Barncyklar samlingstråd

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Verkar som det är ground control eller crossking som är alternativen. Är det recon från maxxis om det finns i 26?
jag tycker Ikon, Ardent, Recon från Maxxis har ok mönster. Jag tycker 3c, då för greppets skull. Berk nämnde Dual som e mittemellan.
Vittoria Barzo e ett lätt däck, finns säkert me olika gummiblandningar.
Ju bättre grepp desto tyngre däck. D finns inte ett däck som klarar allt, så d e upp t dig som observerar cyklisten som bäst kan utröna i vilken situation gummit kommer att vara avgörande

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nytt från vpace:

Bilagor

• 53C700A2-B8F5-4F28-9F9C-751248F973B6.jpeg
    53C700A2-B8F5-4F28-9F9C-751248F973B6.jpeg
    123.3 KB · Besök: 32
  • 317A1F7C-82D9-45B9-8EFD-CFD628723095.jpeg
    317A1F7C-82D9-45B9-8EFD-CFD628723095.jpeg
    109.3 KB · Besök: 32

L.and

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Fråga: skulle behöva däck (vanliga och egentligen också dubb) till dotterns 24-tummare. Problemet är att set fanimej verkar omöjligt att hitta tillräckligt smala däck i rätt dimension. Behöver 507, och de måste vara smalare än 47mm, för schwalbes vintersulor (47-507) går inte på i bak.
Några Idéer?

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Fråga: skulle behöva däck (vanliga och egentligen också dubb) till dotterns 24-tummare. Problemet är att set fanimej verkar omöjligt att hitta tillräckligt smala däck i rätt dimension. Behöver 507, och de måste vara smalare än 47mm, för schwalbes vintersulor (47-507) går inte på i bak.
Några Idéer?
Kollade också, ser tunnt ut på 24” med dubb tyvärr.

n3wton

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Några Idéer?

Råkade se denna annons och kom ihåg frågan om dubbdäck. Kanske är för breda?

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Några Idéer?
Varför går d inte in? E d räser-ram o e d vid chainstay eller seatstay, eller bromsarna däcket tar emot?

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det är en cx typ, som jag tänkte köra med flatbar. Det tar in vid chainstays och också vid seatstay, om än inte lika mycket. Visa bilaga 526379
Fan va surt. Dom däcken e ju smala som dom e. Tog fram ett par för att kika på dom efter att ha läst ditt inlägg, dom e ju typ 1,75".
Ta ramen till din LMV (lokala mekaniska verkstad) o be dom knacka ut stagen...kanske? Rullstolsdäck?

Har du tänkt köra med skivbroms så kan du slänga på ett par 20" 😂
🤣😂😅

L.and

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Fan va surt. Dom däcken e ju smala som dom e. Tog fram ett par för att kika på dom efter att ha läst ditt inlägg, dom e ju typ 1,75".
Ta ramen till din LMV (lokala mekaniska verkstad) o be dom knacka ut stagen...kanske? Rullstolsdäck?

Har du tänkt köra med skivbroms så kan du slänga på ett par 20" 😂
🤣😂😅
Ja, det är segt! Dessutom är cykeln lätt och fin, så det blir en riktigt kul cykel.
Övervägde 20 tum och skivbroms men det bli ju dels rätt skevt och dels dyrare än övriga cykeln 🤣 .
Hittade eventuellt något donnelydäck på ebay nu, men dubbdäck verkar ju bara va att glömma...

simson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hemma med förkylning men inte värre än att jag kunde fortsätta putsa upp lillkillens scott scale plus , han är nummer fyra i ordningen som har cyklat på den .
Måste säga jag är imponerad över hur den har hållit ihop , tre kanaljer , bott utomhus om än under tak men nu är det dax , bakdäck och bakväxel sopslut.
Rengjorde och justerade styr och hjulager , ska byta växeln och kedjan ikväll , försökte övertyga pojken att triggereglage nog skulle vara bättre för honom men fick ett blanknej (skrikandes) , passar på att byta höljen oxå så kanske den håller fyra ungar till…
Mange
C37B84B3-E1B5-4D54-86BB-E69F29BD5C1E.jpeg

Senast ändrad:

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, det är segt! Dessutom är cykeln lätt och fin, så det blir en riktigt kul cykel.
Övervägde 20 tum och skivbroms men det bli ju dels rätt skevt och dels dyrare än övriga cykeln 🤣 .
Hittade eventuellt något donnelydäck på ebay nu, men dubbdäck verkar ju bara va att glömma...
Dubbelmullet e lösningen: 22" med skivbroms bak, 24" med fälgbroms fram. Du får dessutom en cykel ingen vill sno på köpet. Snacka om sweetspot!

Mazon99

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Tja

Jag och min äldsta son(9) har börjat köra stig tillsammans, och det grymt roligt. Men jag märkte i höstas att vi behövde uppdatera cyklarna lite :) Så nu är en YT Izzo på väg hem till mig, men jag har svårt att hitta nåt som känns bra till sonen och inte kostar skjortan. Max 8-9000
Velar som tusan mellan 24 och 26 tum eller kanske tom 27,5(Canyon Young Hero)

Han har kört på en Cube 24 och det har funkat ok, men känner nu att singelklinga och vassare bromsar kanske tom dropperpost är ett måste.

Han är ganska kort 135cm , och i det spannet är det sjukt svårt att hitta nåt, skulle vilja ha större hjul än 24 men vill inte att cykeln ska kännas för stor och klumpig.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tja

Jag och min äldsta son(9) har börjat köra stig tillsammans, och det grymt roligt. Men jag märkte i höstas att vi behövde uppdatera cyklarna lite :) Så nu är en YT Izzo på väg hem till mig, men jag har svårt att hitta nåt som känns bra till sonen och inte kostar skjortan. Max 8-9000

Han har kört på en Cube 24 och det har funkat ok, men känner nu att singelklinga och vassare bromsar kanske tom dropperpost är ett måste.

Han är ganska kort 135cm , och i det spannet är det sjukt svårt att hitta nåt, skulle vilja ha större hjul än 24 men vill inte att cykeln ska kännas för stor och klumpig.
Mitt tips e att du slänger på en sadelstolpe me set-back o lite längre styrstam, kanske ett lite bredare styre oxå. Vid ca 145 cm passar en 27,5" i xs/s beroende på mått på ram.
Att du börjar se dig om redan nu e bra för d kan ta tid att hitta eller bygga cykel som passar.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tja

Jag skulle helt klart gå på 26”. Absolut inte 24” för den längden. Frog 69 Mtb verkar passa dina önskemål.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Mitt tips e att du slänger på en sadelstolpe me set-back o lite längre styrstam, kanske ett lite bredare styre oxå. Vid ca 145 cm passar en 27,5" i xs/s beroende på mått på ram.
Att du börjar se dig om redan nu e bra för d kan ta tid att hitta eller bygga cykel som passar.
Kan nog vara en god ide att försöka utnyttja den befintliga så långt möjligt.
27.5" i små storlekar är väl svårt att hitta för 7-8 tusen?
Vitus 26" kanske kan vara ett alternativ, verkar finnas i lager hos wiggle. Det är en cykel som inte borde förlora så mycket i värde heller om intresset skulle svalna. 8 växlar kanske inte är så spännande dock.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tycker vid 135 ska en 24'' funka ett tag till.
Det finns inte så många bra vuxen 27.5 i xs som inte är tunga som fan. Jag hittar i alla fall inte.

Jag har precis köpt en Vitus 26. Jag hoppas den ska funka ett tag så man kan gå på vuxen S sen. Många XS har dessutom knasig geo och är lika höga som small.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Just nu är beställningen öppen på vpace för ovanlighetens skull. Jag fick lev ” från 1/2” nu när jag beställde en 26” Max. Det är första gången sedan juni/juli som man ens kunnat beställa.

simson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det är här eller i fulmektråden den ska upp, bilden på lillpojkens nya framstänka
A7D432C0-ED90-4E03-8629-1BD05667BFAF.jpeg

650 skärm på 20tummare den funkar iallafall jättebra eftersom mina barn envisas med att fortsätta cykla istället för att åka skridskor så är det en nödvändighet.
Mange

Mazon99

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Kan nog vara en god ide att försöka utnyttja den befintliga så långt möjligt.
27.5" i små storlekar är väl svårt att hitta för 7-8 tusen?
Vitus 26" kanske kan vara ett alternativ, verkar finnas i lager hos wiggle. Det är en cykel som inte borde förlora så mycket i värde heller om intresset skulle svalna. 8 växlar kanske inte är så spännande dock.
Lillebror ska få nuvarande 24 så jag måste köpa en ny hur som, har kollat på Vitus och den verkar vettig
Frog 69 ser oxå bra ut

tmalm

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag skulle helt klart gå på 26”. Absolut inte 24” för den längden. Frog 69 Mtb verkar passa dina önskemål.
Trek Marlin är 27,5" och finns i pyttesmå storlek, vill minnas att den kostar någonstans runt de 8.
Står en sån på dotterns skola, riktigt snygg faktiskt och omöjligt att förstå att det går åt göra en så liten cykel med så stora hjul!

/T

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Trek Marlin är 27,5" och finns i pyttesmå storlek, vill minnas att den kostar någonstans runt de 8.
Står en sån på dotterns skola, riktigt snygg faktiskt och omöjligt att förstå att det går åt göra en så liten cykel med så stora hjul!

/T
Ja, den är liten för 27.5 men troligen för hög för nån som är 135 och för kort för nån som är 150.
Och tung för skogen.

Då kan man hellre kolla på laufy 27.5 som är lika kort men modernare och troligen lägre.
Jag var en hel lista på korta 27.5 cyklar. Vitus 26 är längre än alla.
Om nu tabellerna stämmer....

De enda som är bra, utom vikten, är marin bobcat/wildcat, fluid HT och nån till som inte heller går att få tag i.
Och vpace.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

/T
Vi tittade på xs och xxs, ett steg upp i utrustning. Kostade runt 12 tror jag och vägde 13+ med 26” hjul.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, den är liten för 27.5 men troligen för hög för nån som är 135 och för kort för nån som är 150.
Och tung för skogen.

Trek Marlin i XXS har 26" hjul och har bra geometri med 155 mm vevarmar. I XS har den 27,5" hjul och nästan samma geometri än XXS, men vevlager och allt (förutom stack) är högre för att den har 170 mm vevarmar. Så XS är inte bra till barn. XXS är ok, men har XC geometri och är lite tung.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Trek Marlin i XXS har 26" hjul och har bra geometri med 155 mm vevarmar. I XS har den 27,5" hjul och nästan samma geometri än XXS, men vevlager och allt (förutom stack) är högre för att den har 170 mm vevarmar. Så XS är inte bra till barn. XXS är ok, men har XC geometri och är lite tung.
Ja, 26'' brukar se bättre ut. Det är väl tydligen svårt att få en 27.5 att funkar 140-165cm....

Laufy är faktiskt inte så dumt. Just nu minns jag inte varför jag förkastade den.
Konstig storleks rek och rätt extrem HTA för ett barn. 67 grader känns nog mer lagom?

Hur som helst är det för sent. Vitusen är i tullen nu. Ska väl gå att tvinga ner den under 12 i alla fall.

1638608847475.png

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vi tittade på xs och xxs, ett steg upp i utrustning. Kostade runt 12 tror jag och vägde 13+ med 26” hjul.
Ja, det är inte värt. Antingen får man betala mer eller mindre. Jag valde att gå ner till Vitus istället för upp till vpace. Det skiljer mycket både i pris och vikt men när det kom till kritan vill jag att allt stämmer för det priset. Jag vill inte behöva montera angle set för ytterligare 1000 spänn. Jag unnar verkligen de barn som är duktiga bra grejor men i verkligheten vet vi alla att Berks grabb hade kunnat cykla på en vitus också....

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Lillebror ska få nuvarande 24 så jag måste köpa en ny hur som, har kollat på Vitus och den verkar vettig
Frog 69 ser oxå bra ut
Frog har rätt kass geo, som många påpekat längre bak i tråden: de e för långa, e d vanligaste påpekandet.
Har haft ett barn på Frog 62 o jag fick göra om rätt mycket för att den skulle passa. Och den duger bara som gruscykel dessutom.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag unnar verkligen de barn som är duktiga bra grejor men i verkligheten vet vi alla att Berks grabb hade kunnat cykla på en vitus också....
Absolut, jag hade kul på en 20” bmx i skogen i den åldern. Men det roligaste med vad du skriver ovan är ju att de gäller 99% av de vuxnas cyklar här på happy också. En för halva priset skulle egentligen ”duga fint”. 👍

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag unnar verkligen de barn som är duktiga bra grejor men i verkligheten vet vi alla att Berks grabb hade kunnat cykla på en vitus också....

Håller med. Men om man cyklar ett och ett halv timme i Hellasgården med många branta häller är det riktigt trevligt för båda barn och föräldrar om barn+cykel väger 10% mindre när det går brant uppför. På platten märker man det mycket mindre.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Håller med. Men om man cyklar ett och ett halv timme i Hellasgården med många branta häller är det riktigt trevligt för båda barn och föräldrar om barn+cykel väger 10% mindre när det går brant uppför. På platten märker man det mycket mindre.
Ja, jag hade varit mer nöjd närmare 10kg. Hon gillar att cykla på på åsen och det blir mycket tyngre än hennes sub 10 24''. Vi får se hur mycket jag kan lätta den. Vev, hjul och gaffel ska ju helst inte bytas men lite investeringar i växlar och bromsar är aldrig fel.
Vi får se hur nära 11a vi kommer. Börjar med nya däck och TL.
Eventuellt kunde man testa med stel gaffel i kol.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, jag hade varit mer nöjd närmare 10kg. Hon gillar att cykla på på åsen och det blir mycket tyngre än hennes sub 10 24''. Vi får se hur mycket jag kan lätta den. Vev, hjul och gaffel ska ju helst inte bytas men lite investeringar i växlar och bromsar är aldrig fel.
Vi får se hur nära 11a vi kommer. Börjar med nya däck och TL.
Eventuellt kunde man testa med stel gaffel i kol.
E dinte bättre o billigare att köpa en ram o bygga den som du vill ha den?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
E dinte bättre o billigare att köpa en ram o bygga den som du vill ha den?
Jag hittade inte nåt som var både intressant och rimligt.
Dessutom vågade jag inte vänta längre när Vitus kom i lager. Vi vet ju inte hur 2022 kommer att se ut men barnen växer ändå.

Jag var sugen på bobcat men det sprack på att jag inte vill lägga pengar på lätta QR 27.5 hjul.
Funderade också på mb31 men det sprack på att deras geo tabell slår på +-40mm...

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag hittade inte nåt som var både intressant och rimligt.
Dessutom vågade jag inte vänta längre när Vitus kom i lager. Vi vet ju inte hur 2022 kommer att se ut men barnen växer ändå.

Jag var sugen på bobcat men det sprack på att jag inte vill lägga pengar på lätta QR 27.5 hjul.
Funderade också på mb31 men det sprack på att deras geo tabell slår på +-40mm...

Jag förstår. Men d går ju att enkelt anpassa t boost, från qr, iaf dt swiss o stans o mavic.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hittade eccentric mini 27.5. lite bättre geo (kollat snabbt bara) än de flesta, men tung.
En kvar på bike24

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hittade eccentric mini 27.5. lite bättre geo (kollat snabbt bara) än de flesta, men tung.
En kvar på bike24

En vacker ram med bra geo!
En lös ram skulle vara fint. En hel cykel av 13,8 kg med coil gaffel för den pris är inte attraktivt.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer