Barncyklar samlingstråd

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
När vi ändå e inne på dropper till barn. KindShock och Tranz-X har modeller med set-back på dropper. Kan va nyttig info om man funderar på att köpa ny större hoj - man kan "förstora" befintlig o komma billigt undan. Dropper kan ju hänga med barnet istället för hoj, vid försäljning - alla gör som de vill.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
FROG tycker jag själv ser lite skumma ut i geo.
Nya Islabike ser fin ut men det går inte att handla av nån som vägrar berätta vad geo för att "geo does not matter it is adapted for kids". Jaha, varför finns det en ny low long och slack om den gamla inte fick ifrågasättas?

Barncyklar samlingstråd
Tips till er som behöver ett billigt vevparti där bästa kvalité och vikt inte är avgörande.
På Biltema kan man beställa reservdelar i kundservice kassan till deras cyklar. Köpte det här för 104kr som hörde till en av deras 20" MTB
IMG_2622.JPG
IMG_2625.JPG

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Vilken dropper använder lättaste barnet?
Ang dropper för lätta barn

Vi har kört KS Lev Integra på en Spawn Yama Jama 20”, fungerade ok för ca 25kg barn. Det var alltid lite ”stiction” efter att cykeln stått några dar och barnet var tvungen att hoppa till för att få ner sadeln första gången.

Nu har vi en One Up dropper 2.0 på en Mortiz26 och den har funkat bättre, ingen ”stiction”. Barnet har vägt ca 30kg när den började användas.

Ett tips för att maxa användbarheten är att inte köpa den kortaste droppern, utan att begränsa med ett rep mellan sadel-rails och sadelstolpsklämman. Allteftersom barnet växer kan man förlänga repet. Vi har gått från kanske 6cm drop till 12cm med samma stolpar.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Vi har kört KS Lev Integra på en Spawn Yama Jama 20”, fungerade ok för ca 25kg barn. Det var alltid lite ”stiction” efter att cykeln stått några dar och barnet var tvungen att hoppa till för att få ner sadeln första gången.

Nu har vi en One Up dropper 2.0 på en Mortiz26 och den har funkat bättre, ingen ”stiction”. Barnet har vägt ca 30kg när den började användas.

Ett tips för att maxa användbarheten är att inte köpa den kortaste droppern, utan att begränsa med ett rep mellan sadel-rails och sadelstolpsklämman. Allteftersom barnet växer kan man förlänga repet. Vi har gått från kanske 6cm drop till 12cm med samma stolpar.
Snart tips! Edit, smart menade jag så klart…

glitch

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Ska man ändå köpa något finare som en Oneup kan man väl bara använda deras shims för att justera längden? Sen kan man väl ta bort det för att få full längd

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nu är Nuclues i lager. Nog bra att skynda om man vill ha. Enligt Vitus är det fler på modeller som kom in week Novemver 22 och ska vara på väg ut i shoppen.

Jag beställde en röd. Lite ångest men om tabellen stämmer så är det den längsta junior cykel som jag kan hitta så jag hoppas hon kan ha den till hon är lång nog för Small 29''. (eller att hon lär sig luta cykelhelvetet som folk).

Nåja, det löser i alla fall julklappsfrågan 2021. Bra timing Vitus

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hoppla, leverans 21 Dec. Det kan bli spännande....
Ingen big deal då vi ändå inte kommer att vara hemma och inte kan ta med en 2x1,2m julklapp.
Jag hade börjat fundera på om hon skulle få en smygtitt innan vi åker eller inte men vi får väl se då.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nu är Nuclues i lager. Nog bra att skynda om man vill ha. Enligt Vitus är det fler på modeller som kom in week Novemver 22 och ska vara på väg ut i shoppen.

Jag beställde en röd. Lite ångest men om tabellen stämmer så är det den längsta junior cykel som jag kan hitta så jag hoppas hon kan ha den till hon är lång nog för Small 29''. (eller att hon lär sig luta cykelhelvetet som folk).

Nåja, det löser i alla fall julklappsfrågan 2021. Bra timing Vitus
Balansträning stillastående på cykel kanske hjälper att lära sig luta vid av o på. Då blir lutningen "naturlig" tänker jag iom att man tar stöd med ena foten när man lutar för mycket.

Sluggo112

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hoppla, leverans 21 Dec. Det kan bli spännande....
Ingen big deal då vi ändå inte kommer att vara hemma och inte kan ta med en 2x1,2m julklapp.
Jag hade börjat fundera på om hon skulle få en smygtitt innan vi åker eller inte men vi får väl se då.
Kul att det ändå finns en möjlighet att den dyker upp innan jul, jag bokade en riprock 20 hos min LBS (då dom redan hade beställt in några) för någon vecka sen och där var det beräknad leverans i mars 🤷 så det får kanske bli ett stort påskägg istället 🤔

Barncyklar samlingstråd
Finns det återförsäljare av Vitus inom EU eller är det enbart CRC/Wiggle som gäller? Iofs är de väl smidigare att ha att göra (åtminstone köpa) med än Islabikes, som håller på med offerter. Har CRC/Wiggle dotterbolag inom EU som plockar bort tull-dimensionen?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Finns det återförsäljare av Vitus inom EU eller är det enbart CRC/Wiggle som gäller? Iofs är de väl smidigare att ha att göra (åtminstone köpa) med än Islabikes, som håller på med offerter. Har CRC/Wiggle dotterbolag inom EU som plockar bort tull-dimensionen?
De ägde bike24 men har nu sålt igen. Bike24 sålde väl lite nukeproof men tror inte Vitus.

Numera är de själv köpta av bikesters ägare så vi får väl se vad som händer.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Kollar på 26'' däck..finns inte RR i speedgrip? Sen fattar jag inte poängen med att superground bara finns i 2.25 och väger mindre än superrace som bara finns i 2.35.

Finns det någon högre insikt att upphöjas till eller ska jag köpa 2.35 speed race och vara nöjd?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Kollar på 26'' däck..finns inte RR i speedgrip? Sen fattar jag inte poängen med att superground bara finns i 2.25 och väger mindre än superrace som bara finns i 2.35.

Finns det någon högre insikt att upphöjas till eller ska jag köpa 2.35 speed race och vara nöjd?

Konstigt!

Tycker att min son behöver SpeedGrip fram. På sommaren kör han RR Speed bak. På vintern NN SpeedGrip bak. Men jag köpte snabbt gamla NN SpeedGrip innan dom tog slut. Mycket lättare och lite smalare.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Konstigt!

Tycker att min son behöver SpeedGrip fram. På sommaren kör han RR Speed bak. På vintern NN SpeedGrip bak. Men jag köpte snabbt gamla NN SpeedGrip innan dom tog slut. Mycket lättare och lite smalare.
Ja, NN fram är ju en lösning. Superground 2.25 speedgrip 755-800 gram.
Tycker ändå det är rimligt att sälja ett framdäck mellan NN och Ray.
Ray och Ralf är ett alternativ men vi kör inte på klippor så Speed superrace funkar säkert men ändå irriterande.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ok, hittar superground med Speedgrip i 2.25. Om man nu kan lita på texten. Har hittat ett antal med speedgrip på bilden men Speed i spec så frågan är om spec är fel lika ofta.

Fortfarande konstigt, jag tycker det rimliga är att kraftigare däck är bredare om man nu inte kan få välja fritt.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ok, hittar superground med Speedgrip i 2.25. Om man nu kan lita på texten. Har hittat ett antal med speedgrip på bilden men Speed i spec så frågan är om spec är fel lika ofta.

Fortfarande konstigt, jag tycker det rimliga är att kraftigare däck är bredare om man nu inte kan få välja fritt.

r2-bike levererar, som vanligt. Både SG 2.25 och SR 2.35 väger 638 gram. Jag skulle i så fall välja 2.25 SG. 2.25 räcker till barn och i Hellasgården är lite tuffare däck bättre.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
r2-bike levererar, som vanligt. Både SG 2.25 och SR 2.35 väger 638 gram. Jag skulle i så fall välja 2.25 SG. 2.25 räcker till barn och i Hellasgården är lite tuffare däck bättre.
Ja, vi får se. Vi kör på skånsk lera men lite sten blir det ju... Jag blir bara irriterad när jag inte förstår logiken.
Kanske kan hitta någonstans man kan få titta på ralph & Ray också.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, vi får se. Vi kör på skånsk lera men lite sten blir det ju... Jag blir bara irriterad när jag inte förstår logiken.
Kanske kan hitta någonstans man kan få titta på ralph & Ray också.

Ralph och är Ray är bra till sommaren. Och Ray finns i SpeedGrip. Men gissar att som inte är så bra på skånsk lera.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ralph och är Ray är bra till sommaren. Och Ray finns i SpeedGrip. Men gissar att som inte är så bra på skånsk lera.
Nä, jag kollade på en bild nu. Ska man köra när det är blött så är det RR som gäller. Så valet är Speed 2.35 eller speedgrip 2.25. hon har 24'' Speed i 2.35 nu men de är väldigt smala så möjligt 2.25 är bredare på 26'' och i25

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Nu har jag inte kollat upp men har inte benämningarna på schwalbe-däcken ändrats? Heter dom inte typ trail, supertrail, mm, och addix soft, mm, exempelvis?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nu har jag inte kollat upp men har inte benämningarna på schwalbe-däcken ändrats? Heter dom inte typ trail, supertrail, mm, och addix soft, mm, exempelvis?
Jag minns inte exakt vad de hette innan men de vanliga gummina nu är röd Speed och blå Speedgrip. Det är nog samma som innan? Casing är superrace, superground och supertrail? Sen är det väl super gravity?

Hur som helst brukar man ha den mjukare gummit fram. Jag är sur för att det bredare däcket bara finns i den hårda varianten. Det rimliga är brett och mjukt fram och smalt bak.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag minns inte exakt vad de hette innan men de vanliga gummina nu är röd Speed och blå Speedgrip. Det är nog samma som innan? Casing är superrace, superground och supertrail? Sen är det väl super gravity?

Hur som helst brukar man ha den mjukare gummit fram. Jag är sur för att det bredare däcket bara finns i den hårda varianten. Det rimliga är brett och mjukt fram och smalt bak.
Om du cyklar upp o ner i leriga skåne så skaru ha mjukt bak oxå. Annars blir det som en Formel1 bil på motocross-bana

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vill barnet ha grepp bak så ska du ha mjukt gummi, om barnet vill komma uppför backar. Ska du bara nerför så e d kanskente lika viktigt (fast jo). Särskilt ett barn som väger betydligt mindre än vuxen o därmed tappar friktion.
Finns d nån mc-sport i lera där teamen tänker: nä, behöver inget grepp bak på drivhjulet? Om svaret e ja, kör hårt däck.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vill barnet ha grepp bak så ska du ha mjukt gummi, om barnet vill komma uppför backar. Ska du bara nerför så e d kanskente lika viktigt (fast jo). Särskilt ett barn som väger betydligt mindre än vuxen o därmed tappar friktion.
Finns d nån mc-sport i lera där teamen tänker: nä, behöver inget grepp bak på drivhjulet? Om svaret e ja, kör hårt däck.
Barn väger mindre som du säger och utan att vara mästare på fysik, så tänker jag att det också väger upp bristen på marktryck i och med att det än mindre vikt att accelerera/bromsa? Det borde så att säga ta ut varandra. Om man sen jämför däckens bredd med vikten så borde de i princip ha bättre grepp än vuxna? Iofs ger mindre hjul snäppet mindre kontaktyta med marken, så kanske går jämnt ut där med.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Fast det är nog sällan barn spinner loss i uppförsbacke. Kanske de har lite för låga watt.

Hur som helst är det däck med mer grepp och 2.35 jag saknar. Om de ska sitta fram eller bal spelar ju mindre roll om jag inte hittar dem.
Hon har Speed nu utan problem men lite mer grepp vore nog inte fel. Fram.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Barn väger mindre som du säger och utan att vara mästare på fysik, så tänker jag att det också väger upp bristen på marktryck i och med att det än mindre vikt att accelerera/bromsa? Det borde så att säga ta ut varandra. Om man sen jämför däckens bredd med vikten så borde de i princip ha bättre grepp än vuxna? Iofs ger mindre hjul snäppet mindre kontaktyta med marken, så kanske går jämnt ut där med.
Jag har barn som blev överlyckliga när jag satte maxxis shorty bak eftersom de nu kunde ta sig fram/upp på ställen där de tidigare bara spunnit loss.

Vee snap e rätt breda. Finns maxxis dhr o dhf som e breda. Båda finns i både 20 o 24"

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
D du beskiver kallas vattenplaning: låg friktion o dålig grepp.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Sorry ang tipset på för små däck. I 26" har du rätt mycket alternativ, både hårda o mjuka däck. Många olika bredd oxå.
Varför just Schwalbe?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Sorry ang tipset på för små däck. I 26" har du rätt mycket alternativ, både hårda o mjuka däck. Många olika bredd oxå.
Varför just Schwalbe?
Nä, det är enbart för att jag har lite koll på deras modeller. RR känns rätt sweet spot som all-round.
Sen är det lite svårt utan att testa att säga att ett annat däck skulle vara bättre än RR Speed.
Jag får kolla runt lite mer, har gott om tid

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nä, det är enbart för att jag har lite koll på deras modeller. RR känns rätt sweet spot som all-round.
Sen är det lite svårt utan att testa att säga att ett annat däck skulle vara bättre än RR Speed.
Jag får kolla runt lite mer, har gott om tid

Aha, jag förstår. Ja, däckvärlden är en aldrig sinande djungel. Men vad jag läst om däck (inte specifikt Schwalbe, utan allmänt) e att egenskaper kan variera beroende på strlk (hjulstrlk) trots samma gummiblandning/casing.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Borde vara viktigare med mjukt gummi på häll än på lera? På torr lera tycker jag själv det går bra med tex renegade eller vad som helst.

På lera och gegga är djupare mönster viktigare än mjukt gummi. Vid det flesta tillverkare går dom två karakteristiken dock tillsammans. En undantag är Maxxis, som för DHR II (som är en bra lera däck) också i Dual. Men Maxxis Dual är redan någonstams emellan Schwalbe Speed och SpeedGrip.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
På lera och gegga är djupare mönster viktigare än mjukt gummi. Vid det flesta tillverkare går dom två karakteristiken dock tillsammans. En undantag är Maxxis, som för DHR II (som är en bra lera däck) också i Dual. Men Maxxis Dual är redan någonstams emellan Schwalbe Speed och SpeedGrip.

Håller inte med. Gummiblandning är i stort sett alltid viktigare än mönster. Odubbade vinterdäck (bil) är mjukt gummi, odubbade vinterdäck heter M + S vilket står för Mud + Snow, av en anledning. Man märker oxå hur dåliga hårda sommardäck är på lera om man bara kör på en blöt grusväg eller blöt åker. Mönstret saknar betydelse i avseendet. Egenskaper hos cykeldäck skiljer sig inte även om friktion skiljer sig mycket. Om grovmönstrade däck blir av med leran bättre e en annan femma

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer