Barncyklar samlingstråd

SIE

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Var inte på rea nu, men jag lyckades få en för 3.500:- idag på XXL :) Sjukt nöjd. Nu får dottern en cykel som väger under 10kg.
Tack för alla svar!
Personalen har nog extra grönt ljus att släppa prylar för inköpspris (som dock är högre än vissa kampanjpriser), motsv deras personalrabatterade pris, just nu om man frågar snällt. Har funkat för mig förr.

Flanker

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Big trail 200 kanske om det räcker med 120mm gaffel? Ska det bombas mer så finns det en hel del men kanske inte för 10 000.
Länge sen jag fick detta tips, men tack i efterhand! 120 mm räcker säkert bra, vill inte det ska bli alltför tungt heller. Jag har letat vidare på nätet och försökt förkovra mig, inte helt lätt att navigera i en värld man endast har skapligt vaga begrepp om. Till syvende och sist är big trail 200 helt klart intressant alternativ, men det jag funderar över främst är 29-hjulen. Idag sitter det 27,5 på mtb:en och jag undrar över skillnaden att gå upp till 29 för en 12-årig kille på 160 cm? Spontant känns det liksom lite stort men vad vet jag? Tänker också på om det påverkar möjligheterna negativt till lite mer teknisk körning, han har ju en fantastisk förmåga att knixa runt hinder idag medan jag med mina 29-hjul emellanåt känner mig makalöst klumpig.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Länge sen jag fick detta tips, men tack i efterhand! 120 mm räcker säkert bra, vill inte det ska bli alltför tungt heller. Jag har letat vidare på nätet och försökt förkovra mig, inte helt lätt att navigera i en värld man endast har skapligt vaga begrepp om. Till syvende och sist är big trail 200 helt klart intressant alternativ, men det jag funderar över främst är 29-hjulen. Idag sitter det 27,5 på mtb:en och jag undrar över skillnaden att gå upp till 29 för en 12-årig kille på 160 cm? Spontant känns det liksom lite stort men vad vet jag? Tänker också på om det påverkar möjligheterna negativt till lite mer teknisk körning, han har ju en fantastisk förmåga att knixa runt hinder idag medan jag med mina 29-hjul emellanåt känner mig makalöst klumpig.
Ja, men 27.5 är inte så jättevanligt längre. Canyon stoic kanske

EDIT. Eller AM100

Senast ändrad:

SIE

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har du beställt? 1 st kvar i small, hade passat behoven för en som behöver råd i en annan tråd men vore taskigt om den försvann framför näsan för dig som hittade den..

Vonzwa

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Hur många cyklar har ungarna?

Är precis i farten med att köpa en stig-cykel till grabben, en roscoe 20”. Ska användas till stig och mtb-träningar som börjar till våren.

Tanken slog mig, hur gör ni andra som lagt några extra kronor på stig-cykel till barnen, har ni slit och släng cyklar som används till och från skolan/kompisar/affären, osv? Eller kör ni ”finscykeln” till allt?

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Är precis i farten med att köpa en stig-cykel till grabben, en roscoe 20”. Ska användas till stig och mtb-träningar som börjar till våren.

Tanken slog mig, hur gör ni andra som lagt några extra kronor på stig-cykel till barnen, har ni slit och släng cyklar som används till och från skolan/kompisar/affären, osv? Eller kör ni ”finscykeln” till allt?
Det beror väl på hur man bor, våra barn har samma cykel till allt.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Min son har just nu fem cyklar: en cykel till stan (mammas 22 år gamla MTB med dämpad gaffel bytt tillbaka till stelgaffel och med slicks), sin gamla stigcykel (som ska säljas), sin nya stigcykel, lvgcykel och en SS-racer hos farmor.

simson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Klart att han ska en fin cykel!
Skaffa fler barn så blir det billigare 😜 de blir väl det om det är fler användare….
Nej men mina grabbar är nu nio och fem ,
lillkillen har en cykel men den stora har två 26or (mina jättegamla) men han cyklar gärna på mina 27.5or med dropper oxå .
blocketbmx till skolan .
Håller du finhojen i bra skick så får du säkert nästan tillbaka pengarna när du säljer (se det som en hyfsat billig långtidshyra) men som Laan84 skriver det beror väl på vart man bor och hur den kan parkeras framförallt vid skolan då ?

Snuten

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tänk bara på att ju fler cyklar, desto svårare att ha överblick på underhåll och service. Man kan ju iofs tycka att det är kul att hålla ordning på familjens cyklar, men även de ggr man inte tycker det är kul, så måste man ha koll.

Bytte bakbroms på tolvåringens hoj igårkväll. "Hotade" med att han skall vara med nästa gång (istället för att spela Minecraft) så han lär sig och så att tummen växer fast på rätt ställe.

Ja ja, vi får se...

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tänk bara på att ju fler cyklar, desto svårare att ha överblick på underhåll och service. Man kan ju iofs tycka att det är kul att hålla ordning på familjens cyklar, men även de ggr man inte tycker det är kul, så måste man ha koll.

Bytte bakbroms på tolvåringens hoj igårkväll. "Hotade" med att han skall vara med nästa gång (istället för att spela Minecraft) så han lär sig och så att tummen växer fast på rätt ställe.

Ja ja, vi får se...

Då gick något snett i uppfostran ;)

Min sonen frågor ofta om vi ska serva mammas gaffel (serva själva är roligt, men att preparera allt och städa efteråt inte).

Ridley

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Mina killar har varsin "fin-MTB" för träning och tävling, varsin "ful-MTB" för lek och hopp med kompisar. Ingen av dessa parkeras utan tillsyn. Till skola och annat där man behöver låsa cykeln har dom varsin normal fulcykel aka pilsnerhoj. Utöver det så finns det ett par landsvägcyklar också när jag tänker efter. Ungefär så.

simson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Mina killar har varsin "fin-MTB" för träning och tävling, varsin "ful-MTB" för lek och hopp med kompisar. Ingen av dessa parkeras utan tillsyn. Till skola och annat där man behöver låsa cykeln har dom varsin normal fulcykel aka pilsnerhoj. Utöver det så finns det ett par landsvägcyklar också när jag tänker efter. Ungefär så.
Hoppas inte att barnen har ”pilsnerhojar”😜

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ålder osv är ju så klart en aspekt till, min äldsta går fortfarande på lågstadiet.. kommer inte skicka honom till högstadieskolan längre bort med en kolfiber fs värd 50 tkr direkt…. Inte en finare ht heller så klart.

ulfalf

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
... rejält uppgraderad XC240 i familjen just nu. På XC240 har vi bytt till en fin dämpad framgaffel. Nya däck och nya växlar med "clutch". För att det över huvud taget skulle gå att åka på den i cykelpark och på hemmastigarna utan att tappa kedjan hela tiden. Men nu går den fin-fint.
...

Lite sent svar kanske men vilken fin dämpad framgaffel menar du? Är ute efter samma sak, helst luftgaffel men har svårt att hitta någon som är specad 24", med rakt styrrör osv. Närmaste jag hittat är Rockshox Judy Gold etc.: https://www.bike24.com/p2374971.html men då är det ju en 26" och tänker att den stökar till geometrin kanske lite väl mycket?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Lite sent svar kanske men vilken fin dämpad framgaffel menar du? Är ute efter samma sak, helst luftgaffel men har svårt att hitta någon som är specad 24", med rakt styrrör osv. Närmaste jag hittat är Rockshox Judy Gold etc.: https://www.bike24.com/p2374971.html men då är det ju en 26" och tänker att den stökar till geometrin kanske lite väl mycket?

RST F1rst är en av de riktigt få bra 24" gafflar:

TazD

Medlem
Barncyklar samlingstråd

Ja ja, vi får se...

Dom kan mer än vad man tror…då mina grabbar cyklar flera grenar blir det en hel del meckande.De har dock alltid hjälpt till att mecka och serva. Men i somras fick 11-åringen ta steget att bygga sin första egna cykel (sjävklart med råd, stöd, och kvalitetskontroll av mig förstås) på en ny ram på rea(NS Clash) och delar som blivit över (så var det tänkt i alla fall). Tidsplanen höll förstås inte,och inte riktigt budgeten heller, och jag fick kapa/lufta bromsarna, men i övrigt gjorde han jobbet med ”skol-dirten”(de får cykla på rasterna, så prylarna måste ju hålla…).
Blev kanske lite för fin för skolan, men det är kul så länge det varar och han lärde sig grymt mycket.

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Manitou markhor 26" rekommenderas för den väger litet och fungerar väldigt bra för lätta åkare! Funkar både på mtb-träningar och relativt seriösa utförskörningar.

Att det är 26"-gaffel till en 24"-cykel gör bara cykeln snyggare/bättre !
Tänk på att hitta bra däck också.
Sen kan flytta med gaffeln till när det blir dags för en 26"-cykel. Om inte annat än för att motivera kostnaden.

tyvärr kostar gaffeln som en halv cykel.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Letar cykel till sexåringens MTB-träningar i sommar.
Hon har en Specialized Riprock sedan tidigare men den är ju ingen lättviktare direkt.
Har förstått att många tycker att XC240 är en vettig cykel i förhållande till priset men så snubblade jag över XXLs XC240 LTD superlight som är ytterligare ett kg lättare än XC240 lite.
Visserligen ett steg ned till Tourney samt v-bromsar istället för skivor men kanske ändå ett alternativ om man letar kilon?

Någon här som har erfarenhet av dessa?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Letar cykel till sexåringens MTB-träningar i sommar.
Hon har en Specialized Riprock sedan tidigare men den är ju ingen lättviktare direkt.
Har förstått att många tycker att XC240 är en vettig cykel i förhållande till priset men så snubblade jag över XXLs XC240 LTD superlight som är ytterligare ett kg lättare än XC240 lite.
Visserligen ett steg ned till Tourney samt v-bromsar istället för skivor men kanske ändå ett alternativ om man letar kilon?

Någon här som har erfarenhet av dessa?

Finns någon bak i tråden som är nöjd. Ska de cykla stig så kanske ändå det är värt med vanliga XC240. Jag vet inte om superlight tar lika breda däck osv

ostkaka

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jäntan 7 år behöver ny cykel. Vill precis som pappa ha en man kan köra med i skogen. Klart hon skall ha det! Jämför cyklar på datorn (typ lägga bilder ovanpå varandra) och har några kandidater. Skulle dock behöva prova lite också på riktigt. Finns det någon med en Woom off 5:a i Stockholmstrakten (bor i Hässelby) hon skulle kunna få provsitta på? Woom har ju fri retur, men lite onödigt på många sätt att beställa på chansning..

Sevetin

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej,
Har en pojk som fyller 8 år iår. Han är drygt 130cm lång.
Han har börjat växa ut sin Orbea 20" team disc. Så är nu i funderingarna på vad nästa cykel ska bli.
Är nöjd med den Orbea vi har haft egentligen.
Cyklingen består av både asfalt och stigar lokalt men blir också några turer per år till bikeparks m.m. Han gillar att hoppa och tillbringar mkt tid hemma på de hopp vi har byggt.

Är det värt med den extra vikten som en dämpad framgaffel ger?

Har varit inne på:

https://www.bikester.se/vitus-nucleus-24-int-barn-M1332794.html?vgid=G1994357#cgid=37193

https://www.cykloteket.se/sv/articl...rncykel-team-24-gloss-dark-redhologram-chrome

https://www.xxl.se/white-xc-240-lite-hd-1x8-22-terrangcykel-junior-bla/p/1191693_1_style

Skiljer en del i pris på de ovan. (sepciellt när xxl kör kampanj)

Är det värt att lägga till för att köpa t.ex.Sup:en?
Pristaket går väl vid ca 8000:-

Vad säger ni? :)

Mvh
Mattias
Är denna för stor?
Hyffsad utrustad men lite tung.

Skärmbild 2023-02-28 080830.png

blitz

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är denna för stor?
Hyffsad utrustad men lite tung.

Visa bilaga 610652

Köpte en sådan is XS till min 10 åring på strax över 140 cm i julklapp. Han är helnöjd, känns som en gedigen cykel. Är väl gaffeln som har lite att önska.
Ska skaffa dropper post till honom med under våren.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ser inte så kul ut jämfört med alternativen och enligt tillverkarna passar den till samma publik som vitus 26. Om man nu är en sådan artist vid åtta års ålder att man ska siza upp ett par storklekar så kanske man förtjänar en finare cykel?

radarminnet

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej,
Har en pojk som fyller 8 år iår. Han är drygt 130cm lång.
Han har börjat växa ut sin Orbea 20" team disc. Så är nu i funderingarna på vad nästa cykel ska bli.
Är nöjd med den Orbea vi har haft egentligen.
Cyklingen består av både asfalt och stigar lokalt men blir också några turer per år till bikeparks m.m. Han gillar att hoppa och tillbringar mkt tid hemma på de hopp vi har byggt.

Är det värt med den extra vikten som en dämpad framgaffel ger?

Har varit inne på:

https://www.bikester.se/vitus-nucleus-24-int-barn-M1332794.html?vgid=G1994357#cgid=37193

https://www.cykloteket.se/sv/articl...rncykel-team-24-gloss-dark-redhologram-chrome

https://www.xxl.se/white-xc-240-lite-hd-1x8-22-terrangcykel-junior-bla/p/1191693_1_style

Skiljer en del i pris på de ovan. (sepciellt när xxl kör kampanj)

Är det värt att lägga till för att köpa t.ex.Sup:en?
Pristaket går väl vid ca 8000:-

Vad säger ni? :)

Mvh
Mattias
Om du är nöjd med Orbean så finns det ju en motsvarande 24” att köra vidare på?

simson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ni som kör 24” var hittar man hyfsat lätta däck typ 2.35 -2.6 , måste va lite volym eftersom hojen är stel ,tubolitoslangar har jag för att spara lite vikt . Slant däck sitter på nu men de är sjukt slitna , skiftat fram till bak , kanttråd i stål😕 , kul att sladda😜tydligen.
Mange

ulfalf

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Manitou markhor 26" rekommenderas...
Det blev en RS Judy 80 mm istället. Fick räcka med 80 mm längre gaffel... Men bra tips att låta gaffeln följa med till nästa cykel.

Geometrin blev lite annorlunda men definitivt inte ocyklingsbar. Känns betydligt mer kompetent i alla fall. Snart bara ramen kvar från original på den här 👍
04E5A867-4D20-4E65-A350-5E01196C52A0.jpeg

Heinel

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Har en scott scale 20” som snart ska ärvas av 3:e barnet. Känns dock lite väl tung.. Vill inte lägga tusentals kronor men finns det någon vettig uppgradering? De få gafflar som finns med v-broms har kanske lite kort a-c. T.ex denna

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har en scott scale 20” som snart ska ärvas av 3:e barnet. Känns dock lite väl tung.. Vill inte lägga tusentals kronor men finns det någon vettig uppgradering? De få gafflar som finns med v-broms har kanske lite kort a-c. T.ex denna

Du kan lägga till sån här (lite dyr dock):

simson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Min grabb har en sån , hjulen är tunga som fasen , jag bytte till tubolitoslangar , lättare och mer lättrullade däck , sparade säkert 3-400 gram per hjul på det.
F261B482-F86C-4F7C-B087-7A1B8DAB5360.png

Bild på vågen med en av slangarna 🤪

Senast ändrad:

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det blev en RS Judy 80 mm istället. Fick räcka med 80 mm längre gaffel... Men bra tips att låta gaffeln följa med till nästa cykel.

Geometrin blev lite annorlunda men definitivt inte ocyklingsbar. Känns betydligt mer kompetent i alla fall. Snart bara ramen kvar från original på den här 👍 Visa bilaga 610871
Den där ser rejält uppgraderad ut !👍

Redo för allt !

Topp