Barncyklar samlingstråd

Tegheim83

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Fick hem tubeless-kitet idag.
Håller på och bli gråhårig 😁

#1: Tubeless-ventilen tätar nog skitbra på insidan, om det går att dra åt ordentligt på utsidan. O-ringen runt prestan är lite liten så den glider in i fälgen när man tar i.

#2: Muc-Off-tejpen jag köpte är riktigt tråkig att tejpa med. Blir ledsen när jag inser att jag köpt samma tejp till min hoj. Den sitter okej i fälgen, men överlappet klistrar knappt, och man får med en "lagningslapp" att sätta över skarven. Den sitter inte skithårt heller 🙈
Där håller jag BBB och/eller OrangeSeal's tejp jag använt innan högre.

#3: Däcket sitter för löst på fälgen, så det är (än så länge) omöjligt att fylla på luft. Har provat med både golvpump och min lilla hobbykompressor, men det går inte.
Har på mina egna hojar klarat att poppa med golvpump utan vätska, sen lossat ventilen och fyllt på gucka. Men den här fälg/däck-kombon är svår. Måste ta med mig hjulet till jobbet och dra med riktig kompressor och hoppas däcket sätter sig, och sitter kvar. Men jag är skeptisk!

Framhjulet vägde 1581g med bromsskiva, slang och däck. Slangen väger 162g, så mycket att vinna bara på en lättviktsslang.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Fick hem tubeless-kitet idag.
Håller på och bli gråhårig 😁

#1: Tubeless-ventilen tätar nog skitbra på insidan, om det går att dra åt ordentligt på utsidan. O-ringen runt prestan är lite liten så den glider in i fälgen när man tar i.

#2: Muc-Off-tejpen jag köpte är riktigt tråkig att tejpa med. Blir ledsen när jag inser att jag köpt samma tejp till min hoj. Den sitter okej i fälgen, men överlappet klistrar knappt, och man får med en "lagningslapp" att sätta över skarven. Den sitter inte skithårt heller 🙈
Där håller jag BBB och/eller OrangeSeal's tejp jag använt innan högre.

#3: Däcket sitter för löst på fälgen, så det är (än så länge) omöjligt att fylla på luft. Har provat med både golvpump och min lilla hobbykompressor, men det går inte.
Har på mina egna hojar klarat att poppa med golvpump utan vätska, sen lossat ventilen och fyllt på gucka. Men den här fälg/däck-kombon är svår. Måste ta med mig hjulet till jobbet och dra med riktig kompressor och hoppas däcket sätter sig, och sitter kvar. Men jag är skeptisk!

Framhjulet vägde 1581g med bromsskiva, slang och däck. Slangen väger 162g, så mycket att vinna bara på en lättviktsslang.

Har du provat att pumpa utan ventil? Det hjälper mycket för att poppa.

Tegheim83

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har du provat att pumpa utan ventil? Det hjälper mycket för att poppa.

Iom att jag bara har schrader-koppling till kompressorn fick jag montera en adapter, som såklart gängas på ventilen.

Men, du fick mig att fundera. Hade ju en havererad ventil nånstans...

Hittade den, klippte av innanmätet, så det blev fritt flöde och testade igen.

Med nöd o näppe så poppade det!

Nästa problem, de ville glida av så fort jag släppt knappen iom fritt flöde :-)
Fick hålla hjulet i luften så inte däcket blev påverkat, släppa ut sakta, demontera trash-ventil, fylla 50ml gucka, montera äkta ventil+adapter, och hålla tummarna!
Det gick!

Lite gucka fick jobba direkt då de inte riktigt tätade mellan fälg o däck. Men nu står det mot boväggen, med 2bar. Har skakat runt l snurrat.
Det får stå en stund/timmar.
Hoppas det håller tätt!

20220805_144807.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag kröp till korset och köpte en presta fyllare till kompressorn. Kom fram till att det inte var värt att krångla för att spara några hundringar genom att bygga nåt som kanske funkar.
En barnlek att poppa vad som helst nu.

Synd. Tyckte jag var cool som poppade med vanlig pump men även det föll på barncykel

Tegheim83

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag kröp till korset och köpte en presta fyllare till kompressorn. Kom fram till att det inte var värt att krångla för att spara några hundringar genom att bygga nåt som kanske funkar.
En barnlek att poppa vad som helst nu.

Synd. Tyckte jag var cool som poppade med vanlig pump men även det föll på barncykel
Samma här. Alltid varit badass, och handpoppat. Nu sket sig den Chuck Norris-kunskapen...

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Kör ni pedaler i metall till barnen? Vilka i så fall?
Friluftsfrämjandet rekommenderar det. Lite otippat för de mindre men ser att flickan skrapat av en del plastpins så är kanske läge för uppgradering

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Friluftsfrämjandet rekommenderar det. Lite otippat för de mindre men ser att flickan skrapat av en del plastpins så är kanske läge för uppgradering
Här kör vi Crankbrothers Stamp 1, alltså plastpedaler med metallpins. D v s inte vad du frågar om, men ändå ett tips.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Sonen körde den här först:

Med dom blev lite små, så nu kör han riktigt fina (men också bra pris):

På sina lvgcyklar kör har denna här, bra men små:

Det är svårt att hitta bra pedaler i storlek mellan mindre barn och vuxen.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Här kör vi Crankbrothers Stamp 1, alltså plastpedaler med metallpins. D v s inte vad du frågar om, men ändå ett tips.
Sonen körde den här först:

Med dom blev lite små, så nu kör han riktigt fina (men också bra pris):

På sina lvgcyklar kör har denna här, bra men små:

Det är svårt att hitta bra pedaler i storlek mellan mindre barn och vuxen.
Både chrömag och stamp ser ut att ha riktigt vassa pins. Vet i fan om jag vågar sätta henne på det. Jag har själv dragit av tillräckligt med kött för är bli mätt på under min korta flats karriär.

simson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Både chrömag och stamp ser ut att ha riktigt vassa pins. Vet i fan om jag vågar sätta henne på det. Jag har själv dragit av tillräckligt med kött för är bli mätt på under min korta flats karriär.
Kan du inte göra som jag gjort på mina pendlarplattisar å ”trimma” av spikarna lite med avbitare/najtång och kanske slipa lite grann (det blir jävligt vassa grader efter klippning). Hyfsat grepp inte lika otrevliga mot smalbenen.
Mange

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Kan du inte göra som jag gjort på mina pendlarplattisar å ”trimma” av spikarna lite med avbitare/najtång och kanske slipa lite grann (det blir jävligt vassa grader efter klippning). Hyfsat grepp inte lika otrevliga mot smalbenen.
Mange
Jag funderade på det. Får kolla runt lite.
Kusinen har ovassa metall pedaler på sin Biltema BMX. Vet inte om det finns nån sånt i lite kvalitet

velman

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hur breda däck är vettigt på en 24” cykel? Fälgarna är 23mm invändigt.

Just nu sitter det Kenda small block 2,1” på men jag tänkt komplettera med rocket ron 2,1”. Dock var de smalare än small block. 49mm mot 53mm.

Är det bättre att köra med 2,35” rocket ron?

Dottern cyklar på enklare stigar när vi kör i skogen och jag tänkte att det vore bra med lite mer grepp och volym för att ta upp stötarna.

Hur resonerar ni?

Bilder med 2,1” rocket ron provmonterade. Det finns plats för grövre däck

2DC9A674-96C2-4A96-9DCA-70F9CB89FE43.jpeg
FA7DF201-C4B3-4BBC-9174-E6A1207B7A22.jpeg

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
36T räcker bra tycker jag. I varje fall just nu, flickan ger sig inte på några tekniska stigningar.

Frågan är om jag ska tvinga henne att köra 10s även på 29'' bara för att alla ska samma... tveksamt men nu har vi 8s,9s och 10s på tre cyklar och två trainers.
Eventuellt får jag försöka reparera ett bakhjul så får han köra på on-wheel.
Pojken har en Zee-växel med en 11-36 kassett och 24"-hjul.
Det är inga problem på mtb-träningarna med utväxlingen och det känns lättväxlat och stabilt. Dvs inga direkta växeljusteringar utan mer böjda växelöron som behöver böjas tillbaka.
Däremot har kedjan börjat hoppa av väldigt ofta denna sommaren. Främst i cykelparker ska sägas. Jag tror det mest beror på åkstil (tajming i trampningen och växlingen när det studsar) och att drevet fram inte är NW.

Slutsats: Zee med 11-36 funkar bra.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Just nu sitter det Kenda small block 2,1” på men jag tänkt komplettera med rocket ron 2,1”. Dock var de smalare än small block. 49mm mot 53mm.

Dottern cyklar på enklare stigar när vi kör i skogen och jag tänkte att det vore bra med lite mer grepp och volym för att ta upp stötarna.

Hur resonerar ni?

Visa bilaga 572572 Visa bilaga 572573
Jag satte 2.35 fram.

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har ett par såna här över. Dottern växte ur dem i somras.
Hör av dig jonte om det verkar intressant. Vi kan säkert hitta ett pris som båda är OK med 👍
Pins är 4mm diam och 2mm höga.

Bilagor

• 5B3D1B88-F663-49C8-B3EE-E8FA530D1373.jpeg
    5B3D1B88-F663-49C8-B3EE-E8FA530D1373.jpeg
    396 KB · Besök: 6
Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, jag trodde det fanns något som det, men hittade inte. Pinns har inte mycket grepp, men det är såklart mycket bättre för smalbenen.
Rimligare pris också.

Jag letar inte i den kategorin för att min son inte skulle överleva på den.
Nej, det är ju en avvägning. Hon klarar sig på plastpinsen nu men de är snart borta så nya behöver hon.

Börjar hon halka kan vi tillsammans bestämma att vi byter till riktiga. Det är bättre än att jag köper de nu och hon skadar sig

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Kanske ska testa med nylon innan man ger upp. Det håller kanske bättre än de som kom med cykeln

Edit. Fast lite bättre grejor än just dessa

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Hur resonerar ni?

Tänker samma som du, att litet större däck ger mjukare gång i skogen.

Kenda small block som satt på från början var inte bra alls i skogen om det är litet halt. Men de fungerar till och från skolan och i skejtparken. De rullar iaf lättare.

Men det som spelade störst roll var nog sonens bestämda uppfattning om att stora däck ska det bara vara.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det är inte som ett 29'' 2.35. Det ser inte extremt ut alls. Det räcker kanske med 2.1 men det är väl bättre gummi också i Evo.

Vi var inte alls nöjd med RR i performance utförande, gummi hade nästan ingen grepp. Addix Speed är lite bättre, men SpeedGrip skulle jag vill har.
Gummi i Kenda Small Block Eight Pro var riktigt bra.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Hur resonerar ni?

För min son, som kör riktigt stökiga stig, räckte RR 2.1 (som är smalare än 2,1") på sin 24". Men har hade dämpad framgaffel. Med stel gaffel är det mer komfortabel med lite bredare däck fram. Jag kör själva 2,6" på min helstel, men då väger jag nästan 80 kg.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Kanske ska testa med nylon innan man ger upp. Det håller kanske bättre än de som kom med cykeln

Edit. Fast lite bättre grejor än just dessa

Nu förstår jag inte riktigt. Letar du efter pedalar i metal eller bara pins i metal?

Nylon pedal med metal pins är bra. Jag skulle undvika pedal med plastpinnar.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nu förstår jag inte riktigt. Letar du efter pedalar i metal eller bara pins i metal?

Nylon pedal med metal pins är bra. Jag skulle undvika pedal med plastpinnar.
De rekommenderade pedaler i metall men rimligen är pins i metall de menar.

Jag är som sagt skeptisk men plastpins på de hon har är snart borta. Så nåt som håller bättre måste vi köpa.

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
De rekommenderade pedaler i metall men rimligen är pins i metall de menar.

Jag är som sagt skeptisk men plastpins på de hon har är snart borta. Så nåt som håller bättre måste vi köpa.
Tjatar vidare om dessa pedaler. (Har ett begagnat par över om någon är intresserad)
Tycker iaf att de är "spot-on" som barnpedaler. Har bra grepp, funkat utan problem och är inte onödigt vassa.

Topp