Möjligt att den är lätt annars har jag svårt att se fördelenHej
Är det någon som har koll på det "finska" märket Active?
Lite nyfiken på deras Hawk Carbon 24 till min dotter men svårt att hitta andra som kan häjlpa till med erfarenheter kring kvalitet, vikt med mera.
Om du absolut vill ha 29” så är det möjligen ett bra alternativ givet att barnet fixar hög standover, men Orbean kommer med likvärdiga komponenter + dropper till lägre pris. Och under 160 cm känns det som att det finns en poäng med 27,5”. Eller?Vi tittade på en Big Trail 200 häromdagen. Ser fin ut förutom färgen och bör funka från 150 cm om man är lite mer flexible kring standover än mina barn. Lite kort men det är nästan allt
Om du absolut vill ha 29” så är det möjligen ett bra alternativ givet att barnet fixar hög standover, men Orbean kommer med likvärdiga komponenter + dropper till lägre pris. Och under 160 cm känns det som att det finns en poäng med 27,5”. Eller?
Jag tänker att vikten är en av de viktigaste aspekterna för en sexåring under förutsättning att ramgeometrin är bra.Möjligt att den är lätt annars har jag svårt att se fördelen
Precis men jag hittar ingen vikt. Det står att den är lätt men vad den väger.Jag tänker att vikten är en av de viktigaste aspekterna för en sexåring under förutsättning att ramgeometrin är bra.
Dottern har en Specialized 24" comp idag som väger in på 12,6 kg med pedaler och de lättaste 24" ligger på närmare 3kg under detta vilket är närmare 24% lägre vikt samt att 3kg i förhållande till hennes egen vikt på 17-18kg är rätt mycket.
Mailade importören men de hade inte heller någon info.Precis men jag hittar ingen vikt. Det står att den är lätt men vad den väger.
Under 10 får det vara om det ska vara lönt
Lite skumt. Väger den sub 9 så skriver man väl det...Mailade importören men de hade inte heller någon info.
Kostade dessutom 1000 SEK att skicka tillbaka den om det visar sig att den inte är så lätt som man hoppas.
Ja kanske är så att hade den varit så lätt så hade det varit deras bästa försäljningsargument och då hade de skrivit ut det.Lite skumt. Väger den sub 9 så skriver man väl det...
Ja kanske är så att hade den varit så lätt så hade det varit deras bästa försäljningsargument och då hade de skrivit ut det.
Satte vågen på grabbens xc240 som vi köpte förra veckan och den säger 10.15kg helt original. Räcker nog att plocka bort reflexerna så är man under 10kg. ;)Xc240 är lätt att få ned under eller nära 10.tyvärr fullpris idag. 2999 förra veckan
Vi har den tyngre versionen med RT10 centerlocks skivor. Har för mig att bara låsen på XT skivor var sammanlagt 20-30 gram lättare.Satte vågen på grabbens xc240 som vi köpte förra veckan och den säger 10.15kg helt original. Räcker nog att plocka bort reflexerna så är man under 10kg. ;)
Ok, då betalade du 2999? Det är rätt ok för nåt som är sub 10 med bättre däck och slangSatte vågen på grabbens xc240 som vi köpte förra veckan och den säger 10.15kg helt original. Räcker nog att plocka bort reflexerna så är man under 10kg. ;)
Jäpp, det var BF priset jag gav. Den har kanske lite lång reach för en 128cm 7-åring men kortare stystam och 30mm riserstyre är på ingång. Så det kommer bli en perfekt cykel för enklare stigcykling.Ok, då betalade du 2999? Det är rätt ok för nåt som är sub 10 med bättre däck och slang
Utan pedaler och stöd precis under 10kg.Hej
Är det någon som har koll på det "finska" märket Active?
Lite nyfiken på deras Hawk Carbon 24 till min dotter men svårt att hitta andra som kan häjlpa till med erfarenheter kring kvalitet, vikt med mera.
Jäpp, det var BF priset jag gav. Den har kanske lite lång reach för en 128cm 7-åring men kortare stystam och 30mm riserstyre är på ingång. Så det kommer bli en perfekt cykel för enklare stigcykling.
När och om farten ökar en del så blir det nog ett par andra däck och kanske en luftgaffel med. Håller sig priserna tills dess så blir det ju en riktigt lätt (sub 11kg) framdämpad luftgaffelcykel för under 5.000:-! ;)
Var noga med stödet, det är inte alla som passar. Jag köpte ett som inte passade och sen har jag inte orkat ta tag i det mer...Hej,
efter att ha läst en del i tråden så köpte vi en grå White xc260 till sonen som är 8 år och strax under 140 cm lång. Vilket stöd och stänkskärmar rekommenderas till denna cykeln? Och vilka lampor är prisvärda? Fungerar reflexer man fäster på ekarna bra, eller rekommenderar ni något annat?
Tack, har sett fler som skrivit samma, förstår inte varför det inte kan ingå stöd nuförtiden 🤷♀️ Har du monterat skärmar på den? Vilka i såfall och är ni nöjda?Var noga med stödet, det är inte alla som passar. Jag köpte ett som inte passade och sen har jag inte orkat ta tag i det mer...
Blev det bra med detta stödet? Och är ni nöjda med skärmarna? Skulle vara kul att se hur den ser ut när den blev färdigstylad 😊Uppdatering kring stöd. Det blev ett kedjestagmonterat tillslut. Sprang på en variant på Feltema när jag skulle köpa slangklämmor för att fästa skärmarna. Ser väldigt lik ut den XLC-produkt som @emigus tipsade om.
Visa bilaga 585969
Bjuder på en helbild också, blir en lagom funkis vardagshoj (saknas lite reflexer etc. innan det är helt klart). Ganska exakt 4000 inklusive tillbehören.
Visa bilaga 585971
Stödet funkar bra. Skärmarna likaså, gör sitt jobb och installationen fortsatt stabil.Blev det bra med detta stödet? Och är ni nöjda med skärmarna? Skulle vara kul att se hur den ser ut när den blev färdigstylad 😊
Toppen, de syns ju väldigt bra!Jag plusettar ekerreflexer , syns mycket bra! Visa bilaga 596962
Dålig mobilbild med kass blixt.
Haha, ja, det låter bra 😄 Toppen, då blir det ett köp av samma stöd, tack! 😊Stödet funkar bra. Skärmarna likaså, gör sitt jobb och installationen fortsatt stabil.
Enda som skiljer mot sista bilden är reflex fram, bak och på ekrarna. Den skillnaden får du föreställa dig :)
Kan tillägga (då jag inte tror jag skrivit det tidigare) att skärmarna är SKS Bluemels 26tum/60mm. Passar perfekt till standarddäcken på cykeln.Haha, ja, det låter bra 😄 Toppen, då blir det ett köp av samma stöd, tack! 😊
Tack, ska kolla in dem också 😊Kan tillägga (då jag inte tror jag skrivit det tidigare) att skärmarna är SKS Bluemels 26tum/60mm. Passar perfekt till standarddäcken på cykeln.
När barnen kommer upp i den längden kan du kolla på vuxenhojar i small , kanske du kan hitta nån schysst beggad 26a , min stora grabb (9) har cyklat på det i snart tre år.Grabben växer så det knakar och det är dags för ny cykel, han har idag en White xc240 som börjar bli lite liten. Han är ish 145 nu, men växer för varje dag som går.
Tanken är också att lillebror tar över cykeln sen.
Har ni några tips på en cykel som fungerar till både transport från och till kompisar/skolan men ändå skulle lira på enklare stigar.
Orbea Lauefry 27 H20 är tyvärr lite dyr, tänker mig runt 7-8000.
Hittade Orbea Onna XS 40 för strax under 7000
![]()
MTB Orbea Onna 40 Junior 27,5" svart - Orbea - Cyklar
www.cykelkraft.se
Och
Canyon Grand Canyon Young Hero
![]()
Grand Canyon Young Hero
Denna hardtail är speciellt designad för unga, aspirerande mountainbikecyklister och ger ditt barn allt de behöver för att kunna slipa på sin skicklighet på stigen. Som första cykel eller som en uppgradering är Grand Canyon Young Hero en perfekt inkörsport till terrängkörning.www.canyon.com
Som matchar prisbilden. Tips och rekommendationer mottages gärna
har lite beslutsångest mellan vpace Max 27,5 och en Allebike ht junior. Vad ska jag köra på? 😁
Xco-liknande körning står på agendan.
Inte mb31, allebikes 27,5 ht junior.Till vilken längd?
MB31 i 27,5" är inte till 130-150 cm, som Allebike skriver, med 170 mm vevar och 387 mm reach utan sag.
Inte mb31, allebikes 27,5 ht junior.
144cm just nu.
Vpace 27,5 reach: 385mm
Allebike 27,5 reach: 386 mm
Stack: 611(vpace) 569(Allebike)
Uppgiven vikt är 200g lättare på Allebike.Ah, visste inte om den. Den verkar ok, men har fortfarande 170 mm vevar, antar jag. Reba gaffeln är inte fantastiskt, gissar att Vpace gaffeln är bättre. Andra komponenter är också lättare på Vpace.
Uppgiven vikt är 200g lättare på Allebike.
Är lockad av 30mm fälgar och reba på Allebike, jämfört med 23,5mm på vpace och en manitou
Dom kanske vägde den med överpumpade däck med helium30 mm breda fälgarna är trevligt, men medan specs säger 25 mm säger text vid bilden 25 mm.
Jag förstår inte hur Allebike kan vara lättare. Hjul, men också andra komponenter, är lättare på Vpace.
25mm hittar jag ingenstans på någon av cyklarna.30 mm breda fälgarna är trevligt, men medan specs säger 25 mm säger text vid bilden 25 mm.
Jag förstår inte hur Allebike kan vara lättare. Hjul, men också andra komponenter, är lättare på Vpace.
25mm hittar jag ingenstans på någon av cyklarna.
Allebike har carbon i ramen och stolpen tex.