Barncyklar samlingstråd

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Beror lite på vad du söker för hjul, men VPACE säljer 24” med Duke LS Ultrafälgar. Dock bara med xd nav tror jag.
Just det vpace har jag inte kollat men det är qr jag ska ha.
Fälgarna som vpace använder har jag hittat så det är ett alternativ.

Edit. Har kollat på de vanliga tyskarns, inget annat

Senast ändrad:

TazD

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Just det vpace har jag inte kollat men det är qr jag ska ha.
Fälgarna som vpace använder har jag hittat så det är ett alternativ.

Edit. Har kollat på de vanliga tyskarns, inget annat
Vet inte hur bra dom är. Sitter på grabbens VPACE Moriz 27.5, men har bara gått denna säsong hitintills (dock inkl. 1 SweCup Enduro) men inte behövt rikta dem ännu…

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ypperligt tillfälle att lära sig bygga egna? Bike24 har några olika 24" i lager. Jag hade samma bekymmer förra året, hittade Stans ZTR Crest-fälgar, köpte kinanav och byggde ihop ett par hjul som blev riktigt bra. Inga problem att ekra hjulen enligt lämplig guide och sen rikta på plats i ramen.
Jag funderar på att testa. Bytte fälg precis med viss framgång. Känner mig själv och kan nog
behöva lite mer träning innan jag ger mig på dyra grejor.

Ja, Bike24 har lite grejor i 24 och 26.
Kollade just på starbike som jag snubblade över och de har lite grejor också incl build service om man vill det. Inga färdiga hjul dock.

Der gäller xc så hållbarhet är inget problem. Det är bara frågan vad man kan hitta och hur mycket man ska lägga.

24'' är inte bråttom så blir det nåt där så blir det för att testa bygga.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ypperligt tillfälle att lära sig bygga egna? Bike24 har några olika 24" i lager. Jag hade samma bekymmer förra året, hittade Stans ZTR Crest-fälgar, köpte kinanav och byggde ihop ett par hjul som blev riktigt bra. Inga problem att ekra hjulen enligt lämplig guide och sen rikta på plats i ramen.

Fälgarna är inte riktigt starka. Glitch var intresserad och en butik rekommendera dom inte (för vuxen in det här fallet) för att dom inte var tillräckligt starka. Min son fick en bula i sin bakfälg när har körde med för låg tryck pga en punks. Det skulle kanske har hänt med en annan fälg också, men jag vill har starkare (och bredare) fälg till sonens nästa cykel.

Tror dock att fälgarna skulle funka bra till Kontra dotter, om det är den hjul är till.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Fälgarna är inte riktigt starka. Glitch var intresserad och en butik rekommendera dom inte (för vuxen in det här fallet) för att dom inte var tillräckligt starka. Min son fick en bula i sin bakfälg när har körde med för låg tryck pga en punks. Det skulle kanske har hänt med en annan fälg också, men jag vill har starkare (och bredare) fälg till sonens nästa cykel.

Tror dock att fälgarna skulle funka bra till Kontra dotter, om det är den hjul är till.
Crest mk4 tänker du på?
Ja, jag tror det håller för flickan men jag ändå osäker. 1700-1800 gram för i25+ på budget duger kanske. Då funkar det för vuxen också.

Tittar på
NS Enigma på 435g. Dyra men håller kanske

Ex 471 475 gram. Blir nog tufft med 1800g totalt
Bra utbud och finns ibland ok pris.säkert kvalitet.

Dartmoor tomcat 449gram och billiga.kanske klarar 1800 gram.

Och så klart crest mk4 som kostar 1000 sek på starbike. Billigare än Enigma.
Brukar kosta 120-130 euro

Vill inte lägga för mycket på qr nav så blir oavsett en kompromiss

Jag hade nästan bestämt mig för Dartmoor och testa att bygga när jag hittade starbike

anders229

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Har inte lusläst hela tråden, men har ni tips på heldämpat i 20"? Sett att det funnits en Scott Spark 20, och ett gäng nivåer dyrare, typ Commencal.

Är inte blyg att bygga om och förbättra, men det verkar inte krylla av objekt! Eller vet någon om nåt, eller var man ska leta?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har inte lusläst hela tråden, men har ni tips på heldämpat i 20"? Sett att det funnits en Scott Spark 20, och ett gäng nivåer dyrare, typ Commencal.

Är inte blyg att bygga om och förbättra, men det verkar inte krylla av objekt! Eller vet någon om nåt, eller var man ska leta?

Jag skulle inte rekommendera heldämpad på 20", förutom för park, för viktens skull och för att de flesta barn inte behöver heldämpat.

Jag vet bara om en heldämpat 20" och den är bra:

Större hjul hjälper mycket mer i stök än dämpning bak. Så om barnet är 115 cm tycker jag att det är mycket bättre att köpa den här:

velman

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det är inte som ett 29'' 2.35. Det ser inte extremt ut alls. Det räcker kanske med 2.1 men det är väl bättre gummi också i Evo.
Det blev Rocket Ron 2,35" till slut. Det ser bra ut och kommer bli betydligt bättre i skogen.
När det skall rullas längre sträckor på asfalt får jag byta tillbaka till de mer lättrullade small block, men det går rätt fort.

Tack för svaren!

TazD

Medlem
Barncyklar samlingstråd

Det fins inte så många alternativ (även om det kommer fler och fler), och de som är lite lättare kostar oftast inte avsevärt mer än de riktigt bra lätta nya HT 20” som finns för ”tuffare”, utförsorienterad cykling (som tyvärr blivit riktigt dyra).

Minsta grabben har kört en 20” Freshdax förra och denna säsong (en av de få de släppte 2021). Grymt bra utför (kör ff allt blå hoppleder och upp till lättare röda stök-leder), bra på fjället när det blir riktigt stenigt nedför och verkligen helt ok även på Stig (landar in straxt under 10kg med kralligare däck och tubless). Han borde dock gå upp på 24” nu, men han har svårt att slitas från den då den funkar så ruskigt bra utför…

Säljes till hösten eller våren här på Happy (hojta till om du är spekulant), men annars vet jag att uthyrarna i Åre ibland omsätter dessa efter säsongen.

Annars är VPACE Moriz riktigt fina och lätta (men det är deras 24” som motsvarar alla andras 20”), men svåra att få tag på begagnat hörni Sverige. Är det mer utför som är prio (dvs. vikten är inte lika viktig) brukar lite äldre commencal supreme dyka upp då och då begagnat. Sen har även Rosigniol en 20” utförs cykel som är riktigt fin, men känns betydligt större/högre än Propain och VPACE.

Edit: såg att commencal Clash dragit iväg rejält i pris, så det där med liten priskillnad var en felaktig uppfattning från när jag jämförde cyklar för 2 år sedan…

Senast ändrad:

anders229

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag skulle inte rekommendera heldämpad på 20", förutom för park, för viktens skull och för att de flesta barn inte behöver heldämpat.

Jag vet bara om en heldämpat 20" och den är bra:

Större hjul hjälper mycket mer i stök än dämpning bak. Så om barnet är 115 cm tycker jag att det är mycket bättre att köpa den här:

Grabben är dryga 120, men storebrors NS Nerd är då för stor ännu, så satsar på en 20" ett år till tänkte jag, sen får han nog ärva NSen. Tråkigt när styret vibrerar ur händerna på honom i bromsgröpperna idag på hans Cujo 20+, den är ju lätt och fin till det mesta, men den blir stötig. Freshdaxen var fin!

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Grabben är dryga 120, men storebrors NS Nerd är då för stor ännu, så satsar på en 20" ett år till tänkte jag, sen får han nog ärva NSen. Tråkigt när styret vibrerar ur händerna på honom i bromsgröpperna idag på hans Cujo 20+, den är ju lätt och fin till det mesta, men den blir stötig. Freshdaxen var fin!

Jag skulle aldrig köpa en 20" till stig vid 120 cm. Jag köpte en Vpace Max24 när sonen var 117 cm och det är klart att den går otroligt mycket bättre i stök än allt annat som finns på marknaden till 120 cm barn. De flesta vill dock inte lägga så mycket pengar på en barncykel.

anders229

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Det fins inte så många alternativ (även om det kommer fler och fler), och de som är lite lättare kostar oftast inte avsevärt mer än de riktigt bra lätta nya HT 20” som finns för ”tuffare”, utförsorienterad cykling (som tyvärr blivit riktigt dyra).

Minsta grabben har kört en 20” Freshdax förra och denna säsong (en av de få de släppte 2021). Grymt bra utför (kör ff allt blå hoppleder och upp till lättare röda stök-leder), bra på fjället när det blir riktigt stenigt nedför och verkligen helt ok även på Stig (landar in straxt under 10kg med kralligare däck och tubless). Han borde dock gå upp på 24” nu, men han har svårt att slitas från den då den funkar så ruskigt bra utför…

Säljes till hösten eller våren här på Happy (hojta till om du är spekulant), men annars vet jag att uthyrarna i Åre ibland omsätter dessa efter säsongen.

Annars är VPACE Moriz riktigt fina och lätta (men det är deras 24” som motsvarar alla andras 20”), men svåra att få tag på begagnat hörni Sverige. Är det mer utför som är prio (dvs. vikten är inte lika viktig) brukar lite äldre commencal supreme dyka upp då och då begagnat. Sen har även Rosigniol en 20” utförs cykel som är riktigt fin, men känns betydligt större/högre än Propain och VPACE.

Edit: såg att commencal Clash dragit iväg rejält i pris, så det där med liten priskillnad var en felaktig uppfattning från när jag jämförde cyklar för 2 år sedan…

Bra och utförligt svar, tack! :)
Nej jag har märkt det, och 20" kommer att vara snudd på litet nästa år för honom, men hellre det än för stort.
Freshdaxen såg riktigt fin ut, jag drar ett PM till dig så får vi hålla kontakten om den!

Härligt, då har söket utvidgats lite, men är Moriz 24" liten som en 20" fast med större hjul alltså? Intressant isf! :)

Ja Commencal är ju hutlös alltså! Såå bra kan den inte vara...

anders229

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag skulle aldrig köpa en 20" till stig vid 120 cm. Jag köpte en Vpace Max24 när sonen var 117 cm och det är klart att den går otroligt mycket bättre i stök än allt annat som finns på marknaden till 120 cm barn. De flesta vill dock inte lägga så mycket pengar på en barncykel.
Nja det är inte stig med stök och bök som är aktuellt heller, grabben vill hellre ösa på nerförs och hoppa och leka lite. Och det syns ju hur osäkert det är med helstumt och klena nypor, och en 6årings teknik.
Och, det är lättare att rädda en vurp på nåt som är mindre än lite för stort i såna lägen. :)

velman

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag letar delar till dotterns blivande 26". Tänkte mig 10-delat med 11-36.

Men. Tittar man på Deore M6000 bakväxlar skall man GS för 11-42 och SGS för 11-36. Tvärt emot vad jag trodde, väldigt konstigt. Längre bakväxel till mindre kassett.

Då är det kanske bättre att köra med en större kassett bak för att få större omfång på utväxlingen och samtidigt en smidigare bakväxel (GS). Fast en SGS med 36T kanske inte går lika långt ner som en GS gör med 42T i praktiken?

Hur resonerar ni med utväxling för barncyklar? Vi nöjescyklar mest i skogen, inga träning eller tävlingsambitioner.

comp2.PNG

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nja det är inte stig med stök och bök som är aktuellt heller, grabben vill hellre ösa på nerförs och hoppa och leka lite. Och det syns ju hur osäkert det är med helstumt och klena nypor, och en 6årings teknik.
Och, det är lättare att rädda en vurp på nåt som är mindre än lite för stort i såna lägen. :)

Skulle tänka att något som en Nukeproof Cub Scout är bra då. Men 20" är lite små med små hjul och 24" är för stor till 120 cm. Kanske kan man köpa 24" och vänta till barnet passar på den?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag letar delar till dotterns blivande 26". Tänkte mig 10-delat med 11-36.

Men. Tittar man på Deore M6000 bakväxlar skall man GS för 11-42 och SGS för 11-36. Tvärt emot vad jag trodde, väldigt konstigt. Längre bakväxel till mindre kassett.

Då är det kanske bättre att köra med en större kassett bak för att få större omfång på utväxlingen och samtidigt en smidigare bakväxel (GS). Fast en SGS med 36T kanske inte går lika långt ner som en GS gör med 42T i praktiken?

Hur resonerar ni med utväxling för barncyklar? Vi nöjescyklar mest i skogen, inga träning eller tävlingsambitioner.

Visa bilaga 574817

På 26" ser jag inte att en lång bakväxel skulle vara problematiskt.

Hur lätt utväxling man behöver berör på hur branta backar man möter och hur stark barnet är, inte så mycket på om man tävlar. Kring Stockholm finns många branta backar så sonen behöver sin 42t bak i kombinationen med 28 oval fram. Men om det inte finns branta backar räcker det med mycket mindre.

Skulle tänka att man redan har koll på vilken utväxling behövs om barnet redan cyklar i skogen.

anders229

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Skulle tänka att något som en Nukeproof Cub Scout är bra då. Men 20" är lite små med små hjul och 24" är för stor till 120 cm. Kanske kan man köpa 24" och vänta till barnet passar på den?

Absolut en bra ide, men det finns en 24" NS Nerd som väntar på att bli arvegods efter storebror, så tänkte att en sommar till på 20" får lov att bli bra. :)

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
SGS 10s funkar på 26''. Annars är väl en Zee en bra ide men kan ju vara bra att ha plats för 11-42 om det behövs.
M6000 har dessutom sålts med 11-46 med, antar jag, framgång.

Vi kör M986 SGS med 11-36 / 32T. Det räcker nu men hon ståcyklar i backarna vilket väl är modernt men kass enligt mig. Kanske hon behöver större omfång eller 30T när hon utvecklar tekniken.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Absolut en bra ide, men det finns en 24" NS Nerd som väntar på att bli arvegods efter storebror, så tänkte att en sommar till på 20" får lov att bli bra. :)

Ville säga att en Cub Scout 20" då är bra (och snygg), men förstår inte varför den är så mycket dyrare än 24" som har samma specs:

anders229

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Ville säga att en Cub Scout 20" då är bra (och snygg), men förstår inte varför den är så mycket dyrare än 24" som har samma specs:

Ja jäklar den var fin alltså! Han vill ju såklart ha fullgung som storebror och mig, men där har utseendet ett argument mot!

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Kör ungen inte park och eller extremt begåvad så tycker jag ändå stel fungerar. Jag kör själv en låst recon när jag cyklar med flickan och jag väger lite mer.

anders229

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Förstår att barnet tycker att fullgung är cool, men tubeless 2,4" Minion DHF kan man köra med mycket mindre än 1 bar till 120 cm och då behöver man ingen dämpning bak.
Nu är det iofs slang, men 2,6 breda gummin med så lite luft jag vågar på hans hoj nu. Och Minion är säkert bättre, det har jag ingen erfarenhet av i 20" (visste inte ens att det fanns)

velman

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
SGS 10s funkar på 26''. Annars är väl en Zee en bra ide men kan ju vara bra att ha plats för 11-42 om det behövs.
M6000 har dessutom sålts med 11-46 med, antar jag, framgång.

Vi kör M986 SGS med 11-36 / 32T. Det räcker nu men hon ståcyklar i backarna vilket väl är modernt men kass enligt mig. Kanske hon behöver större omfång eller 30T när hon utvecklar tekniken.
Vi bor rätt backigt (precis vid Hisingsparken i Göteborg) så det är kanske bättre att satsa på 11-delat direkt och slänga på 11-42.

Synd bara att det inte finns så många växelreglage för 11-delat med vanlig klämma och utan växelindikator. :(

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nu är det iofs slang, men 2,6 breda gummin med så lite luft jag vågar på hans hoj nu. Och Minion är säkert bättre, det har jag ingen erfarenhet av i 20" (visste inte ens att det fanns)

Bättre däck, och framförallt tubeless, är klart bästa uppgradering man kan göra på en MTB. Det var framsta anledningen för att byta från 24" till 16" när min son var 125 cm.

Jag vet inte vad ditt barn kör nu, men DHF är mycket bättre än allt annat i 20", förutom kanske Vee Tire Snap Flow, om den finns. Och som sagt, kör tubeless!

TazD

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Kör ungen inte park och eller extremt begåvad så tycker jag ändå stel fungerar. Jag kör själv en låst recon när jag cyklar med flickan och jag väger lite mer.
Det funkar även med helstelt i Park, beroende på hur man kör. Viktigast är bra däck och bra bromsar. Båda mina grabbar har kört 16” och 20” helstelt i park initialt, men när de sen börjar hoppa och droppa fullt ut (vilket ibland går fort), är det skönt med dämpning, då de ff allt får bättre kontroll på cykeln direkt efter landningen. Sen, i alla fall från våran erfarenhet, gör det även en riktig skillnad för uthålligheten på ”långa” småstökiga/stenig utförssträckor, så som ex. Skogsleden, venom och viper i Lofsdalen…
Men som allt annat hänger det väll på vart och hur man vill köra…

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vi bor rätt backigt (precis vid Hisingsparken i Göteborg) så det är kanske bättre att satsa på 11-delat direkt och slänga på 11-42.

Synd bara att det inte finns så många växelreglage för 11-delat med vanlig klämma och utan växelindikator. :(

Man kan köra Sram växel reglage. Funkar också riktigt bra till barn!

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Problemet m m7000 & m8000 är att det blir kvar en klack i alu när man tar bort indikatorn. Beroende på bromsarna kan den vara ivägen. Jag har slipat ned min egen

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Annars kan du köra 10-delat med 11-48 kassett. Det är lättare och troligen billigare. Deore bakväxel och Zee växelhandtag.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Fick svar från R2. De bygger EX 471 på DT350 IS för 687 Euro. Beräknat på 1775 gram.
Det är inte aktuellt om jag säger så. Wheelproject har motsvarande för 389.

På starbike bygger de EX471 på XT M8000 för 440. Vikten bör blir ungefär samma men på CL.

Sen är det lätt hänt att man kollar på vikten på DT 350 och glömmer QR endcaps och axel. Vet inte om de är så jävla noga på R2. Om man jämför med wheelprojects så stämmer R2's vikt med wp's vikt med TA och samma ekrar.

Hittar man vad man vill ha på wp och om man nu kan lite på dem så är det väldigt prisvärt

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Fick svar från R2. De bygger EX 471 på DT350 IS för 687 Euro. Beräknat på 1775 gram.
Det är inte aktuellt om jag säger så. Wheelproject har motsvarande för 389.

På starbike bygger de EX471 på XT M8000 för 440. Vikten bör blir ungefär samma men på CL.

Sen är det lätt hänt att man kollar på vikten på DT 350 och glömmer QR endcaps och axel. Vet inte om de är så jävla noga på R2. Om man jämför med wheelprojects så stämmer R2's vikt med wp's vikt med TA och samma ekrar.

Hittar man vad man vill ha på wp och om man nu kan lite på dem så är det väldigt prisvärt

EX 471 är tung och overkill för barn.

Det finns inte mycket kvar av gamla, lättare 26 hjul. Obs att man kan köra alla thru-axle hjul på en QR ram med en adapter (åtminstone fram).

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
EX 471 är tung och overkill för barn.

Det finns inte mycket kvar av gamla, lättare 26 hjul. Obs att man kan köra alla thru-axle hjul på en QR ram med en adapter (åtminstone fram).
Det finns en generic adapter på det hållet? Makes sense.

Det finns väldigt dåligt med färdiga 26'' hjul med >20i. Jag kan i alla fall inte hitta några.
Jag kanske såg några med TA...jag får kolla 10+ shoppar igen.....

Det skulle kanske funka med 20mm men jag har ingen lust att byta från i25 till i20.
Då struntar jag i det. Cykeln väger en bit under 11.5 kg nu så det funkar väl men synd med hjul på 2200g.

Det finns andra breda fälgar men i kombination med build service så hittar jag bara notubes på WP & Starbike.

Jag tror jag kan bygga själv om jag skärper mig. Jag bytte en fälg på 30min förra veckan och det blev ok-ish. Speciellt med tanke på att den "nya" fälgen var gammal och bucklig och jag enbart använde tummstock och skruvmejsel.

//J

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det finns en generic adapter på det hållet? Makes sense.

Det finns väldigt dåligt med färdiga 26'' hjul med >20i. Jag kan i alla fall inte hitta några.
Jag kanske såg några med TA...jag får kolla 10+ shoppar igen.....

Det skulle kanske funka med 20mm men jag har ingen lust att byta från i25 till i20.
Då struntar jag i det. Cykeln väger en bit under 11.5 kg nu så det funkar väl men synd med hjul på 2200g.

Det finns andra breda fälgar men i kombination med build service så hittar jag bara notubes på WP & Starbike.

Jag tror jag kan bygga själv om jag skärper mig. Jag bytte en fälg på 30min förra veckan och det blev ok-ish. Speciellt med tanke på att den "nya" fälgen var gammal och bucklig och jag enbart använde tummstock och skruvmejsel.

//J
Vad har du för fälgar på nu då, är det den som är tung? Att byta fälg är ganska smärtfritt om man har samma ERD så att man kan behålla ekrarna. Tejpa ihop ekrarna där dom korsar varandra innan man tar av fälgen bara. Borde vara betydligt billigare jobb än att bygga nytt (om man inte vill göra det själv).

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vad har du för fälgar på nu då, är det den som är tung? Att byta fälg är ganska smärtfritt om man har samma ERD så att man kan behålla ekrarna. Tejpa ihop ekrarna där dom korsar varandra innan man tar av fälgen bara. Borde vara betydligt billigare jobb än att bygga nytt (om man inte vill göra det själv).
Ja, men jag tar inte i sär nya raka hjul. Det är nog naven som är det större problemet. Fälgarna är WTB ST i25 TCS 2.0 och är det inte nån OEM skit ska de vara lätta.

Jag har andra hjul jag skulle kunna byta fälg på och kanske kapa 100+ gram men lika bra att testa med ett XT nav i så fall. Ja, det är lätt att byta fälg men jag löser eker montering, det oroar mig mindra än att räkna ut längden på ekrarna,

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, men jag tar inte i sär nya raka hjul. Det är nog naven som är det större problemet. Fälgarna är WTB ST i25 TCS 2.0 och är det inte nån OEM skit ska de vara lätta.

Jag har andra hjul jag skulle kunna byta fälg på och kanske kapa 100+ gram men lika bra att testa med ett XT nav i så fall. Ja, det är lätt att byta fälg men jag löser eker montering, det oroar mig mindra än att räkna ut längden på ekrarna,

Om ekrarna möter navet med en 90 grad vinkel, ändrar optimala ekrarlängden sig inte mycket. Skulle tänka att det är fallet, så då behöver du bara köpa nya nav.

Topp