Barncyklar samlingstråd

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Kenda small block eight är bra däck. Men min sons 20" cykel kam med Pro version, som har greppig gummiblandning, kanske har biliga version sämre grep. Min son kör nu RR performace 2.1 som är bästa 24" däcken när man har begränsad utrymme. Grep räcker på somaren, men på hösten blir det sladrigt. 2.35 evolution skulle vara bättre och jag skulle konvertera till tubeless direkt för att kör låg tryck utan snakebite vid genomslag. Ännu bättre till stigcykling året runt skulle vara Addix Speedgrip, men i 24" finns bara mycket tyngre däck med detta. Men XC 240 verkar ha smala fälgar, MD18 är kanske 18 mm? 2.35 är för bred för 18 mm fälg.
RR 24 finns som addix speed men det är tydligen en hård blandning. Och det är nog för brett som du säger. RR performance är ok säger du?

Kanske Kenda duger att börja men men det verka nästan vara ett gravel eller cross däck.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
RR 24 finns som addix speed men det är tydligen en hård blandning. Och det är nog för brett som du säger. RR performance är ok säger du?

Kanske Kenda duger att börja men men det verka nästan vara ett gravel eller cross däck.

Till sommaren är RR performance helt ok, lätt också, bara inte tubeless.

Min son körde många tekniska stig i Hellas på Kenda small block eight, men i pro versionen. Han saknade aldrig grepp, men det är mest häll och rötter där så man behöver inte mycket profil. Som sagt, misstänker jag och icke-pro version har mindre grepp.

Phear

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej!
Min första post på forumet. 🙂
Är det nån som köpt en White xc 260 lite här?
Funderar om det skulle gå att klämma in lite fetare däck än original? Har sett bilder på nån beg från -18 som inte såg helt uppmuntrande ut men svårt att avgöra på bild.

Dottern är van vid en Cujo 24+ och cyklar rätt bökig stig på cykelträningar...🙂

CFF9ED92-B4B4-4588-89F1-E7B7C7F05499.jpeg

H.

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har en EarlyRider belter 14 till fyraåringen. Helnöjd egentligen, men sittpositionen är väldigt framåtlutad. Bra att hon redan nu får lära sig "rätt" position men det är ändå så att jag funderar på om det skulle vara värt med ett styre med högre rise. Stammen är redan höjd max, om jag inte börjar tumma på instick i stammen, vilket jag iofs säkert skulle kunna göra, hon kör ju inte särskilt hårt.

Men vsd finns det för MTB-styren med rise till barncyklar? Vill ju inte ha för brett, så ett vanligt styre gissar jag är uteslutet eftersom bromshandtag inte lär gå att montera när man kapat ner det till rätt bredd? 31.8 mm klämma, 49 cm brett.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag vet inte var man hittar bra urval av barnstyre men jag är också fundersam över sittställning på cyklar med höga pappa-poäng. I vårt fall vitus 16. Jag snodde nån mm instick, flyttade fram sadeln och bytte till 35mm stam.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har en EarlyRider belter 14 till fyraåringen. Helnöjd egentligen, men sittpositionen är väldigt framåtlutad. Bra att hon redan nu får lära sig "rätt" position men det är ändå så att jag funderar på om det skulle vara värt med ett styre med högre rise. Stammen är redan höjd max, om jag inte börjar tumma på instick i stammen, vilket jag iofs säkert skulle kunna göra, hon kör ju inte särskilt hårt.

Men vsd finns det för MTB-styren med rise till barncyklar? Vill ju inte ha för brett, så ett vanligt styre gissar jag är uteslutet eftersom bromshandtag inte lär gå att montera när man kapat ner det till rätt bredd? 31.8 mm klämma, 49 cm brett.

På bilder av cykeln, utan cyklist, verkar det att styren sitter högt. Hur lång är cyklisten?
En annan mögligthet är en uppvinklad, lite längre stam.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Frågan är om man inte kan kapa ett vanligt styre. Grabben har ca 440mm och behöver 110-120 för grepp och broms. Mitt är 760mm och har 250mm kvar på varje sida.
Vad det gör med ergonomin har jag ingen uppfattning om.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Frågan är om man inte kan kapa ett vanligt styre. Grabben har ca 440mm och behöver 110-120 för grepp och broms. Mitt är 760mm och har 250mm kvar på varje sida.
Vad det gör med ergonomin har jag ingen uppfattning om.

Man kan alltid kapa en vanlig styre. Vet inte om det finns en limit på hur mycket man kan kapa från en alustyre, men det skulle inte vara relevant för barn. Det är bara att hitta en styre där sista böjning är närmast inne.

roding

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Behöver lite rådgivning. Håller på att kolla på nya cyklar till mina två barn. Dock så har jag insett att dom cyklarna som budgeten just nu tillåter enbart har gripshift, något som jag inte vill att dom ska ha.
Är det lätt att bygga om så att dom får trigger istället? Det är 7 växlade cyklar som jag har kollat på.
Är det någon som har gjort det och som har lite tips?

Barncyklar samlingstråd
Jag behöver en ny SRAM X3 eller X4 bakväxel till dotterns Beinn 20. 7-delat och helst medium cage eftersom det är väldigt lite marginal till fälgen. Verkar vara helt omöjligt att få tag på. Någon som har tips?

kalasbiff

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Kollar efter mest prisvärda 24”nybörjare mtb till min 7åriga son. Just nu står det mellan
Elller denna
Vilken ska man välja eller finns det bättre alternativ?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Kollar efter mest prisvärda 24”nybörjare mtb till min 7åriga son. Just nu står det mellan
Elller denna
Vilken ska man välja eller finns det bättre alternativ?
För helstel kom vi för några veckor sen fram till att white XC 240 var väl så bra som Orbea team. Jag har köpt en sådan. Tyvärr var jag dum nog att beställa den online på XXL vilket jag aldrig gör om. Får se om jag får den i veckan.

kalasbiff

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Ok är funderar på om det är så bra idé med helstel han ska ju börja på mtb skola så någon form av dämpning kanske det borde vara ändå?

Denna måste väl ändå vara väldigt prisvärd?

Sunlake

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ok är funderar på om det är så bra idé med helstel han ska ju börja på mtb skola så någon form av dämpning kanske det borde vara ändå?

Denna måste väl ändå vara väldigt prisvärd?
Nädå det viktigaste är att den är lätt! Hellre lätt än en halvtaskig tung dämpargaffel tycker jag.

H.

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Scott Roxter med plusdäck och stel gaffel tycker jag verkar vara en sjukt kompetent barnhoj. Iaf tycker jag att det ser riktigt bra ut när kompisens barn rullar runt på den.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Barncyklar samlingstråd
Den enda nyttan en dämpargaffel gör i den åldern/viktklassen är att se cool ut, annars är en stel att föredra i alla lägen.

(Och då har vår nästan-sjuåring en dämpad gaffel, ska väl sägas. Den börjar iofs fungera lite nu, hade sjukt mycket stiction i början, men har typ 40mm slaglängd.)

Barncyklar samlingstråd
Man ska inte underskatta vad en cool cykel (med fjädring!) kan göra för motivationen att cykla. Och ärligt talat; är det säkert att barnen har roligare bara för att cykeln är aningens effektivare?
Jag tror att man ofta har mycket att vinna på att ge barnen det de vill ha. Båda mina killar gick i år från drygt 7kg (Woom, Frog) till Vitus på över 12kg med dämpad gaffel och allt. De har roligare än nånsin!

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Man ska inte underskatta vad en cool cykel (med fjädring!) kan göra för motivationen att cykla. Och ärligt talat; är det säkert att barnen har roligare bara för att cykeln är aningens effektivare?
Jag tror att man ofta har mycket att vinna på att ge barnen det de vill ha. Båda mina killar gick i år från drygt 7kg (Woom, Frog) till Vitus på över 12kg med dämpad gaffel och allt. De har roligare än nånsin!
För min del är det både vikt och pris. Jag tycker det är fel på flera plan att köpa nåt dyrare innan ordenligt intresse finns hos barnet. Vitus är nice men lätt att det rasar iväg till det dubbla för att få ner vikt - eller tvärtom en hornet 24 för att pappa tycker den är cool.

Jag tror det är 50/50 att det bara blir lite grus och traktorväg för att göra pappa glad. Då är white perfekt.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Som jag har skrivit flera gånger i den här tråden, bytte från stel till (bra) dämpad gaffel på min sons mtb när han hade 5 är. Det var för att undvika ont i handnernerna, men det gav också mycket mer kontroll på stökig stig. Men då ska jag lägga till att min son verkar ovanligt motiverad och duktig och körde allt i Hellasgården sedan han hade 5 år.

Flesta gaffeln på barncyklar är värre än en stel gaffel. Bra gafflar är RST F1rst och Suntour Air LO och vuxen 26" gafflar som finns på större 24" barncyklar. Spinner gafflar verkar har ok funktion, men går sönder relativt ofta.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Som jag har skrivit flera gånger i den här tråden, bytte från stel till (bra) dämpad gaffel på min sons mtb när han hade 5 är. Det var för att undvika ont i handnernerna, men det gav också mycket mer kontroll på stökig stig. Men då ska jag lägga till att min son verkar ovanligt motiverad och duktig och körde allt i Hellasgården sedan han hade 5 år.

Flesta gaffeln på barncyklar är värre än en stel gaffel. Bra gafflar är RST F1rst och Suntour Air LO och vuxen 26" gafflar som finns på större 24" barncyklar. Spinner gafflar verkar har ok funktion, men går sönder relativt ofta.
Ja, spinner batchen vitus fick tag i verkar ha problem.

Vill man eftermontera gaffel är möjligen mx en bättre idé eftersom den verkar ha samma ac stel som dämpad medan xc 240 ser ut att vara designad för mindre ac

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, spinner batchen vitus fick tag i verkar ha problem.

Vill man eftermontera gaffel är möjligen mx en bättre idé eftersom den verkar ha samma ac stel som dämpad medan xc 240 ser ut att vara designad för mindre ac

Spinner verkar generellt ofta har problem.

Åt andra sidan skadar flackare gaffelvinkel och högre vevlager, som man får med dåmpad gaffel på cykel med mindre ac, inte på svenska stigar. Enda nackdel är kortare reach som kanske inte är bra när man eftermonterar när barn är större.

PeeGee

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Den enda nyttan en dämpargaffel gör i den åldern/viktklassen är att se cool ut, annars är en stel att föredra i alla lägen.

(Och då har vår nästan-sjuåring en dämpad gaffel, ska väl sägas. Den börjar iofs fungera lite nu, hade sjukt mycket stiction i början, men har typ 40mm slaglängd.)

Finns faktiskt gafflar som fungerar för den viktklassen.

Min 6-åring har även bakgung som gjort att han kan ladda på ganska snabbt i stök.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nu börjar det närma sig och jag ska snart beställa däck. Inget annat man ska titta på än Black Jack 16'' samt Black Jack och/eller RR Performance 24'' ? Måste ha lite alternativ fram om det blir blött.
Verkar rimligt att stanna på 2.1 med tanke på fälgarna.

EDIT. Black Jack är visst 1.9'' eller så kan jag inte hitta tillbaka till 2.1 versionen.

Smart Sam ser bra ut till 24 tummaren. Kanske SS fram och RR bak

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ser att Children-Pedals VP-227 rekommenderas, men mina barn är nog inte redo för metal pins. Vad kör ni annars?
Är det Children-Pedal VP-225 som är second best?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
OK, Bike24 verkar ha det som behövs. Black Jack i 2.1 för 24'', Grabben får nöja sig med 1.9 på 16''.

OCH detta verkar vara samma som VP-225

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Min son har haft pedalskräpning. Men det hände på stökiga partier var köra med pedal utan metalpins skulle hade haft värre konsequenser.

simson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Min pojk kör oxå pedaler med metallpins , (nukeproof horizon) inga problem när han cyklar däremot när han leder cykeln så har han en förmåga att slå i pedalerna...

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nu är hojen hemma. Följde med ett par FP-803B som är misstänkt lika VP-225 fast 325g och lite större.

Cykeln ser fin ut men det sitter en del skrot på den. 2x QR skewers väger in på 170 gram. Det är bra mycket tyngre än random QR i lådan och 115g mer än de jag fick på Yard sale när jag trodde jag skulle bygga en 26a.

Jag hade inte väntat mig CL skivor. Det har jag bara ett par 180mm och det är väl kanske att ta i.
De som sitter på är SM-RT10 och väger 200g inkl låsring. Jag får nog smyga iväg en liten beställning. Lönt att krångla med nåt annat än RT-MT800 för att spara några gram?

Kassetten är skrot men väger bara 320g. Min 9s väger 360. Någon som vet om en 9s XT växel funkar med 8s?

Och till sist, funkar BL-M8000 bra för barn med dess 2 finger grepp, eller är det bättre att nöja sig med de M315 som sitter på?

glitch

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Grabben har MT500+501 och de funkar fint för honom (6 år).
Tror 2 fingersgreppet är smidigare än den där stora spaken. Bara justera in reachen med insexan först.

Topp