Barncyklar samlingstråd

Sluggo112

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det blev ju perfekt med 4-kolvsok på en 20" riprock 😊👌
20220603_162722.jpg
20220603_162726.jpg
20220603_162833.jpg

Tegheim83

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Största grejen är ju ramen.
Min dotter må va lång, men hon är ju inte superwoman.
Och en MTB på 10-11kg blir snabbt jobbig.
Scott, Early Rider, och Vpace verkar vara bland de lättaste?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Största grejen är ju ramen.
Min dotter må va lång, men hon är ju inte superwoman.
Och en MTB på 10-11kg blir snabbt jobbig.
Scott, Early Rider, och Vpace verkar vara bland de lättaste?
Scott med få undantag är tunga för priset. Jag vet i fan om det är ramen som gör det. Tex roxter är ett sänke om jag minns rätt

"Fördelen" med 26'' är att du kan lägga 12 000 på gaffel och hjul och få der mesta lätt.

Nackdelen är just att det blir dyrt. Alternativet är att testa 24'' helstelt på 10kg tex xc 240.

I min bok är det så billigt med 24 att det är no brainer. Problemet är cykeln efter det

Tegheim83

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Scott med få undantag är tunga för priset. Jag vet i fan om det är ramen som gör det. Tex roxter är ett sänke om jag minns rätt

"Fördelen" med 26'' är att du kan lägga 12 000 på gaffel och hjul och få der mesta lätt.

Nackdelen är just att det blir dyrt. Alternativet är att testa 24'' helstelt på 10kg tex xc 240.

I min bok är det så billigt med 24 att det är no brainer. Problemet är cykeln efter det
Roxter är inte intressant. Jag har bara tittat på RC 400 och RC 400 PRO

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ska man bygga i den prisklassen kan man i princip köpa en xc 240 och slänga hjulen. Det var väl någon som gjorde det i våras?
Har man inte bromsar och lina liggande så blir det kanske billigare att köpa Scott färdig?

Sen tycker jag inte drivlina och bromsar behöver räknas in i budget...de kan ju följa med till nästa hoj....

TazD

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Bygger man själv blir d lättare o högre spec. Börjar bli klar me en Ripcord 10-delad 11-40t på 10 kg
Körde du ”vpace” vevar på den, och i så fall funkade de bra?
Skall renovera en just nu (innan lillebror tar över) och är inne på att sätta på ett par kortare/lättare än de 155NX som sitter på.

Det jag i min tur kan tipsa om för en ripcord om man behöver fixa bakdämparen för lätta åkare som kör en del ordentliga drop i skogen (och slår igenom), men som vill ligga på lågt tryck övrigt, är ”proimpact”, vilket löste vårat problem.

ulfalf

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ska man bygga i den prisklassen kan man i princip köpa en xc 240 och slänga hjulen. Det var väl någon som gjorde det i våras?
Har man inte bromsar och lina liggande så blir det kanske billigare att köpa Scott färdig?

Sen tycker jag inte drivlina och bromsar behöver räknas in i budget...de kan ju följa med till nästa hoj....

Kan nog syfta på mitt min uppdatering av en xc240:

Då vill jag nog säga att jag är klar med bygget ovan. Lite justeringar från planen blev det men det blev rätt bra till sist ändå. Bytte ut följande:

- Vevparti enligt ovan, Hup 130 mm + 30t
- Kinastyre och kinastolpe
- Styrstam, oklart dock om den nya är lättare än den gamla trots 50 mm --> 40 mm
- Plockade ihop en 10-delad grupp från skrotlåda + ny bakväxel så nu sitter det en blandning av Sram X5, X0 plus en bastardkassett 11-42.
- Däck, RoRo slanglöst
- Hjul, Stans ZR Crest mk 3 + kinanav Fastace. Blev sur på att det aldrig gick att få originalhjulen slanglösa så ökade på budget och byggde nya hjul istället. Blev skitbra :)

Budgeten på 8000 spräcktes väl lite men landade totalt inkl cykeln på strax över 9000. Vikten ja, inkl lättare pedaler och däcksörja så väger cykeln ca 9,18 kg. Ganska bra för en 24-tummare med tung ram ändå. Viktmålet uppnått, dessutom var det ett kul bygge! Cyklistens ben växer så det knakar så det kommer bli en toppenhoj till våren, redan nu är den nog cyklingsbar på riktigt. Bara en cm kortare vevar gjorde stor skillnad.

Visa bilaga 520473

djcad

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Inte om färgen är det viktigaste.

Kanske vore nice med skum på helstel?

Jag drog upp alla blåa handtag på google o så fick han välja själv.
Det blev ett par Raceface Half Nelson.
Hoppas nu bara de är bra med tanke på priset.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Körde du ”vpace” vevar på den, och i så fall funkade de bra?
Skall renovera en just nu (innan lillebror tar över) och är inne på att sätta på ett par kortare/lättare än de 155NX som sitter på.

Det jag i min tur kan tipsa om för en ripcord om man behöver fixa bakdämparen för lätta åkare som kör en del ordentliga drop i skogen (och slår igenom), men som vill ligga på lågt tryck övrigt, är ”proimpact”, vilket löste vårat problem.

Jepp, e "Vpace" vevparti på den. Den är inte helt klar än men finns inget som talar för att det inte funkar. Gaffel är en helrenoverad Sid WC 28mm, med kolfiberkrona o -styrrör (helt ny del, så nya innerben). Ripcorden har inte jättelångt slag så har man en enduro-cyklande småtting så kanske man ska kika på Commencal, Dartmoor eller Marin.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Eftersom ni pratar dämpning ställer jag min fråga om returdämpning igen eftersom jag inte fick något svar i annan tråd.
Blir inte returen extremt långsam med så lågt tryck som barn har? Någon som micklat med detta? Det är shimsstacken som man ska på tror jag på moderna dämpare.

På gamla har jag läst att man kan testa med tunnare olja.

TazD

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jepp, e "Vpace" vevparti på den. Den är inte helt klar än men finns inget som talar för att det inte funkar. Gaffel är en helrenoverad Sid WC 28mm, med kolfiberkrona o -styrrör (helt ny del, så nya innerben). Ripcorden har inte jättelångt slag så har man en enduro-cyklande småtting så kanske man ska kika på Commencal, Dartmoor eller Marin.
Jo, problemet är när ens endurocyklande småtting även gillar stigcykling/AM….Tycker den har fungerat riktigt bra som alloround MTB (med fokus på stök och enduro), men på slutet så blev det som sagt lite väl mycket bottningar, men det löste sig det med.

TazD

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Eftersom ni pratar dämpning ställer jag min fråga om returdämpning igen eftersom jag inte fick något svar i annan tråd.
Blir inte returen extremt långsam med så lågt tryck som barn har? Någon som micklat med detta? Det är shimsstacken som man ska på tror jag på moderna dämpare.

Jag kan inte sånt här, men det stämmer nog som du säger då det löste sig när vi (alltså MK cykling) tog bort lite plats i dämparen med ”skummgummit”, nu har vi till och saktat ner den lite…

Edit: så man kan säkert göra det på det sättet du föreslår.

Ploppis

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Någon som vet något om denna modell: Kross Dust Replica 24?(5000kr=blocket)(Verkar rejäl men kanske tung 13kg) Nypris runt 9000. tänkte att den kanske är bra med tanke på priset är så högt.
Väljer mellan denna eller Frog62(4500=blocket) eller en White Xc 240Lite.(2300=blocket)
Är till en kille på 7 år

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Tror att jag har svarat innan. Min son har bara cyklat med barngafflar och nu en Fox Float 32 som kanske är tuned för lättare åkare. Ingen problem med retur där. Skulle dock tänka att de flesta gafflar fortfarande funkar bra för 50 kg åkare och kanske lite mindre också. Sen berör det på mycket justeringsutrymme det finns.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tror att jag har svarat innan. Min son har bara cyklat med barngafflar och nu en Fox Float 32 som kanske är tuned för lättare åkare. Ingen problem med retur där. Skulle dock tänka att de flesta gafflar fortfarande funkar bra för 50 kg åkare och kanske lite mindre också. Sen berör det på mycket justeringsutrymme det finns.
Jag vet att i alla fall på bakdämpare så ses lågt tryck för lätta åkare som ett problem. Det ska vara en av fördelarna med MegNeg. (mer negativ volym tillåter mer tryck)
Det är svårt att avgöra om det är ett problem eller inte. Jag har svårt nog med min egen gaffel.
Flickan väger väl under 40 fortfarande.

Inte lönt att skruva när man inte kan mäta resultat men egentligen borde man kunna lätta både på kompressions och returdämpning.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag vet att i alla fall på bakdämpare så ses lågt tryck för lätta åkare som ett problem. Det ska vara en av fördelarna med MegNeg. (mer negativ volym tillåter mer tryck)
Det är svårt att avgöra om det är ett problem eller inte. Jag har svårt nog med min egen gaffel.
Flickan väger väl under 40 fortfarande.

Inte lönt att skruva när man inte kan mäta resultat men egentligen borde man kunna lätta både på kompressions och returdämpning.
Även om det dämpar lite så märker barn att det hjälper mycket

Tegheim83

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Någon som har tips på 20" cykel (ej dämp) som finns i lager nu?
Dottern har en 20" med "mini-ram" (ku-bikes) men hon har växt så ramen känns för trång för henne nu men 20" känns fortfarande rätt..

Sluggo112

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Någon som har tips på 20" cykel (ej dämp) som finns i lager nu?
Dottern har en 20" med "mini-ram" (ku-bikes) men hon har växt så ramen känns för trång för henne nu men 20" känns fortfarande rätt..
Förra veckan när jag var på cykelhuset i Upplands-Väsby så är jag åtminstone 95% säker att det stod flera 20" där 🤔
Testa att ringa och fråga 😊

Barncyklar samlingstråd
Förra veckan när jag var på cykelhuset i Upplands-Väsby så är jag åtminstone 95% säker att det stod flera 20" där 🤔
Testa att ringa och fråga 😊
Nej tack, cykelhuset sätter jag inte min fot på

ok en mer specifik fråga;
Dotterns small-ram på sin 20" har reach på 27,7cm och jag tycker hon sitter rätt trångt på den. Om jag tittar t.ex på orbea laufey:s 20"are har de reach på 32cm.
Har expertisen här något råd; är det värt att skaffa en ny 20" med normalstor ram till henne för ca 5cm mer reach eller är det bättre att vänta till hon får plats på en 24" cykel och byta då istället?

Sluggo112

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nej tack, cykelhuset sätter jag inte min fot på

ok en mer specifik fråga;
Dotterns small-ram på sin 20" har reach på 27,7cm och jag tycker hon sitter rätt trångt på den. Om jag tittar t.ex på orbea laufey:s 20"are har de reach på 32cm.
Har expertisen här något råd; är det värt att skaffa en ny 20" med normalstor ram till henne för ca 5cm mer reach eller är det bättre att vänta till hon får plats på en 24" cykel och byta då istället?
Är det så? Överlägset bästa butiken enligt mig men alla kan såklart ha egna erfarenheter, men det kan diskuteras i annan tråd eller nått 🤷

Sen finns ju Scott roxter i lager på typ alla cykloteket i Stockholm iaf detsamma med flera sportson butiker, XXl har white i lager så att få tag i en 20" bör vara relativt lätt (åtminstone i Stockholm)

Sitter hon dåligt på cykeln skulle jag absolut säga att det är värt en ny cykel, sen beror det väl kanske lite på hur lång hon är och hur snart det är dags för en 24"

Sen lite beroende på hur cykeln känns trång så kanske man kan klara sig med bara en längre steam?

ockie

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej! Har läst i princip hela tråden och nu står valet till min 7-åriga son mellan Orbea Laufey 24, BMC Two Stroke 24 eller Early Rider Seeker 24. Samtliga med stel gaffel. Seekern är favoriten, men den verkar vara på gränsen till för stor för honom (han är 127cm lång). Finns det någon vänlig själ här som köpt Orbean eller BMC:n som vill dela med sig lite vad de tycker. Känsla, peppfaktor, vikt, tubeless-kompabilitet, eventuell förbättringspotential osv :) Han har en Roxter 20 som han gillar, men den börjar bli liten och lillasyster har redan börjat låna den så till hösten tror jag den blir perfekt till henne.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej! Har läst i princip hela tråden och nu står valet till min 7-åriga son mellan Orbea Laufey 24, BMC Two Stroke 24 eller Early Rider Seeker 24. Samtliga med stel gaffel. Seekern är favoriten, men den verkar vara på gränsen till för stor för honom (han är 127cm lång). Finns det någon vänlig själ här som köpt Orbean eller BMC:n som vill dela med sig lite vad de tycker. Känsla, peppfaktor, vikt, tubeless-kompabilitet, eventuell förbättringspotential osv :) Han har en Roxter 20 som han gillar, men den börjar bli liten och lillasyster har redan börjat låna den så till hösten tror jag den blir perfekt till henne.
Finns laufey med stel? Den är väldigt hög fram

blitz

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

elsyLOL

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag köpte en ny Orbea Laufey 24 H30 till sonen i våras, 7, snart 8 år gammal och ungefär 132 cm lång. Den är ju dyr, men jättefin, lite avundsjuk faktiskt på honom som får så fina cyklar. Men det viktigaste är väl att han gillar den. Han cyklar enklare stigar i Hellas med den. Har ännu inte hunnit tersta att tubelessa den.
Nu senast när han cyklade på den så tyckte jag att den såg relativt liten ut, kanske är det så att han redan eller snart har växt ur den.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag köpte en ny Orbea Laufey 24 H30 till sonen i våras, 7, snart 8 år gammal och ungefär 132 cm lång. Den är ju dyr, men jättefin, lite avundsjuk faktiskt på honom som får så fina cyklar. Men det viktigaste är väl att han gillar den. Han cyklar enklare stigar i Hellas med den. Har ännu inte hunnit tersta att tubelessa den.
Nu senast när han cyklade på den så tyckte jag att den såg relativt liten ut, kanske är det så att han redan eller snart har växt ur den.
Tyvärr har de flesta i den åldern samma problem, de skulle behöva en ny storlek varje år 😱

hanek082

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tyvärr har de flesta i den åldern samma problem, de skulle behöva en ny storlek varje år 😱
Man köper dyra cyklar till barn ett sen får de ramla ner i skaran. Det jobbigaste hemma är dock att lillebror har samma skostorlek som två år äldre storasyster nu så går inte att ärva skor längre och snart är de väl lika långa också.

’’hur länge håller grejer man sparar? Har nummer tre på gång men kommer skilja 6 år mellan 2 och 3. Värt att ha en hel cykelspark hemma eller bättre att sälja och köpa nytt till sista? De andra två har bara lite mindre än 2 år mellan

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
’’hur länge håller grejer man sparar? Har nummer tre på gång men kommer skilja 6 år mellan 2 och 3. Värt att ha en hel cykelspark hemma eller bättre att sälja och köpa nytt till sista? De andra två har bara lite mindre än 2 år mellan

Man ska aldrig sälja en cykel man kanske kan använda senare! Min son ärvde min frus 18 år gamla MTB när han var 130 cm lång. Funkar perfekt som cykel till stan.

ockie

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Tack! Har bestämt mig för att vänta tills hösten, men orbean är fortfarande högt på listan!

blitz

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej, har en liten fundering på cykel till min grabb på 10 år och typ 145 cm från backen. Har ev en möjlighet att köpa en Trek Remedy 8 2017 i storlek small. Enligt deras size guide så passar den från typ 155 cm.
Är det överkurs och på tok för mycket/klumpig cykel på ett barn? Han är ett lättviktare med så funderar på om man kan få dämparna så pass mjuka så de fungerar för honom?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej, har en liten fundering på cykel till min grabb på 10 år och typ 145 cm från backen. Har ev en möjlighet att köpa en Trek Remedy 8 2017 i storlek small. Enligt deras size guide så passar den från typ 155 cm.
Är det överkurs och på tok för mycket/klumpig cykel på ett barn? Han är ett lättviktare med så funderar på om man kan få dämparna så pass mjuka så de fungerar för honom?
Mjuka går nog men kompression och retur är oklart men har å andra sidan inte med storleken på ramen att göra.

Mina barn kan/vill inte cykla på stora cyklar men en av kusinerna på max 140cm cyklar på min Marino med 465 i reach....

Topp