Barncyklar samlingstråd

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Jay Jay

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Onemangang

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
Onemangang sa:
Berk sa:
Onemangang sa:
Någon som har erfarenhet av commencal clash 20?
Dämparna ska vara anpassade för mindre åkare.

Verkar fint, men är tungt. Bra att köra utför, men inte uppför.

Tänkte just för åkning utför. Vilka märken har vettiga heldämp för barn, 20-24"

Spawn cycles har nog d bästa i färdig produkt. Annash ere bästa alltid att bygga själv, alt ha någon bygga åt en för en mindre summa

Man kanske får spana efter grejer att bygga själv.

kogoyo

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Q&D sa:
Frog 52 (20" hjul) har vevarmslängd på 102 mm.
Är inte det lite i kortaste laget för en cykel i den storleken?

Jag vet att denna tråden e rätt lång :-), så kan upplysa dig om att det nämnts av flera olika personer, jag själv bl a, att Frogs hojar har rätt knepig geo. Bl a för kort vevparti och för lång ram. Köpte en Frog 24" (har för mig att den heter 62) som kom med 127mm vevparti - oxå för kort. Det e lite surt att börja byta saker på en ny cykel, men många har påpekat att barn cyklar på vadsom ändå - med referenser till ens egna barndom. Vilket stämmer såklart. Vill man att sitt barn cyklar på "det bästa", som i optimalt med ideala mått o utväxling som passar barn, så e d så att man får bygga själv för såna hojar säljs inte än.
På mina barns 20" slängde jag på 125mm vevparti, bl a.

Lejon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det är ju i denna tråden cykeln skall vara. Byggde i ordning dotterns 26tums landsvägscykel. Den gick med rakt styre förut men jag hoppas hennes händer klarar reglagestorleken i vår. 10-delat, diverse ihopplock ur lådorna.

Bilagor

• 97CF25EE-23AE-4333-8D4E-848BF35BCC0A.jpeg
    97CF25EE-23AE-4333-8D4E-848BF35BCC0A.jpeg
    237 KB · Besök: 124

AndersE

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
38F363F3-6768-4492-A8A0-1D7183FDB702.jpeg

Jag köpte dessa till sonen 5år på eBay från linbike. Känns stabila och ser bra ut. 70mm breda och 94mm långa. Tycker de passar hans fot fint. Storlek 29. Vikten var lägre än de angav själva. Men han har kört av en skruv på varje pedal. Aluminium.

Q&D

Medlem
Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
Q&D sa:

Jag vet att denna tråden e rätt lång :-), så kan upplysa dig om att det nämnts av flera olika personer, jag själv bl a, att Frogs hojar har rätt knepig geo. Bl a .... a.
Tack, för info. Woom 4 hade 110mm såg jag. 110-120 tycker jag verkar bra.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Q&D sa:
kogoyo sa:
Q&D sa:

Jag vet att denna tråden e rätt lång :-), så kan upplysa dig om att det nämnts av flera olika personer, jag själv bl a, att Frogs hojar har rätt knepig geo. Bl a .... a.
Tack, för info. Woom 4 hade 110mm såg jag. 110-120 tycker jag verkar bra.

På cyklar till vuxna brukar vevarmar vara 9-10% av åkarnas längd. På barncyklar är den ofta mycket längre. Visste inte att Frog har (för) korta.
Min sons Early Rider 20" har 120mm som passar bra till sin 120 cm längd och med 9-10% regeln räcker till 132 cm som är när han behöver en större cykel.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
yonsson sa:
Tack för tipsen! Svårt dock att hitta kort 25.4mm in stock, verkar vara beställningsvara.
https://www.bike24.com/p2351681.html?q=31.8mm+stem
Vad tror ni om denna (35mm lång) för 31.8mm + en liten adapterklämma/shim som man sätter på styret? Han väger ju bara 30kg liksom, borde ju funka.

Finns det andra smarta sätt att korta reachen lite? Kan man exempelvis vända på sadelstolpen för att få fram sadeln lite eller blir det helknas?

Edit:
https://www.bike24.com/p2259475.html?q=25.4mm+stem
Alternativt vänta in denna, vet inte om man kan lita på deras ”7-9 dagar”. Bara 30mm lång vilket ju är bra.

Beställde shims från bike24. Grabben sitter för långt på sin vitus 16. Tror shims blir den bästa lösningen. Problemet är att 35mm stammen sitter på min hoj men jag får väl sitta lite längre ett tag.

Ultralite

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Berk sa:
Ultralite sa:
Ämnet redan avhandlat längre upp bike-discount säljer vp227 som iallafall funkat suveränt för mina barn.

vp227 finns inte längre.

Min son kör Xpedo Traverse 9, men dom är dyra. Wellgo c271 är kanske bästa val: https://www.bike-discount.de/en/buy/wellgo-plattform-pedal-c271-mini-428000
Jag tycker att c266 har bättre utseende, men hittar ingen som säljer dom.

Vp227 kommer in i februari hos bike-discount....

kogoyo

Medlem
Barncyklar samlingstråd
johnboy sa:
Någon som nyligen köpt en 26 tummare till standardlång 10-åring och har tips?

Har byggt en fs i 26" åt min yngsta dotter. Det är en Specialized i strlk Small. Hon är kortare än genomsnittet o började använda den när hon var ca 143 cm. Passade henne skitbra o hon har älskat den. Allt på hojen e givetvis anpassat för en kort cyklist, såsom vevparti, styre o styrstam. Tror styret är ca 68cm, stammen 35mm och vevparti 155mm. Ingen setback på stolpen då d e en dropper (kanske finns dropper med setback, denna har iaf inte d).

Jay Jay

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Börjar ledsna på att Vitus ska släppa sin 26” MTB.
Börjat kika på 27,5” i XS. Provcyklade en Trek i helgen och det fungerar... nätt och jämt, han är 140cm.
Det bästa alternativet jag hittat hittills är Specialized Pitch experthttps://www.specialized.com/se/en/pitch-expert-1x/p/171053?color=263480-171053 får dessutom 10% på den så 7800:- . Tveksam om 42t räcker som största drev bak när det är mkt uppför?
Vilka fler alternativ finns med vettig spec?
Krav är luftgaffel, singelklinga och lägst deore som komponenter.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vet inte vilken direct mount standard Specialized Stout vevparti på Pitchen har. Om det är t.ex. SRAM är det enkelt och billigt att byta till en mindre klinga om lättaste utväxling inte räcker. Jag bytte från 30 till 28 på min sons 24 tums MTB med 42 max bak och det räcker till alla stigar kring Stockholm. Men tror att min 6-åriga är stärker än genomsnittet.

Wendigo

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Letar efter en enkel, billig, single-speed som inte väger bojsänke till en tanig sjuårig tjej. Såg den här när jag knappade runt, 20", 11 kg, handbromsar bak och fram. kan man köpa ett BMX-liknande objekt istället för en svintung Yosemite med fotbroms eller blir det generalfel?

EKBJ-2002-2505_1.jpeg

Lejon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Letar efter en enkel, billig, single-speed som inte väger bojsänke till en tanig sjuårig tjej. Såg den här när jag knappade runt, 20", 11 kg, handbromsar bak och fram. kan man köpa ett BMX-liknande objekt istället för en svintung Yosemite med fotbroms eller blir det generalfel?

EKBJ-2002-2505_1.jpeg
Den är säkert en bättre cykel att cykla på än random barncykel, men den är ju jätteful! Tror du verkligen hon kommer vilja använda den när/om det börjar spela allt större roll vad kompisarna tycker?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vitus är väldigt låga fram jämfört med andra barncyklar. Bra eller skit? Tycker grabben sitter väldigt utsträckt. Lite bättre med 35mm stam.

Wendigo

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Den är säkert en bättre cykel att cykla på än random barncykel, men den är ju jätteful! Tror du verkligen hon kommer vilja använda den när/om det börjar spela allt större roll vad kompisarna tycker?

Vadfan... jag som tyckte den var lite coolt 80-tals retro. Barn har ju ändå inte känsla för smak.

81oieHfx6nL._SY500_.jpg

Jay Jay

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vitus Nucleus 24 2020 finns upplagda men inte i lager hos CRC.

De andra av årets modell finns i lager också.
Har väl sett ut så ett tag nu. Är ju själv ute efter 26:an. Enda stället man kan se bilder på den är hos CRC. Inte ens Vitus har den ju på sin hemsida.
Sedan inställer sig ju frågan om man kommer kunna handla efter brexit.

j3n5

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag klickade hem en Vitus från CRC strax innan Brexit, tycker den ser rätt åkbar ut. Inget uppenbart fuskbygge och överlag genomtänkt. Kotten fyller på söndag så då får jag se om det blir hiss eller diss.
IMG_2065.jpeg

cola

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Velade lite kring dottern skulle ha efter isla 20” men efter att hon med stora ögon gått förbi en 24” pluscykel och alltid gillat min fatbike föll valet på en Serious från bikester, bra pris och samma som liknande andra märken. Hoppas att den faller i smaken!
DDC9B44B-F5C5-4E51-A290-FBA14E625E95.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Min dotter har precis vuxit ur sin woom 3, så vi kollar efter en ny cykel som är bra för stigar. Vi har kollat på Trek Roscoe 20 och Woom off 4. Gillar vikten och de hydrauliska bromsarna på Woom off 4. Det negativa jag läst om Trek Roscoe 20 är att man gärna vill byta till hydrauliska bromsar direkt. Sen att bromshandtagen inte är gjorda för barn.
Det jag gillar hos Roscoe är de feta däcken. Finns det några andra bra alternativ? Har ni någon erfarenhet av dessa cyklar?

Barncyklar samlingstråd
Letar efter barnhoj med 20". Det kommer en del bra nu för 2020, någon som har eller sett några av dessa?

Commencal Meta 20"

Propain Dreckspatz

Early Rider Hellion 20"

Dessa tre är ganska lika, vet det är några andra modeller borta i amerikat. Men då är det typ 5000 kr till.

Har kollar på Cannondale, men komponeterna är ganska tråkiga. Woom off 4 värkar fin.

Har jag missat några andra bra?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Köpte en Canyon Offspring 20" till min son. En bra cykel med bra geometri och komponenter, framförallt däcken. Enda nackdelen är att den är lite tungt (och lättaste växel är inte tillräckligt lätt som på alla barn mtb). Han har kört nästan alla stig i Hellasgården på den. Senare köpte jag en Suntour XCM HLO Air SL 20 till, som är av den få 20" gafflar som är bra.

Vpace gör nästan perfekta barn mtb. Enda som kan förbättras är att styrvinkel är lite för brant på HTs och kedjestagen lite för långt på full-suspensions. En Max20 väger 6.8 kg. Men en Max24, som min son nu kör, passar redan från 115 cm.

Propain Dreckspatz är den bästa (och enda?) 20" full-suspension. Skulle rekommendera den om man bara kör utför, annars är en Vpace Max20, kanske med Suntour gaffel, mycket bättre för att den är mycket lättare.

Early Rider gör bra cyklar, men misstänker att den RST Spex gaffel på Hellion 20" är dåligt, tungt är den säkert. RST F1rst 24" på min sons Max24 är bra och lätt.

Eriktu

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Min dotter har precis vuxit ur sin woom 3, så vi kollar efter en ny cykel som är bra för stigar. Vi har kollat på Trek Roscoe 20 och Woom off 4. Gillar vikten och de hydrauliska bromsarna på Woom off 4. Det negativa jag läst om Trek Roscoe 20 är att man gärna vill byta till hydrauliska bromsar direkt. Sen att bromshandtagen inte är gjorda för barn.
Det jag gillar hos Roscoe är de feta däcken. Finns det några andra bra alternativ? Har ni någon erfarenhet av dessa cyklar?

Merida Matts J. 20+ är vi inne på till vår dotter. Har inte sett den i verkligheten än, men ser lovande och prisvärd ut på pappret.

salle

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Finns ju många roliga 20" tex:

salle

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Letar efter barnhoj med 20". Det kommer en del bra nu för 2020, någon som har eller sett några av dessa?

Commencal Meta 20"

Propain Dreckspatz

Early Rider Hellion 20"

Dessa tre är ganska lika, vet det är några andra modeller borta i amerikat. Men då är det typ 5000 kr till.

Har kollar på Cannondale, men komponeterna är ganska tråkiga. Woom off 4 värkar fin.

Har jag missat några andra bra?

Norco Fluid FS finns i 20" också. https://www.norco.com/bikes/2019/youth/youth-trail/fluid-fs-aluminum/fluid-22-fs/

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vpace var riktigt fin, men kanske lite mycket XC? Vet ej om det spelar så stor roll för barn. Blir lite bike park, så lite kraftigare däck känns viktigt.

Det verkar inte spela så stor roll. Hjulen är relativt stort på Vpace eller Canyon Offspring 20". Min son körde och kör nedför branta backar med stök i Hellasgården utan problem. 2.1" däck är också relativt breda till ett små barn. Största problem för min son är att Schwalbe Rocket Ron 24", som är bra däck, har för hård gummiblandning för våta häll och rötter. Maxxis DHF 24" MaxTerra skulle vara bra, men är för stor för många 24" gafflar. 20" Kenda Small Block har mindre profil med däremot bra gummiblandning. Om jag skulle köpa en Vpace HT nu, skulle jag köpa till en -2 grad angleset för att få en flackare styrvinkel.

Till bikepark skulle Vpace Moritz24 vara perfekt, men då måste barnet vara minst 120 cm.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer