stor sådan för vissa barn. Den där "köra som en tok genom vad som helst"-känslan förvinner lite när de går från balanscykel till pedalcykel upplever jag, innan de är riktigt varma i kläderna med pedaler osv.

xyz-saft

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hur stor är nästa cykel då? Om innerbenslängden räcker till funkar det som Berk skriver mycket fint att montera av vevarna. Eller bara pedalerna om det inte är på håret att det går med längden. Med mitt yngsta barn gick jag med pedaler och en nyckel i fickan, och när barnet önskade skruvade jag dit pedalerna så han kunde testa. Som "vanligt" cyklar ju dock barnet iväg in i solnedgången nästan direkt om de är vana vid balanscykel.

Fler och större balanscykel låter inte som en kanonplan rent spontant, även om det såklart kan vara lämpligt med stor sådan för vissa barn. Den där "köra som en tok genom vad som helst"-känslan förvinner lite när de går från balanscykel till pedalcykel upplever jag, innan de är riktigt varma i kläderna med pedaler osv.
Nästa cykel har 16"-hjul och är tyvärr fortfarande lite i största laget. Storebror har haft lite mer bråttom med att växa på längden.

På grund av anledning + ANNAT var det först i slutet av sommaren som det började bli lite intressant för lillebror med springcykel och även om han börjat fatta konceptet så känns det lite sketchy än så länge. Och ärligt talat så är vi dåliga på att komma ut nu när det börjar bli mörkt och kallt.

Jag kanske bara får tänka om och börja leta 12"-cykel istället. Svårt att hitta något vettigt som finns på lager och inte drar iväg i pris bara tycker jag.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nästa cykel har 16"-hjul och är tyvärr fortfarande lite i största laget. Storebror har haft lite mer bråttom med att växa på längden.

På grund av anledning + ANNAT var det först i slutet av sommaren som det började bli lite intressant för lillebror med springcykel och även om han börjat fatta konceptet så känns det lite sketchy än så länge. Och ärligt talat så är vi dåliga på att komma ut nu när det börjar bli mörkt och kallt.

Jag kanske bara får tänka om och börja leta 12"-cykel istället. Svårt att hitta något vettigt som finns på lager och inte drar iväg i pris bara tycker jag.

Om ni inte kommer ut kan du kanske vänta och växer han tillräckligt mycket?

Min son fick en White 16" cykel när han var 105 cm och han cyklade direkt på den på vägen hem.

xyz-saft

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Om ni inte kommer ut kan du kanske vänta och växer han tillräckligt mycket?

Min son fick en White 16" cykel när han var 105 cm och han cyklade direkt på den på vägen hem.
Problemet med att vänta är att jag i så fall måste hitta på något annat att ge honom i födelsedagspresent. 😆

Det var samma sak med storebror. Han fick en Superior 16” som han cyklade iväg på med en gång. Men den har ganska hög lägsta-höjd på sadeln, så jag tror inte att den fungerar rakt av.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
104-105cm funkar bra på Vitus 16 också. Tror jag fick kapa nån cm på stolpen.
Och som vanligt på Vitus börja med 35 stam.

Sadel som går att flytta har den också.

Senast ändrad:

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Suck, nu har Vpace lagt upp ny info på hemsidan.

Ende November wird es eine limitierte Bestellmöglichkeit geben, mit kleinem XMAS Paket. Die Auslieferung des Bikes erfolgt dann leider erst im neuen Jahr. Anfang 2022 werden dann wieder MAX Bikes in allen Farben und Größen bestellbar sein. Mit einer Lieferzeit von jeweils 3-5 Wochen…

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag tycker ofta det ser lite galet ut med utanpåliggande växlar på så små cyklar. Varför har inte fler vettiga barncyklar navväxel?
Visst, inte lika lättmekat, men känns som att växelöra och/eller bakväxel ganska snabbt kommer utsättas för skada.

Navväxlar funkar bra i stan, men på.stog vill man kunna växla under last. Baxväxlen på nya Riprock 20 är extremt lång. Min sons Canyon Offspring 20 hade kortare cage. Cagen har aldrig slagits i, även om sonen har nästa bara kört stenig stig på cyklen (repor på bakväxeln själva är en annan sak och det fanns/finns mycket av dom).

soddamarre

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Navväxlar brukar ju i regel komma med fotbroms, och bakåttramp brukar vara rätt användbart när man cyklar i skogen.

Den där växelföraren ser onekligen ut att sticka längre ut än fälgen på 20-tummaren. Det känns inte så lyckat...

slice me nice

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Navväxlar funkar bra i stan, men på.stog vill man kunna växla under last. Baxväxlen på nya Riprock 20 är extremt lång. Min sons Canyon Offspring 20 hade kortare cage. Cagen har aldrig slagits i, även om sonen har nästa bara kört stenig stig på cyklen (repor på bakväxeln själva är en annan sak och det fanns/finns mycket av dom).
Okej, kanske funkar bättre än jag tänker mig isåfall med utanpåliggande. Får leta efter så kort cage som möjligt.
Jag kollar runt efter bra alternativ till 5,5-åring till våren. Har redan bytt sadelstolpen får att få nuvarande Frog 14 tum att funka det här året. Enbart handbroms är hon van vid.

Jag vet inte hur mycket skog det blir, troligen enkel grusväg på sin höjd. Då ser Early Rider 20 med navväxel lockande ut.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Okej, kanske funkar bättre än jag tänker mig isåfall med utanpåliggande. Får leta efter så kort cage som möjligt.
Jag kollar runt efter bra alternativ till 5,5-åring till våren. Har redan bytt sadelstolpen får att få nuvarande Frog 14 tum att funka det här året. Enbart handbroms är hon van vid.

Jag vet inte hur mycket skog det blir, troligen enkel grusväg på sin höjd. Då ser Early Rider 20 med navväxel lockande ut.

Min sons favoritcykel, förutom på stig, är fortfarande den här:

2019-04-30-19-34-12.jpg

Ingen växlar. Passade redan med 5 år, är nu för små, men sonen väljer alltid den om det går. Kanske är det dock bättre med växlar på stig till barn (själva överleva jag med single-speed).

deklund

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Min sons favoritcykel, förutom på stig, är fortfarande den här:

Visa bilaga 520373

Ingen växlar. Passade redan med 5 år, är nu för små, men sonen väljer alltid den om det går. Kanske är det dock bättre med växlar på stig till barn (själva överleva jag med single-speed).
Är så kluven ifall vi ska köpa en Early Rider 20 belter som ni har (Från en Seeker 14, sen Seeker 16). Tror dottern kommer få mer nytta av den än en Seeker 20, stig är kul men inte något hon cyklar ofta. Ser ju ut som en perfekt cykel i den åldern.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är så kluven ifall vi ska köpa en Early Rider 20 belter som ni har (Från en Seeker 14, sen Seeker 16). Tror dottern kommer få mer nytta av den än en Seeker 20, stig är kul men inte något hon cyklar ofta. Ser ju ut som en perfekt cykel i den åldern.

Tyvärr finns den FBR modellen inte längre. Belter 20 är mer allround, funkar på stig, framförallt med däck med lite mer profil. FBR är perfekt i stan och lättaste cykel min son har haft. Lite fargligt dock för att han hoppar runt med den och har haft några OTB, för att linjen från tyngdpunkten till framaxeln är mycket närmare än på sin andra cyklar som är alla 26".

ulfalf

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Slog till på en XC 240 Lite på XXL på rean pga. det sjukt låga priset. Nästan slut på XXL Sisjön så det var nog fler som tänkt så. Dom uppger "från 120 cm" men det 120 cm långa barn jag hade med mig kunde hjälpligt cykla på den. Skadar nog inte att vara några cm till. I vilket fall, cykeln blir ett litet projekt under vintern där tanken är att göra den lättare och mer ändamålsenlig för skogscykling, samtidigt som ägaren får växa till sig någon cm. Tanken är att uppgradera följande:
- Gaffel (till VPace 410 mm bongoplast)
- Styre, sadelstolpe (Toseek Kinabongo)
- Styrstam (satt 50 mm på, byter ut till 40 mm)
- Nya vevar (140-->130 HUP) plus ny framklinga, 32T-->30T
- Kassett med större omfång, Sunrace CMS680 11-40. Plus växelförlängare, får se hur detta går i verkligheten men i teorin ska det funka trots medium cage på X4 bakväxeln.
- Däck, från Kenda small block 8 till Schwalbe RoRo slanglöst
- Kanske sadel, den som sitter på är rätt stor
Har redan beställt i stort sett allting och den bör landa på strax söder om 8000 inkl. allt. Kanske inte superbilligt men jämför man den Vpace Max 24 som också står hemma i garaget så är det ändå knappt halva priset, för en inte olik cykel. Börjar på saftiga 10,31 kg, blir nöjd om den går att få ner typ ett kg.
Då vill jag nog säga att jag är klar med bygget ovan. Lite justeringar från planen blev det men det blev rätt bra till sist ändå. Bytte ut följande:

- Vevparti enligt ovan, Hup 130 mm + 30t
- Kinastyre och kinastolpe
- Styrstam, oklart dock om den nya är lättare än den gamla trots 50 mm --> 40 mm
- Plockade ihop en 10-delad grupp från skrotlåda + ny bakväxel så nu sitter det en blandning av Sram X5, X0 plus en bastardkassett 11-42.
- Däck, RoRo slanglöst
- Hjul, Stans ZR Crest mk 3 + kinanav Fastace. Blev sur på att det aldrig gick att få originalhjulen slanglösa så ökade på budget och byggde nya hjul istället. Blev skitbra :)

Budgeten på 8000 spräcktes väl lite men landade totalt inkl cykeln på strax över 9000. Vikten ja, inkl lättare pedaler och däcksörja så väger cykeln ca 9,18 kg. Ganska bra för en 24-tummare med tung ram ändå. Viktmålet uppnått, dessutom var det ett kul bygge! Cyklistens ben växer så det knakar så det kommer bli en toppenhoj till våren, redan nu är den nog cyklingsbar på riktigt. Bara en cm kortare vevar gjorde stor skillnad.

tempImage9oINjT.png

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Kanske borde jag hade provat då. Tubeless var största anledningen att byta snabbt från Vpace Max 24 till Max 26. Men WTB fälgarna var inte tubeless ready.
Jag testade lite halvhjärtat på Vitus 20. På de fälgarna var det rätt långt borta. Jag är ingen expert men jag poppar mina egna med fotpump...

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har ni hunnit provcykla än? Hur känns cykeln? Hoppas det blev uppskattat.
Yes, det har vi. Med sadeln på lägsta så funkar storleken utmärkt för nyfyllda femåringen. Hojen är ju tyngre än exvis hans gamla EarlyRider Belter 16” men i o m att vi har väldigt få backar i Malmö så lider han inte nämnvärt av det. Han är ändå pga större hjul klart snabbare än tidigare.

Växlingen har han inte kommit igång med ännu, så den är på mitten typ. Jag har en liten fundering om att byta från gripshift till triggar pga att grip är lite knasigt IMO, men jag väntar och ser hur det går för honom.

Bromsarna nås utan större problem.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vi körde ett tag med att jag sa tumme / finger när han skulle växla. Det var han nöjd med och såg till att mamma fick lära sig att säga till också - men sen upptäckte han att man kan cykla till skolan på 3an utan att växla så nu är det dött. Jävla SS trend.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Yes, det har vi. Med sadeln på lägsta så funkar storleken utmärkt för nyfyllda femåringen. Hojen är ju tyngre än exvis hans gamla EarlyRider Belter 16” men i o m att vi har väldigt få backar i Malmö så lider han inte nämnvärt av det. Han är ändå pga större hjul klart snabbare än tidigare.

Växlingen har han inte kommit igång med ännu, så den är på mitten typ. Jag har en liten fundering om att byta från gripshift till triggar pga att grip är lite knasigt IMO, men jag väntar och ser hur det går för honom.

Bromsarna nås utan större problem.
Klockrent. Vi har en kille på 115cm som jag går och funderar på cykel till. Provade Roxter i butik tidigare när han sprang förbi och både sadelhöjd och växlar fungerade utan problem. Roxter kändes dock lite väl tung. Orbea Laufeys var högre och för honom svårare trigger-växel och hydrauliska bromsar som inte gick att justera in tillräckligt. Trigger-växeln kom långt bort. Men byter man till triggers själv (jag gillar dem) kanske man kan hitta en liten.
Svår avvägning kring vikt. Islabike är svår att få tag på men då kommer man ner på 8, frog 8,5 och Scott Scale 9,2 men med större däck på de andra blir skillnaden mindre igen...
Vet inte om stöd och gummigrunka på stammen är inräknad i vikt på scotten sig kan man spara lite där.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Klockrent. Vi har en kille på 115cm som jag går och funderar på cykel till. Provade Roxter i butik tidigare när han sprang förbi och både sadelhöjd och växlar fungerade utan problem. Roxter kändes dock lite väl tung. Orbea Laufeys var högre och för honom svårare trigger-växel och hydrauliska bromsar som inte gick att justera in tillräckligt. Trigger-växeln kom långt bort. Men byter man till triggers själv (jag gillar dem) kanske man kan hitta en liten.
Svår avvägning kring vikt. Islabike är svår att få tag på men då kommer man ner på 8, frog 8,5 och Scott Scale 9,2 men med större däck på de andra blir skillnaden mindre igen...
Vet inte om stöd och gummigrunka på stammen är inräknad i vikt på scotten sig kan man spara lite där.

Vår grabb är lika lång; 114 fick BVC det till häromveckan.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

En Vpace Max 24 är 7,6 kg med kolgaffel. Kostar dock lite mer.

Barncyklar samlingstråd
Absolut inte haft nöjet att beställa, men det verkar ju vara så att det är möjligt nu i alla fall! Tidigare under coronan stängde de ju ner leveranser till EU helt och hållet...
Som uppföljning så lyckades jag förra vecka ha sönder framskärmen på cykeln som vi köpte våren 2019 (precis innan de gjorde ett generationbyte), plus att gummifoten på fotstödet sedan tidigare har försvunnit, så jag passade på att mejla Islabikes och känna dem på pulsen. Svaret var ju artigt, men inte så att jag hoppade högt.

Kan de inte bara skaffa en agent inom EU? Skicka en fot gratis som goodwill?

Hi biffsorken,

Thank you for your email.

We are sorry, but we have withdrawn from sale the mudguards that would fit your bike, and we won’t be restocking them in the future.

You should be able to source then from a third party. Your local bike shop should be able to supply and fit a pair to the bike for you from their stock.

We can quote for the supply and delivery of a propstand foot.

To obtain a quote please click on the link here<https://www.islabikes.co.uk/pages/european-ordering> fill in the form and return to us. Please don’t fill in the part about the bike, and enter the following part number into the notes section

90032 Propstand foot

We will then send you a quote.

I hope that this is of help to you.

Best regards,

%NAME%

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tycker personligen en Vitus är max att ställa på skolan även om obskyra odämpade 20'' på dagtid kanske är lågrisk.
Har satt en biltema säkerhets QR fram och låser den i framhjulet bara...

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hur ser cykelparkeringarna ut på era skolor? På vår 1-6 är den en bit från bilväg in mot där alla barn leker och det finns även personal på gården till 80%
Det har till och med varit olåsta cyklar som får vara ifred.
Alla som åker kickbike till skolan lutar dem bara mot väggen vid ingången till deras klassrum. Fungerar bra 👍

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer