Barncyklar samlingstråd

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
1669112669845.png

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vi tittade på en Big Trail 200 häromdagen. Ser fin ut förutom färgen och bör funka från 150 cm om man är lite mer flexible kring standover än mina barn. Lite kort men det är nästan allt

Barncyklar samlingstråd
Hej
Är det någon som har koll på det "finska" märket Active?
Lite nyfiken på deras Hawk Carbon 24 till min dotter men svårt att hitta andra som kan häjlpa till med erfarenheter kring kvalitet, vikt med mera.

radarminnet

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vi tittade på en Big Trail 200 häromdagen. Ser fin ut förutom färgen och bör funka från 150 cm om man är lite mer flexible kring standover än mina barn. Lite kort men det är nästan allt
Om du absolut vill ha 29” så är det möjligen ett bra alternativ givet att barnet fixar hög standover, men Orbean kommer med likvärdiga komponenter + dropper till lägre pris. Och under 160 cm känns det som att det finns en poäng med 27,5”. Eller?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Om du absolut vill ha 29” så är det möjligen ett bra alternativ givet att barnet fixar hög standover, men Orbean kommer med likvärdiga komponenter + dropper till lägre pris. Och under 160 cm känns det som att det finns en poäng med 27,5”. Eller?

29 är egentligen inget krav men av någon anledning är många 27.5 i small väldigt korta.
Jag vet i fan hur man verifierar om det är för kort eller för långt när hon ska växa 15cm och själv gärna cyklade på en 24'' till knäna slår i hakan.

Barncyklar samlingstråd
Möjligt att den är lätt annars har jag svårt att se fördelen
Jag tänker att vikten är en av de viktigaste aspekterna för en sexåring under förutsättning att ramgeometrin är bra.
Dottern har en Specialized 24" comp idag som väger in på 12,6 kg med pedaler och de lättaste 24" ligger på närmare 3kg under detta vilket är närmare 24% lägre vikt samt att 3kg i förhållande till hennes egen vikt på 17-18kg är rätt mycket.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag tänker att vikten är en av de viktigaste aspekterna för en sexåring under förutsättning att ramgeometrin är bra.
Dottern har en Specialized 24" comp idag som väger in på 12,6 kg med pedaler och de lättaste 24" ligger på närmare 3kg under detta vilket är närmare 24% lägre vikt samt att 3kg i förhållande till hennes egen vikt på 17-18kg är rätt mycket.
Precis men jag hittar ingen vikt. Det står att den är lätt men vad den väger.

Under 10 får det vara om det ska vara lönt

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja kanske är så att hade den varit så lätt så hade det varit deras bästa försäljningsargument och då hade de skrivit ut det.

Precis. Dessutom har den riktigt billiga, och inte så lätta, komponenter, som skulle vara konstigt på en lätt cykel.

Vill man har en riktigt lätt cykel då finns det Vpace Max24 som väger 7,5 kg, men den kostar mer.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Satte vågen på grabbens xc240 som vi köpte förra veckan och den säger 10.15kg helt original. Räcker nog att plocka bort reflexerna så är man under 10kg. ;)
Vi har den tyngre versionen med RT10 centerlocks skivor. Har för mig att bara låsen på XT skivor var sammanlagt 20-30 gram lättare.
Det underlättar att i alla fall på vår så ingick pedalerna i den specade vikten.

Jag tror även QR vägde bly. Jag har siffrorna någonstans men tror att skivor + däck + QR gav antingen precis under 10 eller precis över.
Årsmodellen efter väger enligt uppgigt 300g mindre i original. Bland annat har den lättare tektron skivor.

MotoVeloce

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ok, då betalade du 2999? Det är rätt ok för nåt som är sub 10 med bättre däck och slang
Jäpp, det var BF priset jag gav. Den har kanske lite lång reach för en 128cm 7-åring men kortare stystam och 30mm riserstyre är på ingång. Så det kommer bli en perfekt cykel för enklare stigcykling.

När och om farten ökar en del så blir det nog ett par andra däck och kanske en luftgaffel med. Håller sig priserna tills dess så blir det ju en riktigt lätt (sub 11kg) framdämpad luftgaffelcykel för under 5.000:-! ;)

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jäpp, det var BF priset jag gav. Den har kanske lite lång reach för en 128cm 7-åring men kortare stystam och 30mm riserstyre är på ingång. Så det kommer bli en perfekt cykel för enklare stigcykling.

När och om farten ökar en del så blir det nog ett par andra däck och kanske en luftgaffel med. Håller sig priserna tills dess så blir det ju en riktigt lätt (sub 11kg) framdämpad luftgaffelcykel för under 5.000:-! ;)

Jag började ockå med 35mm stamm. 128mm funkar nog för många men mina barn är lite allergiska mot stora cyklar

Twiggy

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej,
efter att ha läst en del i tråden så köpte vi en grå White xc260 till sonen som är 8 år och strax under 140 cm lång. Vilket stöd och stänkskärmar rekommenderas till denna cykeln? Och vilka lampor är prisvärda? Fungerar reflexer man fäster på ekarna bra, eller rekommenderar ni något annat?

velman

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej,
efter att ha läst en del i tråden så köpte vi en grå White xc260 till sonen som är 8 år och strax under 140 cm lång. Vilket stöd och stänkskärmar rekommenderas till denna cykeln? Och vilka lampor är prisvärda? Fungerar reflexer man fäster på ekarna bra, eller rekommenderar ni något annat?
Var noga med stödet, det är inte alla som passar. Jag köpte ett som inte passade och sen har jag inte orkat ta tag i det mer...

Twiggy

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Var noga med stödet, det är inte alla som passar. Jag köpte ett som inte passade och sen har jag inte orkat ta tag i det mer...
Tack, har sett fler som skrivit samma, förstår inte varför det inte kan ingå stöd nuförtiden 🤷‍♀️ Har du monterat skärmar på den? Vilka i såfall och är ni nöjda?

Twiggy

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Uppdatering kring stöd. Det blev ett kedjestagmonterat tillslut. Sprang på en variant på Feltema när jag skulle köpa slangklämmor för att fästa skärmarna. Ser väldigt lik ut den XLC-produkt som @emigus tipsade om.

Visa bilaga 585969

Bjuder på en helbild också, blir en lagom funkis vardagshoj (saknas lite reflexer etc. innan det är helt klart). Ganska exakt 4000 inklusive tillbehören.

Visa bilaga 585971
Blev det bra med detta stödet? Och är ni nöjda med skärmarna? Skulle vara kul att se hur den ser ut när den blev färdigstylad 😊

TTR

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Blev det bra med detta stödet? Och är ni nöjda med skärmarna? Skulle vara kul att se hur den ser ut när den blev färdigstylad 😊
Stödet funkar bra. Skärmarna likaså, gör sitt jobb och installationen fortsatt stabil.

Enda som skiljer mot sista bilden är reflex fram, bak och på ekrarna. Den skillnaden får du föreställa dig :)

blitz

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Grabben växer så det knakar och det är dags för ny cykel, han har idag en White xc240 som börjar bli lite liten. Han är ish 145 nu, men växer för varje dag som går.

Tanken är också att lillebror tar över cykeln sen.

Har ni några tips på en cykel som fungerar till både transport från och till kompisar/skolan men ändå skulle lira på enklare stigar.

Orbea Lauefry 27 H20 är tyvärr lite dyr, tänker mig runt 7-8000.

Hittade Orbea Onna XS 40 för strax under 7000

Och
Canyon Grand Canyon Young Hero

Som matchar prisbilden. Tips och rekommendationer mottages gärna

simson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Grabben växer så det knakar och det är dags för ny cykel, han har idag en White xc240 som börjar bli lite liten. Han är ish 145 nu, men växer för varje dag som går.

Tanken är också att lillebror tar över cykeln sen.

Har ni några tips på en cykel som fungerar till både transport från och till kompisar/skolan men ändå skulle lira på enklare stigar.

Orbea Lauefry 27 H20 är tyvärr lite dyr, tänker mig runt 7-8000.

Hittade Orbea Onna XS 40 för strax under 7000

Och
Canyon Grand Canyon Young Hero

Som matchar prisbilden. Tips och rekommendationer mottages gärna
När barnen kommer upp i den längden kan du kolla på vuxenhojar i small , kanske du kan hitta nån schysst beggad 26a , min stora grabb (9) har cyklat på det i snart tre år.
Kort styrstam, kortare vevar å smalare styre annars samma cykel som jag cyklat med.
1670600068146.jpeg

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Barncyklar samlingstråd
Har så svårt att hacka i mig att en större storlek ska kosta så mycket mer. XC260 Lite är så löjligt prisvärd, synd att den inte finns med lite större ramstorlek. Ungarna växer ju så rysligt fort.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, det finns helt klart en lucka som XXL och Decathlon kunde täckt upp ännu mer än de redan gör.
Nu säljer väl kanske white XC290 tilräckligt bra redan men med en mindre DC tweak kunde de slå världen med häpnad.

Fast då tvärnitar deras revenue from Scott and Cube? Är det den biten vi/jag inte begriper?

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
har lite beslutsångest mellan vpace Max 27,5 och en Allebike ht junior. Vad ska jag köra på? 😁
Xco-liknande körning står på agendan.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Inte mb31, allebikes 27,5 ht junior.
144cm just nu.
Vpace 27,5 reach: 385mm
Allebike 27,5 reach: 386 mm
Stack: 611(vpace) 569(Allebike)

Ah, visste inte om den. Den verkar ok, men har fortfarande 170 mm vevar, antar jag. Reba gaffeln är inte fantastiskt, gissar att Vpace gaffeln är bättre. Andra komponenter är också lättare på Vpace.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ah, visste inte om den. Den verkar ok, men har fortfarande 170 mm vevar, antar jag. Reba gaffeln är inte fantastiskt, gissar att Vpace gaffeln är bättre. Andra komponenter är också lättare på Vpace.
Uppgiven vikt är 200g lättare på Allebike.
Är lockad av 30mm fälgar och reba på Allebike, jämfört med 23,5mm på vpace och en manitou

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Uppgiven vikt är 200g lättare på Allebike.
Är lockad av 30mm fälgar och reba på Allebike, jämfört med 23,5mm på vpace och en manitou

30 mm breda fälgarna är trevligt, men medan specs säger 25 mm säger text vid bilden 25 mm.

Jag förstår inte hur Allebike kan vara lättare. Hjul, men också andra komponenter, är lättare på Vpace.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
30 mm breda fälgarna är trevligt, men medan specs säger 25 mm säger text vid bilden 25 mm.

Jag förstår inte hur Allebike kan vara lättare. Hjul, men också andra komponenter, är lättare på Vpace.
25mm hittar jag ingenstans på någon av cyklarna.

Allebike har carbon i ramen och stolpen tex.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
25mm hittar jag ingenstans på någon av cyklarna.

Under bilden av XM 1900 står "25 mm".

Allebike har carbon i ramen och stolpen tex.

Tänkte inte på ramen i kol. Då är vikten kanske rimlig eller bara lite högre än speccat. Enda klara nackdel av Allebiken är då 170 mm vevar. Gaffeln är inte fantastiskt, men jag vet inte hur bra Manitou R7 gaffeln är. Fox 32 är riktigt bra.

Både Allebike och Vpace har för brant gaffelrörsvinkel för min smak. Man skulle kunna köpa en angleset.

Topp